Kummat iskarit alle , Bilstein vai Sachs?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Kummat iskarit alle , Bilstein vai Sachs?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Monroen Sensatrac:eja en voi suositella ainakaan satkuun. Niissä on todellakin se "mukavuusalue" eli iskarin runkoon muotoiltu ohivirtauskanava vaimennuksen keskialueella. Voi vain arvailla minkälaista käytöstä tämä aiheuttaa madallusjousien kera jossa tilanteessa ohivirtauskanava eli "mukavuusalue" on aivan muualla kuin siinä mihin vaimentimen valmistaja on sen ajatellut.

Ainakin Turbon vakiojousilla, 8-tappisen alustalla jossa ei ollut kallistuksenvakaajia, Sensatrac:it tekivät todella huteran vaikutelman ja käytöksen.

Veikkaanpa että, alkuperäiset valkoiset "Gas-Adjust"-KYB:it jotka olivat alkujaan todella jäykät olivat suunniteltu toimimaan vakaajattoman alustan kanssa, jota nämä Monroet eivät todellakaan tehneet.
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Re: Kummat iskarit alle , Bilstein vai Sachs?

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Vakio keltainen Bilstein mitä tupliksessa ja satkuissa oli alunperin(EMS ja TURBO-80 asti)
on vaikea parantaa!!!! :twisted:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: Kummat iskarit alle , Bilstein vai Sachs?

Viesti Kirjoittaja JL »

Eikös nuo iskarit pitäisi olla mukavat normiajossa?Nehän on progresiiviset,ensin löysät ja lisää sisään mentäessä jäykistyvät.Vai käykö madallusjousten kanssa niin että ovat heti kovalla alueella?
Joo kyllä siinä niin pyrki käymään että matalampien ja jäykempien jousien kanssa on melkoisen ratakireä tuo alusta. Varaosa auto oli hetken minulla ajossa mistä iskarit otin ja siinä toimi vakio jousilla enemmän kuin hyvin. Oli jämäkät mutta ei pintakovat.

Tuntuu nuo madallusjouset olevan sellasia että kunnolla toimivia iskareita on mahdotonta löytää jousien kaveriksi. Taidanpa laittaa kohta vakio jouset joka autoon niin loppuu arpominen. Voisin veikata että miedot "laikka" jouset toimisivat normaali ajossa paremmin kuin mitä lesot. Ainakin noiden senstrackien kanssa.

Takana kyllä toimii lesot hyvin. Vakiojouset meni kerrasta pohjaan kun takapenkille istui joku normaali kokoinen kaveri. Nyt kun on lesot alla niin taka jouset kantaa ainakin nelinkertaisen määrän! Tosin vakio jouset oli reilut 300tkm ajetut. :roll:

No on pitkälti maku asia aina että mikä alusta toimii ja mikä ei.
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Kummat iskarit alle , Bilstein vai Sachs?

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Joo-o.Poliisijouset laikattuina voisi olla kova sana.Eipähän niitäkään taida enää uusina löytää,kaikki 400tkm ajettuja.
vilaho
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 23:18
Paikkakunta: Haaparanta

Re: Kummat iskarit alle , Bilstein vai Sachs?

Viesti Kirjoittaja vilaho »

Mitenkäs on, voiko noita kilen/lesjöfors jousia vielä lyhentää itse?? Onko jollain kokemusta vai onko ajatus täysin naurettava? Olis tarkoitus saada etujousia hieman lyhyemmiksi. :oops:
Ville Uusitalo #3509
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: Kummat iskarit alle , Bilstein vai Sachs?

Viesti Kirjoittaja JL »

Mitenkäs on, voiko noita kilen/lesjöfors jousia vielä lyhentää itse??
Eipä niitä oikein voi mennä enää lyhentelemään. Ovat jo vakiona niin lyhyeksi tehty että juuri ja juuri pysyvät paikallaan kun nostaa auton ilmaan. Eikä taida tukivarsillakaan olla liiemmin liikkuma varaa enää lyhentämisen jälkeen. Ja pyöränkulmat todennäköisesti menee niin vituralleen että ei kunnolla saa ajettavaksi koko autoa. Maavaraahan madalletussa og900 saabissa ei muutenkaan ole liikaa moottorin alla. Itsellä taitaa vähän reilu 10cm olla pohjapanssarista mitattuna.

