900 kaasari ei käynnisty

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 900 kaasari ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

venakko kirjoitti:Kerran hinattiin Ukin saab 90 pihaan, koska sammui kesken ajon eikä enää millään käynnistynyt. Pihassa ihmeteltiin joku tunti sillä bensaa tuli kaasariin ja kipinä oli hyvä. Jonkun tunnin päästä hoksattiin painaa venttiilikopassa oleva ``tutti´´ paikoilleen. Tutilla tarkoitan sitä läpivientikumia, josta lähtee letku mm. imusarjaan. Sen jälkeen saab käynnistyi heti. Joskus voi olla pienestä kiinni.
Joo vastaava kokemus on minullakin. Yskäisi nooppa kerran ja siihen jäi.
Joku neuvoi tarkastamaan ko. letkun lähdön ja irtihän se oli. Heti lähti sen jälkeen käyntiin.
# 419 Vesa Pohjalainen
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

Re: 900 kaasari ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

no niin, nyt on hinattu saabi hovi-korjaajalle. hinauksen yhteydessä auto kävi, mutta ainoastaan täydellä ryypyllä, kun ryyppyä hieman painoi alas alkoi käynti heikkenemään ja aaltoilemaan, kaasuun vastasi heikosti kuin sitä hieman annoin, ihan kuin olisi tukehtunut.

mitäs veikaatte mikäs on hovi-korjaajan ratkaisu?
Sobrealimentación es la ostia.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 kaasari ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

uudestakaupungistasaab kirjoitti:mitäs veikaatte mikäs on hovi-korjaajan ratkaisu?
Tuosta käynnistä päätellen kuulostaisi todennäköisimmin alipainevuodolta / irronneelta alipaineletkun liitokselta.
Mahdollisia ovat myös kaasuttimen kalvo tai sitten ihan vain yli-ikäisen bensan ja huonojen tulppien yhteisvaikutus. Toivottavasti selviää pian - mistään isosta viasta en uskoisi olevan kyse.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 900 kaasari ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Juha96 kirjoitti:
uudestakaupungistasaab kirjoitti:mitäs veikaatte mikäs on hovi-korjaajan ratkaisu?
Tuosta käynnistä päätellen kuulostaisi todennäköisimmin alipainevuodolta / irronneelta alipaineletkun liitokselta.
Mahdollisia ovat myös kaasuttimen kalvo tai sitten ihan vain yli-ikäisen bensan ja huonojen tulppien yhteisvaikutus. Toivottavasti selviää pian - mistään isosta viasta en uskoisi olevan kyse.
Kalvossa ei tarvitse olla isokaan vikaa, kun se jo vaikuttaa. Venyminen aiheutti pojan autoon huonon tyhjäkäynnin. Auto sammui aina risteykseen tullessa jne.
Halpa osa vaihtaa vaikka joka vuosi.
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: 900 kaasari ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kalvoon ku tulee paljon pieniä halkeamia ja yhdestä kohdasta menee sitten halkeama läpi niin ei käy sitten millään lailla kunnolla. Osana naurettavan halpa varaosaliikkeessä joten vaihtaa vaikka kerran puoleen vuoteen.

Jossain tosiaan voi olla joku alipainevuoto joista kaasarikone on melko kronkeli. Toisaalta siitä juuri tykkään kaasarikoneissa, että ne on niin naurettavan yksinkertaista tekniikka. Toisaalta, voi vika ola pienten vikojen summa, kuten edellä olikin jo arvailtu.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
aTO
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 19:18
Paikkakunta: Sonkajärvi

Re: 900 kaasari ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja aTO »

Veikkaan, että alkaa etsimään imupuolen vuotoja käynnistyssumutteella ja jos ei löydä niin antaa samalla aineella rohkaisuryypyn männille. :D
Aikalailla tavallista lienee tuon aineen käyttö vianetsinnässä. Onko tosiaan joku onnistunut hajottamaan koneensa sillä?
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900 kaasari ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

tiedän usemmankin vanhaa traktoria tuolla startti spaylla käyntiin laittanutta ja kahdesta on mennyt kierto kangen laakerit. tosin ei ne ihan yhdestä käynnistyksestä ole mennyt. nakuttaa vaan aikas raasti kun laittaa tuota imu kanavaan.

kun tuota käyttää jonkun aikaa käynnistyksessä niin ei saakaan enään millään muulla käyntiin sen jälkeen.

niin ja imuvuodon etsintään on kyllä turvallisin vaihtoehto jokin ruosteen irroitin tai vastaava, ei niin herkästi syttyvä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Re: 900 kaasari ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

antti.hakamaa kirjoitti:tiedän usemmankin vanhaa traktoria tuolla startti spaylla käyntiin laittanutta ja kahdesta on mennyt kierto kangen laakerit.
Kyllähän ne kk laakerit ei mene pilotilla paskaksi, niissä on vikaa jo muutenkin. Olen kuullut väitettävän että jopa kiertokanget ovat saatu kieroksi pilotilla ja mäntiä mennyt palasiksi (kuitenkin se on johtunut siitä että männän päälle on päässyt nestettä tai polttoainetta niin paljon että on tapahtunut vahinko ja se on vain laitettu pilotin syyksi)
kun tuota käyttää jonkun aikaa käynnistyksessä niin ei saakaan enään millään muulla käyntiin sen jälkeen.
Väärin, olemassa olevaa syytä käynnistysongelmaan ei ole korjattu ja tietenkään se ei itsestää korjaannu aikaa myöten joten sitä pilottia pitää tunkea sinne jatkossakin.
aTO
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: To Joulu 27, 2007 19:18
Paikkakunta: Sonkajärvi

Re: 900 kaasari ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja aTO »

Olen ihan samaa mieltä, että ei näitä aineita pidä pidempään käyttää. Täysin vierastahan se mille tahansa koneelle on. Voi olla ties mitä vaikutuksia toistuvassa käytössä. Tuossa dieselkoneiden hajoamisessa voi kyllä olla perääkin. Niissähän ei ole sytytytystulppaa kertomassa seokselle oikeaa syttymishetkeä. Eri pyttyjen spraylla terästetyt seokset saattavat räjähdellä vähän miten sattuu. Jos käykin niin, että kun yksi mäntä on puristustahdin lopussa ja seos räjähtää niinkuin pitääkin ja samanaikaisesti joku muu mäntä on vasta lähestymässä puristustahdin loppua ja tämänkin seos sattuu räjähtämään niin kyllä kait se melkoisen iskun kiertokangen laakereille antaa kun yks vääntää oikeaan ja toinen väärään suuntaan. Dieselkoneissahan on hehkutulpat jotka startatessa hehkuu yhtäaikaa kaikissa pytyissä ja kun varmaankaan starttispray ei jakaannu aina tasaisesti kaikille pytyille niin voisi hyvinkin kuvitella, että edellä kerrottu tilanne olisi mahdollinen :?: No en tiedä miten on mutta joka tapauksessa dieseleihin en sumutteita koskaan käytä. Hyvä vinkki tuo ruosteenesto tms.-aineen käyttö. Siis että nekin toimii.
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

Re: 900 kaasari ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

elikkä auto pelaa jälleen.

akku oli ihan loppu.kaasarin kalvossa halkeama.yhdessä imusarjan kumissa oli hapertumaa. nyt toimaa kuin ajatus taas.

kiitos kaikille osallistujille avusta ja tuesta. saabin omistaja ei ole koskaan yksin.
Sobrealimentación es la ostia.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 kaasari ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Hieno homma!

Oikeastaan nuo kaikki kolme voi laittaa pitkän seisonnan piikkiin. Nyt kun nuo on korjattu, noilta suunnilta ei ole odotettavissa ongelmia vuosiin. Voit taas todeta miten perusvarma peli tuollainen elektronisella sytytyksellä varustettu kaasutin-Saab on.

