lievä korkea tyhjäkäynti
Re: lievä korkea tyhjäkäynti
Muinoinhan taistelin tonnarin tyhjäkäynnin kanssa, helpottihan se ongelma osin kun enimmät viat korjaili, mut ei täysin. Nyt moottoria vaihtaessa tuli katseltua kaasuläppäkoteloa irtaallaan.. ei vois enää paljon väljempi olla, meinaan sääti sitä miten vaan, niin aina paistoi päivä reunoilta läpitte läppärungosta ainakin sen puolen kierroksen verran läppää. eli kuin väljiä läppärunkoja muilla kys. ongelman kanssa taistelevilla on?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Re: lievä korkea tyhjäkäynti
Olen kuullut kyllä tarinaa noista väljistä läppärungoista.. Parilla tuttavalla (tätäkin foorumia lukevat) on olleet niin väljänä, ettei ole alle 1200rpm saanut tyhjäkäyntiä millään, vaikka tukkisi tyhjäkäyntimoottorin tai lisäilmaluistin letkut.
Vaan enpäs muistakaan, että onko se läppä vai se itse runko, joka siinä on kulunut.. Pelkkä läppähän periaatteessa on vaihdettavissa, tosin maksaneeko vaivaa jos kokonaisia korvausosiakin saa romiksilta jo..
Vaan enpäs muistakaan, että onko se läppä vai se itse runko, joka siinä on kulunut.. Pelkkä läppähän periaatteessa on vaihdettavissa, tosin maksaneeko vaivaa jos kokonaisia korvausosiakin saa romiksilta jo..
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: lievä korkea tyhjäkäynti
Tämä kyllä selittäisi vian. Paloiko Check Engine tuossa vaiheessa? Mulla ei. Mutta edelleen asiaa vahvistaisi, jos joku ehjällä LH2.4:llä ajeleva kuristaisi tk-venttiilin letkun täysin kiinni ja raportoisi sitten, että moottori sammui. Miten on?Myrkky kirjoitti:Nyt moottoria vaihtaessa tuli katseltua kaasuläppäkoteloa irtaallaan.. ei vois enää paljon väljempi olla, meinaan sääti sitä miten vaan, niin aina paistoi päivä reunoilta läpitte läppärungosta ainakin sen puolen kierroksen verran läppää. eli kuin väljiä läppärunkoja muilla kys. ongelman kanssa taistelevilla on?
Mun potilaassa kierrokset karkaa vasta kun kone on täysin lämmin. Läppäkotelossahan kiertää jäähdytysneste. Voisikohan pieni lämpötilalaajentuminen lisätä läppäkotelon väljyyttä juuri sen verran, että ECU ei pystyy ilmavuotoa tk-venttiilillä korjaamaan?
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
Re: lievä korkea tyhjäkäynti
Ei palanut CE-valo(LH2.2) ja niin se mullakin kylmänä kävi hiukka alta tonnin, lämpimänä sit jonkunverta yli ja sammumaanhan sitä ei saanut edes tukkimalla tyhjäkäyntimoottorin letkun kokonaan, vaan se jäi käymään n.900rpm.salomi kirjoitti: Tämä kyllä selittäisi vian. Paloiko Check Engine tuossa vaiheessa? Mulla ei. Mutta edelleen asiaa vahvistaisi, jos joku ehjällä LH2.4:llä ajeleva kuristaisi tk-venttiilin letkun täysin kiinni ja raportoisi sitten, että moottori sammui. Miten on?
Mun potilaassa kierrokset karkaa vasta kun kone on täysin lämmin. Läppäkotelossahan kiertää jäähdytysneste. Voisikohan pieni lämpötilalaajentuminen lisätä läppäkotelon väljyyttä juuri sen verran, että ECU ei pystyy ilmavuotoa tk-venttiilillä korjaamaan?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Re: lievä korkea tyhjäkäynti
Kuinkahan tuo läppäkotelo irtoaa? Muuten kyllä lähtee, mutta alapuolelta tuleva tukitanko pitäisi saada irti alapäästään. Pitääkö se iso muovihäkkyrä, joka on sen pultin kannan päällä irroittaa kokonaan? (ymmärsikö joku?)
Alipaineletkut vaihtamalla ja tyhjäkäyntiä säätämällä sain tyhjiksen tipahtamaan sinne tonnin paikkeille. Semmoinen havainto, että kaasuläppäkytkin ei kytkeydy tyhjäkäynnillä, vaikka mihin vinkkeliin kääntää.
Ja tosiaan tk-kierrokset on kylmänä jotain 700-800, mutta nousee aika nopeaan sinne tonnin paikkeille. Just kuten tässä toisessa topikissa.
Alipaineletkut vaihtamalla ja tyhjäkäyntiä säätämällä sain tyhjiksen tipahtamaan sinne tonnin paikkeille. Semmoinen havainto, että kaasuläppäkytkin ei kytkeydy tyhjäkäynnillä, vaikka mihin vinkkeliin kääntää.
Ja tosiaan tk-kierrokset on kylmänä jotain 700-800, mutta nousee aika nopeaan sinne tonnin paikkeille. Just kuten tässä toisessa topikissa.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: lievä korkea tyhjäkäynti
puu kirjoitti:Kuinkahan tuo läppäkotelo irtoaa? Muuten kyllä lähtee, mutta alapuolelta tuleva tukitanko pitäisi saada irti alapäästään. Pitääkö se iso muovihäkkyrä, joka on sen pultin kannan päällä irroittaa kokonaan? (ymmärsikö joku?) eli kytkin koppa! ei tartte toivottavasti en puhu läpiä päähäni on ihan pultti...
