Kakkonen moksahtaa pakkasella ja kytkimestä
Kakkonen moksahtaa pakkasella ja kytkimestä
Huomasin pakkasien tultua, että vaihdettaessa vaihdetta ykköseltä kakkoselle kuluu selvä moksahdus/rusahdus. Tämä tapahtuu ainoastaan ensimmäisessä ja toisessa vaihdossa, mutta sitten vaihteisto rupeaa pelittämään niinkuin pitääki. Olisiko laatikkoöljyillä merkitystä vai onko tämä vakavampikin vika vai peräti ominaisuus. Saab on vm 1987 900c jolla ajettu 236500 kilometriä. Kytkin on melko rennon oloinen ja ottaa melko ylhäältä eli sekin olisi varmaan kohta menossa vaihtoon (paine- tai silmälaakerista kuuluu selvä sirinä). Voisiko tämä liittyä ongelmaani?
Re: Kakkonen moksahtaa pakkasella ja kytkimestä
Riippuen vähän öljyistä laatikossa, luultavasti on muutaman minuutin pakkasella jäykät. Ainakin omassa on johon vaihdoin 10w30 mineraalit kesällä. Siitä varmaan johtuu rusahtelu aluksi, jos kerta katoaa sen jälkeen. Eli sanoisin ominaisuudeksi.
Kytkimestä:
Painelaakeri varmaan sirisee siellä, Kytkimen vaihto on todella helppoa puuhaa jopa amatööriltä (Ei tarvii käytännössä juuri mitään purkaa konehuoneesta, jotta saa kytkinpaketin vaihdettua ja osat on suht halvat).
Kytkimestä:
Painelaakeri varmaan sirisee siellä, Kytkimen vaihto on todella helppoa puuhaa jopa amatööriltä (Ei tarvii käytännössä juuri mitään purkaa konehuoneesta, jotta saa kytkinpaketin vaihdettua ja osat on suht halvat).
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Kakkonen moksahtaa pakkasella ja kytkimestä
Ilmeisesti tuo on ominaisuus.. Minulla tekee samaa, ja öljyt on vaihdettu vajaa pari kuukautta sitten 130tkm:n huollossa.
Ville Uusitalo #3509
Re: Kakkonen moksahtaa pakkasella ja kytkimestä
No onpa kiva kuulla. Voisin kyllä kokeilla vaihtaa öljyjä laatikkoon. Kytkimestä olikin jo aikaisemmin puhetta foorumilla ja ajattelin sen vaihtaa itse. Olen minä aikoinani vaihtanut ukkini saab 90:seen kaasuttimesta lähtien joitain helppoja osia. Osien hinnat ei tosiaan näytä päätä huimaavan.
Re: Kakkonen moksahtaa pakkasella ja kytkimestä
Mulla toimi vastaavasti 52tkm ajan. Lisäsin 10w30:sta kun öljyt aina väheni laatikosta melkein joka kevät. Lohkolämmittimen käyttö vähensi tuota oiretta. Tietysti juuri kylmänä ryypyn kanssa oli paljon kierroksia vaihtaessa ja sitten välillä rusahti. Voi olla että kytkimen uusiminen olisi auttanut, kun välillä sai arpoa muidenkin vaihteiden kanssa.
Re: Kakkonen moksahtaa pakkasella ja kytkimestä
minunkin mielestä tuo kinkkinen ykköseltä kakkoselle vaihto on ihan tyypillistä vanhalle saabille eikä siis kovin huolestuttavaa. siis pakkassäällä ja kylmällä laatikolla/koneella.
itselläni lähes joka saabissa ollut tuo ominaisuus. nykyään suoritankin ensimmäisen kakkoselle vaihdon todella hitaasti, kuunnellen vaihdekepin halukkuutta siirtyä seuraavaan lokeroon. ja kuten mainittu, lohkolämmittimen käyttö kai sitä vaihteistoakin vähän "esisulattaa" ja helpottaa oiretta.
