Tuplis-threadin aika

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Kylö
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: La Marras 24, 2007 14:25
Paikkakunta: Lahti

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja Kylö »

Meidän lähellä on myös yksi tuollainen samanvärinen ja mallinen tuplis, mutta se on seissyt siinä jo varmaan kymmenen vuotta. Käsittääkseni se oli kyllä aivan kunnossa, mutta se jäi omistajan kuoltua seisomaan. Aluksi se oli jossakin pressu tallissa, mutta pressu on hajonnut ja nyt se on taivasalla. Kauempaa katsottuna se näyttää melko huonolta ja kori on varmaan muutenkin lahonnut jo tuossa ajassa. Saattaisi vaan olla vähän ajettu yksilö, koska muistikuvan mukaan omistaja oli vanha nainen... Täytyisi siis joskus käydä tutkimassa sitä lähempää ja jos siitä olisi johonkin, niin yrittää ottaa omistaja selville...
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Varmaan olen kysynyt tätä ennenkin mutta mikä osaa pitää H-koneisen 99:in venakopan alla laahaavaa ääntä?
Autolla ja koneella ajettu 132tkm (ja säännöllisesti huollettu, öljynvaihtoväli 10tkm), kone käy muuten hienosti, lähtee käymään hyvin jne. Ääni ei tule painelaakerista (koska kytkin on uusi, eikä ääni poistu kytkintä painaessa), vesipumpusta eikä laturista, vaan kuuluisi tulevan venakopan alta.
Olisiko jakoketjun laahain osannut menettää muovipintansa tms, ketju ei kuitenkaan räplätä, vaan ääni on sellainen tasainen hurina joka ei poistu kierroksillakaan (ei mitään metallista kilkatusta tms).

Eikä ääni tule siitä kytkinkopan suojamuovistakaan, se istuu hyvin paikoillaan eikä vastaa vauhtipyörään. Onko noissa muita äänilähteitä?? Ikäänkuin nokka-akseli ei saisi voitelua tms, mutta sitten kait venanpainimetkin haluaisivat roplattaa????
Ihme juttu.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja jariha »

ng900aero kirjoitti:Varmaan olen kysynyt tätä ennenkin mutta mikä osaa pitää H-koneisen 99:in venakopan alla laahaavaa ääntä?
Kuulostaa samanlaiselta, kuin minulla taannoisessa gls-satkussa. Kysyin korjaamollakin, mutta sanoivat, että jos ääni ei ole viime aikoina pahentunut, niin ei mitään hätää 8O. Kyllähän se harmittaa, vaikka vain ääntä, mutta kukaan ei osannut auttaa...
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
mart96
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja mart96 »

ng900aero kirjoitti: Ikäänkuin nokka-akseli ei saisi voitelua tms, mutta sitten kait venanpainimetkin haluaisivat roplattaa????
Ihme juttu.
..siinähän ei oo hydraulisia nostimia, kuten 16V koneessa, että siinä mielessä ne ei pitää ääntä :wink:

Käynnistin muuten eilen vaimoni sisaren 900Sän, joka oli pikkuisen seisonut ja alussa oli kuin diisseli äänen puolesta... Oli siinä muuten erikoinen vikaa-omistaja valitti mulle, että akku tyhjeni ja sitten mä latasin sen ja itse ihmettelin, että miten se sisävalon palaamaan unohtuminen voi tyhjentää akun niin tyhjäksi(7V ). No ja kun laitoin akun takaisiin ja plussajohdon kytkin-rupesikin syylärin tuuletin heti toimimaan, elikkä se anturi oli mennyt sököksi ja kytkii sen tuulettimen jatkuvasti toimimaan.. Sori, vähän OT, mutta on mun tupliksessakin samanlainen kytkin syylärissa. :)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Joo venat on säädetty niillä ohuilla paloilla mutta ajattelin että jos nokalle ei menisi öljyä niin varmaan painimetkin osaisivat jotain älämölöä pitää täysin kuivina?
No joutaahan tuota myöhemmin ihmetellä, ja vaikka kurkata joskus venakopan alle.

Saakos 2d 99:iin vm 1983 sovitettua satkun pakoputken loppuosaa ja takavaimenninta, tarkoitus olisi poistaa se poikittaispönttö ja korvata järkevämmänoloisella vaimentimella ja loppuputkella? Vai pitääköhän vaihtaa koko putkisto?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Niin ja onhan siellä se bensapumpun epäkesko'nokka'kin, joka saattaa huonosti voideltuna pitää ääntä.

Jos kanavat on vähän ahtaat, niin ylös ei vaan tule tarpeeksi öljyä. Hyvä kokeilu olisi ottaa venakoppa pois, hölvätä öljyä nokka-akselin laakerien ja venttiilinpaininten ym. ym. päälle ja katsoa auttoiko ja auttoiko pitkäaikaisesti. Hyvällä tuurilla saattaa olla pitkäaikainenkin apu.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7370
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja tetammi »

ng900aero kirjoitti:Joo venat on säädetty niillä ohuilla paloilla mutta ajattelin että jos nokalle ei menisi öljyä niin varmaan painimetkin osaisivat jotain älämölöä pitää täysin kuivina?
No joutaahan tuota myöhemmin ihmetellä, ja vaikka kurkata joskus venakopan alle.
Olikohan tuossa vielä vanhanmallinen jakoketjun kiristin, sehän ei taho vanhemmiten kiristyy ihan napakasti.
ng900aero kirjoitti: Saakos 2d 99:iin vm 1983 sovitettua satkun pakoputken loppuosaa ja takavaimenninta, tarkoitus olisi poistaa se poikittaispönttö ja korvata järkevämmänoloisella vaimentimella ja loppuputkella? Vai pitääköhän vaihtaa koko putkisto?
Sopii, kyllä kuhan etuputkee vähän lyhentää ja tekee kiinnitykset uusiksi. Itsellä tuossa avossa sellanen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja dimebak »

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Se konen hurina on ihan samanlainen kuin millainen tulee huonolaakerisen kajakin syylärin propellista, selllainen tasainen hurina. Pitää käyttää konetta ilman hihnoja niin voi olla varma ettei tule vesipumpusta tai laturista.

Millaiset nuo Dimebakin kuvan koukut ovat, väänsitkö itse raudasta ne, ja näenkö oikein että ovat läpipulteilla kiinni korissa?
Millainen loppupää siinä satkun putkessa on, jääkö liian pitkäksi tuplikseen, ja onko samanlainen mehupilli kuin noiden orkkis?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7370
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja tetammi »

ng900aero kirjoitti: Millaiset nuo Dimebakin kuvan koukut ovat, väänsitkö itse raudasta ne, ja näenkö oikein että ovat läpipulteilla kiinni korissa?
Millainen loppupää siinä satkun putkessa on, jääkö liian pitkäksi tuplikseen, ja onko samanlainen mehupilli kuin noiden orkkis?
Itsellä on jostain vanhasta putkesta napatut koukut läpipulteilla mutta mahtoikos jopa motossa olla tuohon koukkusarja.

Tuossa näkyy toi takapää, turbonki tietty sopii mutta vaatii sitten supistajan.
Tuohon halusin mahdollisimman hiljaisen putken.
http://www.jobori.net/saabclub/displayi ... m=22&pos=1
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Eli turbomallissako jää se takavaimennin pois?

Ja riittäisivätkö nämä tuohon modifiointiin:
Väliosa=takapönttö 84--93 (myös Kat). . . . . . . . . . . 14-5341 49.45 ???
Häntäputki 84--93 (myös Kat). . . . . . . . . . . . . . . 14-5344 24.90 ???

Jos tuohon joskus innostuisi vaihtaman turbokoneen niin olisi edes putken loppupää valmiiksi oikeanlainen. Tupliksessa kun on se etupönttö niin eiköhän se yhdessä takapöntön kanssa riittäisi vaimentamaan mökät?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10286
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mulla on combicoupessa ihan turbo 900:n pakoputkistosta se pönttö+häntäputki. Käytännössä piti ottaa se häntäpään koukku pystykeula 900:sta. Kävi modaamattomana puskurin kiinnikepultin alle ja sitten tohon taka-akselin etupuolelle piti hitsata koukut, jotka laikkasin muistaakseni vanhasta 99:n poikittaisesta vaimentimesta irti. Niitä kun sattui lojumaan pihalla. Kemppiliimalla koukut sopiviin kohtiin, jolloin orggis kannatinkumit käy heittämällä kannakkeisiin. Etuputki on tehty teräsputkesta ilman vaimentimia aina turbolta lähtien.

Tuo häntäputki on vakiona niin alhaalla, ettei se edes näytä paksulta kauempaa katsottuna. Sit kun menee lähempää katsomaan, niin todellisuus paljastuu, että rännihän on melkoisen iso niinkun normaaleihin mehupilleihin verrattuna.

Pari kuvalinkkiä:

kuva takaviistosta
"down pipe"
änkkäri + häntäputki
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kiitokset herroile hyvistä kuvista ja ohjeista. Tuossa Mertmin combissa tuo turbon ulostulo näyttää oikeinkin järkevältä
Mutta mitenkähän turbon takavaimennin mahtaa sopia 2d sedaniin, kun combin perä on paljon pidempi? Ettei koko vaimentimen pää tulisi jo korin ulkopuolelle kun sedanin perä näyttää niin lyhyeltä? :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11504
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja jus »

ng900aero kirjoitti:Mutta mitenkähän turbon takavaimennin mahtaa sopia 2d sedaniin, kun combin perä on paljon pidempi?
Ei 8-venttiilisen turbon putkistossa ole taka-akselin ylityksen jälkeen enää vaimenninta.
http://www.catalogue.bosal.com/pages/ex ... &year=1988
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Tuplis-threadin aika

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jus kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Mutta mitenkähän turbon takavaimennin mahtaa sopia 2d sedaniin, kun combin perä on paljon pidempi?
Ei 8-venttiilisen turbon putkistossa ole taka-akselin ylityksen jälkeen enää vaimenninta.
http://www.catalogue.bosal.com/pages/ex ... &year=1988
Noniin, katsoin Mertmin kuvasta väärinpäin sen loppupätkän + vaimentimen, hämäsi kun loppuputki oli niin pitkä.
Eli turbon vaimennin ja loppuputki hankintaan.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin