900c sammuu jarrutettaessa
900c sammuu jarrutettaessa
Päivää vaan kaikille
Kyseessä 900c vuosimallia 1989. Ongelmana on ollut se, että ajettuani pitkään moottoritienopeudella saavun ramppiin ja jarrutan, jolloin auto kierrosten laskiessa pyrkii sammumaan. On toki käynnistynyt kiltisti heti uudestaan. Kaasua annostellen saan pysymään käynnissä.
Tänään ilmaantui lisäongelmia. Läksin käymään kaupassa, ja ensimmäisissä valoissa Saab päätti sammua. Ja tämän lisäksi ei millään halunnut lähteä käyntiin uudestaan. Kiusallista, kyllä, mutta laitoin tämän kylmän koneen piikkiin. Sama ilmiö kuitenkin toistui lämpimällä koneella kaupungissa. Ja uudestaan juuri äsken, käytyäni koettamassa. Sammuu siis jarrutettaessa, eikä lähde sen jälkeen enää käyntiin kuin piiiitkällä sahauksella.
Mikäli osaatte auttaa, olen hyvin kiitollinen, kyseessä siis työmatka-autoni.
Kyseessä 900c vuosimallia 1989. Ongelmana on ollut se, että ajettuani pitkään moottoritienopeudella saavun ramppiin ja jarrutan, jolloin auto kierrosten laskiessa pyrkii sammumaan. On toki käynnistynyt kiltisti heti uudestaan. Kaasua annostellen saan pysymään käynnissä.
Tänään ilmaantui lisäongelmia. Läksin käymään kaupassa, ja ensimmäisissä valoissa Saab päätti sammua. Ja tämän lisäksi ei millään halunnut lähteä käyntiin uudestaan. Kiusallista, kyllä, mutta laitoin tämän kylmän koneen piikkiin. Sama ilmiö kuitenkin toistui lämpimällä koneella kaupungissa. Ja uudestaan juuri äsken, käytyäni koettamassa. Sammuu siis jarrutettaessa, eikä lähde sen jälkeen enää käyntiin kuin piiiitkällä sahauksella.
Mikäli osaatte auttaa, olen hyvin kiitollinen, kyseessä siis työmatka-autoni.
Re: 900c sammuu jarrutettaessa
Nopea ja helppo tarkastettava on se kuuluisa öljytikun korkki, katso että on varmasti kunnolla kiinni. Seuraavaksi tarkasta kaasuvivun vaimennuspulikka, nk. ufo. Sille taisi olla säätöohjeena, että noin 2000kierroksen kohdalla ottaisi jo siihen kaasuvipuun kiinni. Jos se on liian kaukana siitä vivusta, voi kierrokset notkahtaa liiaksi kaasusta hellittäessä. Ja kannattanee tarkistaa että se myös hidastaa sen kaasuvivun palautumista, ettei ole rikki.
Hmm, tarkemmin tuon viestin lukien, sammuuko auto jos vain pudotat jalan kaasulta, painat kytkimen pohjaan, etkä jarruta?
Hmm, tarkemmin tuon viestin lukien, sammuuko auto jos vain pudotat jalan kaasulta, painat kytkimen pohjaan, etkä jarruta?
K.a. 9-5 MY04 Estate 2.0t
-
- "Kaasari"
- Viestit: 33
- Liittynyt: To Loka 11, 2007 17:45
Re: 900c sammuu jarrutettaessa
kaasutinmalli lienee kyseessä?
jos on, niin miten on sen bi-metalli lämpötunnistinventtiilin laita kaasuttimen kyljessä?(annostelee lisäilmaa)
http://www.bmcno.org/tech%20tips/zenith ... 20tips.htm
tuosta osoitteesta infoa.
t:m
jos on, niin miten on sen bi-metalli lämpötunnistinventtiilin laita kaasuttimen kyljessä?(annostelee lisäilmaa)
http://www.bmcno.org/tech%20tips/zenith ... 20tips.htm
tuosta osoitteesta infoa.
t:m
900i-88 3D
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: 900c sammuu jarrutettaessa
Pojan autossa vastaavaa aiheutti venynyt kaasuttimen kalvo.
Vaihdon jälkeen on pelannut moitteettomasti. Myös jälkikäynti loppui, kun tyhjäkäynnin sai normaaliksi.
Vaihdon jälkeen on pelannut moitteettomasti. Myös jälkikäynti loppui, kun tyhjäkäynnin sai normaaliksi.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: 900c sammuu jarrutettaessa
Taitaa olla Pierburgeri tässä vuosimallissa, joten ei ole tuota Ströbergin tapaista mötikkää kyljessä, vaan sama on toteutettu kaasarin sisällä suuttimen juuressa olevalla bi-metalliprikalla tms.
Oma veikkaus on, että saa liikaa bensaa kaasun mennessä tyhjäkäynnillä, mikä stumppaa koneen, mihin viittaisi että pysyy kaasulla käynnissä ja käyntiin pitkällä sahauksella käyntiin ilmiö. Kannattaa katsoa ensin, että kaikki alipaineletkut on ehjiä ja paikallaan, ja tekevät mitä kuuluukin, ennenkuin ryhtyy säätämään seosta. Vois katsoa kanssa meneekö ryyppy todella kokonaan pois päältä. Tämä sopis kuvaan, jos oireet ilmeni yhtäkkiä.
Toinen mahdollinen vois olla vesi tankissa & kaasarissa. Itselleni kävi siten, että vettä oli pikku hiljaa kertynyt syksyn mittaan polttoainejärjestelmään, kunnes tarpeeksi kylmien kelien tullessa alkoi mokoma temppuilemaan niin, että ajossa pelas ok, mutta liikennevaloissa tai missä lie mäkkärinautokaistalla sammuili oudosti, eikä tahtonut käynnistyä. Tällöin tuli helposti annettua liikaa ryyppyä, mikä ei ainakaan parantanut tilannetta. Tämä sopis kuvaan, jos oireita on tullut pikku hiljaa. Ratkaisuksi tenua tankkiin ja ajoa.
Oma veikkaus on, että saa liikaa bensaa kaasun mennessä tyhjäkäynnillä, mikä stumppaa koneen, mihin viittaisi että pysyy kaasulla käynnissä ja käyntiin pitkällä sahauksella käyntiin ilmiö. Kannattaa katsoa ensin, että kaikki alipaineletkut on ehjiä ja paikallaan, ja tekevät mitä kuuluukin, ennenkuin ryhtyy säätämään seosta. Vois katsoa kanssa meneekö ryyppy todella kokonaan pois päältä. Tämä sopis kuvaan, jos oireet ilmeni yhtäkkiä.
Toinen mahdollinen vois olla vesi tankissa & kaasarissa. Itselleni kävi siten, että vettä oli pikku hiljaa kertynyt syksyn mittaan polttoainejärjestelmään, kunnes tarpeeksi kylmien kelien tullessa alkoi mokoma temppuilemaan niin, että ajossa pelas ok, mutta liikennevaloissa tai missä lie mäkkärinautokaistalla sammuili oudosti, eikä tahtonut käynnistyä. Tällöin tuli helposti annettua liikaa ryyppyä, mikä ei ainakaan parantanut tilannetta. Tämä sopis kuvaan, jos oireita on tullut pikku hiljaa. Ratkaisuksi tenua tankkiin ja ajoa.
Re: 900c sammuu jarrutettaessa
Alipaineletkuista on hyvä aloittaa, ainakin eksäni oireili vähän vastaavalla tavalla, ja melkein kaikki letkut olivat entiset. Kun korjailin alipaineletkut, niin taas meno maistui. Jos se iso letku mikä tulee lohkoon irtoaa, niin auto tumppaa siihen paikkaan, joten se kannattaa ainakin tarkistaa. Ja toinen mahdollisuus on nimenomaan se kaasuttimen kalvo.
Re: 900c sammuu jarrutettaessa
Kosmos kirjoitti:Päivää vaan kaikille
Kyseessä 900c vuosimallia 1989. Ongelmana on ollut se, että ajettuani pitkään moottoritienopeudella saavun ramppiin ja jarrutan, jolloin auto kierrosten laskiessa pyrkii sammumaan. On toki käynnistynyt kiltisti heti uudestaan. Kaasua annostellen saan pysymään käynnissä.
Tänään ilmaantui lisäongelmia. Läksin käymään kaupassa, ja ensimmäisissä valoissa Saab päätti sammua. Ja tämän lisäksi ei millään halunnut lähteä käyntiin uudestaan. Kiusallista, kyllä, mutta laitoin tämän kylmän koneen piikkiin. Sama ilmiö kuitenkin toistui lämpimällä koneella kaupungissa. Ja uudestaan juuri äsken, käytyäni koettamassa. Sammuu siis jarrutettaessa, eikä lähde sen jälkeen enää käyntiin kuin piiiitkällä sahauksella.
Mikäli osaatte auttaa, olen hyvin kiitollinen, kyseessä siis työmatka-autoni.
Sytytyspuola lämpenee ja lakkaa toimimasta... on mun valistunut veikkaus
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face?
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Re: 900c sammuu jarrutettaessa
Jos moinen tapahtuu nimenomaan jarruttaessa, niin veikkaisin alipainevuotoa. Alipaineletkut ovat ainakin helpot tarkistettavat, erityisesti se jarrutehostimeen lähtevän letkun kumiholkki kannattaa tarkastaa. Olen huomannut moisen säilyvän parempana, kun vetelee siihen aina välillä O-rengas rasvaa.
Jos ei löydy vuotoa, niin kenties seos on liian rikas, joko säädetty väärin tai ryyppy ei mene kokonaan pois päältä.
Jos ei löydy vuotoa, niin kenties seos on liian rikas, joko säädetty väärin tai ryyppy ei mene kokonaan pois päältä.
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Saab 900C -90