Mikä on käypä hinta moottorista

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7378
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Mikä on käypä hinta moottorista

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ohan se sentään 16-tappinen iivari hiukan eri ajettava kuin 8-venanen ruisku että sinänsä ymmärrän muutoshalun.
Mutta kuten sanottua niin kannattaa ainakin kohdeauto kattoo melko tarkkaan että on kunnoltaan sellanen että ei ens katsastukseen tarvii puolta autoo uusia.

Kovasti ihmettelisin jos romuttamo olis muuta testannu kuin että kone on ollu käyntikunnossa ennen purkua vai oliko esim. päästölappua tai puristuspainesta tietoa?

Hinta on melko kova, mä voisin myydä vastaavan paketin paaaljon halvemmalla kun mä luulen että jos toi mun avoprojekti joskus etenee niin turbo siihen on pakko tyrkätä. No on tuolla enempi ajettu...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
end product
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Tammi 18, 2006 13:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mikä on käypä hinta moottorista

Viesti Kirjoittaja end product »

Kiitoksia kaikille vastanneille!

Perimmäinen syy taitaapi olla ihan se, että tuo kaasariversio on melko laiska verrattuna 16v-ruiskuun. Ehkä hieman lapsellinen motiivi, mutta olisihan se mukava jos kiihtyvyys olisi hieman toista luokkaa- kaasaripannuun verrattuna.

Vaihtohalua kasvattaa myös se, että on ilmaantunut ajoittain erinäisiä vikoja. Ohjaustehostin ei jostain syystä toimi, bensapumppu sanoi vähän aikaa sitten sopimuksen irti (vaihdoin varaosa-saabista tilalle toisen), autossa on ajoittain käynnistyshäiriöitä, eli ei meinaa lähteä käyntiin sitten millään. Välillä taas kesken ajon kone on ruvennut yskimään ja hyytynyt, lukuisten starttausyritysten jälkeen matka on taas jatkunut. Kone myös syö öljyä aivan tuhottomasti. Itse en jaksaisi tuon koneen kanssa enää ruveta puuhailemaan.

Mietin tuota joidenkin teidän ehdotusta, että ostaisi kokonaisen auton, mutta netistä kun kahtelin, niin ei löytynyt sellaista mikä miellyttäisi silmääni. Ja jotenkin olen tuohon satkuuni kieroutuneella tavalla kiintynyt. :roll:
Saab 900c -89
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Mikä on käypä hinta moottorista

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kaasarikone on paljon mukavampi ku ruisku.
ohjaustehostinvaiva ei parane koneen vaihdolla.
uuden bensapumpun saa tarvikeliikkeestä
sytkäosat,kaasarin kalvo+öljy sun muut niin loppuu nuo nykimiset ja mystiset hyytymiset. alipaine letkut vielä vaihtoon ....loppusumma n.40-50e jos kaikki vaihtaa ja matka jatkuu hamaan tulevaisuuteen. paljonko öljyä häviää 10tkm matkalla? vai puhutaanko 1000km? vai 100km? vai 100m matkasta?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
end product
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Tammi 18, 2006 13:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mikä on käypä hinta moottorista

Viesti Kirjoittaja end product »

nalleolut kirjoitti: paljonko öljyä häviää 10tkm matkalla? vai puhutaanko 1000km? vai 100km? vai 100m matkasta?
En ole varsinaista tarkkaa kirjanpitoa pitänyt öljyn häviämisestä. Mutta noin kuukauden välein kun tulee tsekattua öljyt, niin tikku on aivan alarajassa. En tiedä, ehkä keskimäärin kuukaudessa tulee ajettua satkulla noin reilut 800 km.
Saab 900c -89
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Mikä on käypä hinta moottorista

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ehkäpä se on sitten loppu tai sit laskee allensa ja reilusti......
vaihda sinne parempi kuntoinen h-lohko. selviää helpommin ja halvemmin ku 16valve kone kaikkine jutskineen.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
end product
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Tammi 18, 2006 13:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mikä on käypä hinta moottorista

Viesti Kirjoittaja end product »

nalleolut kirjoitti:ehkäpä se on sitten loppu tai sit laskee allensa ja reilusti......
vaihda sinne parempi kuntoinen h-lohko. selviää helpommin ja halvemmin ku 16valve kone kaikkine jutskineen.
En tiedä sitten, ainakaan autopaikalla ei mitään öljylänttiä näy.

Tässä rakas satkuni:

Kuva
Saab 900c -89
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Mikä on käypä hinta moottorista

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

voisit päivittää tuon siun profiilisi eli paikkakunta ja vaikka sähköpostiosoite tai puh. saattaa olla vaikka naapurillasi hyvä kone tuohon.....näistä kun ei koskaan tiedä. eli mie tekisin perushuollon. konehuone on varmaan öljynpeitossa.....
vuotaako jommasta kummasta päästä stefa?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Re: Mikä on käypä hinta moottorista

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Purkaamoita ei tueta :evil: syystä että,
1. sika hinnat
2. "takuu" (eli jos myivät scheissea niin hirmu tinkaaminen välistä että saa vaihdettua/rahat takaisin)
3. ostetaan jostain 16v Saab, puretaan ja MYYDÄÄN se loppu romuksi.

Kohta 3. on se edullisin jos halutaan välttämättä vaihtaa tekniikka nykyiseen, koska kaikki tarvittava tulee siitä purettavasta autosta, romiksella joutuu yleensä pulittamaan joka ikisestä nippelistä.
xjford
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Pe Helmi 11, 2005 15:03
Paikkakunta: turku

Re: Mikä on käypä hinta moottorista

Viesti Kirjoittaja xjford »

end product kirjoitti:Olen vaihtamassa konetta ysisatkuuni. Tarkoitus olisi vaihtaa 16-venttiiliin ruiskuun, mietin tässä vain, että mikäköhän olisi käypä hinta tuollaisesta koneesta. Eräs purkaamo joka oli testannut koneen- sekä antanut laatuluokituksen A. Koneella ajettu vajaa 200 tkm. Hintapyynti oli 600 €.
Jotenkin tuo hinta tuntuu olevan aika kova. Kertokaahan fiksummat mielipiteenne.
multa saat tohon hintaan jo kokonaisen turbokoneen
saab 900 turbo -80 kesäauto
jaguar xj6 -79 kesäauto
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Mikä on käypä hinta moottorista

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Sikahinta tuo romiksen 600 eskoo... :mrgreen: :mrgreen:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mikä on käypä hinta moottorista

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tossa esim. on ihan asiallisen näköinen 900i, eikä ole kamalan kalliskaan. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=18&t=62041

Kannattaako lähteä toista samanikäistä päivittämään iivariksi, jos saa valmiin iivarin jo? Ja on vieläpä kolmeovinen, mikäpä sen komeempaa? :wink:

Tai joku näistä osien luovuttajaksi?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=18&t=60989
http://www.nettiauto.com/1581336
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
end product
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Tammi 18, 2006 13:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mikä on käypä hinta moottorista

Viesti Kirjoittaja end product »

Mertmi kirjoitti:Tossa esim. on ihan asiallisen näköinen 900i, eikä ole kamalan kalliskaan. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=18&t=62041

Kannattaako lähteä toista samanikäistä päivittämään iivariksi, jos saa valmiin iivarin jo? Ja on vieläpä kolmeovinen, mikäpä sen komeempaa? :wink:
Miksipäs ei tuollainen, mutta omaan makuuni väri pistää silmään. Itselläni on pakkomielle, että värin pitää nimenomaan olla grafiitinharmaa metalliväri, kuten nykyinen satkuni.
Tänään kävin itseasiassa tsekkaamassa ja heittämässä lenkin 16-venttiilisellä satkulla, tämä sattui vielä olemaan samanvärinen kuin nykyinen menopelini. Neliovinen tosin, mutta sillä ei nyt ole merkitystä, vaikka onhan se kolmeovinen jotenkin tyylikkäämpi. Auton omistaja lupasi ottaa huomenna yhteyttä, jahka tässä sitten pääsisi kauppoja hieromaan. :o
Saab 900c -89
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä on käypä hinta moottorista

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Mustista ikkunalistoista ja kromimaskista päätellen autosi on ilmeisesti 900c Special, Uudenkaupungin autotehtaan (Saab-Valmet) 20-vuotisjuhlamalli. Tehty vain mallivuodelle 1989 (syksystä '88 alkaen), vain kaksiovisena, vain Suomen markkinoille ja luonnollisesti vain Uudessakaupungissa. Hinta uutena ilman metalliväriä ja toimituskuluja oli muistaakseni 119500 tai 119900mk. Varusteina mm. sävylasit, mustat listat ja ovenkahvat, avattavat takasivuikkunat, kromimaski ja kokopeittävät rosterikapselit. Mainitsemasi ohjaustehostin ei noihin vakiona kuulunut, mutta oli ymmärrettävästi suosittu lisävaruste.

Nuo ovat nätin ja tasapainoisen näköisiä autoja, joten siksikin olisi kiva, että kaunottaresi jatkaisi elämäänsä vaikkapa uuden moottorin voimin. Koriltaan laho, mutta tekniikaltaan toimiva i8 tai i16 olisi tuohon oiva luovuttaja.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
end product
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Tammi 18, 2006 13:31
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mikä on käypä hinta moottorista

Viesti Kirjoittaja end product »

Mertmi kirjoitti: Seuraavaksi edullisin tapa päivittää 8-tappinen kaasaripeli. Muutetaan se ruiskuksi. Elikkäs 8-venaisen ruiskun imusarja, ruiskutuslaitteet, bensarele ja bensatankki pumpun ja painevaraajan kera. Lisäksi kannattaa olla se ruiskukoneen johtosarja ainakin siitä moottorin päältä. Tuon muutoksen tekee osaava porukka yhdessä illassa. Näin esim. tein serkkuni kanssa yhteen 99:iin, joka myöhemmin päivitettiin turbo8:ksi.
Rupesi kiinnostamaan tämä vaihtoehto. Voisiko viisaammat valaista, että miten tälläinen projekti käytännössä toteutetaan?

Olin jo vaihtamassa autoa- sekä automerkkiä, mutta en vain raaski luopua satkustani. Auto kun on koriltaan ja muutenkin melko hyvässä kunnossa.
Saab 900c -89
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mikä on käypä hinta moottorista

Viesti Kirjoittaja jus »

end product kirjoitti:Rupesi kiinnostamaan tämä vaihtoehto. Voisiko viisaammat valaista, että miten tälläinen projekti käytännössä toteutetaan?
Tuolla kuvia siitä, miten kaasari-99 muuttui K-jetronic-ruiskulliseksi:
http://www.jus.liitin.net/99KJet/
Maaliskuussa tulee täyteen neljä vuotta täysin ilmaan mitään ruiskuun liittyviä ongelmia. Kilometrejä valitettavasti vain 30tkm, kun ajo on lähes pelkkää nurkka-ajoa.

Lainaamassasi tekstissä Mertmi juuri kertoi miten muutos toteutetaan käytännössä.

Jos auton käyttöönotto on heinäkuun 1987 jälkeen, homma ei pykälien mukaan ole ihan yhtä yksinkertainen kuin vanhemmissa (tai pitää asentaa katalysaattori).
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=38958
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=28466
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin