mitä eroja rätti nivelissä og900

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
saabisti69
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Su Loka 23, 2005 11:38
Paikkakunta: Oulu

Re: mitä eroja rätti nivelissä og900

Viesti Kirjoittaja saabisti69 »

Itsellä on tuo m 82 rättinivel, käykö tuo m 86 sen tilalle, tuo m 82 on samassa kunnossa kuin kuvassa, mut varaosat ovat noita m 86 rättiniveliä?
Viimeksi muokannut saabisti69, Ke Tammi 16, 2008 23:56. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: mitä eroja rätti nivelissä og900

Viesti Kirjoittaja jus »

saabisti69 kirjoitti:Ja millä nimellä tuon m 82 saa tilattua?
86-mallisen näköinen sopi minun 82-autooni ainakin ihan ongelmitta. 82-mallista ei varmaankaan saa enää uutena, ja tuskin haluatkaan. Jos on pakko saada pysymään alkuperäisen näköisenä, niin eikös nimenomaan tuonmallisen pysty kohtuu helposti korjaamaankin itse, niittaat vaan uuden kumilevyn sinne vanhan riekaleiksi menneen tilalle?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
saabisti69
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Su Loka 23, 2005 11:38
Paikkakunta: Oulu

Re: mitä eroja rätti nivelissä og900

Viesti Kirjoittaja saabisti69 »

Olen päätynyt asentamaan tuon M 86 nivelen tuplikseeni vuosimallia 1983 5 speed ja olisi kysymys, että millä vaihteella tuon säätäminen tapahtuu pakilla vai vapaalla ja pitänee varmaankin olla tuo tulipellin puoleinen kiinnitys irti ennen säätöä?

Nyt ois gurut hyvät neuvot tarpeellisia, remonttikertomuksesta lisää myöhemmin.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: mitä eroja rätti nivelissä og900

Viesti Kirjoittaja jus »

saabisti69 kirjoitti:että millä vaihteella tuon säätäminen tapahtuu pakilla vai vapaalla
Vapaalla ei ainakaan. Pakilla pitäisi vaihteensiirtotangossa olevan kohdistusreiän olla keppikonsolin etureunassa olevan reiän kohdalla.
http://townsendimports.com/Web/transmis ... dj.htm#900

Satkussa 86.5 alkaen säätö kolmosvaihteella.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: mitä eroja rätti nivelissä og900

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Senpä näkee, kummalla vaihteella se kohdistus tapahtuu, kun veivaa keppiä jompaan kumpaan asentoon ja katsoo, näkyykö se reikä läpi vai ei.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: mitä eroja rätti nivelissä og900

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tuo nivel tuli juuri -84 tuplikseen vaihdettua, tuollainen värikuvassa esiintyvä sieltä löytyi ja oli kumistaan ratkennut lähes kokonaan. Tilalle laitoin tuon "M86 type" nivelen joka oli muuten peräisin -89 i16:sta.

Vaihteiden kohdistus tuli tehtyä yritys-ja-erehdys-menetelmällä. Mutta löytyihän ne kaikki 5(+pakki) vaihdetta lopulta kuitenkin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Baas 009
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 19:51
Paikkakunta: Ååbu

Re: mitä eroja rätti nivelissä og900

Viesti Kirjoittaja Baas 009 »

Mulla räjähti tuollainen uusimman mallinen taannoin, pakki ei mennyt enää ollenkaan päälle. Kuultuani varaosan hinnan (pitkälle yli 100e) korvasin sen kahdella pilteeman syylärin tms. kannakekumilla jossa on menee läpipultti ja kumi on siinä varressa. Toiminut jo ~20kkm ilman ongelmia. Ainoa ongelma oli asennuksessa kun kumpikaan varrenpää ei suostunut lähtemään minnekään irti akseleistaan niin joutui repimään vanhan kuminivelen kappaleiksi että sai sen pois paikaltaan. Ei ollut kiva homma auton alla maaten.. Tämä tosin poisti tarpeen vivuston uudelleensäädölle.

-Ville
saabisti69
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Su Loka 23, 2005 11:38
Paikkakunta: Oulu

Re: mitä eroja rätti nivelissä og900

Viesti Kirjoittaja saabisti69 »

Nyt on rättinivel vaihdettu ja kas kummaa vitonenkin löytyi, aika mediasksikäs oli vaihtaa tuossa kylmällä pihalla, onneksi tuli naapuri auttamaan kunnon työkalupakin kanssa aikaa meni kokolailla tunti ja kädet oli mustana kainaloita myöten. Heittämällä meni tuo m86 nivel tuon m 82 tilalle. Kiitti kaikille vinkeistä.
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: mitä eroja rätti nivelissä og900

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

Todii. Tulipa tuolla aiemmin jo kyseltyä missä pakkivalon anturi asustelee ym. Vaihdoin anturin vanhasta varaosa autosta ja jätin prikan alta pois. Pakkivalot rupesi toimimaan. Toimi 1kk ja pimeni. Rassasin anturin esille ja johtoja nitkuttamalla syttyi. Putsailin liittimet ja johtojen abikot, lisäsin myös kuparitahnaa. Taas toimi 1kk ja pimeenä.
Nyt huomasin, että pakkivalot ei toimi, kun syttyvirrat kääntää päälle/käynnistää auton. Pitää käyttää vaihteita vapaalla ja uudestaan pakki päälle niin toimii.

Auto on emäntäni ajossa ja kerran hän tuli oikein moottoritietä taajama-ajon sijasta kotiin ja valitti, että 5 vaihde ei meinannut mennä päälle. Jokunen aika sitten myös valitti, että virta-avain ei meinannut kääntyä startatessa. Johtustkan nuo kaikki oireet kuluneesta rättinivelestä. Jospa vaihteet ei kytkeydy kunnolla ja pakki ei mene ihan "perille" asti jolloin valot ei toimi ja avain ei käänny virtalukossa kunnolla.

Tarviiko jotain erikoistyökaluja, kun vaihteen siirtimen kohdistaa rättinivelen vaihdon jälkeen?

Joku oli ranettanut rättinivelen kuntoon bilteman kannakekumeilla oliskohan kellään antaa koodia?

Auto on siis -92 i16v 2.0 ja nivel ilmeisesti tuo kullanvärinen. Auto ei ole nyt pihassa niin ei pääse katsomaan. Kiitoksia tiedoista.
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: mitä eroja rätti nivelissä og900

Viesti Kirjoittaja jus »

Saapas_saabas kirjoitti:5 vaihde ei meinannut mennä päälle. Jokunen aika sitten myös valitti, että virta-avain ei meinannut kääntyä startatessa.
Voisi olla aiheellista yrittää aluksi varmistaa että vaihteensiirtotangon säätö on OK ja että pakkilukon rattaat kääntyvät virtalukon mukana niin kuin pitää (ettei esim. ole jousi poikki). Tai varmistaa, että vaihdekepin haitarikumin alta pallon juuresta kolme ruuvia ovat tiukalla.

Väärin säädetty keppi, huono pakkilukon toiminta yhdistettynä taktiikasta ei niin perillä olevaan käyttäjään voi aiheuttaa juurikin noita ongelmia.

Jos rättinivel näyttää päällisin puolin ehjältä, nivelessä itsessään tuskin on mitään vikaa.

Kepin säätöön ohjeita:
http://townsendimports.com/Web/transmis ... dj.htm#900
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=43469
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: mitä eroja rätti nivelissä og900

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

oletko koittanut kuinka se anturi pelaisi jos laitat sen säätö prikan sinne väliin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: mitä eroja rätti nivelissä og900

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

3 ruuvia kumipalkeen alla vaihdekepin juuressa on kiinni ja lattiaan kiinnitys on ok. Lisäksi vaihdekeppi konsolissa oleva 6mm reikä on kohdakkain tangossa olevan reiän kanssa, kun 3 vaihde on kytkettynä vm -92.

Pakkilukon rattaista en osaa sanoa mitään. Virta-avain käänty normaalisti, kun kävin itse sitä katsomassa ja emäntä sanoi, että on sen jälkeen toiminut.

Liekö mahdollisesti jotain särjetty murtovarkaan toimesta (edellisten omistajien aikaan). Kuskin oven lukko väännetty solmuun ja keskikonsolin sisältä löytyi virtalukon ympärillä olevan vihreän pleksin paloja. Uusi pleksi on paikallaan, mutta kaikki tämä yhdessä kielii varkaan käyntiä. Saabin ollessa kyseessä pakkilukko on joku murrettu tai voro on yllätetty. Vika voisi siis olla pakkilukossakin? Tuohon tutustuminen taitaa olla aika vaikeaa. Onko siinä mitään säätöjä?
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: mitä eroja rätti nivelissä og900

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

antti.hakamaa kirjoitti:oletko koittanut kuinka se anturi pelaisi jos laitat sen säätö prikan sinne väliin.

On jäänyt kokeilematta, koska alunperin ei toiminut prikan kanssa ollenkaan. Valot välähti kuitenkin, kun keppiä käänsi lisää oikealle pakin ollessa päällä. Prikan poistolla toimi normaalisti. Kepin kääntö ei nytten auta. Valot syttyy, kun käyttää vapaan kautta. Kosketus häriöstä tuskin on kyse. Jokin säätö siellä taitaa mättää.
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: mitä eroja rätti nivelissä og900

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

Päästin dremelillä anturin rungosta pari milliä pois ja sain anturin uppoamaan syvemmälle. Nyt tuntuisi toimivan. Toivottavasti nyt sitten vuosia eteenpäin.

Vika ei siis ollut rättinivelessä ja nivel oli tuommoinen kullanvärinen mikä värikuvassa on ja auto -92.
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
Vastaa Viestiin