Saab -87 +50hp?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Lukittu
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: Saab -87 +50hp?

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Täytyy vastata itse itselle.

APC on vain turbossa:
http://web.inter.nl.net/users/turbo-team-europe/apc.htm

Puristussuhde joissain turboissa on 8,5 ja tavallisessa 9,5
Ilmeisesti riippuu malleista.

Mutta jos haluaisi vaparista samanlaisen kuin turbo niin puristussuhdetta pitäisi laskea ja APC lisätä. Sitten tietysti pakosarja, turbo ja imupuolen putket.

Mitähän siitä tulisi jos laittaisi pelkän turbon...
moonlight-tuning
"Viggen"
Viestit: 659
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
Paikkakunta: Kemiö
Viesti:

Re: Saab -87 +50hp?

Viesti Kirjoittaja moonlight-tuning »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=33471 tollanen tulee jos pistää vaan turbon ja on oikeenlainen mielenvikasuus. Ilman nossuja tietty. Nyt olis mainline ilokaasuja suomessa (yhellä suuttimella)... :twisted: Laitan kuvia kunhan ehin.
Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: Saab -87 +50hp?

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Kiitti, täytyy lueskella tuota... huh, 58 sivua :)

Edit: Eli 16v vaparista irtoaa 300hv jos tarpeeks modaa... aika hyvin! Aika monta sivua vielä lukematta...
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab -87 +50hp?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ääni kirjoitti: Kun kysymykseni olivat huonot niin voisitko naputella tähän ne oikeat kysymykset? Ja samalla voisit kertoa mitä vikaa kysymyksissäni on?
Ei ole tapana kirjoitella kysymyksiä muiden puolesta. Tuostakin asiasta on kysytty täällä jo niin monta kertaa että haulla löytyisi jo varsin kattava lista eroavaisuuksista ja siitä mitä pitää muuttaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab -87 +50hp?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ääni kirjoitti:Kiitti, täytyy lueskella tuota... huh, 58 sivua :)

Edit: Eli 16v vaparista irtoaa 300hv jos tarpeeks modaa... aika hyvin! Aika monta sivua vielä lukematta...
Siis jos tosiaan haluat turbosaabin, ja tekninen osaaminen on tuolla tasolla, niin suosittelen sinullekin sitä turbo-mallin ostamista ihan valmiina. Esim. nuita matalapaineturboja eli 900S vuosimalleja 90-93 saa nykyään varsin edullisesti. Jos semmosesta haluaa repiä lisää koneja, niin se on lähtökohtana paljon helpompi, kuin alkaa jotakin vaparia muuttamaan turboksi. Olen tosiaan turbottanut ihan ite ton 99:n ja kokemusta tekniikanvaihdosta on ihan omasta takaa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: Saab -87 +50hp?

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Tekninen osaaminen... jaa hmm joo... Kuvittelin olevani ihan tarpeeksi kovalla tasolla, mutta ilmeisesti en teidän mukaan olekaan.

Joo, täytyy unohtaa koko juttu.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab -87 +50hp?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ääni kirjoitti:Tekninen osaaminen... jaa hmm joo... Kuvittelin olevani ihan tarpeeksi kovalla tasolla, mutta ilmeisesti en teidän mukaan olekaan.

Joo, täytyy unohtaa koko juttu.
Pahoittelen sanavalintaani. Tarkoitus ei ole mollata, vaan halusin sanoa säästää sinut monilta kommelluksilta ja pitkälliseltä tuskalliselta tieltä tekniikkahommien parissa.

Tekniikan vaihto vaatii paljon taustatyötä, teknisten eroavaisuuksien setvimistä, lakipykälien selvittelyä jne. Tuon kaiken saa luettua täältä foorumilta monistakin eri yhteyksistä. Lisäksi vielä pitää pystyä toteamaan tulevan tekniikan kunto, tai kunnostamaan se osittain tai kokonaan. Tommonen listaus, "mitä minun pitää tehdä että saan turbon autoon" on vähän turhan laaja kysymys esitettäväksi. Jos kysyt uutena kysymyksenä jotakin spesifimpää kysymystä, kuten vaikka esimerkiksi: "Tarvitseeko mustan apc-boksin liittimeltä jarruvalokytkimelle menevä johdin kytkeä?" Niin voisit ehkä saada jopa asiallisia vastauksia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Saab -87 +50hp?

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Tää juttu nyt muutenkin on edennyt naurettavalle tasolle.tahallisia vääriä vastauksia ym.ym.
Olisko lukotuksen paikka?
2495
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Ti Elo 23, 2005 07:46
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Re: Saab -87 +50hp?

Viesti Kirjoittaja 2495 »

Ääni kirjoitti:Tekninen osaaminen... jaa hmm joo... Kuvittelin olevani ihan tarpeeksi kovalla tasolla, mutta ilmeisesti en teidän mukaan olekaan.

Joo, täytyy unohtaa koko juttu.
Tekemällä ja varsinkin virheitä tekemällä oppii! Jos on aikaa ja rahaa ni kannattaa tehä ite mitä vaan mieleen tulee :D
Saab se miehen tiellä pitää, naisia unohtamatta.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab -87 +50hp?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

2495 kirjoitti:
Ääni kirjoitti:Tekninen osaaminen... jaa hmm joo... Kuvittelin olevani ihan tarpeeksi kovalla tasolla, mutta ilmeisesti en teidän mukaan olekaan.

Joo, täytyy unohtaa koko juttu.
Tekemällä ja varsinkin virheitä tekemällä oppii! Jos on aikaa ja rahaa ni kannattaa tehä ite mitä vaan mieleen tulee :D
Tottakai! Ja ehdottomasti kannattaa turbottaa se ainoa käyttöauto viikonlopussa. Hommahan tapahtuu, kuin elokuvissa. Eihän nyt yhden turbon asentaminen voi viedä pidempään. :roll:

Vakavasti puhuen. Kyllä tekemällä oppii ja kantapään kautta tehtynä vielä toisinaan melko kalliistikin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
MSM
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 21:44
Paikkakunta: tornio

Re: Saab -87 +50hp?

Viesti Kirjoittaja MSM »

ihan vain kysyäkseni paljonko maksaa ilokaasupullon täyttäminen ja missä niitä täytetään. käsittääkseni pullon riittoisuus riippuu suuttimista 20-120sec.
900s vm90 rip ~220hp 340nm
900i vm86 rip
900glS vm86 kr turbo-cooler-mega-innovate-lessjöfors-bilstein racing +220hp +400nm
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Saab -87 +50hp?

Viesti Kirjoittaja rr »

Mertmi kirjoitti:Tottakai! Ja ehdottomasti kannattaa turbottaa se ainoa käyttöauto viikonlopussa. Hommahan tapahtuu, kuin elokuvissa. Eihän nyt yhden turbon asentaminen voi viedä pidempään. :roll:
Noinhan se menee. Viimeisin 900i -88 -> t8 muutos vei kokonaiset 7 tuntia. No, katsastuksessa meni sitten siihen päälle vielä puolisen tuntia.

Kannattaa vain laskea ja miettiä, mitä tuosta sitten hyötyy. Missä käytätte ne muutamat sekunnit, jotka säästyy joissain kiihdytyksissä tai ohituksissa. Aivan varmaa on kuitenkin se, että rahaa palaa projektin ja lisääntyneen kulutuksen muodossa.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab -87 +50hp?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

rr kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Tottakai! Ja ehdottomasti kannattaa turbottaa se ainoa käyttöauto viikonlopussa. Hommahan tapahtuu, kuin elokuvissa. Eihän nyt yhden turbon asentaminen voi viedä pidempään. :roll:
Noinhan se menee. Viimeisin 900i -88 -> t8 muutos vei kokonaiset 7 tuntia. No, katsastuksessa meni sitten siihen päälle vielä puolisen tuntia.

Kannattaa vain laskea ja miettiä, mitä tuosta sitten hyötyy. Missä käytätte ne muutamat sekunnit, jotka säästyy joissain kiihdytyksissä tai ohituksissa. Aivan varmaa on kuitenkin se, että rahaa palaa projektin ja lisääntyneen kulutuksen muodossa.
Nii, mutta on se niin kiva! :D Meikä ei ainaskaan ole vielä käynyt katumaan, että 99 tuli turbotettua. Halpa se ei ole tietenkään ollut.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: Saab -87 +50hp?

Viesti Kirjoittaja rr »

Ehkä joku turbotus-FAQ vois olla täälläkin helpottamassa asiasta kiinnostuneita. Voisi listata mm:

- Ennen 7/-87 rekisteröidyt helpompi muutoskatsastaa, uudemmatkin onnistuu
- Satku ja ysiysi menee 99% varmasti muutosleimasta läpi, 90 kannattaa unohtaa
- 8V ruiskun turbotus helpointa, vaihtamalla 8V turbon tekniikka
- Turbotukseen kannattaa hankkia kokonainen osien luovuttaja
- Turbotus mielekästä tehdä hyväkuntoiseen koriin
- Tallipaikka helpottaa ja monttu/hallinosturi vielä enemmän
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Re: Saab -87 +50hp?

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Moi!
Osaatteko sanoa paljonko mun Korollaan (-84 1.3 8-VALVE!!) Tulis lisää TEHOA jos laittasin siihen kylkeen saapin turpon :?: :?: :?: :!: :!:

Kaveri sano että turpo meinaa sitä kun pakosarjan ulostulo on liitetty imusarjan sisääntuloon, onks se noin kun mun mielestä vv-filsukin pitää kytkeä johonki väliin.

Oikeesti, hiton hyödyllinen ketju nykytasollaan. :roll:
Viimeksi muokannut Jokke A, La Tammi 05, 2008 22:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Lukittu