Syttyennakko

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Syttyennakko

Viesti Kirjoittaja toms »

Onko kellään kokemusta että paljonko voi annetuista ennakosta poiketa vaarantamatta mitään eli jos 2000 kiekalla annettu tehas ennakko on vaikka 20° niin paljonko voi vielä aikaistaa syttyä ja saako siitä mitään hyötyä vai päinvastoin ja jos aina ajaa 98 bensalla niin eikö sytty ole säädetty toimimaan alhaisemmalla oktaanilla ( 95 ) eli syttyä vois 98;lla ajajat säätää aikaisemmalle hieman esim. 22-25°.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Syttyennakko

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Miksi pitäisi muuttaa? Miksi ajaa 98:lla? :roll:
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Syttyennakko

Viesti Kirjoittaja toms »

Tiettyyn rajaan asti vakiota syttyennakkoa vielä aikaistamalla saadaan tehoa yhdessä korkeampi oktaanisen benen kanssa mutta miten saabissa , sitä niinkuin meinaan että onko kellään kokemusta esim. tehopenkitystilanteessa?
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Syttyennakko

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Aika harva on penkannut satkujaan ja varsinkaan tehnyt näin perinpohjaisia tutkimuksia. Kiva tuo olisi kyllä tietää. Riippuu paljon koneen ja jäähdytyslaitteiston kunnosta, paljon ajetut ovat aina yksilöitä. Jakajan ennakkokäyrääkään ei ole tiedossa vakiojakajasta. Meillä kilpurissa käytössä jakajanennakko 17 astetta. Jakaja on tehty jakajapenkissä, joten käyrä on varmasti erilainen kuin vakio JHFU4:ssa. Hyvin rakennetut moottorit kestävät kyllä hetkellisesti yli kympin puristussuhteellakin semmoisia 50 asteen maksimiennakkoja.... :oops: Kulkua se ei kyllä enää hirveästi paranna, alkaa lyödä vastaan aika rumasti.... :lol:

Jos tiedät koska koneesi nakuttaa niin kokeile pienin pykälin aikaistaa.
Ja koita kellottaa vaikka jotain vetoa 60-100 tai vastaavaa....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Syttyennakko

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Periaatteessa tuo olisi varmaankin helpointa kokeilla kuulokkeilla kuuntelemalla.Tai jos haluaa vähän enemmän näprätä niin laittaa apc-boksin,nakuanturan ja nakuvalon kiinni.Tota jälkimmäistä meinasin itse yhdessä vaiheessa kun korkeapuristeinen vapaastihengittävä vielä kiinnosti.
Avatar
jkuisma
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 12:59
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Syttyennakko

Viesti Kirjoittaja jkuisma »

Sanohan vielä tarkemmin mistä koneesta (turbo/vapari 8/16v) on kysymys? 16-tappisen turbon kanssa on tehty monet jekut ja sytytyksellä voi pelata paljonkin, mutta en jaksa avautua ellei kyse ole juuri sen kanssa kikkailusta.
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Syttyennakko

Viesti Kirjoittaja toms »

Nyt on kyse 8v. iivarista.

Itellä on 10,5:1 puristeisessa 99 vaparissa syttyennakko tyhjäkäynnillä n. 22 astetta ja maksimiennakko n.35-37 astetta. Jakajassa ei ole alipainekelloa, koska sitä ei voi käyttää (2 x 45 DCOE Weber ) antaa liian sykemaisen alipaineen kellolle.
Syttynä Tzi.Jakaja tehty samallalailla jakaja penkissä. Muutettu keskipakoennakon jousia ja tehty painoille lisää liikkumaa eli ennakkoa.

Hyvin on 99 pelannut 17 vuotta ilman ongelmia mut nyt kiinnostaa tuo 900 8v. iivari että onko tehdas hakenut kompromissiä 95 bensalle tms. ettei missään tilanteessa nakuta mutta esim. moottoripyörissä syttyennakossa on paljon mulkkaamisen varaa johtuen juuri edellämainitusta syistä.

