Pakokaasulapun siansaksa?....

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Juki-76
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Syys 23, 2004 17:28
Paikkakunta: Espoo

Pakokaasulapun siansaksa?....

Viesti Kirjoittaja Juki-76 »

Terve arvon palstalaiset!

Kävin katsaria varten hakemassa päästölapun ja alkoi mietityttämään nuo arvot kupongissa...eli mitä ne tarkoittaa tarkalleen ja voiko niistä itse päätellä jotain koneen kunnosta(esim:seos tai ohivuodot?)?...ovat kuitenkin kuulemma ihan jees.

Arvot olivat seuraavat:

CO->00.36%vol
CO2->11.20%vol
COcor->00.47%vol
HC->00255ppm
02->3.59%vol
NOx->...
Lambda->1.183
AFR->17.39
RPM->825(tyhjäkäynti ainakin lievästi korkea)

Autohan oli se kaasari ysiysi'84 ja "mitskussa" rullaa n.310 000km.


T:Juki
Saab 9-3 '02
Saab 99 GL'84 R.I.P
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kaasarikoneesta ei mitata lampda arvoa!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

HC on pikkuisen koholla vaikka moottori muuten käy melkoisen laihalla. Jos sytkäennakko on kohdallaan ja sytkälaitteet muuten kunnossa niin sitten voisi povata vaikkapa orastavaa venttiilivuotoa.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Käy mielellään katsastamassa ennenkuin säädät, ettei lapun antaneelle korjaamolle tulisi ongelmia.
Minusta 825 tyhjäkäynti ei kuulosta korkealta, mutta voit toki halutessasi säätää sitä pienemmäksi - veikkaan kuitenkin ettei sitten käy enää kaunista tyhjäkäyntiä.
Ajovalot päällä / pois vaikuttaa tyhjäkäyntinopeuteen kaasutinkoneisessa.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pakokaasulapun siansaksa?....

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Arvot olivat seuraavat:

CO->00.36%vol
CO2->11.20%vol
COcor->00.47%vol
HC->00255ppm
02->3.59%vol
NOx->...
Lambda->1.183
AFR->17.39
RPM->825(tyhjäkäynti ainakin lievästi korkea)

autodata arpoo:

tyhjäkäynti 850 +-50
co level at idle speed 0.5-2.5 /2000rpm
hc level -1982 =400
co2 level 13-16
o2 level 0.5-2.5
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mie laitattaisin sytytysennakon kohdalleen (ei tuu ny mieleen mikä oli tuon ikäisen 99:n ennakko), co-arvot sinne about 2.5%volaan ja jos oikein haluais pilkkua viilata niin tyhjäkäynti 850rpm:ään.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Juki-76
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Syys 23, 2004 17:28
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juki-76 »

Terve!

Kiitoksia nopeista vastauksista kanssa saabisteille!

Olen uusinut sytytyksen osat(kansi,pyörijä,johdot)alle vuosi sitten.
Ennen tätä mittausta uusin ilmanputsarin,uudet tulpat,putsasin kaasuttimen CRC-kaasarinpuhdistusaineella sisältä ja ulkoa,uusi kumi kaasuttajaan ja imupuolen letkujen+tiivarin tarkistus.

Aika laihalla käy kait sitten.Auto on ollutkin aika tehottoman tuntuinen ja tyhjäkäynnillä kone nakuttaa aikalailla.

Oliko se seoksen säätö siellä kaasuttimen sisällä ja mihin suuntaan sitä säätöä käännetään+millä vehkeillä,jotta saan konetta rikkaammalle?

Tuon tyhjäkäynnin säätäminen taitaa onnistuakkin ilman mitään sen kummempia kikkoja.

T:Juki

PS:Katsastukseen menen tuon lapun kanssa,koska noilla arvoillahan se tulee menemään läpi joka siis on pääasia...toimenpiteet sen jälkeen ovatkin asia erikseen :wink:
Saab 9-3 '02
Saab 99 GL'84 R.I.P
Juki-76
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Syys 23, 2004 17:28
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juki-76 »

Niin siis jos tuo CO-arvo määrää sen seoksen(kö?)...niin autohan käy alle alarajan!

