H-kone vuoden 81 ysiysissä?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: H-kone vuoden 81 ysiysissä?

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Svc kirjoitti:
Ronska kirjoitti: Noistahan saattaa löytyä se itsemurhamallinen ketjunkiristin,
ellei aikoineen ole takuuna vaihdettu uudempaan...
Noita vaihdettiin muistaakseni takuuna aika ahkeraan, sillä tuo vanhempi kiristin saattoi hajota jo hieman yli 100 000 km ajettuna. Harva kesti 200 000 km.
Huomaako viallisen vanhemmanmallisen jotenkin esim. äänen perusteella?
RJK
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 09:23
Paikkakunta: Helsinki

Re: H-kone vuoden 81 ysiysissä?

Viesti Kirjoittaja RJK »

Jus lähetti aikoinaan myös minulle tuon listan sarjanumeroista.
Siinä on mukana myös ysisatasen moottorinumeroita, mutta ei kaikkia.
Vuosimallin -81 lista on epäilyttävä. Ysiysin tuotanto oli 8385 ja satkun 45943 autoa. Moottoreita tuossa listassa on yhteensä noin 34468, siis noin 20000 moottoria puuttuu. H-moottoreita on 5888, joista ysiyseissä ehkä noin 2000. Minkähän takia H-moottorien sarjanumero alkaa 42113:sta, kun seuraavien vuosien aloitusnumero on 101 tai 201?
Vuosien -82 ja -83 moottorien määrä sarjanumeroista laskettuna vastaa kyseisten vuosien 99:n ja 900:n yhteistuotantoa.

Rekisteriotteessa ylärivillä oli päiväys 00.00.81, kuitenkin sieltä alempaa löytyi myös todellinen ensirekisteröintipäivä. Katsoisitko vielä uudelleen. Sieltä voisi löytyä ehkä toukokuu 1981?

RJK
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: H-kone vuoden 81 ysiysissä?

Viesti Kirjoittaja Svc »

Tri-Lo kirjoitti:
Svc kirjoitti:
Ronska kirjoitti: Noistahan saattaa löytyä se itsemurhamallinen ketjunkiristin,
ellei aikoineen ole takuuna vaihdettu uudempaan...
Noita vaihdettiin muistaakseni takuuna aika ahkeraan, sillä tuo vanhempi kiristin saattoi hajota jo hieman yli 100 000 km ajettuna. Harva kesti 200 000 km.
Huomaako viallisen vanhemmanmallisen jotenkin esim. äänen perusteella?
Juu. Ääni on juuri sellainen, mikä syntyy, kun jakoketju katkeaa ja rikkoo jakopään. Ääniefektit jatkuvat äänillä, jotka syntyvät venttiilien kohdatessa männät. :?

Vakavasti puhuen kiristimen mallin näkee kyllä, kun avaa venttiilikopan.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: H-kone vuoden 81 ysiysissä?

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Niin-niin.. :lol: Pitääpä tarkistaa tuo samalla kun oli tarkoituskin vaihtaa tuon kopan tiiviste tuossa kohta.
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: H-kone vuoden 81 ysiysissä?

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Svc kirjoitti:Juu. Ääni on juuri sellainen, mikä syntyy, kun jakoketju katkeaa ja rikkoo jakopään. Ääniefektit jatkuvat äänillä, jotka syntyvät venttiilien kohdatessa männät. :?
Höhö, vielä pahempi ääni lähtee kun omistaja kohtaa korjaamon :lol:
mart96
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Re: H-kone vuoden 81 ysiysissä?

Viesti Kirjoittaja mart96 »

mutta sitten semmoinen kysymys, että kun haluais päivittää sen kiristimen uudempaan, niin mistä sais niitä palikoita?? Onko Motonetissä?

Mulla on juuri vähän yli 100 000 ajettu 99 ja toivon mukaan kestää talven yli, jospa sitten kesällä ottais koneen pois(öljyvuodot pitäis korjata kuiteskin) ja vaihtais sen kiristimen ja laahaimet ja ketjun sitten kerralla myös. Tällä hetkellä ei oo kyllä omasta mielestäni mitään poikkeavia ääniä.
Kylmänä esiintynyt vinkuminen loppui laturin laakereitten vaihton myötä...

Joku semmoinen ihme ääni kyllä joskus on, kun käynnistää kylmänä. Se on semmoinen hiljainen ''ulina'', joka kiihtyy, vaikka mun mielestä koneen kierrokset ei nousee niin nopeasti.. ja sitten se lakkaa :?:
jara
"Viggen"
Viestit: 651
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 14:37

Re: H-kone vuoden 81 ysiysissä?

Viesti Kirjoittaja jara »

RJK kirjoitti:
Rekisteriotteessa ylärivillä oli päiväys 00.00.81, kuitenkin sieltä alempaa löytyi myös todellinen ensirekisteröintipäivä. Katsoisitko vielä uudelleen. Sieltä voisi löytyä ehkä toukokuu 1981?

Sain rekisteriotteen tänään ja siellä rekisteröintipäivä 27.10.1981 :wink:
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1240
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: H-kone vuoden 81 ysiysissä?

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Ensimmäinen AUTONI vuonna 90 oli juuri tuollainen 99 -81, jossa oli H-moottori, ja rek.pvä muistaakseni heinäkuu 81. Jakopää siinäkin uusittiin, ja oikeastaan siinä oli aina jotain vikaa...nyt jälkeenpäin katsottuna vm 81 on kuitenkin todella hyvännäköinen ilman uudempien mustia listoja. Näitä pitäisi saada säilytettyä!!
jara
"Viggen"
Viestit: 651
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 14:37

Re: H-kone vuoden 81 ysiysissä?

