vakionopeudensäädin kaasarisatkuun *asennettu, toimii!*

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

jus kirjoitti:
akyttala kirjoitti:Tuo poljinkytkinten säätäminen tosin jäi vähän hämäräksi. Miten se siis tehdään?
Poljinkytkin on OK silloin kun polkimen ollessa ylhäällä ei ilma vuoda ja kytkimen liitinkoskettimien välillä johtaa sähköä. Poljinkytkimet on kytketty boksin kolmosnavan ja jarruvalopolttimon väliin, eli boksi näkee maatason (polttimon yli) silloin kun poljinkytkimet johtavat ja jarruvalo ei pala. Jos poljinta painetaan tai jarruvalo muuten vaan syttyy, cruise hyppää pois päältä.

Asennevamma vaivaa asenushommissa(kin), siitä kannattaa parantua pian!
Vaan miten se säätö siis käytännössä suoritetaan, jos poljinkytkimet eivät ole kohdallaan?
Vaan tarkastanpa nyt sitten ensiksi, ovatko kunnossa. Jos eivät, niin tulen ruinaamaan neuvoja säätämiseen..

mart96 kirjoitti:kysyit muuten tosta alipaineletkusta-niin mulla 86 Aerossa se pumpulta tuleva letku tuli muistaakseni sieltä vasemman jalan puolelta niikun lokasuojan puolelta enemmän kun suoraan tulipellistä..

Itsekin tarkistaisiin ensiksi sen alipainepumpun-jos se toimii, niin etsii eteenpäin
Kiitoksia. Itse vedin sen letkun nyt sisään suoraan siitä rintapellin läpi, siinä oli kolme tulppaa ja keskimmäiseen tein pyöreän letkua pienemmän reiän ja melkoisen tiivis tuli, mutta ei kuitenkaan paina letkua kasaan.
Tuleeko se tavallisesti siinä sähköpistokkeiden vierestä vähän perään päin? Itsellä tulee siitäkin suuri nippu lisävarusteiden johtoja, mm. jälkiasennetun keskuslukon johdot.
salomi
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:27
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja salomi »

akyttala kirjoitti: Vaan miten se säätö siis käytännössä suoritetaan, jos poljinkytkimet eivät ole kohdallaan?
Vaan tarkastanpa nyt sitten ensiksi, ovatko kunnossa. Jos eivät, niin tulen ruinaamaan neuvoja säätämiseen..
Tein vastaavaa hommaa tuohon poliisiautoon noin kolme vuotta sitten, joten muistikuvat ovat jo hieman harmaantuneet, mutta...
Tuossa mallissa taitaa olla jo ne muoviklipsukiinnikkeiset kytkimet, joita ei voi säätää siihen kiinnitysrautaan nähden. Mutta muistaakseni sen kiinnitysraudan oma kiinnitysreikä oli soikean mallinen, jolloin koko paketin siirto auttoi. Eli käytännössä kannattanee vetää se niin taakse kuin mahdollista. (Ehkä) Vanhemmissa pystyi säätämään yksittäistä kytkintä siihen kiinnitysrautaan nähden.
akyttala kirjoitti: Kiitoksia. Itse vedin sen letkun nyt sisään suoraan siitä rintapellin läpi, siinä oli kolme tulppaa ja keskimmäiseen tein pyöreän letkua pienemmän reiän ja melkoisen tiivis tuli, mutta ei kuitenkaan paina letkua kasaan.
Tuleeko se tavallisesti siinä sähköpistokkeiden vierestä vähän perään päin? Itsellä tulee siitäkin suuri nippu lisävarusteiden johtoja, mm. jälkiasennetun keskuslukon johdot.
Poliisiauton ikäisissä läpivienti on juuri jonkun noista kolmesta kautta.
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Sähköt testattu enklanninkielisten ohjeitten mukaan ja ainakin poljinkytkimet, viiksi ja sähkönsyöttö pelaa.
Mittariston anturiahan ei saa testattua kuin ajossa.

Myös tuo alipainelinja toimii niin, että imemällä letkusta kaikki näyttää toimivan ja mikään ei vuoda.
Testaamatta on vielä tuo alipainepumppu. Huomenna jos kerkeis.. Jos ei sekään, niin ilmeisesti ohjauslaatikko kusee.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

itsellä oli vikana omassa 89 satkussa kun asensin cruisen, niin olivat tehtaalla laittaneet liittimet vääriin reikiin sulakerasian sisällä jotka menevät alipaine pumpulle ihmettelin vaan kun ei toiminut ja jossain vaihessa vaan huomasin et perhana johto jatkuukin toisella puolen eri värisenä. siellä oli vaihtanut paikkaa oranssi ja punainen johto.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

antti.hakamaa kirjoitti:itsellä oli vikana omassa 89 satkussa kun asensin cruisen, niin olivat tehtaalla laittaneet liittimet vääriin reikiin sulakerasian sisällä jotka menevät alipaine pumpulle ihmettelin vaan kun ei toiminut ja jossain vaihessa vaan huomasin et perhana johto jatkuukin toisella puolen eri värisenä. siellä oli vaihtanut paikkaa oranssi ja punainen johto.
Laitoin johdot kiertämään muuta kautta, kun kaikki liittimet eivät olleet ehjiä. Johdotusten siis pitäisi olla kunnossa.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Alipainepumppua testailtu juuri.

Pumppu hörisee kyllä kun antaa sille suoraan virtaa, mutta kaasuvaijerissa ei tapahdu kuin pientä nykimistä.
Pitäisikö tuon pumpun imeä kunnolla niin, että kaasuvaijeri liikkuu, kun pumpulle antaa suoraan sähköä?

Jos kaasun painaa itse pohjaan ja laittaa sitten pumpun käymään, vapautuu vaijeri pikkuruisen normaalia hitaammin paikalleen, mutta palautuu kumminkin.

Vai ohjaako tuo oranssi johto jotain venttiiliä eikä pumpun kuulukkaan jaksaa imeä mitään, kun vain punaiseen ja harmaaseen johtoon on virta kytkettynä?

Edit: Pumppu pelaa kyllä. Kun kytkee plussan punaiseen ja maan sekä harmaaseen että oranssiin, pumppu vetää kaasun ihan tappiin asti. Kun maan irroittaa harmaasta, jää alipaine systeemiin. Kun maan irroittaa oranssistakin, paine laskee pois.

Tein muitankin mittailuja ajaessa. Liittimen ollessa kiinni ECUssa, tulee oranssiin ja harmaaseen johtoon kumpaankin +12v kun cruise on päällä.

Siniseen, nopeusanturilta tulevaan johtoon ei tullut mitään, kun mittasi maata vasten, mutta +12 vasten mitattuna anturi antoi ajaessa ulos jotakin jännitettä nolla ja 12 väliltä. En kerennyt ajaessa tarkemmin tutkailemaan kun mittari on analoginen. Jännite ei kumminkaan vaihdellut vaan pysyi tuossa samassa kokoajan.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Haulla löytyy jännitetietoja
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ght=cruise

Itsellä toi korjaantui boxia vaihtamalla.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Toimii! :D

Mittailin vielä kaikki virrat ja oli kunnossa, samoin alipainelinjat olivat kunnossa. Alipainekello, alipainepumppu ja mittariston anturikin pelaavat. Jäipä siis enää itse "aivot" jäljelle vikakohteeksi. Rupesin sovittelemaan käsiä väliin ja ruuvailemaan laitosta irti ilman polvisuojan irrotusta. Ahdasta oli..Päätinpä vielä tehdä viimeisen koeajon kumminkin ennen kuin ruuvaan laatikon irti, kun sijaitsee niin pahassa paikassa ja vehje toimi kuin toimikin!

Mitään vikaa ei siis paljastunut, vaan kaikki näyttää olevan kunnossa. Liekö joku kylmäjuotos boksissa ja alkoi pelaamaan, kun boksia sohin irrotusta suunnitellessa?

Jokatapauksessa, tämä rikastutti taas tietoa paljon. Toivottavasti osaan jatkossa vastata ongelmiin cruisea koskien.

Ja vielä muuten tuosta poljinkytkinten säätämisestä.
Säätö sujuu näissä uudemissa muoviklipsuin kiinnitetyissä niin, että vedetään sitä napin liikkuvaa osaa niin paljon ulospäin kuin se tulee. Se naksahtelee, ei sovi pelätä. Sitten vaan päästetään poljin hitaasti ylös ja se säätää itse itsensä. Sama homma toimii myös jarruvalokatkaisijalle.


Iso kiitos kaikille vinkkien antajille!
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Jotakin hämärää on vielä kytkimen poljinkatkaisijassa.

Homma toimii hienosti, kunnes satunnaisesti kytkintä pohjaan painaessa kuuluu pari naksausta ja tämän jälkeen vakkari ei pelitä. Kun sitten säätää katkaisijan taas oikein, pelaa systeemi hyvin jonkin aikaa, kunnes taas parin naksahduksen saattelemana säätö menee pieleen ja vakkari mykäksi.

