Käsijarru (eteen ottava)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
sabre
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Heinä 28, 2007 14:36

Re: Käsijarru (eteen ottava)

Viesti Kirjoittaja sabre »

Kysymykseni koskee tuota osaa (1), johon käsijarruvaijeri kiinnitetään jarrusatulassa. Kuinka tämä osa(1) kiinnitetään jarrusatulaan (2), kun se tippuilee itsekseen sieltä kun veivaa käsijarrua. Onkohan se(1) kulunut vai pitäisiköhän osaa(2) taivutella niin, että osa 1 pysyisi siinä lovessa?
Ehdotuksia :wink:

http://img124.imageshack.us/my.php?imag ... rruzq5.jpg
900i
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11561
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käsijarru (eteen ottava)

Viesti Kirjoittaja jus »

sabre kirjoitti:Onkohan se(1) kulunut vai pitäisiköhän osaa(2) taivutella niin, että osa 1 pysyisi siinä lovessa?
Vipu 1 työnnetään männän päässä olevaan reikään ja kehys 2 pitää huolen siitä ettei 1 pääse pois, vivun levyosan reuna liikkuu kehyksessä olevassa urassa.

Todennäköisimmin sieltä ensimmäiseksi kuluu männän päässä olevasta reiästä alumiininen urarengas, jonka sisällä ja alla on O-rengas tiivistämässä vivun 1 läpivientiä. Asettamalla uudet O-renkaat ja kääntämällä alumiinirengasta vähän eri asentoon tuon voi saada hiukan paremmaksi. Kuluu se vivun varsikin sitten lopulta. Kun on tarpeeksi kuluneet osat, vipu pystyy kääntymään reiässään sen verran vinoon, että voi ehkä livetä ulos reiästä.

Kehys ei pysty pitämään vipua paikallaan jos rautalankajousi kehyksen ja jarrusylinterirungon välillä ei ole oikeassa paikassa. Tuossa kuvassa näkyy rautalankajousen sijainti sylinterin ulkoreunan urassa kehyksen kaverina.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/album/j ... 523-1.html

Tuolla satulan osat numeroituna vasemmanpuoleisimmassa kuvassa:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/album/j ... uild1.html
8 alumiinirengas, 9 ja 10 O-renkaat, 6 vipu, 20 sylinteri, 5 kehys, 4 rautalankajousi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
sabre
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Heinä 28, 2007 14:36

Re: Käsijarru (eteen ottava)

Viesti Kirjoittaja sabre »

Onko 99 ja 900 samanlaiset jarrut?

En kyllä ymmärrä miten ton käsijarruvivun sais pysymään siinä lovessa, siinähän melkee kaikki osat on kiinteitä, joita ei voi säätää, lähtee väkisin irti. Toinen vois olla sitte se, jos siellä reiässä on ne tiivisteet ym. niin kuluneita että ei pysy siellä.
900i
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11561
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käsijarru (eteen ottava)

Viesti Kirjoittaja jus »

sabre kirjoitti:Onko 99 ja 900 samanlaiset jarrut?
On ne kaikki ~samanlaisia niissä missä käsijarruvipu menee sisemmän männän päähän. Käsijarrukengälliset sitten erikseen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
sabre
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Heinä 28, 2007 14:36

Re: Käsijarru (eteen ottava)

Viesti Kirjoittaja sabre »

Joo tuon pistin kuntoon, asiasta toiseen, paljonko mahtaa maksaa tuollainen jarrutyökalu millä sais pyöritettyä tuon männän sisäänpäin ja että saisi tuon käsijarrun ottamaan aikaisemmin kun menee pohjaan asti ja jarrutusteho tällöin on heikko.
900i
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24288
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Käsijarru (eteen ottava)

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

biltema 2.5e tai laatikosta rälläkän avain.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
sabre
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Heinä 28, 2007 14:36

Re: Käsijarru (eteen ottava)

Viesti Kirjoittaja sabre »

Juu, onko tuolla väliä, että pyörittääkö ensin ja sitten työntää vai pitääkö toiminta tehdä samanaikaisesti?

