900s check engine valo syttyy lämpimänä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

900s check engine valo syttyy lämpimänä

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Elikkä autona siis Lucas-ruiskulla varustettu 900s. Auto toimii muuten ihan mukavasti, mutta check engine alkaa palaa heti kun kone saavuttaa ns. normaalilämmöt eli lämpömittarin neula nousee vähän puolivälin alapuolelle. Ironista kyllä, samaan aikaan auto alkaa toimimaan mahtavasti ahdoilla, nakutustaipumus pienenee samantien huomattavasti... johtuuko tuo sitten lämpimästä koneesta vai check engine valosta, sitä en mene sanomaan mutta perstuntumalla auto toimii moitteettomasti, mutta tuskin tuo check engine valo ihan turhaankaan palaa?

Tätä ongelmaa ei esiintynyt ennenkuin vaihdettiin kaverin kanssa autoon 3" JT-putki, ainoa asia mitä sähköpuolelle tehtiin oli että katkaisin lambda-anturin kolme piuhaa, otin alkuperäisen lambda-anturin sisältävän mutkaputken siitä turbosta irti, mutkaputki lambdan kera ruuvipenkkiin, lambda irti orkkisputkesta ja sitten ruuvasin lambda-anturin kiinni tuohon JT:n putken alkukäyrään n. 10 cm päähän turbosta.

Eli olisiko tuossa mennyt joku pieleen? Liitin lambdan takaisin alkuperäiseen johtoonsa apico-liittimillä. Onko lambda voinut vaurioitua vaikka käsittelin sitä melko hellävaraisesti ja jos on niin miten sen toimivuuden voisi testata?

-John
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Ja vielä lisäkysymyksiä:

-Mitä kaikkia vikoja ja puutostiloja check engine valo kykenee ilmaisemaan?

-Onko Saab-huolloilla semmoisia testereitä jotka voi vaan tökätä siihen sulakerasian tarkastuspistokkeeseen ja ne osaa siitä heti sanoa missä vika on? Eli "osaako" og900 ilmoittaa vikakoodilla vian laadun?


-John
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24013
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kun ostin omani saab 900i16 mallin reipas vuosi sitten siinä palo tuo check engine valo koko ajan ! käytin auton paikallisessa korjaamolla
auton käydessä kaveri otti lambdan piuhat irti ja kytki mittarin ja 1,5v patterin siihen hässäkkään en muista sen tarkenpaa ja totesi et lampda paskana......no ei se mitään uusi lambda paikoilleen ja homma pelaa ! pari kuukautta sitten vaihdoin jt 3" putken katilta taakse päin niin valo kävi palamaan muutaman kerran ! mistä lie johtunut
ajattelin et kai se aivoboksi jotakin oppii jos putken vaihtaa paremmin virtaavaksi! lambdan vaihdon jälkeen tulee ottaa maajohto irti hetkeksi että boksi älyää uuden lambda arvot!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Isäni 900S -92:ssä oli kanssa lambda-anturivika ostettaessa. saatiin onneks autoliikkeen piikkiin uusi anturi. Vika ilmeni siten että autoa käytti tyhjäkäynnillä, niin koneen tyhjäkäynti hiukan notkahti ja check engine-valo alkoi palamaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Nyt kyllä kaivattaisiin neuvoja siihen miten voisin testata tuon lambdan toiminnan... Syynä allaolevat hinnat :? Ettei tule turhaan ostettua uutta anturia jos vanha vielä toimisikin.

(motonet.fi)
Lambda-anturi jos 3 johdolla ja Zirconia. . . . . . . . . . 28-3414 . . . 65.00
Lambda-anturi jos 3 johdolla ja Titania (2,0S 90-- ). . . . 28-3415 . . . 114.00

Mitä eroa zircon-lambdalla ja titaani-lambdalla? Käyvätkö ristiin vai onko niiden antama jännite jotenkin erilainen eli ruiskuboksi ei osaa tulkita vääränlaista lambdaa tjsp.? 65e ei ole niin paha hinta mutta toi 114e alkaa jo mennä suolaisen puolelle valitettavasti. Autoni on siis 900S vm.90.

-John
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Eikö tuosta kannattais lukea vikamuisti? Kai siinä sellainen kuitenkin on? Jossain korjaamossa, jossa on sellainen testeri, tai sitten liekkö internetissä ohjeita tuo ruiskun vikamuistin lukemiseen kotikonstein?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

johniemi kirjoitti:Ja vielä lisäkysymyksiä:

-Mitä kaikkia vikoja ja puutostiloja check engine valo kykenee ilmaisemaan?

-Onko Saab-huolloilla semmoisia testereitä jotka voi vaan tökätä siihen sulakerasian tarkastuspistokkeeseen ja ne osaa siitä heti sanoa missä vika on? Eli "osaako" og900 ilmoittaa vikakoodilla vian laadun?


-John
Pystyt imemään nuo koodit aika helposti itse lucasista.
Eli linkistä:
http://www.saabcentral.com/techhelp/900_electrical.php
Ja valitset:
Pullingthe faultcodes from Lucas EFI : (zip download)A series of documents in word format, thanks to Marko Alatalo.

Sieltä saat zipin jossa on aikasta hyvät ohjeet...
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

No just tätä kysyinkin tuossa alkuperäisessä postissani, eli vikamuisti on ilmeisesti siis olemassa näissä og satkuissa... Pitääkin ruveta soittelemaan paikallisille Saab-pajoille (joita ei kovin monta onneksi ole :)

-John
Vastaa Viestiin