itselläni lähes joka saabissa ollut tuo ominaisuus. nykyään suoritankin ensimmäisen kakkoselle vaihdon todella hitaasti, kuunnellen vaihdekepin halukkuutta siirtyä seuraavaan lokeroon. ja kuten mainittu, lohkolämmittimen käyttö kai sitä vaihteistoakin vähän "esisulattaa" ja helpottaa oiretta.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Kakkonen moksahtaa pakkasella ja kytkimestä
Mulla kanssa tossa 99:n nykyisessä viis lovisessa askissa on tommonen juttu, että kylmästartin jälkeen ekan kerran kakkoselle kytkiessä pitää olla varovainen, tai vaihde kiroaa. Muutoin vaihteet pelaa hyvin. Loota on vuosimallia -89. Öljyinä on Teboilin synteettiset 75W-90 vaihteistoöljyt.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 186
- Liittynyt: La Loka 27, 2007 02:15
Re: Kakkonen moksahtaa pakkasella ja kytkimestä
oletteko koittanut korjata polkimen pääsylinterin tangon reikää tai uusia koko poljin,eipähän niraha eikä rusaha sen jälkeen ite korjasin hitsaamalla reijän ja porasin uuden reijän,on kuin uudella ajelis poljin irti ottaa mitat reijän paikasta ja täyttää koko reijän ja poralla uusi reikä,poljin paikalleen ja pääsylinterin tanko ja tappi ja lukitus homma valmis koko hommaan menee vajaa tunti
helppoo kuin lumen lapionti
helppoo kuin lumen lapionti
Re: Kakkonen moksahtaa pakkasella ja kytkimestä
Tossa mun 99:ssä on korjattu poljin ja haarukka jonkun aiemman korjaajan toimesta. Kytkin irroittaa polkimen liikeradan puolivälissä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Kakkonen moksahtaa pakkasella ja kytkimestä
Mulla on saabissa vaikeaa saada se ykköne sinne "lokeroonsa" sitku sitku sinne saa luistaa nii kaikki "luisuu" miten ny 20-vuotta vanhassa autosdsa laatikko enä luistaakaa.. Ainut että meinaa aina mennä 3 ennen kuu saa ykkösel..lucaf kirjoitti:minunkin mielestä tuo kinkkinen ykköseltä kakkoselle vaihto on ihan tyypillistä vanhalle saabille eikä siis kovin huolestuttavaa. siis pakkassäällä ja kylmällä laatikolla/koneella.
itselläni lähes joka saabissa ollut tuo ominaisuus. nykyään suoritankin ensimmäisen kakkoselle vaihdon todella hitaasti, kuunnellen vaihdekepin halukkuutta siirtyä seuraavaan lokeroon. ja kuten mainittu, lohkolämmittimen käyttö kai sitä vaihteistoakin vähän "esisulattaa" ja helpottaa oiretta.
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Re: Kakkonen moksahtaa pakkasella ja kytkimestä
Jeps. Nyt kun on noita pakkasia pitänyt niin olen oppinut laittamaan myös kakkosen nimeenomaan ensimmäisen kerran hiljaa hivuttamalla. Oli tuossa pari päivää auto veljellä lainassa ja minulla käytössä 626 Mazda. Olihan Mazda hyvä ajaa mutta jotenkin tuo saab tuntuu jo niin omalta, että oli mukava saada takaisin!
Re: Kakkonen moksahtaa pakkasella ja kytkimestä
Mulla loppui satkusta moksahtelut vaihdelaatikosta, kun vaihdoin siihen sopivammat öljyt eli moottoriöljyt (käyttöohjekirjasta löytyy minkä normin mukaiset öljyt pitää olla). Kerran vuodessa olen vaihtanut öljyt ja aski on toiminu hyvin kesät talvet.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Kakkonen moksahtaa pakkasella ja kytkimestä
Meikän ässässä taas 10W-40 moottoriöljyllä laatikko rusahteli kylmänä ihan sairaasti, mutta Nesteen 75W hypoideilla toimii todella hienosti ja ilman rutinaa myös kylmänä...
Eski
Eski
Re: Kakkonen moksahtaa pakkasella ja kytkimestä
Lienevät siis nämäkin jollain tapaa yksilöitä, kun mulla taas oli toisinpäin. Nyt on askissa osm:ssä ja käyttöohjeissa neuvottu SF/CC-normin mukaiset eli Nesteen Special 10W-30.Eski kirjoitti:Meikän ässässä taas 10W-40 moottoriöljyllä laatikko rusahteli kylmänä ihan sairaasti, mutta Nesteen 75W hypoideilla toimii todella hienosti ja ilman rutinaa myös kylmänä...
Eski
Korneinta on, että 99:ssä oli mineraalimoottoriöljyt askissa eikä toiminut. Sen jälkeen oli jollain tapaa toimivat MobilubeHD 80W-90 ja jollain tapaa toimivalla tarkoitan sellaista joka ei toiminut kylmänä eikä lämpimänä vaan puolivälissä toimi Laatikkoremontin jälkeen on ollut vain Nesteen HypoidiMP SAE 75W ja se taas toimii siinä. 99:n käyttöohjeiden mukaan siihen pitäisi laittaa SAE 75W öljyt.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Kakkonen moksahtaa pakkasella ja kytkimestä
Päivitetäänpä tätä vuoden vanhaa viestiketjua. Tuossa kesällä vaihdoin lootaan Teboilin 10w30 mineraaliöljyt ja nyt on tuo moksahtelu pakkasellakin lähes kokonaan kadonnut. Ilmeisesti oli väärää öljyä laatikossa. Ei sinne näköjään muuta kannata laittaa kuin sinne suunniteltua!