Pakokaasulapun siansaksa?....

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Juki-76 kirjoitti:Oolrait...

Pitää siis viedä auto jonnekkin pajalle sitten säädettäväksi seoksen ja sytskän suhteen...säädätän sen seoksen johonkin tuohon 3 ja 4 väliin sitten ja sytytys tuon korjausoppaan mukaan.

Loistohomma että viisastuin jälleen ja kiitoksia hyvistä vastauksista.

T:Juki
Paitsi että toisinpäin, ensin sytytys ja sitten seos. :wink:

Ja muista ettei kannata säätää seosta kovin likaisen ilmansuodattimen mukaan, vaan uutta ensin tilalle jos viime vaihdosta on jo aikaa.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ja sellainen vielä, että kerran vuodessa kannattaa vaihtaa ne kaasuttimen vaimenninöljyt. Toimii paremmin, kun on uudet atf:ät kaasuttimessa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Juki-76
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Syys 23, 2004 17:28
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Juki-76 »

Huamenta!

Voi PRKL!

Huomasin juuri,että siinä alipainekellossa jakajan kyljessä ei tuntunut vastusta ollenkaan,kun"imeskelin"letkuja tänään aamupalaksi ;)

Ilma vaan suhisi tasaisesti läpi...ja tällähän on ilmeisesti vaikutusta arvoihin,tehottomuuteen,kulutukseen jne jne...

Voiko säätää rikkinäisellä kellolla ja vaihtaa sen myöhemmin,vai joudunko sen"jumppaamaan" kondikseen ennen toimenpidettä?

T:Juki
Saab 9-3 '02
Saab 99 GL'84 R.I.P
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Säätöhän tehdään jokatapauksessa kellon letku irti, joten voit sen vaihtaa myöhemminkin. Muista vaan merkata jakajan asento tarkkaan tussilla tms. jos otat jakajan irti kun kellon vaihdat. :wink:
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Pakokaasulapun siansaksa?....

Viesti Kirjoittaja Svc »

Vaikka säätö tehdäänkin letku irti ja tulpattuna, niin vuotava alipainekello vetää sen jälkeen seoksen laihalle.

Melkein parasta on jättää se alipaineletku tulpatuksi. Alipaine-ennakon vaikutus on aika olematon. Se vetää kevyellä kuormituksella ennakkoa vielä perusennakkoa aikaisemmalle.

Perusennakko taisi olla H-moottorilla 20 astetta @ 2000 rpm.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Juki-76
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Syys 23, 2004 17:28
Paikkakunta: Espoo

Re: Pakokaasulapun siansaksa?....

Viesti Kirjoittaja Juki-76 »

Päivää!

Kävin tänään leimalla,ja auto meni käytännössä huomautuksitta läpi+kehut päälle.
Ainoa vika oli palanut jarruvalonpolttimo!

Kävin myös matkalla takaisin työpaikalle säädättämässä seoksen rikkaammalle...se on nyt n.2.

Tuloksena oli nakutuksen häviäminen tyhjäkäynnillä käytännössä kokonaan ja kaasuun vastaaminen parani selvästi,eli piristyi paketti kummasti.

Taas vuosi"huoletonta"edessä :D

T:Juki

PS:Nää sivuthan on tyylikkäät nykyään.
Saab 9-3 '02
Saab 99 GL'84 R.I.P
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pakokaasulapun siansaksa?....

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Toi kysyjän pakokaasumittauksen lambda-arvo jo kertoo suoriltaan, että käy laihalla. 1 lähellä on optimi ja yleensä siellä seutuvilla se on useinmiten. Alle 1:n arvot on rikkaalla ja yli 1:n arvot laihalla.
Yleensähän, jos kone on ehjä, niin seossäädössä auto katsastus narahtaa tosta CO-arvosta.
Taasen, jos pakoputki on rikki, niin herkimpään narahtaa liian suuresta happi, eli 02 arvosta.
Jos esim. pakoventtiili on rikki, niin silloin narahtaa palamattomien hiilivetyjen eli HC arvosta. Toki, jos seos on törkeen rikkaalla, niin tuo HC nousee.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Pakokaasulapun siansaksa?....

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Rikkaallahan tuo topicin aloittajan pirssi vielä oli :D Automaagiturbon (T8 K-jet)viimeviikkoinen leimanhakumatka sisälsi myös päästömittauksen:
CO: 0,09
HC: 6
Lambda: - (ei printattu paperiin, mutta pyöri siinä 1,1...1,15:n tienoilla)
CO2: 13,60
O2: 2,24

Hirmu laihalla siis, mutta vetoja koneessa on "kuin pienessä kylässä" ja ahtaakin mukavasti? Toki vie lientä sen 13l/100km, minkä nyt perusperheauton pitääkin :) Männäviikonloppuna siirtyi tosin seisontaan tod.näk. ensi vuoden puolelle asti, eli seoksen setvintä jää myöhäisemmäksi.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pakokaasulapun siansaksa?....

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Juki-76 kirjoitti:
Arvot olivat seuraavat:

CO->00.36%vol
CO2->11.20%vol
COcor->00.47%vol
HC->00255ppm
02->3.59%vol
NOx->...
Lambda->1.183
AFR->17.39
RPM->825(tyhjäkäynti ainakin lievästi korkea)

T:Juki
Muistin virkistämiseksi edelliselle kirjoittajalle. Lambdan arvot alle yhden (1) on rikkaalla ja yli yhden (1) on laihalla. Kuten ylhäältä voidaan lukea, kysyjän lambda oli 1.183. Mielestäni se on siis laihalla. Samaa puoltaa AFR-lukema, joka on ilman ja bensiinin suhdeluku. 14 on optimisseos. Yli 14 lukemat on laihalla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pakokaasulapun siansaksa?....

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Näkyykö missä pakokaasuarvoissa, jos joku imuventtiili vuotaa vähän?
900S(T5.5) M1991(KR)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Pakokaasulapun siansaksa?....

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Mertmi kirjoitti:
Juki-76 kirjoitti:
Arvot olivat seuraavat:

CO->00.36%vol


T:Juki
Muistin virkistämiseksi edelliselle kirjoittajalle. Lambdan arvot alle yhden (1) on rikkaalla ja yli yhden (1) on laihalla. Kuten ylhäältä voidaan lukea, kysyjän lambda oli 1.183. Mielestäni se on siis laihalla. Samaa puoltaa AFR-lukema, joka on ilman ja bensiinin suhdeluku. 14 on optimisseos. Yli 14 lukemat on laihalla.
Niin no, lähinnä sitä ajoin takaa, että tuon oman pirssin mittaustuloksiin verrattuna topikin aloittajan auto oli "rikkaalla" (CO: 0,09 vs CO: 0,36, eli CO-arvon perusteella neljä kertaa rikkaamalla)... :) Mainitsemani lambdalukema oli vedetty ulkomuistista, joten saattoi olla vieläkin "huonompi", eli luokkaa 1,2. Mutta siis se oli ns. "läppä" tuo topikin aloittajan auton "rikkaalla" käyminen, ilmeisen epäonnistunut läppä, kun sitä näemmä tarvitsee selitellä :wink:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pakokaasulapun siansaksa?....

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sukellusvene kirjoitti:Näkyykö missä pakokaasuarvoissa, jos joku imuventtiili vuotaa vähän?
Eipä oo tommosta tullut testattua. Ainaskin tommonen selkeämpi imuvenavika on mahdollista huomata jo koneen huonosta käynnistä. Lisäksi esim. kylmällä koneella imuvenan vuoto paljastuu, kun pakokaasu pääsee puhaltamaan imusarjaan ja vuotavan venttiilin imuputki imusarjassa kuumenee ja muut on kylmiä. Tuollainen vikadiagnoosi on tullut ihan omakohtaisesti tehtyä erään pösön kanssa.

Yleisempää on tuo pakoventtiilien vuotaminen (palaminen) ainakin meikäläisen mielestä, ainakin jos koneen venttiilivälykset on olleet joskus säädettynä ja etenkin näissä kovapalasäätöisissä vehkeissä. Saahan toki imuvenan poltettua esim. nuissa perinteisissä ruuvisäätöisissä keinuvivuilla varustetuissa koneissa, jos yrittää säätää välykset mahdollisimma pienelle sen takia, että saisi venttiilikoneiston hiljaisemmaksi. Tämä ei onneksi koske 99/90/900 saabeja. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pakokaasulapun siansaksa?....

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

V.J.S kirjoitti: Niin no, lähinnä sitä ajoin takaa, että tuon oman pirssin mittaustuloksiin verrattuna topikin aloittajan auto oli "rikkaalla" (CO: 0,09 vs CO: 0,36, eli CO-arvon perusteella neljä kertaa rikkaamalla)... :) Mainitsemani lambdalukema oli vedetty ulkomuistista, joten saattoi olla vieläkin "huonompi", eli luokkaa 1,2. Mutta siis se oli ns. "läppä" tuo topikin aloittajan auton "rikkaalla" käyminen, ilmeisen epäonnistunut läppä, kun sitä näemmä tarvitsee selitellä :wink:
Täytyy pitää mielessä, että näitä foorumeita lueskelee moni sellainen, joka ei autoista paljoa ymmärrä. Haluan pitää käsitteet selvinä, mikä tarkoittaa mitäkin. Silloin kaikki puhuvat samaa kieltä ja ei tule väärinkäsityksiä jonkun yksittäisen heiton perusteella. Esim. juuri tuo tarkoittamasi tapaus: "rikkaalla".
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin