Sadevettä lattialla
-
- "Kaasari"
- Viestit: 48
- Liittynyt: Su Loka 22, 2006 10:05
- Paikkakunta: Häme
Re: Sadevettä lattialla
Tälläkin suunnalla on havaittu sadevettä lattialla
Tosin meikäläisen tapauksessa se on takajalkatilan maton alla (edessä on ihan kuivaa). Mistäpä tuo voisi vettä tuonne uittaa? Kynnyskoteloiden vedenpoistoputket tuntuisi olevan auki...
Tosin meikäläisen tapauksessa se on takajalkatilan maton alla (edessä on ihan kuivaa). Mistäpä tuo voisi vettä tuonne uittaa? Kynnyskoteloiden vedenpoistoputket tuntuisi olevan auki...
900T16 Classic -93
Re: Sadevettä lattialla
Vettä tuli mun satkun lattialle myös viime maanantaihin asti.
Tiivisteen vesireiät oli kyllä auki, mutta tiiviste vaan ilmeisesti ajan myötä venähtää sen verran, ettei enää pidä. Lasi on vaihdettu alle vuosi sitten, joten kävin asennuspaikassa auton kanssa. Laittoivat siellä jotakin butyylimassaa tms. tiivisteen ja lasin väliin ulkopuolelle ja enää ei tule vettä sisään. Sanoi, että yleensä eivät Saabit vuoda tuulilasista vettä, jos poistoreiät ovat auki, mutta joskus tiiviste vaan on tosiaankin niin venähtänyt, ettei enää pidä. Ilmeisesti ongelma on yleisempi, jos lasi on vaihdettu, operaatio venyttänee tiivistettä entisestään.
Tiivisteen vesireiät oli kyllä auki, mutta tiiviste vaan ilmeisesti ajan myötä venähtää sen verran, ettei enää pidä. Lasi on vaihdettu alle vuosi sitten, joten kävin asennuspaikassa auton kanssa. Laittoivat siellä jotakin butyylimassaa tms. tiivisteen ja lasin väliin ulkopuolelle ja enää ei tule vettä sisään. Sanoi, että yleensä eivät Saabit vuoda tuulilasista vettä, jos poistoreiät ovat auki, mutta joskus tiiviste vaan on tosiaankin niin venähtänyt, ettei enää pidä. Ilmeisesti ongelma on yleisempi, jos lasi on vaihdettu, operaatio venyttänee tiivistettä entisestään.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Saab 900C -90
Re: Sadevettä lattialla
900iClassic kirjoitti:Tälläkin suunnalla on havaittu sadevettä lattialla
Tosin meikäläisen tapauksessa se on takajalkatilan maton alla (edessä on ihan kuivaa). Mistäpä tuo voisi vettä tuonne uittaa? Kynnyskoteloiden vedenpoistoputket tuntuisi olevan auki...
itse huomasin eilen saman omasta ysiysistäni, en vain keksi mistä se sinne on päässy
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Sadevettä lattialla
Nyt löyty Saabista paikka josta vesi pääsi kuskinpuolen lattialle. Tuulilasin alla olevan sadekourun vasemman päädyn poistoreikä nokotti vettä johtojen läpiviennistä tupaan.
Re: Sadevettä lattialla
Meikäläisen 900i:ssä oli ilmeisesti lämmityslaittesta vuotanut nestettä. Takana vasemmalla jalkatilassa oli äänieristeet märkänä. Kun auto purettiin paalauskuntoon, niin näkyi, että vesivana oli kulkenut sen keskitunnelin vasemmalta puolelta kuskin penkin oikean reunan kohdalta ja valunut taakse. Jäähdytinvesi on helppo tunnistaa väristä tai mausta. Ei tartte kun tippa maistaa sitä kielellä, niin maistuu kyllä selvästi makealta ja vähän karvaalta, jos se on glykoolia eikä puhdasta sadevettä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Kaasari"
- Viestit: 48
- Liittynyt: Su Loka 22, 2006 10:05
- Paikkakunta: Häme
Re: Sadevettä lattialla
Juu... Eipä ole glykolia ainakaan tässä meikäläisen tapauksessa. Ja tosiaan kokeiltu on, jotta edessä on ihan kuivaa
En ole vieläkään keksinyt mistä se voisi sinne tulla. Voisiko esim. noi tuuletusritilät vuotaa sinne? Tosin kuvittelisin, että jos ne vuotaisivat niin niistä vesi tulisi sinne peräkontin puolelle, ovat kuiten enemminkin tuon lokasuojan kaaren takapuolella...
En ole vieläkään keksinyt mistä se voisi sinne tulla. Voisiko esim. noi tuuletusritilät vuotaa sinne? Tosin kuvittelisin, että jos ne vuotaisivat niin niistä vesi tulisi sinne peräkontin puolelle, ovat kuiten enemminkin tuon lokasuojan kaaren takapuolella...
900T16 Classic -93
Re: Sadevettä lattialla
Onhan se mahdollista että on reikä siinä takapyörän kaaressa. Se palkki, johon iskari kiinnittyy, sen alapuolella tai yläpuolella siinä liitoskohdassa lokariin voi olla reikä. Kun purkaa niitä verhouksia, jotka peittää takapyörän kaaren siellä auton sisätilassa, voi löytyä ikäviä yllätyksiä...900iClassic kirjoitti:Juu... Eipä ole glykolia ainakaan tässä meikäläisen tapauksessa. Ja tosiaan kokeiltu on, jotta edessä on ihan kuivaa
En ole vieläkään keksinyt mistä se voisi sinne tulla. Voisiko esim. noi tuuletusritilät vuotaa sinne? Tosin kuvittelisin, että jos ne vuotaisivat niin niistä vesi tulisi sinne peräkontin puolelle, ovat kuiten enemminkin tuon lokasuojan kaaren takapuolella...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Sadevettä lattialla
Ootko tarkastanut raitisilmansuodattimen kotelon vedenpoisto putken (hanttarin lokasuojan sisäpuolelta raitisilmansuodattimen koteloon tuleva putki) ettei ol vain tukossa. Sinne menee kaikki havunneulaset ja männynkävyt -> jolloin vesi jää makaamaan koteloon ja tod näk katselee matotkin.
#4044
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Saab 900i8 kat 2d -90 KA
Re: Sadevettä lattialla
miten pitkään jarrunesteen pitäis antaa vaikuttaa tiivisteissä, ettei turpoo liikaa?Risto kirjoitti:Jarrunesteellä on perinteisesti elvytetty tiivisteitä. Kannattaa muistaa, että se toimii myös maalinpoistoaineena, joten huolellinen huuhtelu vedellä on paikallaan käsittelyn jälkeen.
ja sitten seuraa seuraava kysymys, jos ja kun tiivisteet turpoaa liikaa/muodottomaks , niin saako uusia mistä ja mihin hintaan? auto siis kaks ovinen satku.
olen kuullut huhua että uudet tiivisteet on kiven alla, jos sielläkään.
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
Re: Sadevettä lattialla
alkaa sadekausi juu::hyvä katsoa esim kattoluukun poistoreiät vapaiksi.( kun itsekin muistaisi)
Jos autoa pitää puiden alla, niin neulaset sun muut lehdet menevät herkästi raitisilmaritilästä läpi. taannoin pidin siinä alapuolen kumikauluksessa tuuletusikkunan muoviverkkoa kuminauhalla kiinni, mutta se pitää poistaa kun ennen lumikelejä, koska lumi tukkii verkon.
pari vesivuotojuttua::
- etuoven sisempi tiiviste on sijoitettu mielestäni hölmösti, eli saranapuolella se loppuu siihen taiveeseen eli jos tiivarit hieman vuotaa, niin se tiputtelee siitä tiivisteen nokasta sisäpuolelle. panin tiivarin uuteen asentoon niin jotta se loppuu paremmassa kohdin.
- etu- ja takalasien tiivarin ja lasin väliin saa jälkikäteen massaa, kun avustaja esim sopivasti teroitetulla puutikulla edellä levittää tiivaria ja patruunapuristimen kärki on etukäteen esim ruustukissa puserrettu kapeaksi. minä käytin ikielastista juurikin ikkunahommiin tarkoitettua massaa ( sai tarvikekaupasta).
Ilmeisesti edellämainittu tiivisteuran viemäri on minullakin joskus ollut tukossa, koska on mädättänyt pellin niistä maisemista, ikävä paikka korjailla.
- joskus askartelin sellaista ovitiivarin turvottamista, jotta vedin rautalangan tai sähkövaijerin avulla sinne sisään jotain ( silikonikumi)ikkunatiivistettä tai hyvin löysää silikoonikumiputkea, tulihan se jämäkämmäksi. Luulisin, jotta tiivisteen kuoleutuminen on usein seuraus väärästä oven säädöstä ( vedetty liian sisään).kannattaa harkita esim yrittää taivuttaa lasiosuuden karmia sisäänpäin hieman( voi olla myös hitsikohdista hieman revennyt), kuin koko oven säädöt panna uusiksi, sillä usein se karmin yläosa on löysä ja se lie kriittisin vuodoille( satkun ovi tosin lienee parhaasta päästä tässä mielessä) Tarkkana oltava noissa tiivisteen säätöhommissa ettei tössi.
- sedanin takabaksin tiivisteen alta tuppaa vajaa 20 vuoden jälkeen myös pelti hapantumaan pois. se on viheliäinen paikka , koska se yläkouru on padotuksella, eli vuotaa paljon alkaessaan. korjasin sen liimaamalla jotain pakkausvannenauhaa sikamassalla vanhoihin jämiin kiinni, eli n. vuorokauden ajaksi nipistinpuristimilla kiinni. Pitää monta vuotta, jos onnistuu, pintakäsiteltävä tietenkin tai sitten rosterinauhaa, alumiini -, messinkinauhaa tms..
Jos autoa pitää puiden alla, niin neulaset sun muut lehdet menevät herkästi raitisilmaritilästä läpi. taannoin pidin siinä alapuolen kumikauluksessa tuuletusikkunan muoviverkkoa kuminauhalla kiinni, mutta se pitää poistaa kun ennen lumikelejä, koska lumi tukkii verkon.
pari vesivuotojuttua::
- etuoven sisempi tiiviste on sijoitettu mielestäni hölmösti, eli saranapuolella se loppuu siihen taiveeseen eli jos tiivarit hieman vuotaa, niin se tiputtelee siitä tiivisteen nokasta sisäpuolelle. panin tiivarin uuteen asentoon niin jotta se loppuu paremmassa kohdin.
- etu- ja takalasien tiivarin ja lasin väliin saa jälkikäteen massaa, kun avustaja esim sopivasti teroitetulla puutikulla edellä levittää tiivaria ja patruunapuristimen kärki on etukäteen esim ruustukissa puserrettu kapeaksi. minä käytin ikielastista juurikin ikkunahommiin tarkoitettua massaa ( sai tarvikekaupasta).
Ilmeisesti edellämainittu tiivisteuran viemäri on minullakin joskus ollut tukossa, koska on mädättänyt pellin niistä maisemista, ikävä paikka korjailla.
- joskus askartelin sellaista ovitiivarin turvottamista, jotta vedin rautalangan tai sähkövaijerin avulla sinne sisään jotain ( silikonikumi)ikkunatiivistettä tai hyvin löysää silikoonikumiputkea, tulihan se jämäkämmäksi. Luulisin, jotta tiivisteen kuoleutuminen on usein seuraus väärästä oven säädöstä ( vedetty liian sisään).kannattaa harkita esim yrittää taivuttaa lasiosuuden karmia sisäänpäin hieman( voi olla myös hitsikohdista hieman revennyt), kuin koko oven säädöt panna uusiksi, sillä usein se karmin yläosa on löysä ja se lie kriittisin vuodoille( satkun ovi tosin lienee parhaasta päästä tässä mielessä) Tarkkana oltava noissa tiivisteen säätöhommissa ettei tössi.
- sedanin takabaksin tiivisteen alta tuppaa vajaa 20 vuoden jälkeen myös pelti hapantumaan pois. se on viheliäinen paikka , koska se yläkouru on padotuksella, eli vuotaa paljon alkaessaan. korjasin sen liimaamalla jotain pakkausvannenauhaa sikamassalla vanhoihin jämiin kiinni, eli n. vuorokauden ajaksi nipistinpuristimilla kiinni. Pitää monta vuotta, jos onnistuu, pintakäsiteltävä tietenkin tai sitten rosterinauhaa, alumiini -, messinkinauhaa tms..
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00