Viesti Kirjoittaja jara »

Mun 99 kuvia saab-rekisterissä....
Siinä -81 mallissa on hiukan vanhaa ( kapeat alalistat ) ja hieman uudempaa 99:siä ( sivupeilit ym ).
Kyllä tämä ois ehkä tarkoitus säilöä, kun vaan ois paikka missä pitää....
:wink:
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: H-kone vuoden 81 ysiysissä?

Viesti Kirjoittaja Svc »

jara kirjoitti:
RJK kirjoitti:Rekisteriotteessa ylärivillä oli päiväys 00.00.81, kuitenkin sieltä alempaa löytyi myös todellinen ensirekisteröintipäivä. Katsoisitko vielä uudelleen. Sieltä voisi löytyä ehkä toukokuu 1981?
Sain rekisteriotteen tänään ja siellä rekisteröintipäivä 27.10.1981 :wink:
Hassu juttu. Rekisteröintipäivän perusteella tuo voisi olla jo -82 malli.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: H-kone vuoden 81 ysiysissä?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Svc kirjoitti:
jara kirjoitti:Sain rekisteriotteen tänään ja siellä rekisteröintipäivä 27.10.1981 :wink:
Hassu juttu. Rekisteröintipäivän perusteella tuo voisi olla jo -82 malli.
Ilmeisesti seissyt liian pitkään myyntihallissa ja uuden leveälistaisen vuosimallin tultua onkin sitten yhtäkkiä näyttänyt todella vanhanaikaiselta uuden rinnalla ;) (vaikka nykyään maallikko tuskin huomaisi eroa)

Todennäköisesti ensimmäinen omistaja on saanut auton roimalla alennuksella :D
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
olli900
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ti Loka 17, 2006 12:15
Paikkakunta: JKL

Re: H-kone vuoden 81 ysiysissä?

Viesti Kirjoittaja olli900 »

[quote="Tri-Lo"][quote="Svc"][quote="Ronska"]
Noistahan saattaa löytyä se itsemurhamallinen ketjunkiristin,
ellei aikoineen ole takuuna vaihdettu uudempaan...
[/quote]Noita vaihdettiin muistaakseni takuuna aika ahkeraan, sillä tuo vanhempi kiristin saattoi hajota jo hieman yli 100 000 km ajettuna. Harva kesti 200 000 km.[/quote]
Huomaako viallisen vanhemmanmallisen jotenkin esim. äänen perusteella?[/quote]

Kyllä huomaa, käynnistettäessä jakopäästä kuuluu melko kova rahina kun ketju pääsee hakkaamaan jakopään koteloon. Samoin koneen pyöriessä n yli 4000 rpm rahina alkaa kuulumaan hyvin 99:n kajuuttaan.
Mulla oli aikoinaan 83-vuoden 99 missä oli tuo vanha ketjunkiristin, ja jolla ajelin työmatkoja (n 15 km) varmaan kaksi vuotta tuo kiristin rikkinäisenä, koska luulin ketjun olleen vain venynyt. Normaaliajossa isoja kierroksia välttäen tuo toimi ihan hyvin.
Kiristimen huomasin olevan kappaleina vasta purkaessani koneen tosi ison kolinan takia. ( kiertokangen laakerivaurio).
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: H-kone vuoden 81 ysiysissä?

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

olli900 kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti: Huomaako viallisen vanhemmanmallisen jotenkin esim. äänen perusteella?
Kyllä huomaa, käynnistettäessä jakopäästä kuuluu melko kova rahina kun ketju pääsee hakkaamaan jakopään koteloon. Samoin koneen pyöriessä n yli 4000 rpm rahina alkaa kuulumaan hyvin 99:n kajuuttaan.
Mulla oli aikoinaan 83-vuoden 99 missä oli tuo vanha ketjunkiristin, ja jolla ajelin työmatkoja (n 15 km) varmaan kaksi vuotta tuo kiristin rikkinäisenä, koska luulin ketjun olleen vain venynyt. Normaaliajossa isoja kierroksia välttäen tuo toimi ihan hyvin.
Kiristimen huomasin olevan kappaleina vasta purkaessani koneen tosi ison kolinan takia. ( kiertokangen laakerivaurio).
Kiitos, hyvä tietää. En nyt ihan sanoisi että kuulostaa omalta, mutta ilmeisesti ainakin syytä tarkistaa tuo homma!
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: H-kone vuoden 81 ysiysissä?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meikäläisellä on jemmassa yli 900 -84:n 400tkm ajettu murhamallisella kiristimellä oleva kone. Samoin purettiin yks kone jossa oli tommonen kiristin ja auton mittarissa oli reilun 300tkm. Luultavasti sekin oli orggis. Ajokki oli muistaakseni 99gl -83.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Gouldenwind
"Hirsch"
Viestit: 906
Liittynyt: Ti Loka 21, 2003 11:39
Paikkakunta: PORI

Re: H-kone vuoden 81 ysiysissä?

Viesti Kirjoittaja Gouldenwind »

mulla oli eka saab 99 PETRO-81 levein listoin viti valkoinen uusilla sivupeileillä ja siinä ainakin oli tosiaan h-kone, johonka vaihdettiin -78 b-kone mielestäni se oli hieman "tirheämpi" ja samaa olen kuullut jonkun muunkin maininneen.
jäsen no: 1328 (2001-
900i 1993 X 3 KPL .9-5 2005
Vastaa Viestiin