Ajan aina ja ikuisesti 98;lla, joka vehkeellä ja joka säällä.
nakutus esim. kelkassa saa hienoja vaurioita aikaiseksi eli pyrin välttämään nämä juuri 98;n käytöllä
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Syttyennakko

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

tomaatti kirjoitti:Periaatteessa tuo olisi varmaankin helpointa kokeilla kuulokkeilla kuuntelemalla.Tai jos haluaa vähän enemmän näprätä niin laittaa apc-boksin,nakuanturan ja nakuvalon kiinni.Tota jälkimmäistä meinasin itse yhdessä vaiheessa kun korkeapuristeinen vapaastihengittävä vielä kiinnosti.
No jos nuo ohjeet ei käy,niin sitten ei kai voi muuta kuin säätää "korvalla" tai viedä penkkiin.Se on vaan tuo nakutus siitä inhottavaa että sitä ei kovilla kierroksilla kuule ilman apuvälineitä.
Mutta ihan mututuntumalta uskaltaisin pistää 25 astetta perusennakkoa siellä 2000rpm:llä vakiokoneeseen.Vääntöönhän tuollainen pieni muutos eniten auttaa.
Johan sekin jos koneella on paljon ajettu,muuttaa ennakkoa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Syttyennakko

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

tomaatti kirjoitti:
tomaatti kirjoitti:Periaatteessa tuo olisi varmaankin helpointa kokeilla kuulokkeilla kuuntelemalla.Tai jos haluaa vähän enemmän näprätä niin laittaa apc-boksin,nakuanturan ja nakuvalon kiinni.Tota jälkimmäistä meinasin itse yhdessä vaiheessa kun korkeapuristeinen vapaastihengittävä vielä kiinnosti.
No jos nuo ohjeet ei käy,niin sitten ei kai voi muuta kuin säätää "korvalla" tai viedä penkkiin.Se on vaan tuo nakutus siitä inhottavaa että sitä ei kovilla kierroksilla kuule ilman apuvälineitä.
Mutta ihan mututuntumalta uskaltaisin pistää 25 astetta perusennakkoa siellä 2000rpm:llä vakiokoneeseen.Vääntöönhän tuollainen pieni muutos eniten auttaa.
Johan sekin jos koneella on paljon ajettu,muuttaa ennakkoa.
Siis tosiasiassa vääntöä voi tulla lisää sitenkin, että säätää sytkää myöhäsemmälle. Käytäntö on opettanut, että jos ei lähde jakajaa enempää ropaamaan, niin vapareiden kanssa voi ihan huoletta säätää sytkän kokeile ja erehdy menetelmällä.

Noissa kun on pahan nenäksi EGR-venttiiliäkin laitettu, jolloin alipaine-ennakko voi olla liiankin suuri silloin, kun pakokaasua ei tule imusarjaan (tulpattu tai tukossa oleva EGR). Lisäksi vielä sekin, että esim. mulle sattui vastaan sellainen jakaja, jossa oli jouset menneen löysiksi. Jakaja tempaisi 3000rpm:llä jo maksimiennakot, vaikka se piste kuuluisi olla paljon korkeammalla. Laitetaan vielä tähän soppaan tuo jakopään ajoituksen muuttuminen, kun ketju venyy käyttövuosien ja kilometrien myötä. Esim. tuon meidän 99turbon ketjun vaihto uuteen muutti nokka-akselia 4astetta (kampiakselin asteita) aikaisemmalle! Säädettiin tottakai sytytys takaisin ohjearvoon ja pelkkä nokkaketjun vaihto muutti moottorin käytöksen aivan totaalisesti. Sanomattakin lienee selvää, että moottorit on muiltakin osilta hieman yksilöllisiä. Muuttujia on turhan paljon, jotta voitaisiin antaa sellaisia sytytysennakkoarvoja, joilla kaikki h-koneet pelaisivat hyvin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jakaraik
"Aero"
Viestit: 316
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 15:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Syttyennakko

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

ei välttämättä niin tänne kuulu, mutta... mistäköhän noita uusia jousia jakajaan pystyis saamaan? ja onkohan T8:s saman jäykkyiset jouset siellä jakajas kuin T16:s?
#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 2.0d -19 käyttis
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Syttyennakko

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

jakaraik kirjoitti:ei välttämättä niin tänne kuulu, mutta... mistäköhän noita uusia jousia jakajaan pystyis saamaan? ja onkohan T8:s saman jäykkyiset jouset siellä jakajas kuin T16:s?
Eipä ole tuota tullu selviteltyä, mistä jousia saa. T16:n jakajassa ei ole jousia, koska siinä ei ole kierrosluvun mukaan muuttuvaa sytkäennakkoa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Syttyennakko

Viesti Kirjoittaja fforslund »

jkuisma kirjoitti:Sanohan vielä tarkemmin mistä koneesta (turbo/vapari 8/16v) on kysymys? 16-tappisen turbon kanssa on tehty monet jekut ja sytytyksellä voi pelata paljonkin, mutta en jaksa avautua ellei kyse ole juuri sen kanssa kikkailusta.
Kerro nyt ihmeessä enemmän, kun ei mallia ollut määritelty otsikkoon..
Voisi nimittäin kiinnostusta löytyä myös T16-sytytysennakoista ;)
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Avatar
jkuisma
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 12:59
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Syttyennakko

Viesti Kirjoittaja jkuisma »

Kerro nyt ihmeessä enemmän, kun ei mallia ollut määritelty otsikkoon..
Voisi nimittäin kiinnostusta löytyä myös T16-sytytysennakoista
Niinno... Näistä turbon sytkäjutuista on ollut jokunen vuosi sitten paljon tarinaa postituslistalla, foorumiltakin taitaa jotain löytyä. Konsensus oli ainakin taannoin aika vahva eli yleispäteviksi vinkeiksi näitä tituleerattiin.

Turbo 16:ssa on tosiaan erilainen jakaja ja alipainekello kuin vaparissa. Ennakko ei säädy kierrosten mukaan vaan sitä säädetään ahto- ja alipaineen mukaan.

Jos mitään virityksiä lähtee tekemään, pitää aluksi "sitoutua" 98-bensan käyttöön, 95:llä ei saa irti käytännössä paljon mitään. 98:n paremmalla puristuskestävyydellä ja siten nakutusrajalla on tosi suuri etu turbon kanssa.

Perusennakko on turbossa 16 astetta ja sitä voi nostaa muutamalla asteella noin 19 asteeseen saakka. Tällä saa vähän pirteämmän alakierrosalueen, ennen kuin ahdot tulee peliin. Ei ehkä kannata nostaa ihan 19:ään asti jos ei samalla tee muuta viriä sytytykselle: liian ennakon huomaa heti siitä, että APC rajoittaa ahtoja koska nakuttelee paineilla. Mitään välitöntä vahinkoa ei tästä helposti tule.

Turbon tapauksessa sytytystä on pakko myöhäistää ahdoille mentäessä. Vakiona tuo virranjakajan alipainekello tuuppaa noin 5 astetta viivettä (siis vakiosäädöin ennakko putoaa 11 asteeseen) melkein heti, kun se näkee ahtopaineita. Tämä tarkoittaa sitä, että kun turbo tulee peliin, on osapaineilla turhan matala ennakko ja täten tehoissa hävitään. Viivästys olisi hyödyksi saada tasaisemmin ahtopaineen funktiona ja tuon vakiojakajan 5 asteen viive ei riitä, jos perusennakon nostaa 19:ään ja ajaa vakioahtoja suuremmilla ahdoilla.

Helppo ja halpa (ja huono) viri on viilata jakajan kellon "stopparia" siten, että tanko mahtuu tulemaan pidemmälle ulos ja antaa näin enemmän viivettä. Tällä virillä voi nostaa perusennakkoa ja saa sopivamman myöhäisen ajoituksen koville ahtopaineille. Ikävä puoli se, että tämä vakiota suurempi viive tulee peliin "kertapamauksella" ja matalilla ahdoilla toiminta on vakiotakin huonompaa.

Toinen tapa on se, että vakiojakajan viivästyksen poistaa kokonaan käytöstä ja hoitaa ahtopaineeseen suhteutetun viiveen "lisälaitteella". Me tilattiin männä vuosina kimppaan mm. Marko A:n ja muutaman muun kanssa MSD:n Boost Timing Master-nimistä purkkia. Ja vastaavia on markkinoilla muitakin. Näiden kanssa pitää ottaa tuon jakajan painekellon viivetoiminnallisuus pois pelistä taivuttamalla kellon "stopparia" siten, että tanko ei pääse yhtään ulospäin lepoasennostaan. Sitten tuolla ulkoisella purkilla säädetään sopiva viivekäyrä eli se, miten monta astetta viivästetään per imusarjan paineennousu. Viive tulee lineaarisesti, eli siitä saa paremmin optimoidun aina kulloisellekin ahtopaineelle.

