Saab -87 +50hp?
Re: Saab -87 +50hp?
Täytyy vastata itse itselle.
APC on vain turbossa:
http://web.inter.nl.net/users/turbo-team-europe/apc.htm
Puristussuhde joissain turboissa on 8,5 ja tavallisessa 9,5
Ilmeisesti riippuu malleista.
Mutta jos haluaisi vaparista samanlaisen kuin turbo niin puristussuhdetta pitäisi laskea ja APC lisätä. Sitten tietysti pakosarja, turbo ja imupuolen putket.
Mitähän siitä tulisi jos laittaisi pelkän turbon...
APC on vain turbossa:
http://web.inter.nl.net/users/turbo-team-europe/apc.htm
Puristussuhde joissain turboissa on 8,5 ja tavallisessa 9,5
Ilmeisesti riippuu malleista.
Mutta jos haluaisi vaparista samanlaisen kuin turbo niin puristussuhdetta pitäisi laskea ja APC lisätä. Sitten tietysti pakosarja, turbo ja imupuolen putket.
Mitähän siitä tulisi jos laittaisi pelkän turbon...
-
- "Viggen"
- Viestit: 659
- Liittynyt: To Tammi 12, 2006 12:48
- Paikkakunta: Kemiö
- Viesti:
Re: Saab -87 +50hp?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=33471 tollanen tulee jos pistää vaan turbon ja on oikeenlainen mielenvikasuus. Ilman nossuja tietty. Nyt olis mainline ilokaasuja suomessa (yhellä suuttimella)...
Laitan kuvia kunhan ehin.

Jos kuski on urpo niin silloin auton on oltava....
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Monet asennevammat voi korjata, tätä ei.
Nossuttaa
Re: Saab -87 +50hp?
Kiitti, täytyy lueskella tuota... huh, 58 sivua 
Edit: Eli 16v vaparista irtoaa 300hv jos tarpeeks modaa... aika hyvin! Aika monta sivua vielä lukematta...

Edit: Eli 16v vaparista irtoaa 300hv jos tarpeeks modaa... aika hyvin! Aika monta sivua vielä lukematta...
Re: Saab -87 +50hp?
Ei ole tapana kirjoitella kysymyksiä muiden puolesta. Tuostakin asiasta on kysytty täällä jo niin monta kertaa että haulla löytyisi jo varsin kattava lista eroavaisuuksista ja siitä mitä pitää muuttaa.Ääni kirjoitti: Kun kysymykseni olivat huonot niin voisitko naputella tähän ne oikeat kysymykset? Ja samalla voisit kertoa mitä vikaa kysymyksissäni on?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saab -87 +50hp?
Siis jos tosiaan haluat turbosaabin, ja tekninen osaaminen on tuolla tasolla, niin suosittelen sinullekin sitä turbo-mallin ostamista ihan valmiina. Esim. nuita matalapaineturboja eli 900S vuosimalleja 90-93 saa nykyään varsin edullisesti. Jos semmosesta haluaa repiä lisää koneja, niin se on lähtökohtana paljon helpompi, kuin alkaa jotakin vaparia muuttamaan turboksi. Olen tosiaan turbottanut ihan ite ton 99:n ja kokemusta tekniikanvaihdosta on ihan omasta takaa...Ääni kirjoitti:Kiitti, täytyy lueskella tuota... huh, 58 sivua
Edit: Eli 16v vaparista irtoaa 300hv jos tarpeeks modaa... aika hyvin! Aika monta sivua vielä lukematta...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Saab -87 +50hp?
Tekninen osaaminen... jaa hmm joo... Kuvittelin olevani ihan tarpeeksi kovalla tasolla, mutta ilmeisesti en teidän mukaan olekaan.
Joo, täytyy unohtaa koko juttu.
Joo, täytyy unohtaa koko juttu.
Re: Saab -87 +50hp?
Pahoittelen sanavalintaani. Tarkoitus ei ole mollata, vaan halusin sanoa säästää sinut monilta kommelluksilta ja pitkälliseltä tuskalliselta tieltä tekniikkahommien parissa.Ääni kirjoitti:Tekninen osaaminen... jaa hmm joo... Kuvittelin olevani ihan tarpeeksi kovalla tasolla, mutta ilmeisesti en teidän mukaan olekaan.
Joo, täytyy unohtaa koko juttu.
Tekniikan vaihto vaatii paljon taustatyötä, teknisten eroavaisuuksien setvimistä, lakipykälien selvittelyä jne. Tuon kaiken saa luettua täältä foorumilta monistakin eri yhteyksistä. Lisäksi vielä pitää pystyä toteamaan tulevan tekniikan kunto, tai kunnostamaan se osittain tai kokonaan. Tommonen listaus, "mitä minun pitää tehdä että saan turbon autoon" on vähän turhan laaja kysymys esitettäväksi. Jos kysyt uutena kysymyksenä jotakin spesifimpää kysymystä, kuten vaikka esimerkiksi: "Tarvitseeko mustan apc-boksin liittimeltä jarruvalokytkimelle menevä johdin kytkeä?" Niin voisit ehkä saada jopa asiallisia vastauksia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Saab -87 +50hp?
Tää juttu nyt muutenkin on edennyt naurettavalle tasolle.tahallisia vääriä vastauksia ym.ym.
Olisko lukotuksen paikka?
Olisko lukotuksen paikka?
Re: Saab -87 +50hp?
Tekemällä ja varsinkin virheitä tekemällä oppii! Jos on aikaa ja rahaa ni kannattaa tehä ite mitä vaan mieleen tuleeÄäni kirjoitti:Tekninen osaaminen... jaa hmm joo... Kuvittelin olevani ihan tarpeeksi kovalla tasolla, mutta ilmeisesti en teidän mukaan olekaan.
Joo, täytyy unohtaa koko juttu.

Saab se miehen tiellä pitää, naisia unohtamatta.
Re: Saab -87 +50hp?
Tottakai! Ja ehdottomasti kannattaa turbottaa se ainoa käyttöauto viikonlopussa. Hommahan tapahtuu, kuin elokuvissa. Eihän nyt yhden turbon asentaminen voi viedä pidempään.2495 kirjoitti:Tekemällä ja varsinkin virheitä tekemällä oppii! Jos on aikaa ja rahaa ni kannattaa tehä ite mitä vaan mieleen tuleeÄäni kirjoitti:Tekninen osaaminen... jaa hmm joo... Kuvittelin olevani ihan tarpeeksi kovalla tasolla, mutta ilmeisesti en teidän mukaan olekaan.
Joo, täytyy unohtaa koko juttu.

Vakavasti puhuen. Kyllä tekemällä oppii ja kantapään kautta tehtynä vielä toisinaan melko kalliistikin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Saab -87 +50hp?
ihan vain kysyäkseni paljonko maksaa ilokaasupullon täyttäminen ja missä niitä täytetään. käsittääkseni pullon riittoisuus riippuu suuttimista 20-120sec.
900s vm90 rip ~220hp 340nm
900i vm86 rip
900glS vm86 kr turbo-cooler-mega-innovate-lessjöfors-bilstein racing +220hp +400nm
900i vm86 rip
900glS vm86 kr turbo-cooler-mega-innovate-lessjöfors-bilstein racing +220hp +400nm
Re: Saab -87 +50hp?
Noinhan se menee. Viimeisin 900i -88 -> t8 muutos vei kokonaiset 7 tuntia. No, katsastuksessa meni sitten siihen päälle vielä puolisen tuntia.Mertmi kirjoitti:Tottakai! Ja ehdottomasti kannattaa turbottaa se ainoa käyttöauto viikonlopussa. Hommahan tapahtuu, kuin elokuvissa. Eihän nyt yhden turbon asentaminen voi viedä pidempään.
Kannattaa vain laskea ja miettiä, mitä tuosta sitten hyötyy. Missä käytätte ne muutamat sekunnit, jotka säästyy joissain kiihdytyksissä tai ohituksissa. Aivan varmaa on kuitenkin se, että rahaa palaa projektin ja lisääntyneen kulutuksen muodossa.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: Saab -87 +50hp?
Nii, mutta on se niin kiva!rr kirjoitti:Noinhan se menee. Viimeisin 900i -88 -> t8 muutos vei kokonaiset 7 tuntia. No, katsastuksessa meni sitten siihen päälle vielä puolisen tuntia.Mertmi kirjoitti:Tottakai! Ja ehdottomasti kannattaa turbottaa se ainoa käyttöauto viikonlopussa. Hommahan tapahtuu, kuin elokuvissa. Eihän nyt yhden turbon asentaminen voi viedä pidempään.
Kannattaa vain laskea ja miettiä, mitä tuosta sitten hyötyy. Missä käytätte ne muutamat sekunnit, jotka säästyy joissain kiihdytyksissä tai ohituksissa. Aivan varmaa on kuitenkin se, että rahaa palaa projektin ja lisääntyneen kulutuksen muodossa.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Saab -87 +50hp?
Ehkä joku turbotus-FAQ vois olla täälläkin helpottamassa asiasta kiinnostuneita. Voisi listata mm:
- Ennen 7/-87 rekisteröidyt helpompi muutoskatsastaa, uudemmatkin onnistuu
- Satku ja ysiysi menee 99% varmasti muutosleimasta läpi, 90 kannattaa unohtaa
- 8V ruiskun turbotus helpointa, vaihtamalla 8V turbon tekniikka
- Turbotukseen kannattaa hankkia kokonainen osien luovuttaja
- Turbotus mielekästä tehdä hyväkuntoiseen koriin
- Tallipaikka helpottaa ja monttu/hallinosturi vielä enemmän
- Ennen 7/-87 rekisteröidyt helpompi muutoskatsastaa, uudemmatkin onnistuu
- Satku ja ysiysi menee 99% varmasti muutosleimasta läpi, 90 kannattaa unohtaa
- 8V ruiskun turbotus helpointa, vaihtamalla 8V turbon tekniikka
- Turbotukseen kannattaa hankkia kokonainen osien luovuttaja
- Turbotus mielekästä tehdä hyväkuntoiseen koriin
- Tallipaikka helpottaa ja monttu/hallinosturi vielä enemmän
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: Saab -87 +50hp?
Moi!
Osaatteko sanoa paljonko mun Korollaan (-84 1.3 8-VALVE!!) Tulis lisää TEHOA jos laittasin siihen kylkeen saapin turpon

Kaveri sano että turpo meinaa sitä kun pakosarjan ulostulo on liitetty imusarjan sisääntuloon, onks se noin kun mun mielestä vv-filsukin pitää kytkeä johonki väliin.
Oikeesti, hiton hyödyllinen ketju nykytasollaan.
Osaatteko sanoa paljonko mun Korollaan (-84 1.3 8-VALVE!!) Tulis lisää TEHOA jos laittasin siihen kylkeen saapin turpon





Kaveri sano että turpo meinaa sitä kun pakosarjan ulostulo on liitetty imusarjan sisääntuloon, onks se noin kun mun mielestä vv-filsukin pitää kytkeä johonki väliin.
Oikeesti, hiton hyödyllinen ketju nykytasollaan.

Viimeksi muokannut Jokke A, La Tammi 05, 2008 22:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti