900i -86 takaruostevaurio + iskariasiaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

900i -86 takaruostevaurio + iskariasiaa

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Tuli tuohon helmeen itse aiheutettua vika eli liikaa lastia ja kuoppaisella tiellä liikaa vauhtia. Kuskin puolelta takaa iskari löi itsensä ylhäältä läpi :? . Eli nyt menee iskarit vaihtoon ja hitsaushommiksi. Ei muuta kuin auto Kajaanin AD-huoltoon MAPeen..

Millaiset iskarit kannattaisi hommata?
Kaiketi tällaisella tavallisella lähinnä kaupunkiajaolla pärjää ns.vakioilla, vaikka AD-varaosasta ostetuilla?
Ja esim. Biltemassa näyttäisi olevan vain alle 30e /kpl, mutta tehneekö noilla mittään?

Mitä tuossa hitsaushommassa kannattaisi huomioida ja onko siinä jotain kikkaa antaa asentajalle?
Viimeksi muokannut tkrakas, Ke Syys 26, 2007 16:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900i -86 takaruostevaurio

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kaasuiskareita monet suosii saabeissa. Omakohtaisesta kokemuksesta iskareiden kanssa voin sanoa, että kannattaa ihan suosiolla uusia kaikki neljä iskaria samantien. Yleensä siinä käy niin, että ostat kaks iskaria ja tajua, että auton toinenpää on rempan jälkeen aika löysän tuntuinen.

Ite tossa hitsasin 99:stä samaisen paikan. Mitä olen katellut muiden touhuja tuon iskarin yläpään kanssa, niin on havaittu, että liian ohkasesta pellistä tehty korjaus ei kestä kauaa. Kannattaa siis tehdä se paikkaus paksusta 2mm tai siitä paksummasta aineesta, ettei heti korkkaa uudestaan. Lisäksi ton oman auton kanssa sain ikävän yllätyksen, kun aiempi korjaaja oli tehnyt ratsupaikkauksen, eli ei ollut poistanut vanhaa ruosteista peltiä alta, vaan oli nätisti koteloinut ruosteet sinne uuden pellin alle. Paikkaukset oli tottakai lahonneet, kun vanha ruostepelti oli alla muhittamassa sitä. Kukaties aiemman korjaajan työnjälki olisi vieläkin ollut ruosteetonta, jos hän olisi tehnyt homman kerralla kunnolla.

Lisävihjeenä vielä: tuohon iskarin kiinnitykseen on olemassa valmis korjauspalakin, jos ei halua tehdä sitä itse. Esim. Motonetissä. En ole ite moista hypistellyt, joten en tiedä, kuinka paksusta teräksestä se on tehty.

Takaiskarin yläkiinnitys vasen. . . . . . . . . . . . . . 65-15553 12.90 ???
Takaiskarin yläkiinnitys oikea. . . . . . . . . . . . . . 65-15554 12.90 ???
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
oldhouse
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Maalis 08, 2006 21:35
Paikkakunta: Tampere

Re: 900i -86 takaruostevaurio + iskariasiaa

Viesti Kirjoittaja oldhouse »

tkrakas kirjoitti: Mitä tuossa hitsaushommassa kannattaisi huomioida ja onko siinä jotain kikkaa antaa asentajalle?
Omasta kokemuksesta voin myös sanoa samaa ... Laittaa max tanakkaa tavaraa sinne kunnolla. Kun se yläpää pettää, niin se tekee sitten sitä todella herkästi jatkossakin. Kolme kertaa itsellä 90:ssä hitsattiin samaa tolpan kiinnikettä uusiksi.

Oma näppituntuma iskareista sama kuin Mertmillä, kaikki neljä vaihtoon samalla kertaa jos budjetti vain antaa myöden. Kaasu versiot.
Kyllä niitten halvempienkin mallien siellä muutaman vuoden pitäisi kestää.
Takajousiakin voisi harkita samalla vaivalla vaihtaa jos vanhat väsähtäneet. Ne kun eivät ole maailman kalleimpia osia. Säästänee niitä uusia iskareitakin hiukan.

