sytytysongelma 900 TBO

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
late81
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 20:21

sytytysongelma 900 TBO

Viesti Kirjoittaja late81 »

Auto saab 900 16V 2.0 turbo -91 tai -92. Ongelma seuraava:
Kipinä oli kadoksissa....nyt kipinä löytyi mutta nyt tarttis tietää tulpanjohtojen oikea järjestys ja virranjakajan oikea perusasento millä kone käynnistyisi. Auto on jo "sählätty" projekti joten alkuperäiset asennot/järjestykset ei ole olleet oikein ennenkään joten ei oo voitu tarkastaa ennen purkamista.

Sytytysjärjestyshän on 1-3-4-2 mutta mistä lähdetään ykköstä laskemaan?
Mihin asentoon virranjakaja tulee laittaa jotta sytyts olisi melkein oikein..kohdistusmerkkejä tms??
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: sytytysongelma 900 TBO

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Sytytysjohtojen järjestys menee OSM figuurin mukaan niin, että 4. sylinterin johto on alipainesäätimen kohdalla.

Jakajan asennosta sen verran, että mulla on muistaakseni turbossa merkit jakajan jalassa ja sylinterikannessa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
late81
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 20:21

Re: sytytysongelma 900 TBO

Viesti Kirjoittaja late81 »

merkilliseksi menee...vaihtoehtoja mitä olen löytänyt ja kuullut rupeaa olemaan monia:
- 1. pytty olisi virranjakassa olevan loven kohdalla
- 1. pytty olisi edestä katsoen oikealla ylhäällä (jokin korjauskirja)
- 1. pytty olisi edestä katsoen vasemmalla alhaalla (videonpätkä youtubessa jossa videokuvattu konetta jossa johtoja seurailin)

jatkoa vielä

Nyt löyty netistä kaksi kuvaa jonka mukaan 4-pytyn johto todella olisi alipaineanturin kohdalla. Joten siitä sitten edestä katsoen vastapäivään 4-2-1-3

vielä tarvittaisiin tieto siitä virranjakajan asennosta. Virranjakajan kyljessä on lovi, mutta venakopassa ei näy mitään selvää merkkiä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: sytytysongelma 900 TBO

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
900iClassic
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Loka 22, 2006 10:05
Paikkakunta: Häme

Re: sytytysongelma 900 TBO

Viesti Kirjoittaja 900iClassic »

late81 kirjoitti: Nyt löyty netistä kaksi kuvaa jonka mukaan 4-pytyn johto todella olisi alipaineanturin kohdalla. Joten siitä sitten edestä katsoen vastapäivään 4-2-1-3
Merkilliseksi tosiaan menee...

No minäkin sovittelin noita johtoja alunperin noiden samojen kuvien mukaan, vaan eipä esim. kakkosen tulpanjohto yltänyt jakajalta tulpalle. No hetken konetta pyörittelin ja totesin, että tuon alipaineanturin kohdalla pitää olla 1-sylinterin johto. Ja tästä siis vastapäivään 1-3-4-2.

Näillä vedoilla näytti tulpanjohtojen pituudetkin asettuvan oikein.
900T16 Classic -93
Turbonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Marras 22, 2004 20:54
Paikkakunta: Kokkola

Re: sytytysongelma 900 TBO

Viesti Kirjoittaja Turbonen »

Muutama perusjuttu tulee ottaa huomioon tähän alkuun. 1. sylinteri on lähimpänä tulipeltiä, kampiakseli pyörii auton ohjaamosta katsottuna myötäpäivään. Auton etuosasta katsottuna tietenkin vastapäivään, virranjakaja pyörii myös vastapäivään.

Yksinkertaisimmin oikea sytysjärjestys löytyy toimimalla seuraavasti.

Pyöritä kampiakselia myötäpäivään niin, että vauhtipyörän ajoitusmerkit alkavat olla näkyvissä, jolloin pyöritetään edelleen kampiakselia varovasti lähelle 0-merkkiä. Nyt pitäisi virranjakajan pyörijän osoittaa 16V koneessa vasemmalle yläviistoon (8V koneessa oikealle yläviistoon). 1. sylinterin tulpanjohto tulee virranjakajan kanteen vastaavaan kohtaan kiinni. Kun tästä kuvitellaan pyörijän kääntyvän edelleen vastapäivään, on järjestys 3., 4., ja 2. sylinteri ja tulpanjohdot virranjakajan kanteen kiinni tässä järjestyksessä. Sitten lopuksi tulpanjohdot kiinni sytytystulppiin.
#2583
900 T8 Special -89 (KR)
late81
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 20:21

Re: sytytysongelma 900 TBO

Viesti Kirjoittaja late81 »

juupa juupa... nyt on kokeiltu tuota, että 4-pytty alipainemötikän kohdalle->ei käynnistynyt. Täytyy tehdä nyt niin, että laitetaan se 1-pytty vasemmalle ylös eli alipainemötikän paikalle ja katsotaan. Eihän tässä ole kuin 4 vaihtoehtoa kokeiltavana, sytytysjärjestys ja pyörimissuunta kun tiedetään. Toivottavasti ei vaan ole ennakko liikaa pielessä, kun ei ole vielä selvinnyt virranjakajan oikea perusasento.
hatami
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

Re: sytytysongelma 900 TBO

Viesti Kirjoittaja hatami »

virranjakajan runko-osassa on pikku viiva,siinä on ykkösen merkki.pyörimissuunta on myös yleensä jakajan kupeessa.sit vaan johdot oikeisiin reikiin ja käyntiin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: sytytysongelma 900 TBO

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jotenkin miulla on semmonen mielikuva, että siinä 16-venaisessa olis merkki siinäkin jakajan kiinnityslaipassa ja sylinterikannessa, mikä on perusasento? Ei ole tossa pihassa nyt autoa, josta voisi katsoa, mutta kyllä se pitäisi lähteä käyntiin jo näillä eväillä, elikkäs jakajan kello osoittamaan sinne oikealle auton kulkusuunnassa ja jakajan kansi irroitettuna kun näkyy se ykköspytyn viiva, niin siihen kohtaa pistää kanteen ykkösen piuhan. sit vaan vastapäivään 1-3-4-2. Jo on kumma, jos ei jysähdä käyntiin.

Ykköspytty on tosiaan aina moottorista ja autosta riippumatta jakopään puolella. Joskushan näissä saabeissa näkee jotakin toyotan tulpanjohtoja tai jonku muun auton kanssa yhteensopivia, joissa johtoihin painetut numerot menee just päinvastoin. Ei pidä uskoa niitä johtojen numeroita, jos pisimmässä johdossa on numero neljä. On ihan automallikohtaista kumpaan päähän moottoria se virranjakaja on sijoitettu.

Tossa Jus:n laittamassa linkissä on kyl väännetty ihan rautalangastakin toi johtojen järjestys. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: sytytysongelma 900 TBO

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Se on Bougicordin Toyota 16V-setti joka sama kuin 900 16V-setti. Mulle sanoivat Auto-centerillä, että laittaa pituuden mukaan niin passaa, numeroista ei.

Voin kuiten tarkistaa tuon jakajan merkin ja johtojen järjestyksen jahka vaimo saapuu jumpasta.

EDIT: Tosiaan joo, merkit löytyy jakajasta ja sylinterikannesta venttiilikopan ja jakajanjalan välistä. Mulla oli juuri tuossa merkissä jakaja eli jakaja oli juurikin tällaisessa positiossa, kas tässä. Itse tulppien johdot menee tällaisessa orderissa kuten veljeni Saabissa on, siis näin ja sama vähän eri vinkkelistä eli näin. Toi järjestys on käsittääkseni ihan sama kuin turboissa, vain alipainesäädin puuttuu.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
late81
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 20:21

Re: sytytysongelma 900 TBO

Viesti Kirjoittaja late81 »

Kiitoksia kaikille paljon. Nyt saabi käy. Saatiin aamulla johdot järjestykseen. Eli edestäpäin katsoen 1-pytty laitetaan vasemmalle yläviistoon ja sitten tästä vastapäivään laskien 1-3-4-2. Käynnistyi ja kävi pirun huonosti. Virranjakajan asento/ennakko säädettiin korvakuulolla. Kohta ajotuslamppu lainaan ja tarkalleen kohdilleen.
Vastaa Viestiin