UUSI SAABISTI

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Jeltsin
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 12:10
Paikkakunta: Vantaa

UUSI SAABISTI

Viesti Kirjoittaja Jeltsin »

Terve!
Tuli sitten hankittua elämäni 1. Saab! :D
Taipaleeni alkoi tosin hieman murheellisesti kun lähdin Saabiani Oulusta noutamaan: en ajanut kuin 150km ja auto alkoi täristää etupäästä. 8O Kuvittelin ensin, että jokin ripustus on irronnut kun tärinä vain paheni kun piti päästä lähimmälle huoltoasemalle. Pyhäsalmen Nesteellä sitten diagnosoitiin, että moottori oli irronnut korvakkesta ja se aiheutti tämän sietämättömän tärinän. Toivottavasti vetonivelet tms. eivät vaurioituneet kun en voinut kovalla pakkasella oikein tienposkeenkaan Saabia jättää (3-vuotias poika kyydissä), joten 10km tuli ainakin autoa rääkättyä - loppuvaigeessa vetokin alkoi jo loppumaan... :roll:
Mutta, Saabini pitäisi nyt olla taas ajokuntoinen, ilmoitivat pojat Pysäsalmen Nesteeltä!
Auto on muuten -ajokilometrit ja auton ikä huomioiden- suhteellisen siisti pelleiltään ja hyvä ajaa. Saapas nähdä paljonko autoa tonnilla saa? Oikeastaan ainoa mikä epäilyttää on rekisteriotteen järjestysnumero: "17" Paljon on siis omistajia ollut!

Pari kysymystä olisi teille asiantuntijoille. Autoni on siis 900 8v. turbo, vm.-88 (rek.-87), 5-ov. Autossa on ollut vakiovarusteena sähkötoimiset ikkunannostimet ja peilit. Onko nämä "herkut" alttiita rikkoontumiseen, ja jos on, onko kalliita korjata?
Auton ohjaustehostin on rikki. Kokeilivat Pyhäsalmella vaihtaa uusi hihna ja sisään uudet öljyt. Pukkasi ne heti ulos jostain tiiviteestä. Uusi pumppu maksaa "siniseltä tiskiltä" 750e, mutta tietysti autolla voi ajaa ilman tehostajaakin. No problem. Tietysti jos sellaisen jostain romuttamolta saisi, niin voisihan sen siihen heittää. Mistä kannattaa kysellä? Paljonko maksavat? Onko paha vaihtaa?
Mukava yllätys oli, että Saabini valmistusmaa on Suomi. Poislukien avomallit, mitä 900:sen malleja, ja minä vuosina, on Uudessakaupungissa valmistettu? Onko suomalaiset Saabit jotenkin teknisesti (esim. ruostesuojaukseltaan) erilaisia (parempia/huonompia) kuin ruotsalaiset?

Kiitos jo etukäten asiantutevista kommenteistanne! :D
NG 9³ SS 1.8t Linear Business, M5 (MY2008) Snow Silver
(jäsen 44862)
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: UUSI SAABISTI

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Onneksi olkoon!

Saab 900:n valmistuksesta Suomessa (tätä voi paremmin asiaa tuntevat sitten täydentää):

- Tuotanto alkoi 1979, vain muutamaa kuukautta myöhemmin kuin Ruotsissa.

- Tuotanto päättyi peltikattomallien osalta mallivuoteen 1992 (kesällä 1992) kun Ruotsissa peltikattoista OG-satkua valmistettiin vielä mallivuosi 1993, päättyen keväällä 1993. Kangaskattoista tehtiin peräti mallivuoteen 1994 asti, koska seuraajan tulo kesti hieman pidempään kuin peltikattoisella.

- On valmistettu kaikkia korimalleja ja kaikilla moottorivaihtoehdoilla. Lukuunottamatta mallivuotta 1993, ei 900:sia ole Suomeen tuotu Ruotsista muuta kuin yksittäiskappalein (esim. joidenkin mallivuosien ensimmäiset esittelyautot).

- Cabrioletia ja 2-ovista sedania ei ole koskaan valmistettu missään muualla kuin Suomessa.

- 1980-luvun loppupuoliskolla myöskin 5-ovinen ja kaikki oikealta ohjattavat (mm. GB, JP) olivat Uudenkaupungin yksinvalmistusmalleja.

- Tuotanto on ollut tehokkaampaa, parempi tai vähintään yhtä hyvä laatu pienemmin kustannuksin -> tehdas on aina pyörinyt kannattavasti

- Kun Trollhättanin tehtaalla (Saabin päätehdas) oli ongelmia 1980-luvun loppupuolella, ruotsalaiset 'kaappasivat' Uudenkaupungin tehtaan tuotantojohtajan sinne selvittämään sotkuja.

Lisää mm. Juhani Linnoisen kirjassa 'Katto pois' ja foorumia selaamalla.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: UUSI SAABISTI

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Jeltsin kirjoitti:Terve!

Auton ohjaustehostin on rikki. Kokeilivat Pyhäsalmella vaihtaa uusi hihna ja sisään uudet öljyt. Pukkasi ne heti ulos jostain tiiviteestä. Uusi pumppu maksaa "siniseltä tiskiltä" 750e, mutta tietysti autolla voi ajaa ilman tehostajaakin. No problem. Tietysti jos sellaisen jostain romuttamolta saisi, niin voisihan sen siihen heittää. Mistä kannattaa kysellä? Paljonko maksavat? Onko paha vaihtaa?
Mukava yllätys oli, että Saabini valmistusmaa on Suomi. Poislukien avomallit, mitä 900:sen malleja, ja minä vuosina, on Uudessakaupungissa valmistettu? Onko suomalaiset Saabit jotenkin teknisesti (esim. ruostesuojaukseltaan) erilaisia (parempia/huonompia) kuin ruotsalaiset?
Motonetissä uusi pumppu maksaa 150 euros, siis pelkkä pumppu, hammastankoa ei siellä ole, mutta saabistitoverit myyvät takuuvarmasti ehjän hammastanko-pumpputsydeemin suunnilleen satasen hinnoilla. Pistä ostotarjous tuonne markkinaosastolle.

Pitävät Suomen Saabeja paremmin tehtyinä, ei kai niissä muuten eroa ole. Tonnareiden osalta taitaa CS mallisto tulla Trollhättanista, muita malleja on tehty Ukissa, kuten liki kaikkia 900 mallejakin.

Onnea vaan uuden saabistin polulle. Täältä saa hyviä neuvoja halvalla ja hyvän kulkupelin valitsit. :)
# 419 Vesa Pohjalainen
Aero tonnari
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Pe Kesä 11, 2004 18:24
Paikkakunta: Pohjaslahti

Re: UUSI SAABISTI

Viesti Kirjoittaja Aero tonnari »

Toi Hernesmaanauto ja osa Lehtimäellä on aika hyvä kanssa noiden Saabin purkuosien kanssa...ite löysin startin tohon aeroon aika kätevästi sieltä.... :)
900classic-93 99gl-80 2x99gl-76 90LUMIKKO 99 gl -81 petro
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: UUSI SAABISTI

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

terve.

Jos pumpussa on vika, niin minulta löytyy ainakin yksi varmasti kunnossa oleva sellainen -88 900i 8v otettu.

Laita yv:tä jos olet kiinnostunut.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: UUSI SAABISTI

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

antti.hakamaa kirjoitti:terve.

Jos pumpussa on vika, niin minulta löytyy ainakin yksi varmasti kunnossa oleva sellainen -88 900i 8v otettu.

Laita yv:tä jos olet kiinnostunut.
Olikos 16 valvessa ja 8 iivarissa samanlaiset pumput ??
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: UUSI SAABISTI

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

ei ole sama pumppu. 8-venttiilisessä on öljy säiliö kiinni pumpussa ja kiinnityskin on erinlainen.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: UUSI SAABISTI

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

antti.hakamaa kirjoitti:ei ole sama pumppu. 8-venttiilisessä on öljy säiliö kiinni pumpussa ja kiinnityskin on erinlainen.
Miten muistan hämärästi, että kasiturbossani oli säiliö samassa paikassa kuin iivari 16:sta...Voiko demettia iskeä... :mrgreen: :mrgreen:
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: UUSI SAABISTI

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Omassa kasiturbossa oli säiliö oikeanpuoleisen etulokasuojan päällä. -88.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: UUSI SAABISTI

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

voi olla, meikäläinen kyllä väärässäkin oletin että kaikissa 8v moottoreissa olisi sama pumppu??
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: UUSI SAABISTI

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

antti.hakamaa kirjoitti:voi olla, meikäläinen kyllä väärässäkin oletin että kaikissa 8v moottoreissa olisi sama pumppu??
Olet väärässä. Niitä säiliöllisiä pumppuja on kahta erilaista, toisessa on kolme reikää hihnapyörässä toisessa ei. Tuo reijillä oleva taitaa olla isompi halkaisijaltaan (aiheuttaa muunmuassa harmaita hiuksia, kun ostaa isommalla pyörällä olevaan pienemmälle tarkoitetun hihnan). lisäksi on vielä tuo kolmas vaihtoehto, eli samantyyppinen asennus, kuin 16-venaisissa.

ps. mulla on kaksi ehjää säiliöllistä pumppua jemmassa ja niitä voi tiedustella vaikkapa yv:llä. Lisäksi löytyy ehjä hammastanko, jossa timmit sisäpään ja ulkopään nivelet. Letkut jne on toki jemmassa, eli koko setti löytyy.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Jeltsin
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 12:10
Paikkakunta: Vantaa

Re: UUSI SAABISTI

Viesti Kirjoittaja Jeltsin »

Minuteman kirjoitti:Omassa kasiturbossa oli säiliö oikeanpuoleisen etulokasuojan päällä. -88.
Meilä taitaa olla sama auto?!
Paljokos meillä on tehoja? Ohjekirja on hukassa - kuten niin usein tämän hintaluokan autoissa - ja olen saanut eri lähteistä eri tietoa: joidenkin mukaan 155, joidenkin 160hv. Kumpi on oikea?
Rekisteriotteessa tietoa ei ole.
Ovatko sähkölasisi ja -peilisi pysyneet toimintakuntoisena?
NG 9³ SS 1.8t Linear Business, M5 (MY2008) Snow Silver
(jäsen 44862)
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: UUSI SAABISTI

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Jeltsin kirjoitti:
Minuteman kirjoitti:Omassa kasiturbossa oli säiliö oikeanpuoleisen etulokasuojan päällä. -88.
Meilä taitaa olla sama auto?!
Paljokos meillä on tehoja? Ohjekirja on hukassa - kuten niin usein tämän hintaluokan autoissa - ja olen saanut eri lähteistä eri tietoa: joidenkin mukaan 155, joidenkin 160hv. Kumpi on oikea?
Rekisteriotteessa tietoa ei ole.
Ovatko sähkölasisi ja -peilisi pysyneet toimintakuntoisena?
No tuskin sama jos ei sitä EX:ää joku ole customoinut 5-oviseksi.. :lol:

Tämä oli -88 turbo jossa vaatimaton intercooler ja vakiona 155Hv. Tosin kaveri jolle auton myin modasi APC- muutoksilla siitä sen n.200 kaakkia mikä siitä helpolla ja suht. luotettavasti on saatavissa, kuulemma. Ajoin autoa modauksen jälkeen, ja suoraan sanottuna V*tutti etten itse leikkiin koskaan ryhtynyt.

Minun tietääkseni 160Hv on ollut 16v Turbon kattiversiossa, katittomassa ollen 175Hv. Voin olla väärässäkin mutta tässä käsityksessä on tullut elettyä.

Toisaalta Saabilla on ollut tapana ilmoittaa tehonsa alakanttiin jopa reilustikin, eli hyvällä tuurilla 20 vuotta vanhassa hyvin pidetyssä ja huolletussa kasitapissakin voi yhä olla se 155Hv.
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: UUSI SAABISTI

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Minuteman kirjoitti:Omassa kasiturbossa oli säiliö oikeanpuoleisen etulokasuojan päällä. -88.
Sama malli ja sama paikka säiliöllä...
Jeltsin
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 12:10
Paikkakunta: Vantaa

Re: UUSI SAABISTI

Viesti Kirjoittaja Jeltsin »

Unohtui myös vielä kysyä bensatankin tilavuudesta. Löytyykö näistä autoista kahta eri polttoainesäiliötä? Eikös polttoainesäiliön tilavuus pitäisi olla 63l? Oman Saabini korkein lukema polttoainemittarissa on 45l. Muuttuko mittaristo näisä viimeisissä satkuissa jossakin vaiheessa niin, että polttoainemittari onkin oikealla puolella (itselläni pa mittari siis vasemmalla)?
NG 9³ SS 1.8t Linear Business, M5 (MY2008) Snow Silver
(jäsen 44862)
Vastaa Viestiin