Onko edistyny tämä toimitus?900turbo3d kirjoitti:Saapi nähdä, miten toi uppoaa 99:n...
Tuplis-threadin aika
Re: Tuplis-threadin aika
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Re: Tuplis-threadin aika
Vielä tuohon turbon jäähdytinasiaan palatakseni, onkos kukaan tietoinen saako noita turbon jäähdyttimiä hommattua uutena?
#2465 VW Polo BlueGT -15, 99T -80
Re: Tuplis-threadin aika
Kun muuttaa 99:in H-kaasarikoneen turboksi niin tarvitseekos itse peruskoneelle tehdä muuta kuin vaihtaa männät turbomallisiin ja poistaa kannen imukanavien kuristukset? Eli onko tarpeen vaihtaa nokka-akseli turbosta, modifioida venttiileitä tms? Kiertokanget taitavat olla samanlaiset, ja hiljattain vaihdettu kaasarimallin kytkinpakettikin varmaan kestää huimat 150hv (tehotavoite)?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Tuplis-threadin aika
Turbon kannessa on ainakin ne natriumtäytteiset pakoventtiilit. Kytkin pitää mitoittaa vääntömomenttia, eikä tehoa varten ja vääntöähän ahdetussa on vakionakin se 50% lisää. Tehdas ei varmaan ihan huvikseen laittanut turboon vielä isompaa kytkintä silloin 90-vuonna? Ehkä joku on käyttänyt turbossa vaparin kytkintä ja osaa kertoa kokemuksia?
Re: Tuplis-threadin aika
Tunnetusti ne kaasarinkin pakovenat ovat ainakin kevyttä turbotusta kestäneet..
Vaparikytkimen (varsinkin uuden) uskoisin kestävän vakio T8:n väännöt, kun miettii paljonko turbonkin vakiokytkin kestää viritystä. Ja helppohan tuo on sitten päivittää jos alkaa luistelemaan.
Vaparikytkimen (varsinkin uuden) uskoisin kestävän vakio T8:n väännöt, kun miettii paljonko turbonkin vakiokytkin kestää viritystä. Ja helppohan tuo on sitten päivittää jos alkaa luistelemaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Tuplis-threadin aika
Heitetäänpäs kysymystä ilmaan, eli mitä erovaisuuksia on 90 vs. 99 tuossa rintapellin alueella? Entäpä lämmityslaitteessa, pyyhkijöissä jne? Meinaan että ovattekon suurinpiirtein identtisiä nämä uudemmat vuosimallit keskenään.
Entäs jos näitä vertaa tuollaiseen vanhempaan, vm.72 tuplikseen? Jarupääsylinterin kiinnitys ja polkimen vivusto ainaskin on erilainen, mutta mitä muuta eroavaisuuksia pitää ottaa huomioon? Kytkinvermeet?
Entäs jos näitä vertaa tuollaiseen vanhempaan, vm.72 tuplikseen? Jarupääsylinterin kiinnitys ja polkimen vivusto ainaskin on erilainen, mutta mitä muuta eroavaisuuksia pitää ottaa huomioon? Kytkinvermeet?
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Re: Tuplis-threadin aika
Lämmityslaite kokonaisuudessaan, jarrupääsylinteri ja tehostin erimalliset ja eri paikoilla, kytkimen pääsylinteri säiliömallinen ja se sijaitsee siinä rintapellin "hyllyn" päällä, kytkin- ja jarrupoljin erilaiset, pyyhkijöiden koneisto erilainen ja moottori toisella puolella, sähköjärjestelmä vasemmalla puolella kun uudemmissa oikella, jne.Jorppe kirjoitti:
Entäs jos näitä vertaa tuollaiseen vanhempaan, vm.72 tuplikseen? Jarupääsylinterin kiinnitys ja polkimen vivusto ainaskin on erilainen, mutta mitä muuta eroavaisuuksia pitää ottaa huomioon? Kytkinvermeet?
Lyhyesti sanoen mikään osa ei sovi uudemmista
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Tuplis-threadin aika
...ainakaan suoraan... Tätä osasinkin odottaa.ng900aero kirjoitti:
Lämmityslaite kokonaisuudessaan, jarrupääsylinteri ja tehostin erimalliset ja eri paikoilla, kytkimen pääsylinteri säiliömallinen ja se sijaitsee siinä rintapellin "hyllyn" päällä, kytkin- ja jarrupoljin erilaiset, pyyhkijöiden koneisto erilainen ja moottori toisella puolella, sähköjärjestelmä vasemmalla puolella kun uudemmissa oikella, jne.
Lyhyesti sanoen mikään osa ei sovi uudemmista
Mutta mutta, uudemman (vm.80->) tupliksen ja nopan rintapellit siis on samanlaiset? Ja niistä käy osat päikseen?
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Re: Tuplis-threadin aika
Eikös noppa ole poikkisahattu 99 joten eiköhän kaikki passaa ristiin (ja saat vielä järkevämmässä asennossa olevan rattiakselinkin siitä)Jorppe kirjoitti:
...ainakaan suoraan... Tätä osasinkin odottaa.
