Taka-alatukivarsi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Taka-alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Kuva

Kuvan mukainen komponetti. Löytyyköhän tuota enää uutena vai pitäneekö alkaa haeskella hyvää käytettyä?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: Taka-alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja himmee »

900 Takatukivarsi v/o. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17-1619 45.00 ???
Motonet?
VW transporter 2.5tdi vm.99
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Taka-alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Minkälaatuisia nuo motonetin varret on, onko kukaan asentanut?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Taka-alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ne on olleet sinkittyjä ainaskin 80-luvun puolella. Käytetyt on käytännössä ihan täyttä tavaraa. Meillä on niitä melkonen kasa tuolla jemiksessä. Yhtään ruostunutta ei ole vielä tullut vastaan, ja ollaan serkun kanssa purettu nuita 99/90/900 härpättimiä yli puolentusinaa tässä muutaman vuoden aikana. Enpä lähtis uutta ostamaan. Jos on kulkua Joensuussa päin, niin myyn sulle tommosen tukivarren klubialehintaan: 10euroa/kpl.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
talvisaabisti
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ma Loka 29, 2007 09:59

Re: Taka-alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja talvisaabisti »

Ne on olleet sinkittyjä ainaskin 80-luvun puolella. Käytetyt on käytännössä ihan täyttä tavaraa. Meillä on niitä melkonen kasa tuolla jemiksessä. Yhtään ruostunutta ei ole vielä tullut vastaan
Tuo on kyllä totta ettei ne tukivarret ruostu, olisivat laittaneet tehtaalla saman pinnoitusen kaikkialle ripustuksiin niin näyttäis paremmalta näin 20vuotta myöhemmin
Toissa kesänä irroitin, puhalsin ja maalasin kaikki alustan irtoosat, paitsi juuri nuo tukivarret jotka ei ollut kuin vähän rumentuneet, kun taas takaakselissa ruoste irtoili levyinä.
-talvi peli voipi olla myytävänä, tarjoa jotain
-kesä peli
-OG satkun osia myytävänä
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taka-alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja jus »

talvisaabisti kirjoitti:Tuo on kyllä totta ettei ne tukivarret ruostu
99 -82:ssa ei tukivarsissa ollut galvanointia, maalattu vaan paksusti. Ruostui puhki jousen paikan vierestä.
http://www.saabphotos.com/gallery/album ... 5617_1.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Taka-alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

jus kirjoitti:
talvisaabisti kirjoitti:Tuo on kyllä totta ettei ne tukivarret ruostu
99 -82:ssa ei tukivarsissa ollut galvanointia, maalattu vaan paksusti. Ruostui puhki jousen paikan vierestä.
http://www.saabphotos.com/gallery/album ... 5617_1.jpg
Ainakin -84:ssa on ollut jo sinkityt.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Re: Taka-alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Kiitos vastauksista ja tarjouksista. Pari NOS osaa tuntui löytyvän, joten ostan näillä näkymin ne. Joo, ei ole hapettumisesta mulla kyse, vaan muuten vain saanut siipeensä toinen puoli joten nyt kun takapää on osina on aika laittaa uutta alle. Tekeekö Motonetin puslilla tuossa mitään?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Taka-alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Motonetin puslat lienevät Scantech-laatua, joita on moitittu heikoiksi. Omassa Aerossa on Scantech-puslat kestäneet kuitenkin ihan hyvin. Scantechin pallonivelien tiivisteiden kumilaatu on ollut sellaista että eivät oikein kestä pakkasta, mutta kestävät hyvin kesäautossa :D

Eski
kaneali
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 18:33
Paikkakunta: Loviisa

Re: Taka-alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja kaneali »

Hei
Jatketaan vähän puslista oikeammin niiden vaihdosta.
Eli oliko kellään ohjetta/vinkkiä vaihtamiseen.
Prässillä/kevyesti lämmittämällä/lekalla.....?

kaneali
900S -91 420.000 km
pientä ääntelyä/narinaa joustoissa/ ei väljää
olisiko pultit /helat liikkeessä toisiinsa nähden?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Taka-alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mitä on tullut purettua nuita saabikkaita, niin ehdottomasti huonoimmassa kunnossa on ollut se reaktiotangon etummainen pusla. Joissakin ajokeissa panhard-tangon puslat on olleet huonoja. Muut puslat on niin lujia, ettei niitä normaalioloissa joudu vaihtamaan... Esim. alatukivarren puslat on niin jytäkät, ettei ne varmaan mene ikinä loppuun.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Taka-alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mie katselin tuossa kun vaihdoin nastarenkaat että juuri ne reaktiotangon etupuslat on todella huonossa hapessa.... pursuaa melkein ulos..... satkua vaivaa levoton perse.... vetokoukusta ku jalalla tönäsee jää heilumaan 2-4kertaa laidasta laitaan ennen ku pysähtyy. myös panhardtangon kumeissa saattaa olla vikaa... kokemuksia?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10295
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Taka-alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

nalleolut kirjoitti:mie katselin tuossa kun vaihdoin nastarenkaat että juuri ne reaktiotangon etupuslat on todella huonossa hapessa.... pursuaa melkein ulos..... satkua vaivaa levoton perse.... vetokoukusta ku jalalla tönäsee jää heilumaan 2-4kertaa laidasta laitaan ennen ku pysähtyy. myös panhardtangon kumeissa saattaa olla vikaa... kokemuksia?
Reaktiotangon puslat lienee pahin syyllinen levottomuuteen. Vaihtaisin ne etummaiset puslat uusiin. Meikäläisen 99:ssä on kanssa ne puslat sököt ja pistin kolmeen paikkaan sähköpostilla tarjouspyynnöt uretaanisista. Arvelin panna loppuun ton ongelman kertalaakista. Jos kiinnostaa, niin voi sitten vaikka yv:llä postata hintatietoa.

Tiukanpaikan tullen tuota takapään levottomuusoireta voi lääkitä laittamalla rengaspaineet 2,1 eteen ja 2,3 tai 2,4 taakse.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Taka-alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

toki kiinnostaa...... juu scantekkiä sais motonetista....mutta entäs speedparts? siis vakio osat? samaa tavaraa???
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
mart96
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: Taka-alatukivarsi

Viesti Kirjoittaja mart96 »

mutta eikös sitten ole näin, että kun vaihtaa uretaanisiin, niin pitäis vaihtaa kaikki puslat niihiin, muuten jos joku jää kuminen, niin se loppuu aika pian, kun ne muut ovat paljon jäykemmät.
Elikkä vanha viisaus: jokainen ketju on juuri niin tukeva, kuin sen heikoin jäseen 8)
Vastaa Viestiin