Noin pienistä ei kannata pelästyä eikä haudata sitä toisessa ketjussa mainitsemaasi suunnitelmaa. :D
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
uudestakaupungistasaab
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 16:01
Paikkakunta: Turku 10

Re: 900 kaasari ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja uudestakaupungistasaab »

"Noin pienistä ei kannata pelästyä eikä haudata sitä toisessa ketjussa mainitsemaasi suunnitelmaa"

hombre, päinvastoin tämä korjaus vain vahvisti päätöstäni ajaa saabini tänne.

ajatelkaa, ikuinen kesä vanhalle sataselleni, aina palmun alta käyntiin, ei suolaa, ei routaisia teitä, on kun pöydällä ajelis. eikä talvirenkaanvaihtoa sormet kohmeessa räntäsateessa.
Sobrealimentación es la ostia.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Re: apua/help/hjälp auttakaa!!!

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Vesa Pohjalainen kirjoitti:Kun avaat kaasuttimen kannen, joka on kiinni muistaakseni kolmella ruuvilla, sen alla on ehkä desin mitan kokoinen sylinterimäinen luisti, jonka alapäässä on neula. Luistiin on kiinnitetty neljällä ruuvilla kuminen kalvo.
Ota luisti varovasti pois. puhdista ja voitele sen sivut ja pistä varovasti takaisin.
Puhdista ja voitele myös sen kammion seinät, missä se luisti oli. Älä kallistele tai käännä ylösalaisin luistia, ettei vaimennusöljy tule pois. Tarkista samalla kalvon kunto. Huomaa, että kalvollekin on kohdistusnappulat, jotta se menee oikein paikalleen.
Muista kasata myös kaasuttimen kansi entiseen asentoonsa. Siinä on kohdistusmerkki kyljessä.

http://www.vesapohjalainen.com/hajoituskuvia/luisti.jpg
Aika vanha ketju, pahoittelut nostosta, mutta mikä tuo kuvassa oleva pieni nappula luistin kyljessä, numero 12, on? Avasin äsken yhden Pierburgin ja luistissa oli kyllä reikä tuossa, mutta ei siinä mitään osaa ollut. Auto on seissyt nyt melkoisen pitkän aikaa, ennen seisontaa kävi hienosti, mutta nyt käy vain, kun kaataa bensaa suoraan imusarjaan. Kaasari on sisältä kuiva, mutta kaasarille tulevasta letkusta lentää bensa iloisesti. Ei varmaan liity mitenkään tuohon kuvan osaan 12, mutta kunhan nyt vaan ihmettelen, miksei siellä semmosta ollut..

Edit: Selvisikin jo. Oli siellä reiässä semmonen ruuvinpää näkyvissä, kun putsaili ensin ja tutki sitten tarkemmin.
Auto myös käy taas, kaasarin yläpäässä kaikki liikkui hyvin, mutta bensan tuloputkesta ei mennyt puhallus läpi -> kaasarin pohja auki -> uimuriventtiili oli jumissa. Nyt pelaa taas hienosti. Ei varmaan ole mitään haittaa pyöritellä syksyllä konetta muutaman kerran niin, että bensapumppu imee kaksitahtibensaa astiasta ja voitelee pumpun lisäksi uimuriventtiilin ja neulan? Kun ei autoa kuitenkaan käynnistetä taas talven aikana.

Edit2: Aijuu tuo neulan ruuvin reikä (se, johon nappula 12 menee) oli omassa kaasarissani toisella puolella kuin kuvassa. Laitoin luistin ensin takaisin kuvan mukaisesti, jolloin alipaine veti luistin aina alas kaasua painaessa. Käänsin toisin päin ja nyt toimii. huomasin kääntäessäni, että luistissa, kalvossa ja kaasarissa on toisiinsa sopivat lovet. Noita varmaan on erilaisia, ettei kannata luottaa kuvaan..
Fiat Punto Dynamic -04
Saab 900C -90
Vastaa Viestiin