2,1l kansipahvin vaihto, neuvoja ja mielipiteitä kaivataan

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Näyttääpi se kone käyvän ja kohtalaisen nätistikin.. :lol:

Kylmänä vähän naputti mutta lämpimänä käy kuin kasitappinen, enpä oo koskaan kuullut noin nättiä käyntiä 2,1 litrasessa.

Kolmannet huuhteluöljyt on nyt sisällä, kahdet ekat vaahtosivat melkoisesti. Nyt ei enää näytä vaahtoavan, mutta vaihdan tuossa vielä kerran, kun ajoa tulee vaikkapa ekat 100 kilsaa.

Jäähdysjärjestelmän putsasin CRC Radiator Cleanilla, semmosta sameeta öljynhajuista mömmöä sieltä tuli. Huuhtelun jälkeen systeemi näyttää puhtaalta, mutta paisariin tuli pikkuruisen vaahtoa vielä pinnalle. Tuskin kuitenkaan tarvii vaihtaa enää uudelleen.

Pahvissa oli muuten mukana erilaiset kiristysohjeet kuin nuo Saabin viralliset, kiristin kuitenkin Saabin ohjeiden mukaan, koska huomasin pahvin ohjeet myöhemmin.. erona lähinnä se, että tuon 90 asteen jälkeen seuraava vaihde oli -90 astetta + 8kpm ja viidentenä vaiheena taas +90 astetta.

Kannattaakohan tehdä jälkikiristys noitten ohjeiden mukaan?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Re: 2,1l kansipahvin vaihto - Nyt jälkikiristys?

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Onpahan tuolla nyt sitten ajettu joku 8000-9000km. Kone on toiminut nätisti, mutta muutamana aamuna on kylmänä hieman röpöttänyt eikä ekalla polkaisulla ota kierroksia, vaan yrittää tukehtua.
Pelkään kovasti pahvin vuotoa, vaikka vettä ei mielestäni olekaan kadonnut.

Vaan ajattelin, että jos tuon sittenkin jälkikiristäisi, niin miten homma skulaa? Kierretäänkö kaikki pultit aukaisujärjestyksessä ensin vähän auki, sitten kiristysjärjestyksessä kaikki kiritystvaiheet läpi?

Vai sujuuko homma niin, että eka pultti vähän auki ja ekan vaiheen momenttiin, sitten toka pultti auki ja ekan vaiheen momenttiin jne?

Jälkikiristys tehdään kylmälle koneelle, vedet saa olla sisällä koneessa, eikös vain?
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Re: 2,1l kansipahvin vaihto, neuvoja ja mielipiteitä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Eikös se mennyt niin ettei noita uudemman mallisia pultteja tarvitse jälkikiristää.

EDIT: tarkistin asian ja näihän se menee.. 1988 eteenpäin ei tarvitse jälkikiristää pultteja
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: 2,1l kansipahvin vaihto, neuvoja ja mielipiteitä kaivataan

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Turbo16 kirjoitti:Eikös se mennyt niin ettei noita uudemman mallisia pultteja tarvitse jälkikiristää.

EDIT: tarkistin asian ja näihän se menee.. 1988 eteenpäin ei tarvitse jälkikiristää pultteja
Ainakin Saab-huollossa on näin minullekkin kerrottu.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Vastaa Viestiin