En ainakaan itse suosittele lyhentämistä.
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Kummat iskarit alle , Bilstein vai Sachs?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jos autolla on tarkoitus ajaa yleisillä teillä ja kadunreunojen yli, se on käytännössä mahdotonta ilman jatkuvia pohjakosketuksia, jos madallusjousia lyhennetään. Jos on tarkoitus tehdä matala alusta rata-autoon, niin merkkiluokan satkujen omistajilta voinee kysellä miten sellainen toteutetaan...

Eski
vilaho
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 23:18
Paikkakunta: Haaparanta

Re: Kummat iskarit alle , Bilstein vai Sachs?

Viesti Kirjoittaja vilaho »

Juu.. Eipä pidä sitten mennä leikkelemään niitä jousia. Ajatus oli että kokeilen kun tilasin uudet jouset uusien bilstein sportien kera, niin vanhoista jousista olis voinut tehdä koekappaleet.
Ville Uusitalo #3509
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Kummat iskarit alle , Bilstein vai Sachs?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mie olen kans Eskin kannalla. Muistelisin, kun muutama vuosi sitten tuli ekat madallusjouset laitettua mun 99:ssä ja kaverin AsconaGT:ssä jouset istui nätisti ja auto oli vaaterissa mutta kaverin kaverin Escortista oli jouduttu ottamaan kierros/pari pois, kun keula oli jäänyt korkeammalle kuin perä.

Sellainen pitää mainita Lesjöfors/Advantage yhdistelmästä, että noilla osilla ei kannata kuopissa ja pienissä töyssyissä hidastella yhtään. Parhaiten tuo menee, kun pitää vedon päällä eikä turhia himmaile. Sitten on tietenkin itsestä johtumattomia olosuhteita joissa ei auta mikään muu kuin hiljaa ajaminen. Näillä sitten tarkoitan surkeita teitä joita täällä Pietarsaaressa tuntuu olevan enemmän kuin laki sallii. Yhdelläkin tiellä on yksi laidasta laitaan menevä monttu jossa pohjapanssari toppaa maahan heti, kun on liikaa vauhtia. Kaipa se tän kaupungin turvallisuusajattelua, kun pidetään tiet niin huonossa kunnossa, että tieosuudelle määrätty suurin sallittu nopeus on aivan liikaa :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Kummat iskarit alle , Bilstein vai Sachs?

Viesti Kirjoittaja tetammi »

vilaho kirjoitti:Mitenkäs on, voiko noita kilen/lesjöfors jousia vielä lyhentää itse?? Onko jollain kokemusta vai onko ajatus täysin naurettava? Olis tarkoitus saada etujousia hieman lyhyemmiksi. :oops:
Tuosta on noin kierros napattu pois eestä(jousipajalla tottakai).
Vähemmän se tuolleen pohjaili kuin vanhoilla väsyneillä vakioilla jousilla.
Tuossa toimis advantaget mielestäni paljon paremmin mitä ässässä mutta siinä ei ollu vakaajia ja keulapainoakin hieman vähempi kun oli kaasaripeli.
Jouset mielestäni pysyi ihan hyvin vielä paikoillaan.

Edit: Mulla on tuossa 99:ssä Gabrielin VST:t tai tjsp eli vähän vastaavat mitä monroen sensatracit sillä erotuksella että niissä ei kaiketi ole erityistä mukavuusaluetta vaan toi on toteutettu jotenkin muuten.
Nyt ovat alla vakiojousien kanssa mutta jos kesäksi saisi vähän matalempaa jousta alle.
Tuohon autoon sopivat todella hyvin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
vilaho
"Ruisku"
Viestit: 146
Liittynyt: Pe Syys 23, 2005 23:18
Paikkakunta: Haaparanta

Re: Kummat iskarit alle , Bilstein vai Sachs?

Viesti Kirjoittaja vilaho »

tetammi kirjoitti: Tuosta on noin kierros napattu pois eestä(jousipajalla tottakai).
Vähemmän se tuolleen pohjaili kuin vanhoilla väsyneillä vakioilla jousilla.
Tuossa toimis advantaget mielestäni paljon paremmin mitä ässässä mutta siinä ei ollu vakaajia ja keulapainoakin hieman vähempi kun oli kaasaripeli.
Jouset mielestäni pysyi ihan hyvin vielä paikoillaan.
Tuo näyttää aika hyvältä! Mulla on tällä hetkellä :saab: hieman takakenossa, eikä se ole kyllä mitenkään hyvän näköinen (Kilen/vakioiskarit) :( . Eipä siinä paljoa menettäis tietenkään, jos vaikka sitten kokeilis sitä leikkaamista noilla vanhoilla etujousilla ja uusilla bilstein sporteilla.
Ville Uusitalo #3509
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: Kummat iskarit alle , Bilstein vai Sachs?

