Raidetangon sisempi nivel
Raidetangon sisempi nivel
Kuinka tuon raidetangon sisemmän nivelen saa vaihdettua, lähteekö se ihan ruuvaamalla irrottamatta koko ohjausvaihdetta? Tehostettu ohjaus siis kyseessä, varovasti koitin vääntää, mutta ei toivoakaan... http://picasaweb.google.com/s.makimanti ... 5181366386
Vinkkejä otetaan vastaan.
Vinkkejä otetaan vastaan.
9-5 -07, entiset, 9-3 -00, 900i -87, 900S -90.
#4990
#4990
Re: Raidetangon sisempi nivel
En tiedä lähteekö purkamatta, tai jos lähtee, niin millä välineillä. Nivel lienee lukittu lyömällä nivelen kuoren reunaa hammastangossa olevaan uraan.
http://saabpics.com:3000/gallery2/d/444 ... uild13.jpg
http://saabpics.com:3000/gallery2/d/444 ... uild13.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Raidetangon sisempi nivel
multa lähti kyllä ihan suosiolla kiertämällä-se lukittu pelti oli niin pehmeä, että ei tarvinnu sitä ennen kiertämistä taivuttaa. Tosin tanko oli pöydällä. tosin pitäis ilmeisesti jotenkin pitää sitä tankoa paikalla jollain instrumentillä, että ei vääntyis 

-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 151
- Liittynyt: Ke Touko 19, 2004 17:55
- Paikkakunta: Raahe
Re: Raidetangon sisempi nivel
Viime vuoden katsastukseen vaihdoin omaani tuon nivelen paikoillaan ollessa. Ei mulla ainakaan kovin lujalla ollut. Helposti aukesi, kun isolla avaimella väänti. Saataahan siinä jotain ehkä särkyä jos kierre on kunnolla jumissa.
EX: 9-3 SC 1.9 TIDS Vector (updated)
EX: og 900s (updated)
#3046
EX: og 900s (updated)
#3046
Re: Raidetangon sisempi nivel
Irtosihan se kun vähä laikkasi sitä niveltä ja suurensi työkalujen kokoa, toivottavasti mikään vaan ei menny rikki
http://picasaweb.google.com/s.makimanti ... 4017258626

9-5 -07, entiset, 9-3 -00, 900i -87, 900S -90.
#4990
#4990
Re: Raidetangon sisempi nivel
Paikoillaan kuulemma onnistuu ( normaali oikeakätinen kierre), ohjeet käskevät pitämään raidetangosta vastaan ettei vääntö mene ohjausvaihteeseen. Tosin taitavat tekijätkin useinkin raakasti vaihdetta vastaan vaan vääntää. Jos ulompi nivel on jumissa, niin kosanillakin lämmitys kummasti auttaa. 2 kpl 22 mm avainvälin kiintoavainta/ jakoavainta tarvii uloimman nivelen avaamisessa.
Laikkasin 19 mm vanhan kita- avaimen 20 milliseksi ja samalla kavensin VAIN leuka- alueelta leuan paksuudeksi 4 mm ( rako on n. 4 mm), sillä pääsee paikoillaakin ( jatkovarren kanssa) pitämään vastaan.Isoilla moniotepihdeillä saa portaattomasti nivelen pinnnasta kierrettyä.
Paikoillaan ollen uuden lukitseminen on hakkaamalla vaikeaa, ehkä moniote pihdeillä puristamalla onnistuu. Lukitetta sanoi korjaamomies käytettävän myös lisäksi.
Laikkasin 19 mm vanhan kita- avaimen 20 milliseksi ja samalla kavensin VAIN leuka- alueelta leuan paksuudeksi 4 mm ( rako on n. 4 mm), sillä pääsee paikoillaakin ( jatkovarren kanssa) pitämään vastaan.Isoilla moniotepihdeillä saa portaattomasti nivelen pinnnasta kierrettyä.
Paikoillaan ollen uuden lukitseminen on hakkaamalla vaikeaa, ehkä moniote pihdeillä puristamalla onnistuu. Lukitetta sanoi korjaamomies käytettävän myös lisäksi.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Raidetangon sisempi nivel
vaihdoin eilen satkuun tuon nivelen ja dremelillä molemmin puolin laikkasin lukitukseen pari viiltoa, ei tarvinnut voimaa aukesi todella helpolla, dremeli siitä hyvä että mahtuu myös alapuolelta leikkaamaan. lukitetta laitoin kierteeseen, oli sen verran paksu tuo seinämä. 

#2304
Saab 900 -92 Cabriolet
Saab 900 - 91
Saab 900 i -88
Saab 900 -92 Cabriolet
Saab 900 - 91
Saab 900 i -88
Re: Raidetangon sisempi nivel
Kierteilleen jumittuneeseen ulompaan niveleen käy se klassinen temppu, että iso leka nivelen kierrepään kylkeen "alasimeksi" ja sitten täräyttää täysillä vastapäiseen kylkeen vasaralla.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)