Tuli sitten hankittua elämäni 1. Saab!

Taipaleeni alkoi tosin hieman murheellisesti kun lähdin Saabiani Oulusta noutamaan: en ajanut kuin 150km ja auto alkoi täristää etupäästä.


Mutta, Saabini pitäisi nyt olla taas ajokuntoinen, ilmoitivat pojat Pysäsalmen Nesteeltä!
Auto on muuten -ajokilometrit ja auton ikä huomioiden- suhteellisen siisti pelleiltään ja hyvä ajaa. Saapas nähdä paljonko autoa tonnilla saa? Oikeastaan ainoa mikä epäilyttää on rekisteriotteen järjestysnumero: "17" Paljon on siis omistajia ollut!
Pari kysymystä olisi teille asiantuntijoille. Autoni on siis 900 8v. turbo, vm.-88 (rek.-87), 5-ov. Autossa on ollut vakiovarusteena sähkötoimiset ikkunannostimet ja peilit. Onko nämä "herkut" alttiita rikkoontumiseen, ja jos on, onko kalliita korjata?
Auton ohjaustehostin on rikki. Kokeilivat Pyhäsalmella vaihtaa uusi hihna ja sisään uudet öljyt. Pukkasi ne heti ulos jostain tiiviteestä. Uusi pumppu maksaa "siniseltä tiskiltä" 750e, mutta tietysti autolla voi ajaa ilman tehostajaakin. No problem. Tietysti jos sellaisen jostain romuttamolta saisi, niin voisihan sen siihen heittää. Mistä kannattaa kysellä? Paljonko maksavat? Onko paha vaihtaa?
Mukava yllätys oli, että Saabini valmistusmaa on Suomi. Poislukien avomallit, mitä 900:sen malleja, ja minä vuosina, on Uudessakaupungissa valmistettu? Onko suomalaiset Saabit jotenkin teknisesti (esim. ruostesuojaukseltaan) erilaisia (parempia/huonompia) kuin ruotsalaiset?
Kiitos jo etukäten asiantutevista kommenteistanne!
