ajovalojen parantaminen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: ajovalojen parantaminen

Viesti Kirjoittaja dimebak »

tetammi kirjoitti:
miksaus kirjoitti:Milläs nimellä se sarja on motonetissä? En meinaa löytäny...
Tuossa kuukausi sitten koitin myös etsiä tuota salon motonetista, niin ei löytynyt.
Kyllä aiemmin on ollu ihan valonvahvistimen nimellä.
Kannattaa käydä kysäiseen varaosaliikkeistäkin, niistä voisi löytyä.

Jos ei löydy valmista niin tekee itse. Ko. operaatioon löytyy sellaisiakin releitä joissa integroituna sulakkeille paikat, oliko peräti Hellan tekemät releet. Tällaiset näin setän ex-99:ssä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: ajovalojen parantaminen

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

tomaatti kirjoitti: Enhän nyt toki esim.vetäisi vahvistimen virtajohtoakaan 2 eri paksuisella johtimellakaan.
Hmm... OT, mutta ei se mitään siellä ahdista jos vetää virrat kontiin esim. 50-70mm^2 kaapelilla ja haaroittaa siellä jakoblokista vahvistimille esim. 20mm^2 kaapeleilla. Tietysti pitää muistaa ettei jätä konttiin kiepille montaa metriä sitä ohuempaa kaapelia...

Tuohon en osaa sanoa mitään että miten ajovalojen kanssa tulisi menetellä. :)
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
vilaho
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 23:18
Paikkakunta: Haaparanta

Re: ajovalojen parantaminen

Viesti Kirjoittaja vilaho »

Jorppe kirjoitti:
tomaatti kirjoitti: Enhän nyt toki esim.vetäisi vahvistimen virtajohtoakaan 2 eri paksuisella johtimellakaan.
Hmm... OT, mutta ei se mitään siellä ahdista jos vetää virrat kontiin esim. 50-70mm^2 kaapelilla ja haaroittaa siellä jakoblokista vahvistimille esim. 20mm^2 kaapeleilla. Tietysti pitää muistaa ettei jätä konttiin kiepille montaa metriä sitä ohuempaa kaapelia...

Tuohon en osaa sanoa mitään että miten ajovalojen kanssa tulisi menetellä. :)
Olen sähkömiehenä sitä mieltä, että valoille kannattaa vetää piuhat yhtä paksuina alusta alkaen. Johtimen resistanssi lähtee kasvamaan kun virta johtimessa kasvaa, ja jossain välissä johdin muuttuu resistanssiksi ja rupeaa lämpenemään. 1,5 neliömillin piuha muuttuu resistanssiksi n.14 A:n virralla, mutta vastus rupeaa kasvamaan jo reilusti ennen tuota virta-arvoa.

Tuota vahvistinvertausta ei voi oikein verrata, koska normi vahvistimelle riittää häviöttömään virransyöttöön tuo 20 neliömillin piuha.
Ville Uusitalo #3509
wla
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 21:34
Paikkakunta: Riihimäki

Re: ajovalojen parantaminen

Viesti Kirjoittaja wla »

vilaho kirjoitti:1,5 neliömillin piuha muuttuu resistanssiksi n.14 A:n virralla, mutta vastus rupeaa kasvamaan jo reilusti ennen tuota virta-arvoa.
Johdin on resistanssi aina ellei ole kyseessä suprajohtava johdin,
silloinkin resistanssi on pieni ellei olematon.
Asiasta kolmanteen onko tuossa Bilteman satsissa sulaketta?

t.vellu
Aina joku Saabbi...
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: ajovalojen parantaminen

Viesti Kirjoittaja Svc »

tetammi kirjoitti:
Svc kirjoitti:Noissa Bilteman johdoissa se laturiin/akkuun kiinni tuleva syöttöjohto taitaa toimia myös sulakkeena?
Näin tekee.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: ajovalojen parantaminen

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Oletetaan, että niiden maagisten 1.0mm^2 kaapelien pituus on 0.2m. Tällöin saadaan vastukseksi ko. kaapeleille:

R = ρ · l / A; jossa R=vastus, ρ=ominaisvastus, l=pituus, A=poikkipinta-ala

R = 0,0168·10−6 Ωm · 0.2m / 1,0·10−6 m² = 0.00336Ω

Oletetaan, että em. kaapelit korvataan vastaamaan muita eli 1.5mm^2. Tällöin saadaan vastukseksi kaapeleille:

R = 0,0168·10−6 Ωm · 0.2m / 1,5·10−6 m² = 0.00224Ω

Eli vastus on 1.5-kertaa pienempi 1.5mm^2 kaapeleilla.

Hauskan vuoksi voisi laskea sama pätkä 2.5mm^2 kaapeleilla jolloin

R = 0,0168·10−6 Ωm · 0.2m / 2,5·10−6 m² = 0.001344Ω

Näillä kaavoilla joku jolla on mahdollisuus mitata kaapeleiden todelliset mitat voisi laskea vastuksen tippumisen, kun laittaa 2.5mm^2 kaapelit.

Muistin virkistykseksi pari kaavaa:

U=RI (Ohmin laki)
P=UI
P=RI^2
P=U^2/R

R=U/I

EDIT: Pilkkuvirhe tjsp. Oikea vastus 1.5-kertainen eikä 15-kertainen. Pahoittelen tapahtunutta.
Viimeksi muokannut dimebak, Ma Marras 05, 2007 07:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: ajovalojen parantaminen

Viesti Kirjoittaja Svc »

Ensimmäinen pimeäkeikka on nyt takana noilla Osramin Night Breakereilla (H1)
Ihan selkeä on ero entisiin Osram Super polttimoihin. Silverstareihin verrattuna ero ei ole ihan niin iso. Väri on ehkä hieman valkoisempi.

H1 polttimossa hehkulangan tuenta on olematon, jonka seurauksena langan paikka hieman muuttuu vuoden mittaan. Tämä puolestaan vaikuttaa sekä suuntaukseen, että valokuvioon. Saabeissa ei H1:iä taideta käyttää missään, mutta ihan selkeästi polttimot kannattaa vaihtaa vuosittain.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: ajovalojen parantaminen

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Eikös impedanssi ole vaihtovirtavastus?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: ajovalojen parantaminen

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Liittyy asiaan miten?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: ajovalojen parantaminen

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Pakko pyytää, että skriivaa kaava ku taisin nukkua tunnilla. Ku ei vaan tuu päähän kaavaa missä induktanssi muodostuu kapasitanssista ja resistanssista.

Mun ajatukseen ei oikein istu se, että kaapeli autossa toimisi kelana, kääminä jne. jolloin induktanssista olisi todella merkitystä. Heh, no onhan se yhden kierroksen mittainen kela.

Merkitys kuitenkin lienee vähemmän kuin vähäinen, kun tarkoituksena lienee siirtää vain "hinkkaussähköä" ajovaloille eikä esim. sulattaa rautaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
ruotsin rauta
Matalapaineturbo
Viestit: 161
Liittynyt: Su Tammi 01, 2006 20:51
Paikkakunta: Pori

Re: ajovalojen parantaminen

Viesti Kirjoittaja ruotsin rauta »

Pasianssia olen joskus pelannut :D
Turhaan noista fysiikan laeista nyt kiistelette,
KIRJA KÄTEEN JA SIELTÄ LUKEMAAN VAAN 8)

SAAB 9-3 2.0t -01 (käyttis)
SAAB 96-79 (ikuisuus projekti)
Jorppe
"Viggen"
Viestit: 673
Liittynyt: Ke Tammi 21, 2004 00:07
Paikkakunta: Kajaani

Re: ajovalojen parantaminen

Viesti Kirjoittaja Jorppe »

vilaho kirjoitti:
Jorppe kirjoitti:
tomaatti kirjoitti: Enhän nyt toki esim.vetäisi vahvistimen virtajohtoakaan 2 eri paksuisella johtimellakaan.
Hmm... OT, mutta ei se mitään siellä ahdista jos vetää virrat kontiin esim. 50-70mm^2 kaapelilla ja haaroittaa siellä jakoblokista vahvistimille esim. 20mm^2 kaapeleilla. Tietysti pitää muistaa ettei jätä konttiin kiepille montaa metriä sitä ohuempaa kaapelia...

Tuohon en osaa sanoa mitään että miten ajovalojen kanssa tulisi menetellä. :)
Olen sähkömiehenä sitä mieltä, että valoille kannattaa vetää piuhat yhtä paksuina alusta alkaen. Johtimen resistanssi lähtee kasvamaan kun virta johtimessa kasvaa, ja jossain välissä johdin muuttuu resistanssiksi ja rupeaa lämpenemään. 1,5 neliömillin piuha muuttuu resistanssiksi n.14 A:n virralla, mutta vastus rupeaa kasvamaan jo reilusti ennen tuota virta-arvoa.

Tuota vahvistinvertausta ei voi oikein verrata, koska normi vahvistimelle riittää häviöttömään virransyöttöön tuo 20 neliömillin piuha.
Minunkin mielestäni valojen johdot kannattaa vetää samanpaksuisilla johdoilla. Näin olen minä aina tehnyt. Itsehän en ole opiskellut mitään korkeakoulutasoista sähkötekniikkaa, en siis ala väittelemään että ahdistaako se ohuempi vai ei.