Koska tuo ulkoinen sytkäviivästin lisää viivettä lineaarisesti ahtopaineen funktiona tästä iäisyyteen, on tuloksena se että kovin korkeilla ahdoilla viivettä tahtoo olla jo liikaa. Ja jos sen säätää kohdilleen, jää viive matalammilla ahdoilla niin pieneksi että APC saattaapi havaita jo tuolloin nakutusta ja ei päästä ahtoja nousemaan.

Tuo säätö on vähän tasapainoilua, ja siihenkin keksittiin konsti: kun ensin säätää viivästyksen sopivaksi, tyyliin:

perusennakko letkut irti kellolta/viivästimeltä oman maun mukaan 16-19 astetta
vakiokello pudottaa ennakkoa -5 astetta perusennakolta jo noin 0,3 barissa (tämä ehkä purettuna pois)
"viritetty" kello tai ulkoinen säädin pudottaa ennakon 11 asteen maisemiin mahdollisimman lineaarisesti matkalla 0-0,9 baria

Niin kun tuollaisen "sytkäkäyrän" saa futaamaan, tulee tarpeelliseksi pysäyttää tuo sytytyksen viivästyminen ahtojen lisäyksen suhteessa (sillä kukas nyt alle barin paineilla ajaisi). Käytännön kokemuksen mukaan ajoitusta ei kannata laskea alle 10 asteen. Tämän viivästyksen lisäyksen voi estää toimivasti mm. pneumaattisella paineensäätimellä (samanlainen kuin paineilmakompressorin painerajoitinventtiili, mutta herkemmällä säätöalueella), jonka kautta "näytetään imusarjan paineet" sytkänsäätimelle. Se siis estää säädintä näkemästä esimerkiksi yli 0,9 barin paineita jolloin viivästys päättyy siihen.

Kuten tuossa jo edellä lukee - varmaan vähän epäselvästi - varsin toimiva sytkäresepti T16:lle on:

perusennakko 16-19
lineaarinen ennakonlasku noin 11 asteeseen välillä 0-0,9 bar ahtoja
ennakko jää tasolle 11 astetta 0,9bar viiva mitä ikinä ahtaakaan

Turbon kanssa käy niin, että laskemalla ennakkoa yhä enempi saa yhä vaan lisää ahtopaineita ilman että kone nakuttaa. Mutta samaan aikaan pakolämmöt nousee mielettömiksi ja teho putoaa ratkaisevasti. Sytkäennakkoa pitää olla pelissä juuri niin paljon kuin mahdollista ilman että nakuttaa. Sytkäennakkoa pudottamalla on ihan helppo saada nakuttamatta vaikka 1.4 bar ahtoja, mutta tuolloin tehoa tulee olemattomasti ja tuloksena on ennen pitkää palaneet pakoventtiilit.

Jos sytkäkäyrän haluaisi optimoida oikein hyväksi pitäisi tuo säätää kohdilleen dynamometrissä. Me ainakin muutama vuosi sitten konsultoitiin toisiamme tässä asiassa ihan persdynolla ja mielestäni tuo ylläkerrottu ohje on toimiva. Jos joku on nähnyt vaivaa ja testaillut T16:lle sopivia sytkäkäyriä penkissä, olisi siitä tosi kiva kuulla lisää.

Jos luottaa säädöissä "persdynoon" riittävät varusteet sytkän kanssa leikkimiseen ovat ajoituslamppu (tavallinen välähtävä, jossa on oltava ennakon näyttötoiminto) ja "painelähde" ja paineensäädin joiden avulla sytkälle voi näyttää haluamiaan keinotekoisia ahtopaineita säädön aikana. Ei siis kannata säätää tien päällä todellisessa ajotilanteessa vaan kiltisti tallissa, auto tyhjäkäynnillä. Nuo virranjakajan painekellon tai ulkoisen paineensäätimen letkut siis irroitetaan imusarjasta (tulppaa niiden paikat) ja pistetään kiinni ulkoiseen säädettävään painelähteeseen, esimerkiksi kompressoriin. Itse käytän useimmiten kuitenkin auton vararenkaan paineita: siis vararenkaan täyttöventtiilistä letku paineensäätimelle, josta letku sytkänsäätimelle. Säätimellä haluttu paine kohdilleen ja sitten ajoitusta lukemaan/säätämään.

Silleenhän nämä ajat on muuttuneet että nyt taitaa joka tosiviripojalla olla jo hestecit tai muut ohjelmoitavat sytkä/ruutta yhdistelmät pellin alla. Niiden yhteydessä on jo ihan toiset mahdollisuudet ohjelmoida sytkäkarttaa kuin näiden mekaanisten säätimien kanssa pelattaessa.

En väitä sitäkään, etteikö DI olisi tässä asiassa fiksumpi kuin nämä mekaaniset kikat. Miten on John ja kumppanit jotka olette pultanneet T16:een DI:n: toimiiko se hyvin yli vakion ahdoilla ja millainen on sytkäkartta?

Tuolla mun saitilla on enempi tarinaa näistä "vanhan kansan" T16-sytkävireistä englanniksi:
http://www.netma.fi/jouko/saab/performance4.html

Sytkäjuttujen kanssa on syytä olla vähän varovainen: jos menee tekemään ihan tyhmyyksiä voi näiden temppujen kanssa rikkoa koneen aika helposti.
Jäsen #745 - 900 TurboS vm. 1993: museorekisterissä sekä 900 TurboS cabriolet vm. 1994: viimeisiä valmistettuja, museointi 2024. http://www.kuisma.net/saabcabrio/
jakaraik
"Aero"
Viestit: 316
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 15:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Syttyennakko

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

Mertmi kirjoitti:Eipä ole tuota tullu selviteltyä, mistä jousia saa. T16:n jakajassa ei ole jousia, koska siinä ei ole kierrosluvun mukaan muuttuvaa sytkäennakkoa.
mikähän jakaja tuossa omassa T16:sta sitte on? siellä oli ainakin samanlaisen näköset jouset kuin T8:n jakajan sisällä, kesällä vaihtelin anturia sinne T16:n jakajan sisään ja pisti silloin ne jouset silmään :?
#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 2.0d -19 käyttis
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Syttyennakko

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

jkuisma kirjoitti: En väitä sitäkään, etteikö DI olisi tässä asiassa fiksumpi kuin nämä mekaaniset kikat. Miten on John ja kumppanit jotka olette pultanneet T16:een DI:n: toimiiko se hyvin yli vakion ahdoilla ja millainen on sytkäkartta?
DI:llä on ennakkokäyrä vakiona vain hiukan fiksumpi tässä suhteessa, eli myöhästys alkaa 0,05bar kohdalla, 0,15 bar on 14 astetta ja 0,25 bar eteenpäin enää 10 astetta.
DI:n kohdalla kuitenkin prommaamalla uuden lastun on ennakkoa helppo muuttaa 0,1 bar ja 500rpm tarkkuudella. Aika paljonhan noihin kärsisi lisää ennakkoa laittaa yläkierroksilla vakioonkin, ainakin jos ajaa 98:lla. Samoin kun itsellä on tuo T7 kansi jossa on isommat ja paremmat palotilat niin tuota karttaa voisi optimoida enemmänkin.

Mitä olen säädettävillä ruiskuilla/sytkillä Saabeja ajavilta kuullut (minulla on vain ruisku täysin säädettävä, sytkä vaatii tuon prommauksen joka kerta eli ei onnistu lennossa ainakaan vielä), niin vakioennakoita voi lisätä ainakin näillä paremmilla T5/T7 kansilla varustetuissa autoissa huomattavastikin ja ihan mukavaa tehonlisäystäkin voi näin saada. Lähes vakioissa kannattaa muistaa se, että tärkeä syy herkkään nakutukseen voi olla jo se, että seos laihenee yläkierroksilla liikaa. Riittävällä sopansaannilla ennakkoja voi sitten nostaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin