600 eurolla Saab alle?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Siriam
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 14:19
Paikkakunta: Helsinki

600 eurolla Saab alle?

Viesti Kirjoittaja Siriam »

Terve vaan kaikille!

En ole ennen autojen kanssa puuhaillut kovinkaan paljoa mutta olen ostamassa ensimmäistä autoani ja luultavasti se tulee olemaan juuri Saab. Rupesin vain miettimään että millasen pelin tuolla summalla saisi ja mitä mallia/vuosimallia suosittelisitte tai pitäisi välttää? :?
Ensimmäinen Saab: 900i 2.0L -89
Toinen Saab: 9-3 1.8t(=2.0t?) 2004vm.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kyllä tuolla rahalla saa suhteellisen hyväkuntoisen käyttöSaappaan, lähinnä mallit 90, 99 ja 900. Täysin virheetöntä on turha etsiä, mutta yksilöiden välillä voi olla PALJON eroa. Näissä em. malleissa ei missään ole mitään erikoisempia "lastentauteja", vain malleille ominaisia "vikapaikkoja", kuten esim. ruoste, kun nyt kuitenkin puhutaan -70-80 luvun malleista tuossa hintaluokassa...Myös vaihdelaatikon ääniin ja toimintaan kannattaa kiinnittää huomiota. Kaasaripelit ovat äärettömän luotettavia, niissä kun ei ole liikoja rikki meneviä varusteita 8O
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Kannattaa tiedostaa että tarjontaa on PALJON (esim http://www.nettiauto.com kertoo jotain). Eli 80 luvun saabin tulet ostamaan. Sen ajan saabit kärsii inflaatiota tarjonnan paljouden takia. Joten älä osta ensimmäistä, jollei se vaikuta poikkeuksellisen hyvältä kaikin puolin. Hintahaitarit on laajat. Jos auto vähänkin antaa aihetta epäröintiin, odota parempaa. 600 eurolla saa jo hyvän saabin jos malttaa että se hyvä tulee kohdalle. Jos ei malta, saattaa epähuomiossa ostaa aikamoisen ruostekasan itselleen.

Hinta-laatu suhteessa suosittelisin 80 luvun lopun kaasutinmoottorista 900 saabia. Ne saattaa olla aika ruosteettomia, mutta kuitenkin varsin huonosti haluttuja koska jokainen haluaa "ruiskusaabin" eli saattaa löytyä todella hyviä yksilöitä mainitsemasi hintaan.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Siriam
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 14:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Siriam »

Eli kaasutinmoottorinen 900 saab ostoslistalle :wink: .
Onko jotain erityistä mihin pitäisi tai kannattaisi kiinnittää huomiota kun menen katsomaan/testaamaan autoa(muu kuin ruoste)?
Ensimmäinen Saab: 900i 2.0L -89
Toinen Saab: 9-3 1.8t(=2.0t?) 2004vm.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Siriam kirjoitti: Onko jotain erityistä mihin pitäisi tai kannattaisi kiinnittää huomiota kun menen katsomaan/testaamaan autoa(muu kuin ruoste)?
Kuuntele vaihdelaatikon äänet, sitäkin suuremmalla syyllä jos on 5-vaihteinen. 1. ja 2. vaihteet pitävät aina sen tietyn ominaisäänensä, mutta vitosen huutaminen ei lupaa hyvää pidemmällä aikavälillä. Entä pysyykö pakki ja ykkönen päällä jos "rytkäyttää" kaasulla pari kertaa peräjälkeen?

Etujarrut noissa yleensä kolahtaa aina enemmän tai vähemmän kun peruuttaessa jarruttaa, mutta jumiin jarrusatula ei saa jäädä reilussakaan jarrutuksessa peruuttaessa. Toimiiko käsijarru? (nämä siis vanhempaa pyöränapaa edustavalle autolle, jonka tunnistaa siitä että käsijarru ottaa etupyöriin ja pyörät ovat kiinni muttereilla toisin kuin uudemmassa jossa on pulteilla)

Yleinen neuvo saabiin ja muihinkin: Paisuntasäiliöön ei saa tulla ilmakuplia moottorin käydessä, jos tulee niin syy voi olla halkinaisessa sylinterikannessa tai kannentiivisteessä. Jäähdytysnesteen seassa ei myöskään saa olla harmahtavaa öljymöhnää eikä öljyjen seassa nestettä.

Jos löydät sopivalle tuntuvan yksilön, niin eiköhän joku meistä saabisteista joutane kaveriksi katsomaan ostokkia (jos ei ole muuta menoa, niin voin tulla tarkistelemaan kaveriksi).
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jep, meikäläinenkin voi tulla potkimaan rengasta, jos tuo Myrkky ei satu joutamaan, tai vaikka porukalla. Kyllä 600eurolla saa jo täysin ajokelpoisen saabin, mutta huonolla tsägällä joutuu heti tekemään remonttia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Siriam
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 14:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Siriam »

Mahtavaa porukkaa täällä kun heti tarjoutumassa auttamaan! :D

Kiitoksia vain tarjouksista lähteä kaveriksi mutta sinne ostosreissulle lähtee jo yksi teknikko kaverini mukaan joka on kylläkin enemmän Volvo miehiä mutta tietää autojen perus tekniikan. Pitääpä ihan tulostaa tuo Myrkyn kirjoittama viesti ja näyttää ihan kaverillekin jottei vain mikään noista jää tarkistamatta.
Lisää vinkkejä ja vihjeitä vain kehiin jos löytyy.

Kiitoksia kaikille vastanneille, ilmoittelen tänne kun olen ostanut tuon auton! :)
Ensimmäinen Saab: 900i 2.0L -89
Toinen Saab: 9-3 1.8t(=2.0t?) 2004vm.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Noista ruosteista vielä, tarkastaa kannattaa etenkin vetoakselien alapuolelta palkki, on meinaan työläs hitsattava kun purattaa alatukivarren irti jos on pahasti mätä.

Muita perinteisiä paikkoja ovat olleet pyöränkaaret, takapyöräkotelot roiskeläppien tienoilta, taka-akselista taaksepäin olevan reaktiotangon kiinnitys koriin, etunurkka akun alta, ovien helmat sekä tietysti paikat jotka ovat saaneet kolhuja.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Jaape
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: La Marras 29, 2003 20:59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jaape »

Kannattaa kiinnittää huomioita auton ravistamiseen vedättäessä (isolla vaihteella). Jos tuntuu ravistusta, on sisemmät vetonivelet huonona ja maksaa maltaita. Halvin korjaus on vaihtaa ne päittäin vasen/oikea. Ohraleipä ottaa sitten, jos ne onkin jo kerran vaihdettu paittäin...

No ei nyt pelotella liikaa :) . Tosta 600-hintaluokasta (satku 80-luvun lopulta) löytyy varmasti auto, missä noi ei ole, eikä varmaan tule jatkossakaan olemaan ongelma. Mulla on itellä ollu 4kpl satkuja (väliltä 1986-1988), ja yhdessä on ollu mainittavaa haittaa ton asian suhteen. Eikä siinäkään mikään paha, korostuu vaan kun pitäis useampi pää kyydissä ylämäessä lisätä vauhtia...

Mutta ehjää autoahan sä olit hakemassa, joten siirtynet seuraavaan ehdokkaaseen tällaisen tapauksen kohdalla :lol:
900 GLsA -79, 9000 T16 -85, CSE 2.3T -94, OG9-3 -99
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

900i

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Tohon hintaan kyllä löytyy ruiskuja,osta semmonen jossa on ohjaus tehostin ja kässäri takana saat paljon paremmat jarrut.Tehostimella varustettu on mukavampi ajella.Ite kauppasin ruiskuu vm -88
450e ainakin kuukauden no nyt se on myyty,mutta on niitä.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900i

Viesti Kirjoittaja lucaf »

YKÄ kirjoitti:osta semmonen jossa on kässäri takana
suomennos:käsijarru ottaa takapyöriin = vuosimalli 88 tai uudempi. Tunnistaa parhaiten siitä että vanteet on pulteilla kiinni eikä muttereilla. Näissä malleissa on tosiaan huikeasti paremmat jarrut, mutta ruiskusaabia on noin nuorta vaikea löytää 600 euroon ja vielä hyvää sellaista.

Huomaa että porrasperäiset mallit on halvempia, kärsivät suurempaa inflaatiota, combi eli 3/5 oviset on halutumpia ja siksi korkeampi myyntiarvo.

Ohjaustehostin on hieno asia 900 saabissa, mutta niitä on harvassa ja jos hajoavat/eivät toimi kunnolla = voi olla kallis remontti.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kallis ja kallis... Ostin purkaamosta vm. -90 olevasta autosta puretun ohjaustehostimen täydellisenä, eli kaikkine osineen 250eurolla. Ei nuo nyt mitään mahdottoman kalliita laitteita ole, kun vian tullessa tarvitsee vaihtaa pelkkä hammastanko. Klubilaisilta niitä varmasti saa halvemmallakin. -88 lähtien ohjaustehostimen runko on vahvempaa tekoa, eikä kuulemma pitäisi mennä väljäksi niin helposti, kuin vanhemmat.

Nii, ja jos joku rupee nyt mulla narisemaan että tuo on kallista korjata, niin laskekaapa huviksenne mitä maksaa ajaa 25tkm vuodessa pelkkien bensakulujen osalta. Kyllä siihen autoonkin kannattaa panostaa.

vastaus mun laskelmien mukaan pelkkien bensojen osalta 2745euroa/vuosi, jos keskikulutus on 9litraa/100km ja bensa maksaa 1.22e/litra. 8O

Jos haluaa päästä mahdollisimman halvalla auton hankinnassa, tottakai kandee katsoa mahdollisimman ehjä auto, ja katsoa, että autossa on mahdollisimman hyvät renkaat alla. Saabiin kun lähtee renkaita katselemaan, niin 250e on halvin hinta, millä uusia rengassarjoja saa asennettuna. Tuon hintaluokan renkaat voi luokitella mustiksi ja pyöreiksi, mutta suurempia vaatimuksia on turha asettaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

[quote="Myrkky"]Noista ruosteista vielä, tarkastaa kannattaa etenkin vetoakselien alapuolelta palkki, on meinaan työläs hitsattava kun purattaa alatukivarren irti jos on pahasti mätä.
quote]

Jep jep. Vasta korjattiin isäni (nyttemmin äiti ajaa tuolla) 900S -92:een nuo paikat. Niitä oli jo hitsattu aikaisemminkin. Ko. pirssillä on ajettu n.320tkm.

Mun 900i -88:iin on myöskin hitsattu molemmilta puolilta koko sen tunnelin pohjan ala uusiksi. Oikeapuoli oli jo mulle tullessa hitsattu kokonaan (2001 ja mittarissa 274tkm), vasenta puolta oli osittain hitsattu. 2002 hitsasin vasemman puolen alaosan koko tunnelin matkalta uutta peltiä ja sivulta pari 10x10cm paikkaa. Nyt ajettu 354tkm.

Eli kahden auton kokemuksella voin sanoa, on vaikea uskoa alle 600e autossa että välttyisi noiden hitsaukselta. Ennemmin tai myöhemmin niitä joutuu paikkailemaan ja varmasti on jo paikattu useampaankin otteeseen parhaimmillaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Jos ostaa hyvää ja halpaa, niin yleensä ostaa kaksi tuotetta

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Mertmi kirjoitti:
Myrkky kirjoitti:Noista ruosteista vielä, tarkastaa kannattaa etenkin vetoakselien alapuolelta palkki, on meinaan työläs hitsattava kun purattaa alatukivarren irti jos on pahasti mätä.
quote]

Jep jep. Vasta korjattiin isäni (nyttemmin äiti ajaa tuolla) 900S -92:een nuo paikat. Niitä oli jo hitsattu aikaisemminkin. Ko. pirssillä on ajettu n.320tkm.

Mun 900i -88:iin on myöskin hitsattu molemmilta puolilta koko sen tunnelin pohjan ala uusiksi. Oikeapuoli oli jo mulle tullessa hitsattu kokonaan (2001 ja mittarissa 274tkm), vasenta puolta oli osittain hitsattu. 2002 hitsasin vasemman puolen alaosan koko tunnelin matkalta uutta peltiä ja sivulta pari 10x10cm paikkaa. Nyt ajettu 354tkm.

Eli kahden auton kokemuksella voin sanoa, on vaikea uskoa alle 600e autossa että välttyisi noiden hitsaukselta. Ennemmin tai myöhemmin niitä joutuu paikkailemaan ja varmasti on jo paikattu useampaankin otteeseen parhaimmillaan.

Yhdyn edelliseen. Juuri viikon loppuna otin ämpärillisen hiekkaa pois kyseisistä koteloista, jonka jälkeen hitsasin molemmille puolille 10*20cm palat. (Vuosimalli -90).

Ostin juuri kyseisen saabin (900i 5D) 500€:lla ja nyt siihen on palanyt yli 200€ ylimääräistä (huolto ja korjaus kuluja). Vaihdoin suosiolla melkein kaikki nivelet etupäähän 4kpl ja en tiedä vieläkään onko kaikki nivelet kunnossa (2kpl jäljellä). Onneksi molemmat renkaat ovat melkein uutta vastaavat :D ja jarrut on uudempaa mallia.

Yritä etsiä 2 tai 4 ovinen 88-89 kaasari Saabbi uudemmilla jarruilla (käsijarru takapäähän). Pelteihin kannattaa kiinnittää suurin huomio, jos ruuvimeisseli pysyy kädessä, niin ehjää tekniikkaa löytyy yllättävän halvalla.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Toinen näkökulma asiaan:

600 euron autossa palaa helposti vuoden ylläpitoihin toiset 600 euroa. Varsinkin jos korjaustöitä teettää korjaamolla jossa työn hinta 50eur tunti.

Jos ei ole sama sairaus kuin minulla että kiinnyn tiettyyn autoon ja haluan sen säilyvän, ei ole huono idea pistää auto vuosittain vaihtoon, etsit nyt pitkällä leimalla olevan auton, ajat sen "loppuun" investoimatta siihen penniäkään, ja ostat vuoden päästä toisen "samanlaisen". Itse en ole kokeillut tuota strategiaa mutta pidän sitä mielenkiintoisena. Tällöin voisi jopa koittaa keinotella vielä halvemiilla autoilla, 2-400 euroa? Sen verran kuitenkin investoida tuollaiseenkin autoon että vaihtaa siihen tarvittaessa öljyt ja muut "vuosihuoltoon" liittyvät (tulpat jne).

Kannattaa silti pysyä samassa automerkissä/mallissa. Hyvät renkaat siirtää aina seuraavaan autoon. Ja kun automallin oppii tuntemaan, seuraavaa ostaessa osaa jo katsoa "heikot kohdat". Ysisataset ei suomesta lopu vielä vuosiin.
Luca
Vastaa Viestiin