Juu kyllä joku perus nelikanavainen menee kevyesti 20 neliön piuhalla. Tuo minun esimerkki siis koski tuollaista esim. monovahvistin+nelikanavainen kombinaatiota joka vaatii jo kovasti virtaa, ja jossa virta vedetty konttiin ainoastaan yhdellä kaapelilla :)
Jäsen #3551

Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: ajovalojen parantaminen

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Mimmi kirjoitti:Kaapeleissa määräävänä tekijänä on impedanssi, ei resistanssi. Resistanssihan on vain osa impedanssia (määräävä osa, mutta osa kuitenkin).



H1 polttomoa käytetään mm matalakeulaisissa tonnareissa lyhyissä ja pitkissä valoissa polttimona.
dimebak kirjoitti:Oletetaan, että niiden maagisten 1.0mm^2 kaapelien pituus on 0.2m. Tällöin saadaan vastukseksi ko. kaapeleille:

R = ρ · l / A; jossa R=vastus, ρ=ominaisvastus, l=pituus, A=poikkipinta-ala

R = 0,0168·10−6 Ωm · 0.2m / 1,0·10−6 m² = 0.00336Ω

Oletetaan, että em. kaapelit korvataan vastaamaan muita eli 1.5mm^2. Tällöin saadaan vastukseksi kaapeleille:

R = 0,0168·10−6 Ωm · 0.2m / 1,5·10−6 m² = 0.00224Ω

Eli vastus on 1.5-kertaa pienempi 1.5mm^2 kaapeleilla.

Hauskan vuoksi voisi laskea sama pätkä 2.5mm^2 kaapeleilla jolloin

R = 0,0168·10−6 Ωm · 0.2m / 2,5·10−6 m² = 0.001344Ω

Näillä kaavoilla joku jolla on mahdollisuus mitata kaapeleiden todelliset mitat voisi laskea vastuksen tippumisen, kun laittaa 2.5mm^2 kaapelit.

Muistin virkistykseksi pari kaavaa:

U=RI (Ohmin laki)
P=UI
P=RI^2
P=U^2/R

R=U/I

EDIT: Pilkkuvirhe tjsp. Oikea vastus 1.5-kertainen eikä 15-kertainen. Pahoittelen tapahtunutta.
Mitään en näistä tiedä mutta :roll:

Miten saa suoraan kaapeliin induktanssia??
Ilman että sitä kiertää kiepille, tai laittaa "puhelinkaapeli" ruuville ja metaliipötkön sisään.

Induktanssi, esim kelojen mitta suure H

Niin ja kapasitanssi... Mitenkäs se on mahollista?? eikäs JOHDIN nimenomaan johda, eli molemmat päät on fyysiisesti (galvaaninsesti) kiinni toisissaan kiinni.

Kapasitanssin tuottamiseen tarvittaisin kaksi erillista johdinta jotka on eristetty toisistaan mutta ovat hyvin lähekkäin... Kapasitanssi-> kondensaattorin mittayksikkö F.

Kaksi lähekkäin kulkevaa johdinta voi toimia "kapasitanssina" mutta tuolloin se on molempien kaapelien välistä saatava arvo.

Eikös se kapasitanssi ja induktanssi ole toissijaisia asioita, Näissä autosähkö taajuuksissa. 0hz DC

Radio ja hifihommat on sitten erikseen.
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: ajovalojen parantaminen

Viesti Kirjoittaja muppelo »

Tulippaan tuossa vaihdeltua polttimoita. Isukin Golfiin (mk2) vaihtui polttimoiksi Night Breakerit entisten (olikohan pilihippiksen) +50% tilalle. Sit hirmu tiiraaminen kun oli toinen valo vaihdettu. Ero katsottuna seinässä olevien kuvioden kirkkauksia oli aika marginaalinen. Tosin niin on motonetin hintakin noitten polttimoitten välillä. Pari noita yön särkijöitä maksoi n. 20e ja noita toisia jonkun 16e.

Samaten tuli verrattua valotehoa oman Saabin ja tuon volkkarin välillä.. ja hitto.. pitää mennä huomenna mittailemaan paljonkos sitä jännitettä löytyikään (tosin volkkarin umpiot on aika uudet) kun valotehoa oli aika paljon vähemmän tuossa omassa kulkineessa.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ajovalojen parantaminen

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Mimmi kirjoitti:
Mites muuten, paljonko virtaa voi lisätä, jos yhden kaapelin rinnalle laitetaan toinen samanlainen?
Eikös nuo lasketa rinnankytkennellä...( Xv ja Rv)
Vastaa Viestiin