Mimmi kirjoitti:Kaapeleissa määräävänä tekijänä on impedanssi, ei resistanssi. Resistanssihan on vain osa impedanssia (määräävä osa, mutta osa kuitenkin).
H1 polttomoa käytetään mm matalakeulaisissa tonnareissa lyhyissä ja pitkissä valoissa polttimona.
dimebak kirjoitti:Oletetaan, että niiden maagisten 1.0mm^2 kaapelien pituus on 0.2m. Tällöin saadaan vastukseksi ko. kaapeleille:
R = ρ · l / A; jossa R=vastus, ρ=ominaisvastus, l=pituus, A=poikkipinta-ala
R = 0,0168·10−6 Ωm · 0.2m / 1,0·10−6 m² = 0.00336Ω
Oletetaan, että em. kaapelit korvataan vastaamaan muita eli 1.5mm^2. Tällöin saadaan vastukseksi kaapeleille:
R = 0,0168·10−6 Ωm · 0.2m / 1,5·10−6 m² = 0.00224Ω
Eli vastus on 1.5-kertaa pienempi 1.5mm^2 kaapeleilla.
Hauskan vuoksi voisi laskea sama pätkä 2.5mm^2 kaapeleilla jolloin
R = 0,0168·10−6 Ωm · 0.2m / 2,5·10−6 m² = 0.001344Ω
Näillä kaavoilla joku jolla on mahdollisuus mitata kaapeleiden todelliset mitat voisi laskea vastuksen tippumisen, kun laittaa 2.5mm^2 kaapelit.
Muistin virkistykseksi pari kaavaa:
U=RI (Ohmin laki)
P=UI
P=RI^2
P=U^2/R
R=U/I
EDIT: Pilkkuvirhe tjsp. Oikea vastus 1.5-kertainen eikä 15-kertainen. Pahoittelen tapahtunutta.
Mitään en näistä tiedä mutta
Miten saa suoraan kaapeliin induktanssia??
Ilman että sitä kiertää kiepille, tai laittaa "puhelinkaapeli" ruuville ja metaliipötkön sisään.
Induktanssi, esim kelojen mitta suure H
Niin ja kapasitanssi... Mitenkäs se on mahollista?? eikäs JOHDIN nimenomaan johda, eli molemmat päät on fyysiisesti (galvaaninsesti) kiinni toisissaan kiinni.
Kapasitanssin tuottamiseen tarvittaisin kaksi erillista johdinta jotka on eristetty toisistaan mutta ovat hyvin lähekkäin... Kapasitanssi-> kondensaattorin mittayksikkö F.
Kaksi lähekkäin kulkevaa johdinta voi toimia "kapasitanssina" mutta tuolloin se on molempien kaapelien välistä saatava arvo.
Eikös se kapasitanssi ja induktanssi ole toissijaisia asioita, Näissä autosähkö taajuuksissa. 0hz DC
Radio ja hifihommat on sitten erikseen.