Mitäs moiselle voi tehdä? Ja nimenomaan siis kytkintä pohjaan painaessa se säätö joskus napsahtaa sisäänpäin, melko omituista..
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

akyttala kirjoitti:Mitäs moiselle voi tehdä? Ja nimenomaan siis kytkintä pohjaan painaessa se säätö joskus napsahtaa sisäänpäin, melko omituista..
Tuollahan juuri esitetään "korjausta" itsekseen säätyileville poljinkytkimille, 10 mm kutistesukan pätkä kytkimen tappiin, vaatii kytkimen purkamisen.
http://townsendimports.com/Web/electric ... valves.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Mikä on sen ohjausyksikön lisäksi olevan releen tehtävä niinku virallisesti ja miten eroo muka tavallisesta releestä muutakuin napojen järjestyksestä ?
Mulla se oli rikki / ei pelannut ja pähkäilin niitä johtoja ja muutin niitten järjestystä relepohjaan ja pistin tilalle tavallisen releen niin rupesi pelaamaan.
Saabilta se rele ois maksanut jotain 70 ekee tai ylikin / ja ei sitten saanutkaan vaikka tilasin ja ko. numerolla en löytänyt käytettyä mistään.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

toms kirjoitti:Mikä on sen ohjausyksikön lisäksi olevan releen tehtävä niinku virallisesti ja miten eroo muka tavallisesta releestä muutakuin napojen järjestyksestä?
Ihan tavallinen vaihtokoskettimellinen rele se kai on, liittyy Set-napin toimintaan, olisiko niin, että vanha boksi haluaa set-käskytyksen ohjausjännitteen katkeamisena, ja releen avulla tämä onnistuu vaikka viiksikytkin on sulkeutuva.
Releellisen toimintaselostus ja kytkis:
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... ewsIndex=1
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... ewsIndex=1

vrt. releetön:
http://townsendimports.com/Web/electric ... wiring.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

jus kirjoitti:
akyttala kirjoitti:Mitäs moiselle voi tehdä? Ja nimenomaan siis kytkintä pohjaan painaessa se säätö joskus napsahtaa sisäänpäin, melko omituista..
Tuollahan juuri esitetään "korjausta" itsekseen säätyileville poljinkytkimille, 10 mm kutistesukan pätkä kytkimen tappiin, vaatii kytkimen purkamisen.
http://townsendimports.com/Web/electric ... valves.htm
Muistinkin myöhemmin, että tuollahan ne ohjeet olisi ollut..
Vaan ei ollut tarvetta, vika johtuikin siitä, että katkaisija "hirtti kiinni" sieltä O-renkaasta. Vanhat rasvat pois ja uutta tilalle ja toimii.

Säätö meni pieleen, koska katkaisija jumitti kytkintä painaessa ja sitten yhtä äkkiä pomppasi auki. Nyt kun katkaisija ei jumita, pysyy säätökin paikallaan.
SAABMikko
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2004 12:43
Paikkakunta: Oulu

Re: vakionopeudensäädin kaasarisatkuun *asennettu, toimii!*

Viesti Kirjoittaja SAABMikko »

Kesällä aloitin ruuvailemaan vakionopeudensäädintä paikoilleen. Homma jäi kiireiden takia hieman kesken ja nyt pitäisi viedä se loppuun. Mutta hetkinen... mites tämä nyt menikään? :?

Ensinnäkin:

1. Miten näiden ruskeiden johtojen pitäisi olla/minne ne työnnetään :?: Kuva 1

2. Minne tuo ohjausyksikkö kiinnitetään :?: Kuva 2
(vasemmalla näkyvät kirjavat johdot ovat tulossa alipainepumpulta)
#2086
9-3 SC 2,0t BioPower Vector TX A -10
9-3 SC TiDS Vector A -08
900i -89
SAABMikko
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2004 12:43
Paikkakunta: Oulu

Re: vakionopeudensäädin kaasarisatkuun *asennettu, toimii!*

Viesti Kirjoittaja SAABMikko »

Eli releellehän ne ruskeat tietysti menevät, mutta jos hieman ohjeita saisin sen sijainnista niin olisin kiitollinen....

Niin ja ohjausyksikön paikan jo keksinkin.
#2086
9-3 SC 2,0t BioPower Vector TX A -10
9-3 SC TiDS Vector A -08
900i -89
Vastaa Viestiin