Tuplis-threadin aika
Re: Tuplis-threadin aika
Meidän lähellä on myös yksi tuollainen samanvärinen ja mallinen tuplis, mutta se on seissyt siinä jo varmaan kymmenen vuotta. Käsittääkseni se oli kyllä aivan kunnossa, mutta se jäi omistajan kuoltua seisomaan. Aluksi se oli jossakin pressu tallissa, mutta pressu on hajonnut ja nyt se on taivasalla. Kauempaa katsottuna se näyttää melko huonolta ja kori on varmaan muutenkin lahonnut jo tuossa ajassa. Saattaisi vaan olla vähän ajettu yksilö, koska muistikuvan mukaan omistaja oli vanha nainen... Täytyisi siis joskus käydä tutkimassa sitä lähempää ja jos siitä olisi johonkin, niin yrittää ottaa omistaja selville...
Re: Tuplis-threadin aika
Varmaan olen kysynyt tätä ennenkin mutta mikä osaa pitää H-koneisen 99:in venakopan alla laahaavaa ääntä?
Autolla ja koneella ajettu 132tkm (ja säännöllisesti huollettu, öljynvaihtoväli 10tkm), kone käy muuten hienosti, lähtee käymään hyvin jne. Ääni ei tule painelaakerista (koska kytkin on uusi, eikä ääni poistu kytkintä painaessa), vesipumpusta eikä laturista, vaan kuuluisi tulevan venakopan alta.
Olisiko jakoketjun laahain osannut menettää muovipintansa tms, ketju ei kuitenkaan räplätä, vaan ääni on sellainen tasainen hurina joka ei poistu kierroksillakaan (ei mitään metallista kilkatusta tms).
Eikä ääni tule siitä kytkinkopan suojamuovistakaan, se istuu hyvin paikoillaan eikä vastaa vauhtipyörään. Onko noissa muita äänilähteitä?? Ikäänkuin nokka-akseli ei saisi voitelua tms, mutta sitten kait venanpainimetkin haluaisivat roplattaa????
Ihme juttu.
Autolla ja koneella ajettu 132tkm (ja säännöllisesti huollettu, öljynvaihtoväli 10tkm), kone käy muuten hienosti, lähtee käymään hyvin jne. Ääni ei tule painelaakerista (koska kytkin on uusi, eikä ääni poistu kytkintä painaessa), vesipumpusta eikä laturista, vaan kuuluisi tulevan venakopan alta.
Olisiko jakoketjun laahain osannut menettää muovipintansa tms, ketju ei kuitenkaan räplätä, vaan ääni on sellainen tasainen hurina joka ei poistu kierroksillakaan (ei mitään metallista kilkatusta tms).
Eikä ääni tule siitä kytkinkopan suojamuovistakaan, se istuu hyvin paikoillaan eikä vastaa vauhtipyörään. Onko noissa muita äänilähteitä?? Ikäänkuin nokka-akseli ei saisi voitelua tms, mutta sitten kait venanpainimetkin haluaisivat roplattaa????
Ihme juttu.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Re: Tuplis-threadin aika
Kuulostaa samanlaiselta, kuin minulla taannoisessa gls-satkussa. Kysyin korjaamollakin, mutta sanoivat, että jos ääni ei ole viime aikoina pahentunut, niin ei mitään hätää . Kyllähän se harmittaa, vaikka vain ääntä, mutta kukaan ei osannut auttaa...ng900aero kirjoitti:Varmaan olen kysynyt tätä ennenkin mutta mikä osaa pitää H-koneisen 99:in venakopan alla laahaavaa ääntä?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Re: Tuplis-threadin aika
..siinähän ei oo hydraulisia nostimia, kuten 16V koneessa, että siinä mielessä ne ei pitää ääntäng900aero kirjoitti: Ikäänkuin nokka-akseli ei saisi voitelua tms, mutta sitten kait venanpainimetkin haluaisivat roplattaa????
Ihme juttu.
Käynnistin muuten eilen vaimoni sisaren 900Sän, joka oli pikkuisen seisonut ja alussa oli kuin diisseli äänen puolesta... Oli siinä muuten erikoinen vikaa-omistaja valitti mulle, että akku tyhjeni ja sitten mä latasin sen ja itse ihmettelin, että miten se sisävalon palaamaan unohtuminen voi tyhjentää akun niin tyhjäksi(7V ). No ja kun laitoin akun takaisiin ja plussajohdon kytkin-rupesikin syylärin tuuletin heti toimimaan, elikkä se anturi oli mennyt sököksi ja kytkii sen tuulettimen jatkuvasti toimimaan.. Sori, vähän OT, mutta on mun tupliksessakin samanlainen kytkin syylärissa.
Re: Tuplis-threadin aika
Joo venat on säädetty niillä ohuilla paloilla mutta ajattelin että jos nokalle ei menisi öljyä niin varmaan painimetkin osaisivat jotain älämölöä pitää täysin kuivina?
No joutaahan tuota myöhemmin ihmetellä, ja vaikka kurkata joskus venakopan alle.
Saakos 2d 99:iin vm 1983 sovitettua satkun pakoputken loppuosaa ja takavaimenninta, tarkoitus olisi poistaa se poikittaispönttö ja korvata järkevämmänoloisella vaimentimella ja loppuputkella? Vai pitääköhän vaihtaa koko putkisto?
No joutaahan tuota myöhemmin ihmetellä, ja vaikka kurkata joskus venakopan alle.
Saakos 2d 99:iin vm 1983 sovitettua satkun pakoputken loppuosaa ja takavaimenninta, tarkoitus olisi poistaa se poikittaispönttö ja korvata järkevämmänoloisella vaimentimella ja loppuputkella? Vai pitääköhän vaihtaa koko putkisto?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Tuplis-threadin aika
Niin ja onhan siellä se bensapumpun epäkesko'nokka'kin, joka saattaa huonosti voideltuna pitää ääntä.
Jos kanavat on vähän ahtaat, niin ylös ei vaan tule tarpeeksi öljyä. Hyvä kokeilu olisi ottaa venakoppa pois, hölvätä öljyä nokka-akselin laakerien ja venttiilinpaininten ym. ym. päälle ja katsoa auttoiko ja auttoiko pitkäaikaisesti. Hyvällä tuurilla saattaa olla pitkäaikainenkin apu.
Jos kanavat on vähän ahtaat, niin ylös ei vaan tule tarpeeksi öljyä. Hyvä kokeilu olisi ottaa venakoppa pois, hölvätä öljyä nokka-akselin laakerien ja venttiilinpaininten ym. ym. päälle ja katsoa auttoiko ja auttoiko pitkäaikaisesti. Hyvällä tuurilla saattaa olla pitkäaikainenkin apu.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Tuplis-threadin aika
Olikohan tuossa vielä vanhanmallinen jakoketjun kiristin, sehän ei taho vanhemmiten kiristyy ihan napakasti.ng900aero kirjoitti:Joo venat on säädetty niillä ohuilla paloilla mutta ajattelin että jos nokalle ei menisi öljyä niin varmaan painimetkin osaisivat jotain älämölöä pitää täysin kuivina?
No joutaahan tuota myöhemmin ihmetellä, ja vaikka kurkata joskus venakopan alle.
Sopii, kyllä kuhan etuputkee vähän lyhentää ja tekee kiinnitykset uusiksi. Itsellä tuossa avossa sellanen.ng900aero kirjoitti: Saakos 2d 99:iin vm 1983 sovitettua satkun pakoputken loppuosaa ja takavaimenninta, tarkoitus olisi poistaa se poikittaispönttö ja korvata järkevämmänoloisella vaimentimella ja loppuputkella? Vai pitääköhän vaihtaa koko putkisto?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Tuplis-threadin aika
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Tuplis-threadin aika
Se konen hurina on ihan samanlainen kuin millainen tulee huonolaakerisen kajakin syylärin propellista, selllainen tasainen hurina. Pitää käyttää konetta ilman hihnoja niin voi olla varma ettei tule vesipumpusta tai laturista.
Millaiset nuo Dimebakin kuvan koukut ovat, väänsitkö itse raudasta ne, ja näenkö oikein että ovat läpipulteilla kiinni korissa?
Millainen loppupää siinä satkun putkessa on, jääkö liian pitkäksi tuplikseen, ja onko samanlainen mehupilli kuin noiden orkkis?
Millaiset nuo Dimebakin kuvan koukut ovat, väänsitkö itse raudasta ne, ja näenkö oikein että ovat läpipulteilla kiinni korissa?
Millainen loppupää siinä satkun putkessa on, jääkö liian pitkäksi tuplikseen, ja onko samanlainen mehupilli kuin noiden orkkis?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Tuplis-threadin aika
Itsellä on jostain vanhasta putkesta napatut koukut läpipulteilla mutta mahtoikos jopa motossa olla tuohon koukkusarja.ng900aero kirjoitti: Millaiset nuo Dimebakin kuvan koukut ovat, väänsitkö itse raudasta ne, ja näenkö oikein että ovat läpipulteilla kiinni korissa?
Millainen loppupää siinä satkun putkessa on, jääkö liian pitkäksi tuplikseen, ja onko samanlainen mehupilli kuin noiden orkkis?
Tuossa näkyy toi takapää, turbonki tietty sopii mutta vaatii sitten supistajan.
Tuohon halusin mahdollisimman hiljaisen putken.
http://www.jobori.net/saabclub/displayi ... m=22&pos=1
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Tuplis-threadin aika
Eli turbomallissako jää se takavaimennin pois?
Ja riittäisivätkö nämä tuohon modifiointiin:
Väliosa=takapönttö 84--93 (myös Kat). . . . . . . . . . . 14-5341 49.45 ???
Häntäputki 84--93 (myös Kat). . . . . . . . . . . . . . . 14-5344 24.90 ???
Jos tuohon joskus innostuisi vaihtaman turbokoneen niin olisi edes putken loppupää valmiiksi oikeanlainen. Tupliksessa kun on se etupönttö niin eiköhän se yhdessä takapöntön kanssa riittäisi vaimentamaan mökät?
Ja riittäisivätkö nämä tuohon modifiointiin:
Väliosa=takapönttö 84--93 (myös Kat). . . . . . . . . . . 14-5341 49.45 ???
Häntäputki 84--93 (myös Kat). . . . . . . . . . . . . . . 14-5344 24.90 ???
Jos tuohon joskus innostuisi vaihtaman turbokoneen niin olisi edes putken loppupää valmiiksi oikeanlainen. Tupliksessa kun on se etupönttö niin eiköhän se yhdessä takapöntön kanssa riittäisi vaimentamaan mökät?
Re: Tuplis-threadin aika
Mulla on combicoupessa ihan turbo 900:n pakoputkistosta se pönttö+häntäputki. Käytännössä piti ottaa se häntäpään koukku pystykeula 900:sta. Kävi modaamattomana puskurin kiinnikepultin alle ja sitten tohon taka-akselin etupuolelle piti hitsata koukut, jotka laikkasin muistaakseni vanhasta 99:n poikittaisesta vaimentimesta irti. Niitä kun sattui lojumaan pihalla. Kemppiliimalla koukut sopiviin kohtiin, jolloin orggis kannatinkumit käy heittämällä kannakkeisiin. Etuputki on tehty teräsputkesta ilman vaimentimia aina turbolta lähtien.
Tuo häntäputki on vakiona niin alhaalla, ettei se edes näytä paksulta kauempaa katsottuna. Sit kun menee lähempää katsomaan, niin todellisuus paljastuu, että rännihän on melkoisen iso niinkun normaaleihin mehupilleihin verrattuna.
Pari kuvalinkkiä:
kuva takaviistosta
"down pipe"
änkkäri + häntäputki
Tuo häntäputki on vakiona niin alhaalla, ettei se edes näytä paksulta kauempaa katsottuna. Sit kun menee lähempää katsomaan, niin todellisuus paljastuu, että rännihän on melkoisen iso niinkun normaaleihin mehupilleihin verrattuna.
Pari kuvalinkkiä:
kuva takaviistosta
"down pipe"
änkkäri + häntäputki
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Tuplis-threadin aika
Kiitokset herroile hyvistä kuvista ja ohjeista. Tuossa Mertmin combissa tuo turbon ulostulo näyttää oikeinkin järkevältä
Mutta mitenkähän turbon takavaimennin mahtaa sopia 2d sedaniin, kun combin perä on paljon pidempi? Ettei koko vaimentimen pää tulisi jo korin ulkopuolelle kun sedanin perä näyttää niin lyhyeltä?
Mutta mitenkähän turbon takavaimennin mahtaa sopia 2d sedaniin, kun combin perä on paljon pidempi? Ettei koko vaimentimen pää tulisi jo korin ulkopuolelle kun sedanin perä näyttää niin lyhyeltä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Tuplis-threadin aika
Ei 8-venttiilisen turbon putkistossa ole taka-akselin ylityksen jälkeen enää vaimenninta.ng900aero kirjoitti:Mutta mitenkähän turbon takavaimennin mahtaa sopia 2d sedaniin, kun combin perä on paljon pidempi?
http://www.catalogue.bosal.com/pages/ex ... &year=1988
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Tuplis-threadin aika
Noniin, katsoin Mertmin kuvasta väärinpäin sen loppupätkän + vaimentimen, hämäsi kun loppuputki oli niin pitkä.jus kirjoitti:Ei 8-venttiilisen turbon putkistossa ole taka-akselin ylityksen jälkeen enää vaimenninta.ng900aero kirjoitti:Mutta mitenkähän turbon takavaimennin mahtaa sopia 2d sedaniin, kun combin perä on paljon pidempi?
http://www.catalogue.bosal.com/pages/ex ... &year=1988
Eli turbon vaimennin ja loppuputki hankintaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98