Virtalukolta meni niskat nurin.
Virtalukolta meni niskat nurin.
Eli käänsin avaimesta ja kuului sellainen pieni loksaus ja sen jälkeen avain pyöri virtalukossa ihan hervottomasti. Mikähän sieltä hajosi? Auto on 900i 8v -84.
Niin kylläpä siinä nyt jokin mekaaninen vika taitaa olla, vaikea sanoa ennenkuin näkee. Kannattaa varautua että joudut virtalukkopatruunan vähintään vaihtamaan. Siitä löytyy ohjeita haulla. Jos lukkopatruunan irroitus ei luonnistu tai menee pieleen, joutunet vaihtamaan myös koko vaihdekeppi-virtalukkoyhdistelmän. Ei vaikea, mutta työläs homma. Etupenkit pois, keskikonsoli ja tavaralokero irti, jolloin tuo em. mötikkä näkyy, ja myös se että miksi pyörii vapaasti.
#3226
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
helppo duunata se avain, millisellä laikan terällä vaan poistaa 6- kanttisesta olikohan 10 mm hylsystä joka toisen kantin.
Mutta, jos avainpesää tässä tarkoitetaan, niin sen poistoon ei noita ruuveja tarvitse availla.
Mutta, jos avainpesää tässä tarkoitetaan, niin sen poistoon ei noita ruuveja tarvitse availla.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Minä aukasin nuo tripodi mutterit muutamassa minuutissa talttapää meisselillä ja vasaralla. Ei ollu kovin tiukalla. Ehkä joku oli aukaisssut ne ennekin.
Mutta asiaan, eli otin sen patruunan oikeaoppisesti pois ja sieltä paljastui vika. Se pieni nystyrä, mikä on siellä kolon pohjassa, oli mennyt poikki. Koitin porata sen nystyrän jämiä pois ja laittaa uutta tilalle, mutta se meni hänekseen. Sain kuitenkin porattua sinne pohjaan reijän mihin voisi ehkä kiinnittää jotain, mutta kysymys kuuluu että mitä? Kotin laittaa sinne ruuvin, mistä toinen pää oli sopiva sinne patruunan, mutta tämä operaatio meni perselleen, vitutus on kova![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
Miten tämä virtalukon pohja irrotetaan, ja voinko uusia tämän esimerkiksi autohajottamolta hajetulla tuotteella? Ehkä minun ei tarvitsekkaan siirtyä "kaksiavainjärjestelmään"? Virtalukkopatruuna, eli se osa mihin avain menee on ehjä. Paitsi että avain lähtee missä tahansa kohdassa irti. Tämä ei kuitenkaan haittaa minua, kun se ei haittaa katsastus insinöörejäkään.
Tällä hetkellä käytössä on todella vaikea menetelmä. Vitalukon pohja on "myölätty", eikä siitä saa oikein millään työkalulla otetta, joten otin vitalukon "alapohjan" irti, siis sen mikä on kaikkein alimmaisen levynä. Siitä välistä voi todella vaivallosisesti pyöritellä rattaita, jolla auto saadaan käyntiin.
Mutta asiaan, eli otin sen patruunan oikeaoppisesti pois ja sieltä paljastui vika. Se pieni nystyrä, mikä on siellä kolon pohjassa, oli mennyt poikki. Koitin porata sen nystyrän jämiä pois ja laittaa uutta tilalle, mutta se meni hänekseen. Sain kuitenkin porattua sinne pohjaan reijän mihin voisi ehkä kiinnittää jotain, mutta kysymys kuuluu että mitä? Kotin laittaa sinne ruuvin, mistä toinen pää oli sopiva sinne patruunan, mutta tämä operaatio meni perselleen, vitutus on kova
![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
Miten tämä virtalukon pohja irrotetaan, ja voinko uusia tämän esimerkiksi autohajottamolta hajetulla tuotteella? Ehkä minun ei tarvitsekkaan siirtyä "kaksiavainjärjestelmään"? Virtalukkopatruuna, eli se osa mihin avain menee on ehjä. Paitsi että avain lähtee missä tahansa kohdassa irti. Tämä ei kuitenkaan haittaa minua, kun se ei haittaa katsastus insinöörejäkään.
