Satkun takapyörän laakerit

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Satkun takapyörän laakerit

Viesti Kirjoittaja iku »

Mahtaakohan olla laakerit sököt mun satkussa, kun rengasta heiluttamalla tuntuu selvästi välystä jossain, tavallaan kuin vanne olisi löysässä? Vanteet ovat kyllä kiinni kunnolla. Tuo heilunta joka tapauksessa selittänee takarenkaiden aika voimakkaan kulumisen renkaan ulkosyrjältä.

Ja kuinkakohan paha homma noiden laakereiden vaihto mahtaa olla? Näyttivät olevan aika tyyriitä laakereita ainakin Motonetissä, harakiri-osa 76€/kpl ja SKF 115€/kpl... :(
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2011
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Aika helppo vaihtaa, kun on koko napa :wink: mutta katso ekana ettei se vaan ole löystynyt.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ilmeisesti se on uudemman mallinen, eli ei erillisiä laakereita. Vaihtoon taitaa riittää kunnon iso avain, jolla navan mutteri avataan, vedetään vanha napa pois ja asennetaan uusi napa paikalleen (eli koko napa vaihtuu laakereiden mukana), mutterin kiristys 300Nm kireyteen. Lyödään mutteriin lukituslommo uran kohtaan, kuppiin vaseliinia sisään ja kansi päälle.

(Ohjeet napattu Alfamerin korjauskirjasta omin sanoin kerrottuna.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Hmm... omaani on isän toimesta joskus vaihdettu takanavat laakereineen(uudempaa mallia) tosin akselissa ei ole sitä uraa eikä näin ollen mutteriinkaan voi lyödä sitä lukituslommoa. Ja mietin vielä tuota vaseliinin tunkemista sinne kupin alle, että uudemman navan tiivisteet varmaan pitää huolen siitä, että vaseliinia ei juuri mene laakeriin. Olenkohan oikeassa? No, nyt kuitenkin avasin ne kupit ja jouduin kiristämään muttereita kun takapäästä kuuluu kolinaa. No, 300 Nm lienee suhteellisen kova lukema, eikä mulla ollut kunnollista hylsyä... No, lopullinen kiristys vielä tekemättä, vaikka pyörät pysyvätkin alla. Outona ilmiönä on tullut silloin tällöin oikean takapyörän "epätasapaino". Eli vaikuttaisi niinkuin rengas ei olisi tasapainotettu oikein, mutta kun ilmiö esiintyy satunnaisesti ja kestää seuraavaan vauhdin hiljentämiseen saakka(ilmiö esiintyy vain matkanopeuksilla 80-100km/h). Olen hieman ulalla... ja siihen kolinaankin olisi hyvä löytää(keksiä) joku syy. Takajouset ja iskarit vaihdoin juuri ja poikitaistangon puslatkin ovat erittäin hyvässä kunnossa. Koiranluiden puslat on vaihdettu aikaisemmin. Vaihtamatta ovat ainoastaan alatukivarsien puslat. Jos vielä yrittäisi kiristää nuo navat ja kokeilla mitä tapahtuu...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No, jos ei parempaa neuvoa löydy, niin ota henkilövaaka apuun. Metrinen varsi siihen avaimeen, jolla väännät mutteria. Sit vaan meet vaakaan ja avainta alaspäin painamalla kevennät siis itseäsi 30kg.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

-------------------->8------------------
Outona ilmiönä on tullut silloin tällöin oikean takapyörän "epätasapaino". Eli vaikuttaisi niinkuin rengas ei olisi tasapainotettu oikein, mutta kun ilmiö esiintyy satunnaisesti ja kestää seuraavaan vauhdin hiljentämiseen saakka(ilmiö esiintyy vain matkanopeuksilla 80-100km/h). Olen hieman ulalla...

--------------8<------------------

Onkos kukaan ollut katsomassa mitä siellä takapäässä tapahtuu kun tuo vapina on "päällä". Yleensä tuo johtuu juuri laakerin kulumisesta kuivumisen vuoksi, paikallaan ei tunnu välystä juuri lainkaan, mutta ajossa kuulat löytävät väljät paikat ja alkavat vispaamisen.
Yhdessä 405 peukalontissa oli molemmat takapyörän laakerit loppu juuri tuolla tapaa ja sopivassa vauhdissa kurviin tullessa meinasi kuski tippuua penkiltä, kun vatkasi niin maan :twisted: :sti.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Hmm, tuota laakerin kulumista olen epäillyt yhdeksi syyksi, mutta navat eivät ole edes kauhean vanhat. Olisko aika lailla 3 vuoden ikäiset, eikä niillä ole vielä maailman ympäri ajettu. Kolina on kuitenkin paikallistettu oikealle puolelle ja kai syykin siihen jossain vaiheessa löytyy. Navat hommattiin Motonetista aikoinaan, lieneekö laadussa ongelmia? Onko muilla kokemuksia vastaavista takanavoista?
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Johan nyt on. Viimeksi epätasapaino tuntui olevan takana, nyt epätasapaino tuntui eilisellä reissulla edessä. Joku nyt tuntuu olevan vialla Continentalin Eco Contacteissa. Tuossa taannoin kun pyöritin takarengasta, kun takapää oli tunkilla ilmassa, oli renkaassa ihan selvästi havaittavissa oleva pystyheitto. Fillaripuolella olis menny vanne rihtaukseen, mutta mitäs nyt? Meneekö toleransseihin vai miten on? Jotenkin tuntuu, että kun lähtee reissuun, niin pitää ensin ajaa renkaat lämpöseksi, sitten tärinät pois ja sitten voikin ajella suht mukavasti. Ja huomioitavaa lienee se, että joka nurkkaan on vaihdettu laakerit max 3 vuotta sitten. Auton vanteet pitäsi olla ok ei kolistellut(ainakaan isä ei tunnustanut :wink: ). Auttaako uudelleentasapainotus, vai onkohan tuo renkaiden ominaisuus?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Itellä on joskus ollut ajopelinä sellainen auto, jossa oli etupyörissä heittoa. Välillä ratti väpätti, mutta kun teki muutaman mutkan, niin väpinä hävisi. Kaarteessa väpinä tuli esille ja jonkinmatkan päästä se hävisi. Pystyheitto renkaissa tekee tommosta. Jos vanteessa ja kumissa molemmissa on pystyheittoa, niin kumia voi kääntää vanteella parempaan asentoon. Olen nähnyt rengasliikkeen tekevänkin näin toisinaan. Tuossa mun kokemassa tapauksessa renkaat oli pilalla. Lievemmässä muodossa sama ilmiö oli tuon nykyisen kulkupelini 900i:n viimekesäisissä renkaissa (ostin syksyllä uudet). Tietty pari oli pakko laittaa taakse, kun edessä olisi rattia tärisyttänyt. Tasapainottamalla niistäkään ei saanut kalua, kun renkaissa oli pystyheittoa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin