-83 Turbo ei kulje alle 4000rpm

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: -83 Turbo röpöttää

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Näyttäähän tuolla ostoilmoitus olevan.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=19&t=65169
janio89
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:45
Paikkakunta: Loimaa

Re: -83 Turbo röpöttää

Viesti Kirjoittaja janio89 »

Jaa-a ei oo selkoa tullu ko ei joulun aikoihin eikä sen puoleen oikeen välipäivinäkään oo kerenny autoo perehtymään. Mutta semmosta röpötystä ei oo enää niin pahasti ainakaa pitänyt, tehot edelleen pahasti hukassa. Ykkösellä jaksaa mennä ja kakkosellakin sitten kierroksilla ja saa kolmosellaki vauhdin sinne sadan tuntumaan, mutta sitten onkin jo tuskasempaa. Vkoloppuna oikeen pitkällä suoralla sai vedättämällä 130 tauluun... Ja putkesta kuuluu myös pientä paukkumista kun auto käy paikallaankin ja vähä kuuntelee ja pikkasen kaasutteleekin ehkä.

Voiko olla sytkäpuolen vika vai puuttuuko esim joku lisärikastus mikä pitäisi tulla ahdoilla? Koska isommilla vaihteilla ei tosiaan jaksa kulkea enää ahdoilla. Ja kuuluuko asiaan että kun on ahtopaineet korkealla niin sisälle kuuluu suhinaa joka tulee mielestäni jostain kojelaudan sisältä, ehkä jaloilta päin?
-64 Volvo PV
-86 Volvo 240
-79 Dodge Aspen
-83 900 Turbo (Myyty)
Varaosina: -83 900 Gls (Myydään osina, kyselyt yv:llä)
Pellolla: Läpimätä -83 900 Gls Sedan
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 740
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Re: -83 Turbo tehot hukassa/ järjetön bensan kulutus

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Ei sieltä kojelaudasta mitään suhinaa pitäisi kuulua.
Jos kuuluu, niin ylipainekatkaisin tai sinne menevä letku vuotaa?
Toimiiko ahtopainemittari?

Yksi vikapaikka voisi olla ohjauspaineventtiilin lämpökierukan maadoitus.
Sen maadoitusjohdin tulee kiinni laturiin. Se johdin oli mulla kerran poikki (83- 900 turbo)
ja silloin bensa kelpasi.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
kh900t8
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: La Joulu 20, 2003 11:06
Paikkakunta: Espoo

Re: -83 Turbo röpöttää

Viesti Kirjoittaja kh900t8 »

janio89 kirjoitti:Ja kuuluuko asiaan että kun on ahtopaineet korkealla niin sisälle kuuluu suhinaa joka tulee mielestäni jostain kojelaudan sisältä, ehkä jaloilta päin?
Suhina tulee mitä todennäköisemmin tuosta ylipainekatkaisijasta, normaali vika...Helpoin kun ohittaa sen! Mutta kulutukseen ei varmasti tee tuollaista ongelmaa.
#1833
9-5 Aero vm.2000
96 -75 (pr)
janio89
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:45
Paikkakunta: Loimaa

Re: -83 Turbo tehot hukassa/ järjetön bensan kulutus

Viesti Kirjoittaja janio89 »

Juu ahtopainemittari toimii ja suhina taitaa alkaa jossain siinä keltasen alueen puolivälin jälkeen. Mitäs mieltä arvon raati on voiko sekin aiheuttaa näitä oireita ko katoin suuttimien suihkut ja yhdessä oli muita heikompi. Tämä on just se jonka suutinputki on paikattu ja saattaa olla hieman huonommin virtaava ko muut. Eikös se periaattessa vois tehdä kans tommosta kun ahdoilla menee sitten liian laihalle kun ei saa tarpeeks bensaa? No täytyy hankkia ehjät putket ja kattoo mitä sanoo...
-64 Volvo PV
-86 Volvo 240
-79 Dodge Aspen
-83 900 Turbo (Myyty)
Varaosina: -83 900 Gls (Myydään osina, kyselyt yv:llä)
Pellolla: Läpimätä -83 900 Gls Sedan
T16 AERO
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Touko 14, 2007 10:29
Paikkakunta: Kajaani

Re: -83 Turbo tehot hukassa/ järjetön bensan kulutus

Viesti Kirjoittaja T16 AERO »

Saattaa olla joku alipaineletku irti tai jäätynyt tukkoon jos sinne on päässyt kosteutta. itsellä saattaa olla sama vika kone nimittäin käy todella rikkaalla. pitää säätää megasquirt uudelleen ja tarkistaa letkut:( syö paljon bensaa ja röpöttää
Ilo alkaa kilosta!!!!
janio89
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:45
Paikkakunta: Loimaa

Re: -83 Turbo tehot hukassa/ järjetön bensan kulutus

Viesti Kirjoittaja janio89 »

No ei oo mitään letkuja näkyny irti vaikka niitäkin oon katsellu. Röpötystä se ei enää niinkään pidä mutta tehot on hukassa ja tuntuu vaan hyytyvän kun pitäis ruveta ahtaan... Välillä myös nykäsee ajossa kerran tai pari peräkkäin...
-64 Volvo PV
-86 Volvo 240
-79 Dodge Aspen
-83 900 Turbo (Myyty)
Varaosina: -83 900 Gls (Myydään osina, kyselyt yv:llä)
Pellolla: Läpimätä -83 900 Gls Sedan
janio89
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:45
Paikkakunta: Loimaa

Re: -83 Turbo ei kulje alle 4000rpm

Viesti Kirjoittaja janio89 »

Nyt on suutinputket vaihdettu ja auto rupes kulkemaan niinku turposaapilta saattaa odottaa, mutta se vika on edelleen että pienillä kierroksilla ei toimi vaan tuntuu hyytyvän vaan jos koittaa kiihdyttää. Mutta kun on kierroksia vähä vajaa 4000 niin auto kulkee kuin unelma. Tekeekö toi ylipainekytkimen vuoto jotain tämäntapaisia oireita vai mistä vikaa metsästää?
-64 Volvo PV
-86 Volvo 240
-79 Dodge Aspen
-83 900 Turbo (Myyty)
Varaosina: -83 900 Gls (Myydään osina, kyselyt yv:llä)
Pellolla: Läpimätä -83 900 Gls Sedan
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: -83 Turbo ei kulje alle 4000rpm

Viesti Kirjoittaja jus »

janio89 kirjoitti:Tekeekö toi ylipainekytkimen vuoto jotain tämäntapaisia oireita vai mistä vikaa metsästää?
Vuoto alipaineletkuissa (ja niihiin liittyvissä komponenteissa kuten ylipainekytkimessä) voi muuttaa sytytysennakon säätöä ja seoksen ahtorikastusta. Kannattaa se vuoto jo nyt tukkia ja jos vika säilyy, niin sitten jatkaa selvittelyjä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: -83 Turbo ei kulje alle 4000rpm

Viesti Kirjoittaja JL »

Onhan ilmaputsari ja bensasuodatin vaihdettu? Oletko käyttänyt bensapumpun pois tankista? siinä on sellainen sihti siinä pumpun imupäässä. Itsellä on joka autossa ollut melkoisesti paskaa tuossa sihdissä.

Oma T8 oli juuri samanlainen että ei toiminut kuin ahdoilla kunnolla. Noh vaihtelin ja putsailin nuo edellä mainitut osat niin virkistyi kummasti. Ilmanputsari oli sen näköinen ettei sitä ollut kukaan varmaan 10vuoteen vaihtanut. :roll:
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
janio89
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:45
Paikkakunta: Loimaa

Re: -83 Turbo ei kulje alle 4000rpm

Viesti Kirjoittaja janio89 »

Ilmanputsari on juuri hiljattain vaihdettu, mutta bensasuodatinta ei. Täytyy nyt kattella sitä ylipainekatkasinta ja koittaa vaikka ohittaa se. Ilmesesti käy ihan letkut yhteen liittämäl, tarviikohan jotain johtoja toisiinsa kytkee?
-64 Volvo PV
-86 Volvo 240
-79 Dodge Aspen
-83 900 Turbo (Myyty)
Varaosina: -83 900 Gls (Myydään osina, kyselyt yv:llä)
Pellolla: Läpimätä -83 900 Gls Sedan
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: -83 Turbo ei kulje alle 4000rpm

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

helpolla pääsee kun ottaa letkun irti ylipaine kytkimeltä ja seuraa sitä, tulee sellainen neljä haarainen jako pala mistä lähtee yksi letku esim. ahtomittarille.

no tuon tilalle vaihtaa kolmihaaraisen jakokappaleen niin jää tuo ylipaine kytkimen letku pois.

johtoa ei kannata irrottaa sillä sitten ei ahda enään kuin peruspaineille.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
janio89
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:45
Paikkakunta: Loimaa

Re: -83 Turbo ei kulje alle 4000rpm

Viesti Kirjoittaja janio89 »

No mulla ainaki ylipainekytkimelle tuli letku sieltä imusarjalta päin ja lähti toinen ahtomittarille. Ohitin nyt ton kytkimen laittamal letkut yhtee ja sihinä loppu, mutta kulkuun ei mitään vaikutusta tullut, edelleen hyytyy ahdoilla jos kierroksia alle se 4000. Kattelin myös likipitäen kaikki muutki alipaineletkut konetilasta läpi ja jos vähäki haurastunu/kovettunu oli pää niin nappasin sen verran pois että sai parempi kuntosta letkua kiinni. Ei vaikutusta silläkään toimenpiteellä, usko tässä kohta loppuu... :roll:
-64 Volvo PV
-86 Volvo 240
-79 Dodge Aspen
-83 900 Turbo (Myyty)
Varaosina: -83 900 Gls (Myydään osina, kyselyt yv:llä)
Pellolla: Läpimätä -83 900 Gls Sedan
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: -83 Turbo ei kulje alle 4000rpm

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Itselläni leikki sytytysosien takia vähän milloin mitenkin. Championin tulpilla en saanut koskaan toimimaan kunnolla (8kpl ostin ja neljällä parhaasta toimi jotenkuten kunhan ahdot ei menneet yli 0,5:den), lisäksi vanhoilla bougin sytkäpiuhoilla ei toiminut mikäli puolanjohto meni mankkuvenan vierestä. Pirun pienestä osaa olla kiinni. Myös bensapumpun kulahtaminen aiheutti päänvaivaa, ei hajonnut kerrasta vaan hyytyi vähitellen.
Oletko katsonut puristukset koneesta...?
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
janio89
"Tuplakaasari"
Viestit: 91
Liittynyt: Ma Huhti 11, 2005 08:45
Paikkakunta: Loimaa

Re: -83 Turbo ei kulje alle 4000rpm

Viesti Kirjoittaja janio89 »

Nii-i sytkäosia määki oon miettiny et voisko olla vikaa... Koululla testeri kyl näytti sytyksen olevan ok. Vaihdoin siihen uudet sytkäosat ennen ajoon ottamista, ne on mallia motonet. Onko tämmönen niin nirso auto et tarvis olla hienommat vehkeet?
-64 Volvo PV
-86 Volvo 240
-79 Dodge Aspen
-83 900 Turbo (Myyty)
Varaosina: -83 900 Gls (Myydään osina, kyselyt yv:llä)
Pellolla: Läpimätä -83 900 Gls Sedan
Vastaa Viestiin