Viesti Kirjoittaja JL »

Laikkajousilla voi myös käydä niin että kun monttuun ajaa vakio pituiset iskarit pohjaavat. Tai jopa niin että kun jousia lyhentelee alusta lepääkin suoraan iskareiden varassa. Eli sisään jousto puuttuu silloin täysin koko alustasta.

Tietysti jos viitsii rakennella iskarin kiinnikkeitä esim. siirtää vaikka iskarin yläpään kiinnitystä ylemmäs niin heti on tilaa enemmän. Samalla kyllä ehkä pitää tehdä enemmän liikkuma tilaa tukivarsillekkin. Maavarahan kyllä häviää tyystin jos kovin madaltaa..

Kaverini isoveli oli joskus tehnyt almeraan jousien vaihdon yhteydessä sellaisen tempun, että oli hionut Mcperson iskaria yläpäästä niin että iskarin mäntä tuli hieman enemmän jousilautasesta läpi. Eli siis kylmästi hioi rälläkällä iskarin mäntää ohuemmaksi yläpäästä ja laittoi holkit väliin ja mutteri päälle. Tuli kuulemma ihan asiallinen ajaa eikä iskarit pohjanneet. Kyseessä oli vielä vakio iskarit ja jotkut madallusjouset. Olisiko ehkä sentin tai kahden matkalta sitä iskaria hionut. Todennäköisesti iskari oli silloin lähenpänä oikeaa toiminta aluetta eikä liian pohjassa niin kuin yleensä madallusjousien kanssa.

En sitten tiedä miten on kestävyyden kanssa ettei mene iskari poikki siitä hiotusta kohdasta, mutta tuntui ainakin ko henkilöllä toimivan ihan moitteitta monta vuotta.
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Kummat iskarit alle , Bilstein vai Sachs?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jossain Lesjön ohjeissa oli opastettu, että pohjaanlyöntikumesta kannattaa se alin "makkara" poistaa. Vakiona tuonne lautasen ja pohjaanlyöntikumen meni vain sormi väliin. Nyt tilaa on reilusti yksi jousen kierros. Näin siis vältetään se, että jousen toiminta on radikaalisti progressiivinen koska pohjaanlyöntikumi tulee osaksi jousta liian aikaisin.

Kuva

Tämä on tietenkin minun mielipide mutta, kun tein noin autosta tuli parempi ajaa. Tietenkin sitä kaipaisi paremmin sport-jousille sopivimpia iskunvaimentimia joten todellakin laitan nuo Sport touringit mietintä myssyyn. Ja tuleehan sitä noilla Advantageille ikää tuossa huhtikuun 5. jo kaksi vuotta (päivämäärä näkyy vanhassa kuvassa) ja tottakai ne voi jo vaihtaa :lol:
Viimeksi muokannut dimebak, To Tammi 03, 2008 19:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: Kummat iskarit alle , Bilstein vai Sachs?

Viesti Kirjoittaja JL »

Jep itse lyhensin heti kättelyssä noita pohjauskumeja yhden makkaran verran eikä toppaa niihin tuo alusta. Itselläni on muuten hyvä alusta tuossa punaisessa mutta hieman pintakova. Turbossa nyt ei voinut edes alustasta puhua. Niin paljon oli sekalaisia iskareita alla ja edestä kumit lyhentämättä, keula pomppi makkaroiden varassa. :roll: Aivan karmea ajaa. No mutta ei siitä sen enempää kun koko auto on nyt vartaassa.

Taidan heittää seuraavan iskarin vaihdon yhteydessä uudet vakio jouset, ainakin tuohon punaiseen. Ja turboon turbon vakio jouset ja vakaajat paikalleen. Noooh männessä näkköö. :roll:
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
T16 AERO
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Touko 14, 2007 10:29
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kummat iskarit alle , Bilstein vai Sachs?

Viesti Kirjoittaja T16 AERO »

Joo itsellä autona on Saab 900 T16 ja iskareina on bilsteinit ja jouset on -40mm lesjöfors ja todella hyvä on kesällä kanttailla mutkiin..
Ilo alkaa kilosta!!!!
Vastaa Viestiin