Mutta mutta, uudemman (vm.80->) tupliksen ja nopan rintapellit siis on samanlaiset? Ja niistä käy osat päikseen?
Tulin edellistä -73.sta modifioidessani siihen tulokseen että helpoimmalla pääsee kun antaa olla alkuperäisenä, jos olisi lähtenyt jotain mainitsemiani seikkoja muuttamaan niin olisi pitänyt muuttaa kaikki uudemmiksi kun seuraava osa oli aina tiellä
Harmittavinta noin vanhoissa on se ettei uudempaa tehostajaa/jarrupääsylkkää saa oikein sopimaan sinne (eli ei voi turbottaakaan, ainakaan jos näyttää Saabin ylkeistodistusta jossa vaativat isomman pääsylinterin, joka taasen ei sovi vanhan tehostajan kaveriksi).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Tuplis-threadin aika
Miksei ne uudemmat romppeet sinne menisi. En usko ennenku itte kokeilen....ng900aero kirjoitti:Eikös noppa ole poikkisahattu 99 joten eiköhän kaikki passaa ristiin (ja saat vielä järkevämmässä asennossa olevan rattiakselinkin siitä)Jorppe kirjoitti:
...ainakaan suoraan... Tätä osasinkin odottaa.
Mutta mutta, uudemman (vm.80->) tupliksen ja nopan rintapellit siis on samanlaiset? Ja niistä käy osat päikseen?
Tulin edellistä -73.sta modifioidessani siihen tulokseen että helpoimmalla pääsee kun antaa olla alkuperäisenä, jos olisi lähtenyt jotain mainitsemiani seikkoja muuttamaan niin olisi pitänyt muuttaa kaikki uudemmiksi kun seuraava osa oli aina tiellä
Harmittavinta noin vanhoissa on se ettei uudempaa tehostajaa/jarrupääsylkkää saa oikein sopimaan sinne (eli ei voi turbottaakaan, ainakaan jos näyttää Saabin ylkeistodistusta jossa vaativat isomman pääsylinterin, joka taasen ei sovi vanhan tehostajan kaveriksi).
Ei vaan, meinaatko että pitäisi kumminkin aihio vaihtaa uudempaan? :S Mistä lähtien ysiysiä on saanu noilla uudemmilla roippeilla? Mun mielestä noita on kumminki ruotsin puolella muuteltu.
Minkälainen se nopan rattiakseli on, miten se järkevämpi asento ilmenee?
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Re: Tuplis-threadin aika
Joo eiköhän sen kytkin/jarrupljinhomman sinne saa muutettua, ja myös tehostajan ja uudemman jarrupääsylkänkin. Uudemmassahan on tukikehikko sille tehostajalle kun vanhassa se on pultattu siihen rintapellin "hyllyn" pystyseinään kiinni (ja uudemmassa siis ylempänä).Jorppe kirjoitti:Miksei ne uudemmat romppeet sinne menisi. En usko ennenku itte kokeilen....ng900aero kirjoitti:Eikös noppa ole poikkisahattu 99 joten eiköhän kaikki passaa ristiin (ja saat vielä järkevämmässä asennossa olevan rattiakselinkin siitä)Jorppe kirjoitti:
...ainakaan suoraan... Tätä osasinkin odottaa.
Mutta mutta, uudemman (vm.80->) tupliksen ja nopan rintapellit siis on samanlaiset? Ja niistä käy osat päikseen?
Tulin edellistä -73.sta modifioidessani siihen tulokseen että helpoimmalla pääsee kun antaa olla alkuperäisenä, jos olisi lähtenyt jotain mainitsemiani seikkoja muuttamaan niin olisi pitänyt muuttaa kaikki uudemmiksi kun seuraava osa oli aina tiellä
Harmittavinta noin vanhoissa on se ettei uudempaa tehostajaa/jarrupääsylkkää saa oikein sopimaan sinne (eli ei voi turbottaakaan, ainakaan jos näyttää Saabin ylkeistodistusta jossa vaativat isomman pääsylinterin, joka taasen ei sovi vanhan tehostajan kaveriksi).
Ei vaan, meinaatko että pitäisi kumminkin aihio vaihtaa uudempaan? :S Mistä lähtien ysiysiä on saanu noilla uudemmilla roippeilla? Mun mielestä noita on kumminki ruotsin puolella muuteltu.
Minkälainen se nopan rattiakseli on, miten se järkevämpi asento ilmenee?
Lämmityslaitetta ei kannata vaihtaa uudemmaksi, vanhempi on tehokkaampi, ja vanhempi pyyhkijämekanismi on täsmällisempi
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Tuplis-threadin aika
Pitääpä katastella missä kunnossa nuo entiset roippeet on ja mahtuuko ne olemaan siellä. Sittenpä tuon taas näkee, kun on kaks autoa vierekkäin, mitä vaihtuu.ng900aero kirjoitti: Lämmityslaitetta ei kannata vaihtaa uudemmaksi, vanhempi on tehokkaampi, ja vanhempi pyyhkijämekanismi on täsmällisempi
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Re: Tuplis-threadin aika
Kyllähän noista 70-luvun alkupuolen vehkeistä joutuu ainaskin jarrut päivittämään tohon uudempaan versioon jo pelkästään katsastusviranomaisten vaatimuksesta. Meikäläisellä oli tossa -78:ssa sentäs jo uudempaa aikakautta nuo jarrut, niin ei tarvinnut tehdä jarruille muuta, kun herkistelyä.
Jos hommais esim. nopan tai uudemman 99:n, niin voihan siitä leikata tarpeeks ison palan tulipeltiä ja hitsata sen siihen vanhukseen. Ottaa sopivasti peltiä, jotta siihen saa survottua kaikki uudemman mallin kytkin ja jarrusysteemit. Jouduinhan minäkin hitsaamaan 99:iini sen hihnapyörän kolon ja vaihtamaan uudemman mallisen kaasupolkimen, koska B-moottori vaihdettiin H-malliksi. linkki kuviin
Tossa kun oli puhetta siitä pakovenojen kestosta, niin olennaisin asia venttiilien keston takaamiseksi on turbon spekseihin säädetyt venttiilivälykset. Mieluummin vielä maksimirajalle. Syy on siinä, että kun venttiili on kiinni, se luovuttaa lämpöä kanteen. Mitä vähemmän aikaa vena ehtii olla kiinni, sen enempi se kuumuu. Käytännössä esim. tossa meikän 99:ssä oli karmeet nakutusongelmat, ennenkuin kekkastiin säätää venavälykset. Sehän nakutteli jo loivassa vastamäessä, eikä tarvinnut edes mennä ahtopaineille! Säädön jälkeen ei moista ole nähty (paitsi, kun seokset oli laihalla, joka on taas toinen tarina).
Projektikertomuksestani voi kaivella kaikenlaista kivaa, jota on turbotetun 99:n kanssa koettu. projektiosiolle
Jos hommais esim. nopan tai uudemman 99:n, niin voihan siitä leikata tarpeeks ison palan tulipeltiä ja hitsata sen siihen vanhukseen. Ottaa sopivasti peltiä, jotta siihen saa survottua kaikki uudemman mallin kytkin ja jarrusysteemit. Jouduinhan minäkin hitsaamaan 99:iini sen hihnapyörän kolon ja vaihtamaan uudemman mallisen kaasupolkimen, koska B-moottori vaihdettiin H-malliksi. linkki kuviin
Tossa kun oli puhetta siitä pakovenojen kestosta, niin olennaisin asia venttiilien keston takaamiseksi on turbon spekseihin säädetyt venttiilivälykset. Mieluummin vielä maksimirajalle. Syy on siinä, että kun venttiili on kiinni, se luovuttaa lämpöä kanteen. Mitä vähemmän aikaa vena ehtii olla kiinni, sen enempi se kuumuu. Käytännössä esim. tossa meikän 99:ssä oli karmeet nakutusongelmat, ennenkuin kekkastiin säätää venavälykset. Sehän nakutteli jo loivassa vastamäessä, eikä tarvinnut edes mennä ahtopaineille! Säädön jälkeen ei moista ole nähty (paitsi, kun seokset oli laihalla, joka on taas toinen tarina).
Projektikertomuksestani voi kaivella kaikenlaista kivaa, jota on turbotetun 99:n kanssa koettu. projektiosiolle
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Tuplis-threadin aika
Mulla olikin mielessä hankkia noppa luovuttamaan ainakin loota, vetarit, tulipelti... Kiva huomata ettei ole yksin näitten ajatustensa kanssaMertmi kirjoitti: Jos hommais esim. nopan tai uudemman 99:n, niin voihan siitä leikata tarpeeks ison palan tulipeltiä ja hitsata sen siihen vanhukseen. Ottaa sopivasti peltiä, jotta siihen saa survottua kaikki uudemman mallin kytkin ja jarrusysteemit. Jouduinhan minäkin hitsaamaan 99:iini sen hihnapyörän kolon ja vaihtamaan uudemman mallisen kaasupolkimen, koska B-moottori vaihdettiin H-malliksi. linkki kuviin
Tuossa juuri selasin foorumin ja nettiauton tarjontaa, ja tässä olisikin muutama sopiva yksilö ihan pikkumatkan päässä.
Jäsen #3551
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
Saab 9-5 Aero '04 (KA), + 95, 96, 90, 900 malleja vuosilta '62-'91
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: Tuplis-threadin aika
Onkos sinulla tuo vanhempi "aihio" jo katsottuna? Kiinnostais kuulla...Jorppe kirjoitti:Tuossa juuri selasin foorumin ja nettiauton tarjontaa, ja tässä olisikin muutama sopiva yksilö ihan pikkumatkan päässä.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari