900i16 nykii

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
kre
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Tammi 06, 2007 14:06

900i16 nykii

Viesti Kirjoittaja kre »

Hei,

seuraavanlainen ominaisuus on ilmaantunut satkuuni (900i-16). Tasakaasulla pienillä kierroksilla (yleensä n. 1700 rpm) ajettaessa esiintyy pientä nytkytystä. Nytkytys tuntuu vähän samalta kuin rengas olisi pahasti epätasapainossa, mutta värinä tuntuu "kulkusuunnassa". Ilmiön huomaa etenkin loivassa ylämäessä 3 ja 4-vaihteella. Kone käy tyhjäkäyntiä nätisti ja kierrosten noustessa yli 2000 nytkytyskin heikkenee tai jopa häviää. Mikähän tässä saattaisi olla pielessä? Bensan syöttö? Sytytys? Tarttis saada auto kuntoon ennenkuin oireet pahenevat.

kre
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

ilma vuoto, seos liian laiha ja sytytys osat ovat todenäköisiä aiheuttajia joista kannattaa lähteä liikkeelle.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

antti.hakamaa kirjoitti:ilma vuoto, seos liian laiha ja sytytys osat ovat todenäköisiä aiheuttajia joista kannattaa lähteä liikkeelle.
Siinäpä askartelua onkin...ja onnenkauppaa...
kre
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Tammi 06, 2007 14:06

Viesti Kirjoittaja kre »

No niin, tänään ei sitten ole oireita. Kumma juttu. Onko muuten normaalia että vaihdekeppi tärisee ajettaessa? Voisiko tuo liittyä nykimiseen (aika kaukaa haettu, tiedän).

kre
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

kre kirjoitti:No niin, tänään ei sitten ole oireita. Kumma juttu. Onko muuten normaalia että vaihdekeppi tärisee ajettaessa? Voisiko tuo liittyä nykimiseen (aika kaukaa haettu, tiedän).

kre
Ei..Ainahan keppi pikkasen tärisee... :wink:
-saab_85
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Touko 23, 2006 20:05
Paikkakunta: Tyrnävä

Viesti Kirjoittaja -saab_85 »

(Tosi kaukaa haettu vastaus :wink: )Voisko olla jotenki mahollista että moottorin kiinnitykset ois löysät ja sopivalla taajudella "nyjityttää" koko autoa.. (ei mun mielestä oikiastaa kyllä :) )

Jos se laihalla kävis nii se tuskin toimis kunnolla korkeillakaa kierroksilla, vaikka voishan se olla että sitä ei sitten korkeilla enää huomaakkaa..

Sytytyksessä eikait ees voi olla siihe liittyvää vikaa jos se kerra ilmenee vaan tietyillä kierroksilla.. Tietenhän tulpat saa aina aikaa kaikkee ihmeellistä..

Viehä jollekki pikku korjaamolle ja sano että tarkastaa sytytykse ajotuksen ja säätää seoksen, ottavat ehkä 30-40€ jos etukättee sovit..
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

-saab_85 kirjoitti:(Tosi kaukaa haettu vastaus :wink: )Voisko olla jotenki mahollista että moottorin kiinnitykset ois löysät ja sopivalla taajudella "nyjityttää" koko autoa.. (ei mun mielestä oikiastaa kyllä :) )

Jos se laihalla kävis nii se tuskin toimis kunnolla korkeillakaa kierroksilla, vaikka voishan se olla että sitä ei sitten korkeilla enää huomaakkaa..

Sytytyksessä eikait ees voi olla siihe liittyvää vikaa jos se kerra ilmenee vaan tietyillä kierroksilla.. Tietenhän tulpat saa aina aikaa kaikkee ihmeellistä..

Viehä jollekki pikku korjaamolle ja sano että tarkastaa sytytykse ajotuksen ja säätää seoksen, ottavat ehkä 30-40€ jos etukättee sovit..
Käsittääkseni EZK-mallissa ei voi säätää sytkää...Sehän toimii kuin kello säätämättä..
kre
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Tammi 06, 2007 14:06

Viesti Kirjoittaja kre »

Joo kyllä tässä mullakin ajatus meni tonne moottorin kiinnitys-heilumis juttuun. Ajattelin josko se vaihdekepin värinä olis liittynyt jotenkin asiaan. Itse kone pitäisi olla kunnossa kun ei ole mitään oireita muilla kierrosluvuilla. Kiihdytin eilen niin että kierrokset menivät tappiin eikä hevosia ole hukassa.

Ensi viikolla vien auton korjaamolle vuosihuoltoon, täytyy kysyä jos löytäisivät jotain

kre

ps. kiitokset kaikille
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mulla meni puola tolleen, että ku ajoi pidemmän matkaa, niin rupes hienoisesti nykimään. Bensankulutuskin kasvoi. Kun maantieajosta pysähtyi esim. huoltoasemalle, niin hyvä että kone pysyi käynissä...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kre
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Tammi 06, 2007 14:06

Viesti Kirjoittaja kre »

No niin nyt alkaa homma selviämään. Nykytyksen aiheutti kaksi eri vikaa: virranjakajan katkoja sekä viallinen rengas. Kuulemma nykytystä voi aiheuttaa myös ilmamassa-anturi, joka viallisena laihentaa liikaa ja aiheuttaa samat oireet.

kre

ps. jep ja bensaa on kulunut liikaa viime aikoina, se unohtui tuosta alkup. oireista
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24620
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Nykytyksen aiheutti kaksi eri vikaa: virranjakajan katkoja sekä viallinen rengas.

eli pyörijä ! mikä rengas? eturengas???
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
kre
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: La Tammi 06, 2007 14:06

Viesti Kirjoittaja kre »

Joo siis pyörijä, ei katkoja. Rengas ei ole vielä selvillä, menen iltapäivällä tarkastuttamaan kaikki. Oma arvaus on takarengas kun ratti ei yhtään tärise mutta turha tässä on mitään omia diagnooseja tehdä...

kre
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

kre kirjoitti:Joo siis pyörijä, ei katkoja. Rengas ei ole vielä selvillä, menen iltapäivällä tarkastuttamaan kaikki. Oma arvaus on takarengas kun ratti ei yhtään tärise mutta turha tässä on mitään omia diagnooseja tehdä...

kre
Yks tyyppivikahan on sitten se vetoakselin sisempien nivelien kuluminen. Ihan vaan tipsinä, jos ei renkaista löydykään mitään. Tuo vika ilmenee erityisesti kiihdytettäessä. Pahetessaan varmaan tulee tasakaasullakin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
SZalama
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: La Syys 01, 2007 14:43

Re: 900i16 nykii

Viesti Kirjoittaja SZalama »

Nostan tämän ylös, sillä itselleni on alkanut tämä ominaisuus vaivaamaan.

Elikkäs tässä lähdettiin mökkimatkalle, ja auto nykäisi vain n.2 kertaa koko menomatkalla joten en sitten jättänyt reissua väliin. On tehnyt tuota joskus ennenkin jos painaa kaasun pohjaan tai ihan yksittäisiä nykäisyjä (ei lähellekkään joka matkalla) on ilmaantunut helpommin ylämäkeen ajeltaessa.

Takasinpäin sitten ajettiin. Alussa ei mielestäni nykinyt, ajettiin 20km, tankattiin ja tämän jälkeen homma taas alkoi. 100km moottoritieajoa ja kun taas kaupungille tultiin niin nykiminen oli jo oikeasti häiritsevää. Selvästi tuntee joka kiihdytyksellä eikä kierrosalueella tunnu olevan juuri merkitystä. Myös pintakaasulla hidas kiihdyttäminen autojonossa saattaa satunnaisesti aiheuttaa nykäisyjä.

Voisiko olla muka mahdollista että tuo tankin täyttöasteella voisi olla vaikutusta? 8O Menomatkalla tankki oli tyhjempi kuin tuon tankkauksen jälkeen.

Auttakaa jos osaatte
Tyhjäkäynti ihan ok mielestäni.
Saab 900S 2.3 vm1998
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900i16 nykii

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

imu vuoto, seos liian laiha, lämpötila anturi, ilmamassamittari, maadoitukset.

nuo ensiksi kannattaa tarkistaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Vastaa Viestiin