900i T

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
V.I.P
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 19:07
Paikkakunta: Tampere

900i T

Viesti Kirjoittaja V.I.P »

Terveppä hei... Tässä olen pähkäillyt että sattuisikohan olemaan mahdollista laittaa tonnarin 2,3 T16 satkuun.

Eli tonnarista tulisi Moottori, Vaihteisto ja kone olisi myös poikittain...

Mitetin vaan että kuinka olisi mahdollista kiinnittää... ja mitenköhän saisi vedon pyörille asti...?


Nooh... Tämä nyt tälläinen päiväuni...

Auto siis tällähetkellä 900i 2.0-T8 mutta moottori vaihtuu nyt 2.0-T16 johon laitan jo tuossa 8tappisessa olevan Garretin T04 ahtimen...
Voisi kai samalla laittaa 2,3:sen Tbon suuttimet ettei lopu kakku kesken.

Mitä mieltä saabviisaammat? Voisiko edes toimia.

Tällä hetkellä ahto alkaa nousta noin 3500-4000rpm...
Tehoja ei mitattu mutta aika laiska jos voi sanoa... Ajattelin että 16V voisi olla paremmin hengittävä ja muutenkin toimia K-Jetronicilla olevaa 8T:tä paremmin kunnon ruiskunsa ansiosta... Ehkä ahdin jopa heräisi hieman aiemmin ja myös ahtaisi jo punarajan yli?
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Kyllähän joku Oululainen saabisti oli moisen operaation tehnytkin. Hyvää omasta mielestä 2.3 myllyssä ja tonnarin laatikossa olisi mm. hyvä alavääntö + nopeampi ja parempi laatikko kuin satkussa. Iso miinus mikä itsellä tulee mieleen: päällekkäiset kolmiotukivarret täytyisi poistaa ja laittaa tilalle mäkperssonit :/.

Satkun etupyöräntuentaa en itse vaihtaisi mäkperssoneihin, vetely lisääntyy yms... ( jos siirtyisi vetoa taka-akselillekin, saattaisin harkita ;) )
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
V.I.P
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 19:07
Paikkakunta: Tampere

900i T

Viesti Kirjoittaja V.I.P »

Taka-akselilla se veto olisi vielä hauskempaa mutta taitaa olla vähän liikaa käyttöautolle...

Taidanpa siis tyytyä 2.0:aan

Kyllä kai siitäkin voimaa saa... Olisi vaan voinut ahdin herätä 2.3 hieman aikaisemmin...

No mutta se siitä... Täytyy alkaa vkl. riisumaan tonnarista tota myllyä ulos ja miettiä tohon niitä sähköhimmeleitä...

Onko siinä kovin hankalat sähkösarjat kun se on 2.0-T16 Direct Ignition?

Tuleeko suorasytkän mukana jotain piuhoja vielä lisää?
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Re: 900i T

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Haulla koitin etsiskellä, mutta en tämän sopivampaa threadina äkiseltään löytänyt. Elikäs, sopiiko tonnarin 2.0 turbokone "heittämällä" satkun keulille? Jälleen näitä retorisia pohdintoja itseäni sivistääkseni. Ja jos tuo kone menee, niin ilmeisesti laatikko pitäisi samalla vaihtaa?
Tonppa
"Viggen"
Viestit: 700
Liittynyt: Su Touko 22, 2005 16:45

Re: 900i T

Viesti Kirjoittaja Tonppa »

Tänks! :P
V.I.P
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 19:07
Paikkakunta: Tampere

900i 2.0 16T

Viesti Kirjoittaja V.I.P »

No... Tuo 2.3 kone on nyt sitten unohtunut. Ainakin toistaiseksi.

Tällä hetkellä autossa on 2.0 16T johon vielä laittamatta TO4 + pa-paineen säädin + dump-valve ja sellaisia hömpötyksiä. Coolerin koko on riittävä. ottaa konepellin tuulihakaan kiinni ylhäältä ja menee alemmaksi kuin orggis muovispoileri alhaalta. Coolerin ja lamppujen väliin jää noin 2mm. Siis suuri on... Parhaimmillaan jotain 800-900mm leveä. putkeksi tulee jo hyväksi todettu alle käsivarrenmittainen ilman vaimennusta.

Autossa loppuviimeksi hieman enemmän puhdetta. Kaikki johdot etu ja takavalojen välillä vaihdettu 16t og:sta koska en osannut tehdä sähköjä moottorinohjaukselle enkä myöskään pidä mistään räpellyksistä vaan pidän asennuksista jotka ovat siistejä kuin tehtaalta. Konehuone myös uudelleen maalattu. Pohja pitää hitsata mutta armeija odottaa joten en ehkä laitetta nyt leimaa. Onhan sillä melkein 6kk ajoaikaa jäljellä. Joten... Jos näette vaaleanruskean 2d og satkun älyvapailla pakoäänillä tre:n ympäristössä... Niin morjestellaan!
Vastaa Viestiin