Tällä hetkellä käytössä on todella vaikea menetelmä. Vitalukon pohja on "myölätty", eikä siitä saa oikein millään työkalulla otetta, joten otin vitalukon "alapohjan" irti, siis sen mikä on kaikkein alimmaisen levynä. Siitä välistä voi todella vaivallosisesti pyöritellä rattaita, jolla auto saadaan käyntiin.
nyt olisi hyvä sauma sarjoittaa uusilla levyillä tai ainakin puhdistuttaa se avainpesä niin varmana kelpaa jatkossakin katsarile. Eikä lähde ihan kaupan edestä niin nopeasti.
Jos panisi vain kytkien johdot väliaikaisesti jollain kytkimellä tai oikeastaan startille vielä oma palauttava katkaisija.vanhojen piuhojen rinnalle. Jos ostaa käytetyn virtalukon pohjan ja lukkopesän , niin kandee katsoa timmin tuntuinen avainpesä ja sarjoittaa se ja jättää vanha varalle.
sarjoitus pitäisi irrota 1 avaimen kera jotain 40 egee lukkosepällä.
Sarjanumeron löytää originaalista paperista jos sellainen on jäljellä, siten saa tarkemman avaimen. Niin ja onhan se tuossa avainpesässäkin tietysti.
Samoin tietysti kandee katsoa sen nystyrän ja pohjan kuntoa, koska vanhat kuluu.
Tolle vanhalle pohjalle ei kyllä oikein mitään voi enää kun on alumiiniakin.
Jos panisi vain kytkien johdot väliaikaisesti jollain kytkimellä tai oikeastaan startille vielä oma palauttava katkaisija.vanhojen piuhojen rinnalle. Jos ostaa käytetyn virtalukon pohjan ja lukkopesän , niin kandee katsoa timmin tuntuinen avainpesä ja sarjoittaa se ja jättää vanha varalle.
sarjoitus pitäisi irrota 1 avaimen kera jotain 40 egee lukkosepällä.
Sarjanumeron löytää originaalista paperista jos sellainen on jäljellä, siten saa tarkemman avaimen. Niin ja onhan se tuossa avainpesässäkin tietysti.
Samoin tietysti kandee katsoa sen nystyrän ja pohjan kuntoa, koska vanhat kuluu.
Tolle vanhalle pohjalle ei kyllä oikein mitään voi enää kun on alumiiniakin.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Virtalukolta meni niskat nurin.
Motonetissa uusi lukkopatruuna avaimineen maksoi n. 40 e.
Ihan näin vinkkinä: Minulla olisi muuten ehjä lukkopatruuna + kaksi uutta avainta.
Vanha patruuna sarjoitettuna uusille avaimille. Ei ole kallis![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ihan näin vinkkinä: Minulla olisi muuten ehjä lukkopatruuna + kaksi uutta avainta.
Vanha patruuna sarjoitettuna uusille avaimille. Ei ole kallis
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Citroën C5 2.0 HDi -11
Re: Virtalukolta meni niskat nurin.
Hain romuttamolla 30eurolla koko paketin vaihekeppeineen ja vaihdoin sen koko jutun. Vanhat avaimet kävi sopivasti tähän lukkopatruunanaan mikä oli kiinni siinä romuttamolta ostetussa
Nyt pelittää taas, kiitti avusta...
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Re: Virtalukolta meni niskat nurin.
Heh, sellaisia" ne "yleisavaimet on. Kuka vaan tosin voi silloin käyttää pirssiä raitsikana, jos ei muita konkeloita ole viritetty.Joni900 kirjoitti:Hain romuttamolla 30eurolla koko paketin vaihekeppeineen ja vaihdoin sen koko jutun. Vanhat avaimet kävi sopivasti tähän lukkopatruunanaan mikä oli kiinni siinä romuttamolta ostetussaNyt pelittää taas, kiitti avusta...
Kiva kun raportoidaan ratkaisu.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00