Olenko nyt oikeessa?

CO->00.36%vol

co level at idle speed 0.5-2.5 /2000rpm

T:Juki
Saab 9-3 '02
Saab 99 GL'84 R.I.P
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

niinhän tuolla ylempänä mainitaan että käy laihalla.

tosi mies säätää konttorilla päästöt kohdalleen ja sitten ku entteriä painettu niin ruuvaa säädöt takasin. vanha 99:si tykkää reilusta seoksesta ja raskaasta kaasujalasta!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Joo, nykyään katsastuksessa vaadittavat arvot ja 99:n moottorille sopivimmat arvot ovat aivan eri maailmasta.

Kaikkein parasta olisi tehdä CO-säädöt pakokaasuanalysaattorin kanssa kaksi kertaa vuodessa: Juuri ennen katsastusta ja juuri jälkeen katsastuksen.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Juki-76
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Syys 23, 2004 17:28
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juki-76 »

Jees...näinhän se tottatosiaan on.

Ilmeisesti säädön voi tehdä "mutu"-tuntumalla,mutta tarvitaanko jotain erikoistyökaluja...ja millä marginaaleilla siinä pelataan säädettäessä?
Ja mistä se säädetään?

Autolle soppa maistuu jo nyt niin hyvin,että vaikka sen pistäisi omatoimisesti rikkaalle,niin ei kulutuksen kasvu enään paljoa lompakkoa puristele.
Kaiken se kuitenkin vie minkä tankkaa.

Olis kyllä ihan jees saada sitä tehoa enemmän suhteessa litroihin,joten...

T:Juki
Saab 9-3 '02
Saab 99 GL'84 R.I.P
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Oman 99:n (-83) arvot viime katsastuksesta:

Kuva

Ei tarvinnut mitään säätöä, uuden ilmansuodattimen laitoin ennen käyntiä. Ja noilla kulkee erittäin hyvin, eikä kuluta paljoa.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tuohon 99:n kulkemiseen ja kulutukseen on pakko sanoa se, että 2.5-3 ja jopa tuo tri-lonkin 4 pintaan olevalla co-arvolla auto kulkee paremmin ja kuluttaa vähemmän kuin sinne 0.5 ja 1 pintaan olevalla arvolla. Vaikka vois ajatella, että pienemmällä kuluttaa vähemmän mutta eipäs olekaan niin. Kun on suurempi arvo co:ssa niin autoa voi ajaa enemmän pintakaasulla, muutenkin liikkuu vähemmällä vaivalla ja kuluttaa vähemmän. Merkittävää kulutuksen nousua olen huomannut vasta 7-8 co:lla ajaessa. Tällöin mulla tosin oli kaasuttimesta tiivisteet tosi huonossa kunnossa.

Sytytysennakokin vaikuttaa menoon ja ainakin b-moottorissa 19°eykk on osoittautunut parhaimmaksi. Vakioarvolla 17°eykk vääntää toki paremmin mutta b-moottori on mun mielestä kierrosherkempi kuin h-moottori. Sitä sitten miten tuo arto sopii h-moottoriin niin ei voi kuin kokeilla, kun mulla ei ole siitä kokemuksia.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Ennakko mulla muuten on juuri se mitä kirjassa lukee, säädin sen siihen. Mitä se nyt sitten olikaan.
Juki-76
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Syys 23, 2004 17:28
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juki-76 »

Oolrait...

Pitää siis viedä auto jonnekkin pajalle sitten säädettäväksi seoksen ja sytskän suhteen...säädätän sen seoksen johonkin tuohon 3 ja 4 väliin sitten ja sytytys tuon korjausoppaan mukaan.

Loistohomma että viisastuin jälleen ja kiitoksia hyvistä vastauksista.

T:Juki
Saab 9-3 '02
Saab 99 GL'84 R.I.P
Vastaa Viestiin