Alipaineletkut vaihtamalla ja tyhjäkäyntiä säätämällä sain tyhjiksen tipahtamaan sinne tonnin paikkeille. Semmoinen havainto, että kaasuläppäkytkin ei kytkeydy tyhjäkäynnillä, vaikka mihin vinkkeliin kääntää.
Ja tosiaan tk-kierrokset on kylmänä jotain 700-800, mutta nousee aika nopeaan sinne tonnin paikkeille. Just kuten tässä toisessa topikissa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: lievä korkea tyhjäkäynti
No et ole yksin tässä. Mulla menee kiekat lämpimänä lähes 2500rpm ja tota letkua mihin joku tuon hanankin laittoi, puristamalla tipahtaa kyllä mutta kun samalla antaa kaasua ni tukehtuu. Kävin sillä Jumbossa (~25km) ja saatana et pelkäsin ku en millää halunnu kävellä mut pääsin kuitenki kotiin asti. Ajo oli kyllä todella nykivää ja kaasua ei voinut antaa juuri ollenkaan. Ei seissy kun 3kk kesällä, veikkaan että joku sähköjohto on vaan huonolla kontaktilla. Ihmettelin myös kun kojelaudasta ei enää taittunu tuo lämppärin säädin vaan jää jumimaan. Joku ampiainen tehnyt pesänsä sinnekin. Kyseessä tässätapauksessa on vm 89 900i 8v.. Kattelen paremmin tän viikon ma ti ke tätä asiaa ja jos sopii, päivittelen tähän samaan aiheeseen mikäli syyllinen löytyy.
9000 CSE 2.3A -95
Re: lievä korkea tyhjäkäynti
Mulla ratkes nämä kierros-ongelmat aika helposti, lisäilmaventtiilin sisältä oli sellane jousi irronnut, (se möhkäle mikä on kannenpäässä/lohkossa kiinni mihin menee 2 sormipaksua letkua ja sähköjohdot) eli ei muutaku niitit poraamalla auki ja jousi kiinni. Juotettiin takas ja taas hurisee. Jos katoin oikein ni se osa maksais motonetissa 144 euroa ni päätin korjata ite.
9000 CSE 2.3A -95
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: lievä korkea tyhjäkäynti
näin pakkaskelien alkaessa iskenyt uusi ilmiö. kylmänä tekee melkein saman ku kaasarisaab eli yskähtelee! loppuu heti ku kone lämmin. eli kylmänä ontuu---
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: lievä korkea tyhjäkäynti
Lähiaikoina olen huomannut, että satku tekee kylmänä sellaista, että varsinkin kolmoselle pykältäessä - kierrokset n. 2000 - veto loppuu lähes täysin, ainakin jos antaa vähänkin liikaa kaasua. Näin tekee muutamassa ensimmäisessä kiihdytyksessä. Lakkaa kun hieman lämpenee.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: lievä korkea tyhjäkäynti
vattu miulaha on ne klemmarit siel tk-moottorin letkussa kuristamassa- otanpa ne pois näin pakkaskeleillä!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: lievä korkea tyhjäkäynti
onneksi en ole ongelman kanssa yksin:
uusimmassa mobilisti lehdessä k.l.b. kertoilee toimittaja kollegaltaan ostamaansa 900i jossa on tyhjäkäynti kanssa 1500rpm. kolme viikoa ovat kuulemma etsineet vikaa....pitäisiköhän laittaa kohtalotoverille sähköpostia ettei ole yksin ongelmansa kanssa.....
uusimmassa mobilisti lehdessä k.l.b. kertoilee toimittaja kollegaltaan ostamaansa 900i jossa on tyhjäkäynti kanssa 1500rpm. kolme viikoa ovat kuulemma etsineet vikaa....pitäisiköhän laittaa kohtalotoverille sähköpostia ettei ole yksin ongelmansa kanssa.....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: lievä korkea tyhjäkäynti
Se on säätökysymys....Itsellä tk noin 850 rpm....Korjaantui ainoastaan uudella tk-moottorilla...Eihän nekään ikuisia ole....nalleolut kirjoitti:onneksi en ole ongelman kanssa yksin:
uusimmassa mobilisti lehdessä k.l.b. kertoilee toimittaja kollegaltaan ostamaansa 900i jossa on tyhjäkäynti kanssa 1500rpm. kolme viikoa ovat kuulemma etsineet vikaa....pitäisiköhän laittaa kohtalotoverille sähköpostia ettei ole yksin ongelmansa kanssa.....
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: lievä korkea tyhjäkäynti
se mitään säätöä ole...heh mistähän saisi uudet tk-moottorin,..... edullisesti ? ruotsista``
mistä? lisäilmaluistia saa motonetista....mistä tk-moottori?
mistä? lisäilmaluistia saa motonetista....mistä tk-moottori?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1423
- Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: lievä korkea tyhjäkäynti
Näemmä meni puurot ja vellit sekaisin.....nalleolut kirjoitti:se mitään säätöä ole...heh mistähän saisi uudet tk-moottorin,..... edullisesti ? ruotsista``
mistä? lisäilmaluistia saa motonetista....mistä tk-moottori?
Itse maksoin uudenkarheesta lisäilmaluistimesta 30 eskoo...