5-vaihteinen laatikko 900 T16

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
T16 AERO
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Touko 14, 2007 10:29
Paikkakunta: Kajaani

5-vaihteinen laatikko 900 T16

Viesti Kirjoittaja T16 AERO »

Joo nyt tarvis tietää että kestääkö toi 5-vaihteinen loota millasia tehoja ku itellä meni toi 99T kokill 4-vaihteinen rikki ja sitä ku ei löydy millään mistään.. Voisko tota entistä lootaa korjata mitenkään ku siitä meni vissiin 3-vaihteen hammasratas..?? Myynti ilmoituksia otetaan vastaan erilaatikoista ja kaikenlaisia vinkkejä.... kiitos jo etu käteen :)
Ilo alkaa kilosta!!!!
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: 5-vaihteinen laatikko 900 T16

Viesti Kirjoittaja saabracing »

ainakin kestoltaan ollu -92 ja -93 vuoden satkun 5- vaihteiset kestävimpiä, mitä vanhemmat.

huhun mukaan joku parempi tukilaakeri, vanhemmissa vissiin ollenkaan.

mutta tosi asia on, että heikkoja ne on kaikki.

http://www.speedparts.se/shop/prod/sp_v ... 9-93.shtml

tuossa isolla rahalla kestävämpää.
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: 5-vaihteinen laatikko 900 T16

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Eipä siellä sitä tukilaakeria välttämättä ole edes.

Ainoa laatikko missä olen ko laakerin nähny, on ollut -85 T16 laatikko. Ei ole uudemmissa ollut. Mutta loppupään satkujen laatikoissa(vm-93) on muuten sitten parempi laakerointi. Esim. perän laakeri on huomattavasti suurempi. Vaihteiston siirtomekanismi toimii paljon jouhevammin jne jne.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: 5-vaihteinen laatikko 900 T16

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Itselläkin on sellainen kuvitelma että nuo 90-luvun Satkujen laatikot olisi parempia, mitä nuo vanhemmat. Johtuen varmaan tuosta uudemmasta metallisesta vaihdekepistä.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 5-vaihteinen laatikko 900 T16

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

T16 AERO kirjoitti:Joo nyt tarvis tietää että kestääkö toi 5-vaihteinen loota millasia tehoja ku itellä meni toi 99T kokill 4-vaihteinen rikki ja sitä ku ei löydy millään mistään.. Voisko tota entistä lootaa korjata mitenkään ku siitä meni vissiin 3-vaihteen hammasratas..?? Myynti ilmoituksia otetaan vastaan erilaatikoista ja kaikenlaisia vinkkejä.... kiitos jo etu käteen :)
Kyllä sen saattaisi pystyä korjaamaan. Muistelen, että täällä foorumilla on ollut jonkun vaihteistogurun yhteystiedotkin. Kannattaa ihan ensimmäisenä ottaa selville onko vaihteiston kuori haljennut vai ei?

Mikäli päädyt hommaamaan toisen askin siihen, niin suosittelen neljävaihteista jatkossakin. Kun kerta onnistuit nelilovisen tuhoamaan, niin ihan vaan vihjeenä: viislovinen on vielä helpompi tuhota. Tuo kokilli loota on aika legendaarinen loota, ja niitä ei tosiaan kasva joka puussa. Tinkapelissä hiuppukuntoinen tavan nelipykäläinenkin saattaa kestää jonkin aikaa.

Vaihteistoa muuten sanotaan näissä vehkeissä Saab-sulakkeeksi. :roll:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Re: 5-vaihteinen laatikko 900 T16

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

Onnea laatikon etsintään, tässä hieman vinkkejä kokillilaatikoista yleensä (vuosimalleja jne) vanha posti
T16 AERO
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Touko 14, 2007 10:29
Paikkakunta: Kajaani

Re: 5-vaihteinen laatikko 900 T16

Viesti Kirjoittaja T16 AERO »