Toiseksi, pitääkö pyöritys suorittaa ulospäin yläkautta.
Esim. oikean etujarrusatulan mäntää pyöritetään myötäpäivään?
900i
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11561
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käsijarru (eteen ottava)

Viesti Kirjoittaja jus »

sabre kirjoitti:pyörittääkö ensin ja sitten työntää vai pitääkö toiminta tehdä samanaikaisesti?
Ei ole väliä pyörittääkö ja painaa erikseen tai samanaikaisesti. Jos mäntä ja kumit on hyvin rasvattu, voi olla ettei edes tarvitse painaa, mäntä menee sisään itsekseen. Jos ei mene itsekseen, kannattaa pyörittäessä ainakin välillä painaa, jotta tietää milloin on tarpeeksi syvällä.
Toiseksi, pitääkö pyöritys suorittaa ulospäin yläkautta.
Esim. oikean etujarrusatulan mäntää pyöritetään myötäpäivään?
En ymmärrä ilmaisuasi. Mäntä on samanlainen kummallakin puolella, pyörittämällä myötäpäivään (männän päästä katsottuna) menee sisäänpäin. Kummallakin puolella.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
sabre
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: La Heinä 28, 2007 14:36

Re: Käsijarru (eteen ottava)

Viesti Kirjoittaja sabre »

Ok
Kuinka se käsijarruveijeri sekä se suojakumi lähtee siitä jarrusatulastarungosta?
Kysyn tuon valmiiksi myös etten sitä mene hajottamaan, ettei käy kuin jarruputkelle ....
900i
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11561
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käsijarru (eteen ottava)

Viesti Kirjoittaja jus »

sabre kirjoitti:Kuinka se käsijarruveijeri sekä se suojakumi lähtee siitä jarrusatulastarungosta?
Painat käsijarruvipua vähän sisäänpäin niin että vaijeri löystyy, pidä tässä asennossa, ota suojakumin uloke vivun urasta ja sitten vaijerin pää myös. Tämän jälkeen vivun voi päästää palautumaan ja haitarikumin voi ottaa pois vaijerin päästä. Vaijerin kuori on kiinni satulan kehyksessä lukkorenkaalla. Lukkorengas levitetään auki ja poistetaan. Vaijerin kuori on kiinni paksulla kumilenkillä kannakkeessa. Kumilenkki pyöräytetään pois kannakkeen päältä. Tämän jälkeen vaijerin voi vetää (lyödä) pois satulan kehyksen reiästä.

Kutakuinkin noin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Mikko Husso
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Marras 11, 2007 00:19
Paikkakunta: Kuopio

Re: Käsijarru (eteen ottava)

Viesti Kirjoittaja Mikko Husso »

Säie on ehtinyt viilentyä näemmä pari vuotta, mutta nostetaanpa hieman kiitosten muodossa. Satku pomppasi leimalla käsijarrusta ja täytyy kyllä sanoa, että olisi omat konstit ja tieto loppuneet kesken ilman tätä säiettä ja siinä kerrottuja ohjeita ja kikkoja kässärin säädössä. Eli iso kiitos kaikille kirjoittaneille!! Nyt kiulu taas onnellisesti leimattu vuodeksi eteenpäin.

Itse sain toimimaan kuten edelläkin on jo kerrottu:

-vaijerit summittaisesti samalle kireydelle mitaten satulan vivun ja rungon väli.
-Jarrulevyn reunasta olake hiomalla pois.
-Vanhat palat veks.
-Männän kiertäminen sisemmäs jotta uudet palat mahtuu paikoilleen.
-Levyn putsaus rasvanpoisto aineella ja uusi ulompi pala paikoilleen.
-Männän säätö siten, että sisempi pala menee naftisti vielä paikoilleen.
-Vaijereiden lopullisen balanssin säätö.
Vastaa Viestiin