-83 900 Jarruongelmia

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
janio89
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:45
Paikkakunta: Loimaa

-83 900 Jarruongelmia

Viesti Kirjoittaja janio89 »

Eli mitenköhän pitäisi toimia tän vehkeen kanssa ko jarrupoljin menee melkein pohjaan ja jarrut ottavat huonosti, ilmaa ei järjestelmässä pitäisi enää olla. Ovatko palat vaan liian kaukana, koska kaikkiin satuloihin vaihdettiin uudet kumit eikä käsijarrukaan vielä oikeen ota. Miten ne mahtaisi saada lähelle/pitämään?
-64 Volvo PV
-86 Volvo 240
-79 Dodge Aspen
-83 900 Turbo (Myyty)
Varaosina: -83 900 Gls (Myydään osina, kyselyt yv:llä)
Pellolla: Läpimätä -83 900 Gls Sedan
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: -83 900 Jarruongelmia

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

kiertämällä etu satulan mäntiä.

säädä ne niin tiukaksi, että palan saa juuri naputeltua kevyesti väliin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: -83 900 Jarruongelmia

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5873
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: -83 900 Jarruongelmia

Viesti Kirjoittaja tturku »

Editoitu: Poistin väärät ohjeet pois :oops: :oops:
Viimeksi muokannut tturku, Su Joulu 02, 2007 17:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: -83 900 Jarruongelmia

Viesti Kirjoittaja jus »

Tässä oli nyt puhe jarruista, ei kytkimestä. Jarrupääsylinteri on jarrutehostimessa kiinni konehuoneen puolella ja työsylinterit jarrusatuloissa. Joko ilmaa on edelleen järjestelmässä tai pääsylinterin tiivisteet vuotaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: -83 900 Jarruongelmia

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mulla meni pedaali välillä lattiaan, välillä liki lattiaa jne. 99:ssä (samanlainen pääsylkky kuin satkussa). Uusilla tiivisteillä rupesi toimimaan kunnolla.

Itse vikahan tuolloin on, että piireistä karkaa paine pois. Ei välttämättä vuoda mihinkään, kuten mulla, vaan se liemet sisällä pitävä ensimmäinen tiiviste on ihan ehjä. Sisemmät kaksi on sitten paljon huonommassa kunnossa, kun niitä rasittaa vielä nesteiden lisäksi paine.

Itse työnä tiivisteiden vaihto ei ole paha ja samalla saa vaihdettua jarrunesteet ja putsattua jarrunestesäiliön.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5873
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: -83 900 Jarruongelmia

Viesti Kirjoittaja tturku »

jus kirjoitti:Tässä oli nyt puhe jarruista, ei kytkimestä. Jarrupääsylinteri on jarrutehostimessa kiinni konehuoneen puolella ja työsylinterit jarrusatuloissa. Joko ilmaa on edelleen järjestelmässä tai pääsylinterin tiivisteet vuotaa.
OOPS :oops:
Tätä se teettää kun hyppää kännipäissä yö myöhään koneen äärelle jakamaan ohjeita :oops:
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
janio89
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:45
Paikkakunta: Loimaa

Re: -83 900 Jarruongelmia

Viesti Kirjoittaja janio89 »

Joo eli jarruihin on kaikki kumiosta vaihdettu uusiin: satuloihin kumit, pääsylinteriin kumit ja jarruletkutkin vielä, että ne on kaikki kunnossa. Täytyy sit varmaan vaan koittaa ruuvata ne männät lähelle kerran polkemalla ne eivät ainakaan ole lähelle jääneet. Mutta pitäisikö niiden pelkällä polkemisella säätyä tarpeeks lähelle, kuten luulin? Poljettu on myös tuo käsijarru "päällä"...
-64 Volvo PV
-86 Volvo 240
-79 Dodge Aspen
-83 900 Turbo (Myyty)
Varaosina: -83 900 Gls (Myydään osina, kyselyt yv:llä)
Pellolla: Läpimätä -83 900 Gls Sedan
Jorma
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 01:09
Paikkakunta: Kokkola

Re: -83 900 Jarruongelmia

Viesti Kirjoittaja Jorma »

Kyllä ne pumppaamalla periaatteessa pitäisi mennä. Liikkuuhan kaikki männät ja varmasti ilma joka nurkasta saatu pois?
Pääsylinteriin kun kumit vaihdoit kans niin menihän varmasti oikein päin?
Kerran mulla oli jopa niin omituinen vika, että kehikko, jossa jarrupoljin on kiinni oli murtunut. Antoi sitten aina periksi kun enempi piti painaa (ei muuten tullut ihan ekana eikä toisenakan mieleen kattella sieltä :) )
9-3 SC 1.8t -06
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1118
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: -83 900 Jarruongelmia

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Onhan levyt ja palat kunnossa? Jos ne on kulunu liikaa niin poljin painuu väkisinki syvemälle. Sinun autosa etulevyn min. paksuus on 11,7 mm, jos muistan oikein. Oma '87 on vastaavila jarruila ja etulevyt on jotain 8 mm enää ja sen kyllä huomaa :roll:
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: -83 900 Jarruongelmia

Viesti Kirjoittaja jus »

Henri S kirjoitti:Onhan levyt ja palat kunnossa? Jos ne on kulunu liikaa niin poljin painuu väkisinki syvemälle.
Levyjen ja palojen kuluminen ei vaikuta polkimen liikkeen pituuteen, ainoastaan männät jarrusatuloissa on silloin ulompana ja jarrunestettä on sylinterissä enemmän.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
janio89
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:45
Paikkakunta: Loimaa

Re: -83 900 Jarruongelmia

Viesti Kirjoittaja janio89 »

Juu ko otin kaikista levyistä jarrulevysorvissa lastun pois, niin jossain vaiheessa iteki aattelin et jos on liian ohueks menneet, mut sitku ajattelin asiaa kauemmin ko kaks sekunttia niin tajusin ettei se mitään tee. Kyl ne männät siä sylinteris ulospäin liikkuu niin kauan kunnes pois putoovat ja sit menee poljin varmasti pohjaan.. :lol:
-64 Volvo PV
-86 Volvo 240
-79 Dodge Aspen
-83 900 Turbo (Myyty)
Varaosina: -83 900 Gls (Myydään osina, kyselyt yv:llä)
Pellolla: Läpimätä -83 900 Gls Sedan
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: -83 900 Jarruongelmia

Viesti Kirjoittaja lucaf »

minä ainakin palojen vaihdon jälkeen joudun pumppaamaan jarrupoljinta siten että käsijarrun vipu on vedettynä pari-kolme naksausta, sen jälkeen vedän käkkärivipua vielä pari kolme naksausta ja pumppaan poljinta lisää sen jälkeen toimii kunnolla.

ilman tuota toimenpidettä käy juuri niin että poljin painuu pohjaan ja jarrutusteho heikko.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
janio89
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:45
Paikkakunta: Loimaa

Re: -83 900 Jarruongelmia

Viesti Kirjoittaja janio89 »

No jarruja on pumppailtu vähän jokaisessa käsijarrun asennossa. Aattelin nyt koittaa vaan ruuvata ne männät lähelle ja kokeilla sit uudestaan. Jos vaikka tänä iltana kerkeis sitä kattoon...
-64 Volvo PV
-86 Volvo 240
-79 Dodge Aspen
-83 900 Turbo (Myyty)
Varaosina: -83 900 Gls (Myydään osina, kyselyt yv:llä)
Pellolla: Läpimätä -83 900 Gls Sedan
Vastaa Viestiin