On muuten massiivinen ero autossa vanhan ja uuden välillä jos vaihtaa iskarit JA jouset samalla kertaa joka kulmaan. Muuttuu koko ajotuntuma totaalisesti varsinkin kun monesti jouset on jo aika lopussa vanhemmissa autoissa ja ihmiset ei niitä kauhean usein vaihtele.

Nämä ehdotukset tietysti sillä näkökulmalla, että aikoo kyseisen auton pitää ajokäytössä vielä jonkin aikaan. Jos menossa vaihtoon/paaliin vaikkapa vuoden kuluessa, ei ehkä kannata liikoja rahoja uhrata osiin. Mutta se kiinityskohta kannattaa tehdä todella hyvin, muuten repeää.
regs,
marco
-------------------------------------------
9-5 Vector Wagon 2.0t aut, bp,st1 MY05
EX: 3x900+99+90+9000(90CDTA)+9000(92CDTA)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900i -86 takaruostevaurio + iskariasiaa

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kannattaa tarkistuttaa se toinekin iskarin yläpää, isällä korkkas ensin toinen, ja vähän ajan päästä uusilla takaiskareilla toinen puoli.
Mertmi kirjoitti:En ole ite moista hypistellyt, joten en tiedä, kuinka paksusta teräksestä se on tehty.

Takaiskarin yläkiinnitys vasen. . . . . . . . . . . . . . 65-15553 12.90 ???
Takaiskarin yläkiinnitys oikea. . . . . . . . . . . . . . 65-15554 12.90 ???

kyllä se aika tukevaa matskua olen, itse en jättäisi tuota käyttämättä, säästyyhän siinä hitsaajaltakin aikaa mukavasti
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5668
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: 900i -86 takaruostevaurio + iskariasiaa

Viesti Kirjoittaja tturku »

joo. samaa mieltä lucan kanssa että on niin halvat korjauspalat että kannattaa ostaa ja jos aikoo säilyttää autoa pitempään niin vois samalla korjauttaa toisen mahdollisesti. Ja se juuri että kaikki ruoste ensin pois ja sitten sitä korjauspalaa eikä mitään ratsupaikkaa, jolloin sen saa uusia vuoden päästä uudelleen. Kaasuiskarit ehdottomasti, ja jotkut ihan perusiskarit on riittävät. ja joka nurkkaan uudet samalla kertaa, Jos et oo autoa kauaa pitämässä niin voit kysellä ihan käytettyjäkin iskareita, niitä aina silloin tällöin saa hyväkuntoisina purkuautoista.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: 900i -86 takaruostevaurio + iskariasiaa

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Onkos kellään kuvaa tuollaisesta korjauspalasta?
Eli onko tuo ihan vaan tuo iskarinympärys?

Omasta tuota ympärystä koputtelin, vielä vaikuttaa kovalta. Saman palkin etuosat joudun uusimaan ruosteen takia. Saakohan noita palkkia kokonaisina?
900S(T5.5) M1991(KR)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900i -86 takaruostevaurio + iskariasiaa

Viesti Kirjoittaja jus »

Sukellusvene kirjoitti:Onkos kellään kuvaa tuollaisesta korjauspalasta?
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/album/r ... nitys.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: 900i -86 takaruostevaurio + iskariasiaa

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Omaan vanhaan autoon laitettiin tuo valmis korjauspala niin kyllä se aika tukevaa tekoa on ja kummasti muuttui paremmaksi,ite laitoin vielä massat tuon korjauspalan sekä hitsauksien ympärille
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900i -86 takaruostevaurio + iskariasiaa

Viesti Kirjoittaja jus »

saba90 kirjoitti:laitoin vielä massat tuon korjauspalan sekä hitsauksien ympärille
Niin minäkin, maalia, korikittiä ja massaa paikan ympärille ja kotelosuojaa kotelon sisäpuolelle. Tosin sitä ennen myös hitsasin palan paikalleen. Em. kuvassa paikka on vasta muokattu sopivaksi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900i -86 takaruostevaurio + iskariasiaa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuossa meikäläisen korjaamassa ajokissa iskarin kiinnitystä oli hitsattu vuosien mittaan useaan otteeseen aiempien korjaajien toimesta. Se koko seutukunta ei näytä enää vakiolta, joten tuon korjauspalan sovittaminen olisi vaatinut melkoista askartelua. Siitä syystä ja myöskin kiireen takia ite väänsin ton korjauksen "metritavarasta". Tommonen paksu rauta on toki aika hankalaa työstää ohuempaan peltiin verrattuna. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: 900i -86 takaruostevaurio + iskariasiaa

Viesti Kirjoittaja stara »

Yleensä ovat vain siitä reiän alueelta pahimmin ruostuneet eli jos itse modaa korjauspalan niin pelkästään yläpintaan sovittamalla pääsee vähemmällä. Me laitoimme tosi ison prikan siihen, hieman sovitettiin laikalla, paksuus oli jotain 4 mm, sen ohuempaa en laittaisi, koska jatkuva rytkytys voi ohuemman väsyttää suurentuneen pinnan takia. Tuohon kaupan korjauspalaankin olisi joku vahvikeprikka hyvä hitsata samasta syystä, koska lie n. 2 mm peltiä?
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
tkrakas
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 13:15
Paikkakunta: Pohjois-Suomi

Re: 900i -86 takaruostevaurio + iskariasiaa

Viesti Kirjoittaja tkrakas »

Tilasin Motonetistä iskarit ja tuon peltiosan. AD-Varaosaliikkeeltä löytyi myös tuo peltiosa 0,20 e halvemmalla, mutta heidän kirjoissaan oleva kuva näytti vain tikkuaskia hiukan suuremmalta pelliltä(?)
No, uskon, että Motonetin osat pelittää kuten aiemminkin :wink: !
900S 2.3 Talladega 1997
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900i -86 takaruostevaurio + iskariasiaa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

tkrakas kirjoitti:Tilasin Motonetistä iskarit ja tuon peltiosan. AD-Varaosaliikkeeltä löytyi myös tuo peltiosa 0,20 e halvemmalla, mutta heidän kirjoissaan oleva kuva näytti vain tikkuaskia hiukan suuremmalta pelliltä(?)
No, uskon, että Motonetin osat pelittää kuten aiemminkin :wink: !
Ainaskin paikallisesta varaosaliikkeestä ostettaessa vetaritunnelin korjaukseen tarvittava palikat löytyi jopa ihan samalla numerollakin, kuin mitä motonetin luettelossa on. Että semmosta. Olikin melko yksiselitteistä, että kikkareet olisi samoja ja valmistaja sama. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
MSaab
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2004 20:58
Paikkakunta: Huittinen
Viesti:

Re: 900i -86 takaruostevaurio + iskariasiaa

Viesti Kirjoittaja MSaab »

Aiheeseen liittyen:
Ostin juuri 2d-88 satkun ja siinä on nuo takaiskareiden vahvikelaput kiinni kahdella pultilla molemmin puolin iskaria!
Ei liene alkuperäinen ajatus - paksua tavaraa kyllä näytti olevan...
Mitähän siellä alla mahtaa muhia, oisko pelkkää ruostetta!
Auto lienee leimattu näillä paloilla viime marraskuussa!
Saabisti #1497
Saabit 90,99,900
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 900i -86 takaruostevaurio + iskariasiaa

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

MSaab kirjoitti:Mitähän siellä alla mahtaa muhia, oisko pelkkää ruostetta!
Erittäin todennäköisesti. On kyllä ollut innovatiivinen ranettaja, propsit siitä :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin