Venttiilinvarrenkumien vaihto 16V koneeseen
Usit?
Moro
Tuo Usit-tiiviste on siis oletus?
Onko kellään varmaa tietoa millaiset nuo tiivisteet ovat ja mahdollista kokoa? Jos tuo tiiviste on mallia Usit, niin sitä tuntuis saavan tarvikkeenakin.
Sama ongelma täälläkin tuon öljynkulutuksen suhteen, paikallisajossa ei syö, mutta matkalla syö jonkinverran. (900i-2,1 16V)
Tuo Usit-tiiviste on siis oletus?
Onko kellään varmaa tietoa millaiset nuo tiivisteet ovat ja mahdollista kokoa? Jos tuo tiiviste on mallia Usit, niin sitä tuntuis saavan tarvikkeenakin.
Sama ongelma täälläkin tuon öljynkulutuksen suhteen, paikallisajossa ei syö, mutta matkalla syö jonkinverran. (900i-2,1 16V)
usit hintaa
Tarkistin Usit tiivisteen hintoja.
En tiennyt pultin vahvuutta mutta oletin sen 10 mm:ksi.
ESIM. 10,7x16x1,5 hinta oli reilun euron kappale. Tulee ainakin huomattavasti halvemmaksi kuin tuo aikaisempi 96e:n systeemi.
Oliko jollain sitä faktatietoa siitä tiivisteen oikeasta tyypistä ja tarkasta koosta??
En tiennyt pultin vahvuutta mutta oletin sen 10 mm:ksi.
ESIM. 10,7x16x1,5 hinta oli reilun euron kappale. Tulee ainakin huomattavasti halvemmaksi kuin tuo aikaisempi 96e:n systeemi.
Oliko jollain sitä faktatietoa siitä tiivisteen oikeasta tyypistä ja tarkasta koosta??
Onko joku jo hankkinut tai jopa vaihtanut noita tiivisteprikkoja?
Jos joku kokeilee noita USIT-tiivisteitä (tai jopa alkuperäisiä), niin voisiko kertoa kokemuksensa tänne.
Pitäis kai itsekkin aloittaa tuo projekti, kun olis vaan aikaa..
Jos joku kokeilee noita USIT-tiivisteitä (tai jopa alkuperäisiä), niin voisiko kertoa kokemuksensa tänne.
Pitäis kai itsekkin aloittaa tuo projekti, kun olis vaan aikaa..
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Usitteja
Tere,
Nyt tuo usit juttu on selvitetty.
Saabin myymä orkkis tiiviste on ulkohalkaisijaltaan 16mm ja tarvikeliikkeistä saatava 13mm, muut mitat samat, eli vahvuus oli 1mm ja pultin vahvuus 8mm.
Pistän vielä kuvat tänne molemmista kunhan saan tuon tarvikeversion käsiini.
Onko raadilla tietoa oisko tuosta 3mm:n ulkohalkaisijan heitosta haittaa, se näyttää aika kapealta?
Hinnasta vielä: Saabilla 6,6e /kpl ja tarvike n. 1e /kpl
Nyt tuo usit juttu on selvitetty.
Saabin myymä orkkis tiiviste on ulkohalkaisijaltaan 16mm ja tarvikeliikkeistä saatava 13mm, muut mitat samat, eli vahvuus oli 1mm ja pultin vahvuus 8mm.
Pistän vielä kuvat tänne molemmista kunhan saan tuon tarvikeversion käsiini.
Onko raadilla tietoa oisko tuosta 3mm:n ulkohalkaisijan heitosta haittaa, se näyttää aika kapealta?
Hinnasta vielä: Saabilla 6,6e /kpl ja tarvike n. 1e /kpl
Kiitos Pedro salapoliisityöstä.
3mm erohan tekee 1,5mm reunalla. Vaikea sitten sanoa onko tuolla merkitystä?
Voihan se olla, että jos kerran ongelma johtuu juuri pintojen epätasaisuuksista, niin tuo ero on merkittävä tiivistymisen kannalta. Tekis kyllä mielei ainakin ensin kokeilla noilla euron kappale olevilla tiivisteillä...
3mm erohan tekee 1,5mm reunalla. Vaikea sitten sanoa onko tuolla merkitystä?
Voihan se olla, että jos kerran ongelma johtuu juuri pintojen epätasaisuuksista, niin tuo ero on merkittävä tiivistymisen kannalta. Tekis kyllä mielei ainakin ensin kokeilla noilla euron kappale olevilla tiivisteillä...
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Kaverini purkaa 9000T16 konetta vuodelta -88 ja siinä ei ollut minkäänlaisia tiivisteitä. Pultit on nk. laippakanta pultteja, eli niissä on vakiota isompi kanta.
Tuo usit-tiivistehän on hydrauliikkapuolella käytettävä tiiviste, ja hyvillä vastinpinnoilla se pitää tiedettävästi 500 baarin paineen. Eli jos vaan tiivistepinnat on vähänkään suorat, niin eiköhän tuo kestä auton öljynpaineen leikiten
Tuo usit-tiivistehän on hydrauliikkapuolella käytettävä tiiviste, ja hyvillä vastinpinnoilla se pitää tiedettävästi 500 baarin paineen. Eli jos vaan tiivistepinnat on vähänkään suorat, niin eiköhän tuo kestä auton öljynpaineen leikiten

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Perinteinen kupariprikka vois olla kaikista taloudellisin ratkaisu tuohon, niinkuin jo Mcfeast tuossa vihjaakin. Nyt onkin sitten hyvä kysyä, onko venttiilikopan tiivisteissä erityistä huomioitavaa, vai ostaako vain sellaisen tiivisteen jossa on ne "puolikuut" valmiina mukana?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Minä ostin puolivuotta sitten motonetistä sen "kiinteät puolikuut" mallin. Asentaminen oli vähän hankalaa kun tiiviste meinaa tippua urastaan kun kannen kääntää ylösalaisin. Pikkasen silikonitiivistettä väliin ja antaa vähän kuivahtaa, niin pysyy paikoillaan. On ainakin minulla pitänyt toistaiseksi.
Ainoa mikä kannattaa ostaessa tarkistaa on se, että tiivisteitä on kaksi kappaletta. Sisä- ja ulkokehälle omansa.
Ainoa mikä kannattaa ostaessa tarkistaa on se, että tiivisteitä on kaksi kappaletta. Sisä- ja ulkokehälle omansa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Mielestäni tiivisteen valinta on vain siitä kiinni onko kansi uudempi vai vanhempi, muistaakseni vanhempi malli oli ohuempi ja uudempi paksumpi. Puolikuut sitten sattuvat olemaan mitä ovat riippuen tiivisteen ostopaikasta motonet/saab.
Meni muuten tunti pari motonetin tiivisteen taivutteluun sopivan malliseksi jotta pysyi kiinni ja siltikin istuvuus vähän heikkoa, mutta kun laittoi haynestn opastamiin paikkoihin silikonitiivistettä niin kyllä näyttäis olevan täysin tiivis.
Meni muuten tunti pari motonetin tiivisteen taivutteluun sopivan malliseksi jotta pysyi kiinni ja siltikin istuvuus vähän heikkoa, mutta kun laittoi haynestn opastamiin paikkoihin silikonitiivistettä niin kyllä näyttäis olevan täysin tiivis.
Taitaapi olla näin, että puolikuut ovat irtonaiset M1986 asti ja "kiinteät" siitä eteenpäin. Näin kertoi minulle motonetin hinnastoMielestäni tiivisteen valinta on vain siitä kiinni onko kansi uudempi vai vanhempi, muistaakseni vanhempi malli oli ohuempi ja uudempi paksumpi. Puolikuut sitten sattuvat olemaan mitä ovat riippuen tiivisteen ostopaikasta motonet/saab.

Samojen ongelmien kannsa olet siis sinäkin paininut tiivisteen asennuksessa, ei tosiaan ollut helppoa saada asettumaan sitä tiivistettä. Oli sullottu semmoiseen pieneen muovipussiin mytylle...
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Missäs USIT tiivisteisiin olet törmännyt...?Mertmi kirjoitti:mielenkiintoinen juttu. Tuo täytyy tarkastaa. Yksi mahdollinen tiivisterengas voisi olla USIT-tyyppinen tiiviste. Se on metallinen prikka, jonka sisäpintaan on vulganoitu tiiviste. Otin siitä kuvan, ja voin sen tähän liittää, kunhan pääsen töistä kotia (työmaan nettiyhteys ei pidä ftp:n käytöstä).
täältä löytyy kuva hinnastosta. ( sivu 43 ) SAAB klubilaisille alennus -60%
ovh:sta. 0,98 -60% = 0,39 + alv = 0,47 euroo kpl. ( 10mm ) 218-10
http://www.hytaflex.fi/pdf/hytaflex_hin ... 1_2003.pdf
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#