Kakkonen moksahtaa pakkasella ja kytkimestä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
venakko
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 19:30
Paikkakunta: Kajaani

Kakkonen moksahtaa pakkasella ja kytkimestä

Viesti Kirjoittaja venakko »

Huomasin pakkasien tultua, että vaihdettaessa vaihdetta ykköseltä kakkoselle kuluu selvä moksahdus/rusahdus. Tämä tapahtuu ainoastaan ensimmäisessä ja toisessa vaihdossa, mutta sitten vaihteisto rupeaa pelittämään niinkuin pitääki. Olisiko laatikkoöljyillä merkitystä vai onko tämä vakavampikin vika vai peräti ominaisuus. Saab on vm 1987 900c jolla ajettu 236500 kilometriä. Kytkin on melko rennon oloinen ja ottaa melko ylhäältä eli sekin olisi varmaan kohta menossa vaihtoon (paine- tai silmälaakerista kuuluu selvä sirinä). Voisiko tämä liittyä ongelmaani?
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5649
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Kakkonen moksahtaa pakkasella ja kytkimestä

Viesti Kirjoittaja tturku »

Riippuen vähän öljyistä laatikossa, luultavasti on muutaman minuutin pakkasella jäykät. Ainakin omassa on johon vaihdoin 10w30 mineraalit kesällä. Siitä varmaan johtuu rusahtelu aluksi, jos kerta katoaa sen jälkeen. Eli sanoisin ominaisuudeksi.
Kytkimestä:
Painelaakeri varmaan sirisee siellä, Kytkimen vaihto on todella helppoa puuhaa jopa amatööriltä (Ei tarvii käytännössä juuri mitään purkaa konehuoneesta, jotta saa kytkinpaketin vaihdettua ja osat on suht halvat).
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
vilaho
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 23:18
Paikkakunta: Haaparanta

Re: Kakkonen moksahtaa pakkasella ja kytkimestä

Viesti Kirjoittaja vilaho »

Ilmeisesti tuo on ominaisuus.. Minulla tekee samaa, ja öljyt on vaihdettu vajaa pari kuukautta sitten 130tkm:n huollossa.
Ville Uusitalo #3509
venakko
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 19:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kakkonen moksahtaa pakkasella ja kytkimestä

Viesti Kirjoittaja venakko »

No onpa kiva kuulla. Voisin kyllä kokeilla vaihtaa öljyjä laatikkoon. Kytkimestä olikin jo aikaisemmin puhetta foorumilla ja ajattelin sen vaihtaa itse. Olen minä aikoinani vaihtanut ukkini saab 90:seen kaasuttimesta lähtien joitain helppoja osia. Osien hinnat ei tosiaan näytä päätä huimaavan.
saab900c
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: To Syys 02, 2004 08:42
Paikkakunta: Tampere

Re: Kakkonen moksahtaa pakkasella ja kytkimestä

Viesti Kirjoittaja saab900c »

Mulla toimi vastaavasti 52tkm ajan. Lisäsin 10w30:sta kun öljyt aina väheni laatikosta melkein joka kevät. Lohkolämmittimen käyttö vähensi tuota oiretta. Tietysti juuri kylmänä ryypyn kanssa oli paljon kierroksia vaihtaessa ja sitten välillä rusahti. Voi olla että kytkimen uusiminen olisi auttanut, kun välillä sai arpoa muidenkin vaihteiden kanssa.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Kakkonen moksahtaa pakkasella ja kytkimestä

Viesti Kirjoittaja lucaf »

minunkin mielestä tuo kinkkinen ykköseltä kakkoselle vaihto on ihan tyypillistä vanhalle saabille eikä siis kovin huolestuttavaa. siis pakkassäällä ja kylmällä laatikolla/koneella.

itselläni lähes joka saabissa ollut tuo ominaisuus. nykyään suoritankin ensimmäisen kakkoselle vaihdon todella hitaasti, kuunnellen vaihdekepin halukkuutta siirtyä seuraavaan lokeroon. ja kuten mainittu, lohkolämmittimen käyttö kai sitä vaihteistoakin vähän "esisulattaa" ja helpottaa oiretta.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kakkonen moksahtaa pakkasella ja kytkimestä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mulla kanssa tossa 99:n nykyisessä viis lovisessa askissa on tommonen juttu, että kylmästartin jälkeen ekan kerran kakkoselle kytkiessä pitää olla varovainen, tai vaihde kiroaa. Muutoin vaihteet pelaa hyvin. Loota on vuosimallia -89. Öljyinä on Teboilin synteettiset 75W-90 vaihteistoöljyt.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
touhottaja1
Matalapaineturbo
Viestit: 186
Liittynyt: La Loka 27, 2007 02:15

Re: Kakkonen moksahtaa pakkasella ja kytkimestä

Viesti Kirjoittaja touhottaja1 »

oletteko koittanut korjata polkimen pääsylinterin tangon reikää tai uusia koko poljin,eipähän niraha eikä rusaha sen jälkeen 8O ite korjasin hitsaamalla reijän ja porasin uuden reijän,on kuin uudella ajelis :D poljin irti ottaa mitat reijän paikasta ja täyttää koko reijän ja poralla uusi reikä,poljin paikalleen ja pääsylinterin tanko ja tappi ja lukitus :lol: homma valmis :idea: koko hommaan menee vajaa tunti 8)
helppoo kuin lumen lapionti :P
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kakkonen moksahtaa pakkasella ja kytkimestä

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tossa mun 99:ssä on korjattu poljin ja haarukka jonkun aiemman korjaajan toimesta. Kytkin irroittaa polkimen liikeradan puolivälissä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Kakkonen moksahtaa pakkasella ja kytkimestä

Viesti Kirjoittaja SB90 »

lucaf kirjoitti:minunkin mielestä tuo kinkkinen ykköseltä kakkoselle vaihto on ihan tyypillistä vanhalle saabille eikä siis kovin huolestuttavaa. siis pakkassäällä ja kylmällä laatikolla/koneella.

itselläni lähes joka saabissa ollut tuo ominaisuus. nykyään suoritankin ensimmäisen kakkoselle vaihdon todella hitaasti, kuunnellen vaihdekepin halukkuutta siirtyä seuraavaan lokeroon. ja kuten mainittu, lohkolämmittimen käyttö kai sitä vaihteistoakin vähän "esisulattaa" ja helpottaa oiretta.
Mulla on saabissa vaikeaa saada se ykköne sinne "lokeroonsa" sitku sitku sinne saa luistaa nii kaikki "luisuu" miten ny 20-vuotta vanhassa autosdsa laatikko enä luistaakaa.. :lol: Ainut että meinaa aina mennä 3 ennen kuu saa ykkösel.. :D
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
venakko
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 19:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kakkonen moksahtaa pakkasella ja kytkimestä

Viesti Kirjoittaja venakko »

Jeps. Nyt kun on noita pakkasia pitänyt niin olen oppinut laittamaan myös kakkosen nimeenomaan ensimmäisen kerran hiljaa hivuttamalla. Oli tuossa pari päivää auto veljellä lainassa ja minulla käytössä 626 Mazda. Olihan Mazda hyvä ajaa mutta jotenkin tuo saab tuntuu jo niin omalta, että oli mukava saada takaisin!
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Kakkonen moksahtaa pakkasella ja kytkimestä

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mulla loppui satkusta moksahtelut vaihdelaatikosta, kun vaihdoin siihen sopivammat öljyt eli moottoriöljyt (käyttöohjekirjasta löytyy minkä normin mukaiset öljyt pitää olla). Kerran vuodessa olen vaihtanut öljyt ja aski on toiminu hyvin kesät talvet.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Kakkonen moksahtaa pakkasella ja kytkimestä

Viesti Kirjoittaja Eski »

Meikän ässässä taas 10W-40 moottoriöljyllä laatikko rusahteli kylmänä ihan sairaasti, mutta Nesteen 75W hypoideilla toimii todella hienosti ja ilman rutinaa myös kylmänä...

Eski
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Kakkonen moksahtaa pakkasella ja kytkimestä

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Eski kirjoitti:Meikän ässässä taas 10W-40 moottoriöljyllä laatikko rusahteli kylmänä ihan sairaasti, mutta Nesteen 75W hypoideilla toimii todella hienosti ja ilman rutinaa myös kylmänä...

Eski
Lienevät siis nämäkin jollain tapaa yksilöitä, kun mulla taas oli toisinpäin. Nyt on askissa osm:ssä ja käyttöohjeissa neuvottu SF/CC-normin mukaiset eli Nesteen Special 10W-30.

Korneinta on, että 99:ssä oli mineraalimoottoriöljyt askissa eikä toiminut. Sen jälkeen oli jollain tapaa toimivat MobilubeHD 80W-90 ja jollain tapaa toimivalla tarkoitan sellaista joka ei toiminut kylmänä eikä lämpimänä vaan puolivälissä toimi :lol: Laatikkoremontin jälkeen on ollut vain Nesteen HypoidiMP SAE 75W ja se taas toimii siinä. 99:n käyttöohjeiden mukaan siihen pitäisi laittaa SAE 75W öljyt.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
venakko
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 19:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kakkonen moksahtaa pakkasella ja kytkimestä

Viesti Kirjoittaja venakko »

Päivitetäänpä tätä vuoden vanhaa viestiketjua. Tuossa kesällä vaihdoin lootaan Teboilin 10w30 mineraaliöljyt ja nyt on tuo moksahtelu pakkasellakin lähes kokonaan kadonnut. Ilmeisesti oli väärää öljyä laatikossa. Ei sinne näköjään muuta kannata laittaa kuin sinne suunniteltua!
Vastaa Viestiin