Tuli tuohon helmeen itse aiheutettua vika eli liikaa lastia ja kuoppaisella tiellä liikaa vauhtia. Kuskin puolelta takaa iskari löi itsensä ylhäältä läpi . Eli nyt menee iskarit vaihtoon ja hitsaushommiksi. Ei muuta kuin auto Kajaanin AD-huoltoon MAPeen..
Millaiset iskarit kannattaisi hommata?
Kaiketi tällaisella tavallisella lähinnä kaupunkiajaolla pärjää ns.vakioilla, vaikka AD-varaosasta ostetuilla?
Ja esim. Biltemassa näyttäisi olevan vain alle 30e /kpl, mutta tehneekö noilla mittään?
Mitä tuossa hitsaushommassa kannattaisi huomioida ja onko siinä jotain kikkaa antaa asentajalle?
Viimeksi muokannut tkrakas, Ke Syys 26, 2007 16:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaasuiskareita monet suosii saabeissa. Omakohtaisesta kokemuksesta iskareiden kanssa voin sanoa, että kannattaa ihan suosiolla uusia kaikki neljä iskaria samantien. Yleensä siinä käy niin, että ostat kaks iskaria ja tajua, että auton toinenpää on rempan jälkeen aika löysän tuntuinen.
Ite tossa hitsasin 99:stä samaisen paikan. Mitä olen katellut muiden touhuja tuon iskarin yläpään kanssa, niin on havaittu, että liian ohkasesta pellistä tehty korjaus ei kestä kauaa. Kannattaa siis tehdä se paikkaus paksusta 2mm tai siitä paksummasta aineesta, ettei heti korkkaa uudestaan. Lisäksi ton oman auton kanssa sain ikävän yllätyksen, kun aiempi korjaaja oli tehnyt ratsupaikkauksen, eli ei ollut poistanut vanhaa ruosteista peltiä alta, vaan oli nätisti koteloinut ruosteet sinne uuden pellin alle. Paikkaukset oli tottakai lahonneet, kun vanha ruostepelti oli alla muhittamassa sitä. Kukaties aiemman korjaajan työnjälki olisi vieläkin ollut ruosteetonta, jos hän olisi tehnyt homman kerralla kunnolla.
Lisävihjeenä vielä: tuohon iskarin kiinnitykseen on olemassa valmis korjauspalakin, jos ei halua tehdä sitä itse. Esim. Motonetissä. En ole ite moista hypistellyt, joten en tiedä, kuinka paksusta teräksestä se on tehty.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tkrakas kirjoitti:
Mitä tuossa hitsaushommassa kannattaisi huomioida ja onko siinä jotain kikkaa antaa asentajalle?
Omasta kokemuksesta voin myös sanoa samaa ... Laittaa max tanakkaa tavaraa sinne kunnolla. Kun se yläpää pettää, niin se tekee sitten sitä todella herkästi jatkossakin. Kolme kertaa itsellä 90:ssä hitsattiin samaa tolpan kiinnikettä uusiksi.
Oma näppituntuma iskareista sama kuin Mertmillä, kaikki neljä vaihtoon samalla kertaa jos budjetti vain antaa myöden. Kaasu versiot.
Kyllä niitten halvempienkin mallien siellä muutaman vuoden pitäisi kestää.
Takajousiakin voisi harkita samalla vaivalla vaihtaa jos vanhat väsähtäneet. Ne kun eivät ole maailman kalleimpia osia. Säästänee niitä uusia iskareitakin hiukan.
On muuten massiivinen ero autossa vanhan ja uuden välillä jos vaihtaa iskarit JA jouset samalla kertaa joka kulmaan. Muuttuu koko ajotuntuma totaalisesti varsinkin kun monesti jouset on jo aika lopussa vanhemmissa autoissa ja ihmiset ei niitä kauhean usein vaihtele.
Nämä ehdotukset tietysti sillä näkökulmalla, että aikoo kyseisen auton pitää ajokäytössä vielä jonkin aikaan. Jos menossa vaihtoon/paaliin vaikkapa vuoden kuluessa, ei ehkä kannata liikoja rahoja uhrata osiin. Mutta se kiinityskohta kannattaa tehdä todella hyvin, muuten repeää.
joo. samaa mieltä lucan kanssa että on niin halvat korjauspalat että kannattaa ostaa ja jos aikoo säilyttää autoa pitempään niin vois samalla korjauttaa toisen mahdollisesti. Ja se juuri että kaikki ruoste ensin pois ja sitten sitä korjauspalaa eikä mitään ratsupaikkaa, jolloin sen saa uusia vuoden päästä uudelleen. Kaasuiskarit ehdottomasti, ja jotkut ihan perusiskarit on riittävät. ja joka nurkkaan uudet samalla kertaa, Jos et oo autoa kauaa pitämässä niin voit kysellä ihan käytettyjäkin iskareita, niitä aina silloin tällöin saa hyväkuntoisina purkuautoista.
Omaan vanhaan autoon laitettiin tuo valmis korjauspala niin kyllä se aika tukevaa tekoa on ja kummasti muuttui paremmaksi,ite laitoin vielä massat tuon korjauspalan sekä hitsauksien ympärille
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
saba90 kirjoitti:laitoin vielä massat tuon korjauspalan sekä hitsauksien ympärille
Niin minäkin, maalia, korikittiä ja massaa paikan ympärille ja kotelosuojaa kotelon sisäpuolelle. Tosin sitä ennen myös hitsasin palan paikalleen. Em. kuvassa paikka on vasta muokattu sopivaksi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tuossa meikäläisen korjaamassa ajokissa iskarin kiinnitystä oli hitsattu vuosien mittaan useaan otteeseen aiempien korjaajien toimesta. Se koko seutukunta ei näytä enää vakiolta, joten tuon korjauspalan sovittaminen olisi vaatinut melkoista askartelua. Siitä syystä ja myöskin kiireen takia ite väänsin ton korjauksen "metritavarasta". Tommonen paksu rauta on toki aika hankalaa työstää ohuempaan peltiin verrattuna.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Yleensä ovat vain siitä reiän alueelta pahimmin ruostuneet eli jos itse modaa korjauspalan niin pelkästään yläpintaan sovittamalla pääsee vähemmällä. Me laitoimme tosi ison prikan siihen, hieman sovitettiin laikalla, paksuus oli jotain 4 mm, sen ohuempaa en laittaisi, koska jatkuva rytkytys voi ohuemman väsyttää suurentuneen pinnan takia. Tuohon kaupan korjauspalaankin olisi joku vahvikeprikka hyvä hitsata samasta syystä, koska lie n. 2 mm peltiä?
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Tilasin Motonetistä iskarit ja tuon peltiosan. AD-Varaosaliikkeeltä löytyi myös tuo peltiosa 0,20 e halvemmalla, mutta heidän kirjoissaan oleva kuva näytti vain tikkuaskia hiukan suuremmalta pelliltä(?)
No, uskon, että Motonetin osat pelittää kuten aiemminkin !
tkrakas kirjoitti:Tilasin Motonetistä iskarit ja tuon peltiosan. AD-Varaosaliikkeeltä löytyi myös tuo peltiosa 0,20 e halvemmalla, mutta heidän kirjoissaan oleva kuva näytti vain tikkuaskia hiukan suuremmalta pelliltä(?)
No, uskon, että Motonetin osat pelittää kuten aiemminkin !
Ainaskin paikallisesta varaosaliikkeestä ostettaessa vetaritunnelin korjaukseen tarvittava palikat löytyi jopa ihan samalla numerollakin, kuin mitä motonetin luettelossa on. Että semmosta. Olikin melko yksiselitteistä, että kikkareet olisi samoja ja valmistaja sama.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Aiheeseen liittyen:
Ostin juuri 2d-88 satkun ja siinä on nuo takaiskareiden vahvikelaput kiinni kahdella pultilla molemmin puolin iskaria!
Ei liene alkuperäinen ajatus - paksua tavaraa kyllä näytti olevan...
Mitähän siellä alla mahtaa muhia, oisko pelkkää ruostetta!
Auto lienee leimattu näillä paloilla viime marraskuussa!