Onko tossa tavallisessa 4-vaihteisessa lootassa samanlaiset/yhtä kestävät sisuskalut kun tossa kokillissä vai??? eli kannattaako ostaa ihan tavallinen ehjä 4-vaihteinen loota ja ottaa siitä se kolmos vaihteen hammasratas tohon mun kokilliin??????? :(:(:(:(:(:(
Ilo alkaa kilosta!!!!
T16 AERO
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Touko 14, 2007 10:29
Paikkakunta: Kajaani

Re: 5-vaihteinen laatikko 900 T16

Viesti Kirjoittaja T16 AERO »

tai käykö tommosen -90 luvun 900 turbon laatikko 5-vaihteisena mun -84 vuosimallin 900 turbo 16 vinokeulaan iha suoraan????
Ilo alkaa kilosta!!!!
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 5-vaihteinen laatikko 900 T16

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kaikki 900:n laatikot käy suoraan.. Muistaakseni sisuskalut kyllä sopii tavallisen 4-vaihteisen ja kokillin välillä, joku jolla on varmaa tietoa voinee korjata?

Suosittelisin hommaamaan 4-vaihteisen lootan varaosiksi tai tilalle, kestää paremmin kuin mikään 5-vaihteinen vaikka ei olisi kokill.

Oulusta ainakin löytyy yksi lootaguru joka on noita 900:n lootia paljon korjaillut, eli Hietaharjun Pentti. Löytyy täältäkin foorumilta nimimerkillä penttih. En tiedä kuinka aktiivisesti lukee tätä foorumia mutta kannattaa yrittää ottaa yhteyttä yksityisviestillä.

Sen lootan (kokillinkin!) saa rikki helposti jos sudittaa ja sitten ottaa yllättäen pitoja jolloin ratas saa kovan iskun.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
T16 AERO
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Touko 14, 2007 10:29
Paikkakunta: Kajaani

Re: 5-vaihteinen laatikko 900 T16

Viesti Kirjoittaja T16 AERO »

joo mulle on täällä kajaanissa varattu ens maanantaiks aika yhdelle puusaarelle joka on kajaanin saab asiantuntia.
Ilo alkaa kilosta!!!!
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Re: 5-vaihteinen laatikko 900 T16

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Sisemmät vetonivelet pitää vaihtaa jos laittaa 90luvun laatikon tuohon vanhukseen. Tai tietysti päinvastoin vetoakselit vaihtoon.
Aki Peltola #1132
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 5-vaihteinen laatikko 900 T16

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Aksu900 kirjoitti:Sisemmät vetonivelet pitää vaihtaa jos laittaa 90luvun laatikon tuohon vanhukseen. Tai tietysti päinvastoin vetoakselit vaihtoon.
Vaihdekepin pohjakin voi olla vaihdettu neliloviseksi, eli sen joutuisi vaihtamaan takaisin viis loviseksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 5-vaihteinen laatikko 900 T16

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vaihdekepin pohjaa ei ole vaihdettu neliloviseksi (ensin aksun ja sitten mun entinen auto), joten sille ei tarvitse tehdä mitään.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
TuPe
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 12:51
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 5-vaihteinen laatikko 900 T16

Viesti Kirjoittaja TuPe »

Kokkelin ja tavallisen 4-vaihteisen rattaat identtisiä.


Ostat 4-lovisen josta otat rikkinäiset osat. Aikaa menee ensimmäisellä kerralla vähän pitempään :D ,mutta täysin itsetehtävä homma kuitenkin. Älä pelkää! Ihan yksinkertainen vehes se laatikko on. Täällä foorumilla saanut pahan mörön mineen tuo laatikoiden aukaisu, mutta tosiaan auki vaan...

Google auttaa... Muistaakseni jotakin reittiä löysin hyvät purkuohjeet.
Porsche 944 turbo 2jz
Porsche Cayman
kolmau-1
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Helmi 24, 2007 12:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 5-vaihteinen laatikko 900 T16

Viesti Kirjoittaja kolmau-1 »

Ohje: "Saabismi on sairaus"/ linkit/ vaihdelaatikon kunnostus
Vastaa Viestiin