900 i 16 V:n tehot katoilee, miksi?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
hublis
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 15:03
Paikkakunta: Helsinki

900 i 16 V:n tehot katoilee, miksi?

Viesti Kirjoittaja hublis »

Tuli tässä taas muutaman saksalaismerkkien parissa vietetyn vuoden jälkeen into kaivaa tallin nurkasta Saab aktiiviseen käyttöön. Tuota juhlavaa ajatusta tosin varjostaa eräs seikka, nimittäin auton tehot & niiden puute. Kyseessä on otskikon mukainen vuosimallin -89 ysisatanen. Osaatteko omasta kokemuksestanne kertoa, mikä mahtaisi olla syynä varsin heikkoon moottoritehoon. Tämä ilmenee paitsi kiihdytyksissä niin paikoiltaan kuin ohituksissakin, niin myös esim. moottoritiellä, jossa saabas ei meinaa jaksaa ajoittain kulkea tuota lain sallimaa 120 km/h nopeutta. Hetken päästä nopeus saattaa taas nousta, mutta mistään "terveen" tuntuisesta kiihtyvyydestä ei voida puhua. Eikös tuon 16 V:n pitäisi olla kuitenkin suhteellisen pirteä peli kunnossa ollessaan?

Ennen auton siirtämistä seisontaan, tuli siihen vaidettua mm. äänenvaimentimen pönttö, ilmamassamittari, polttoainesuodatin, tulpat yms. Eivät vaan vaikuttaneet menohaluihin millään lailla. Mystinen seikka on myös se, että auto rikkoo ajoittain sytytystulppia. Siis murtaa ne rikki.

Mahtaisikohan ohjausyksikön vaihdolla saada parannusta tilanteeseen?

Vinkkejä ja tietoa otetaan ilolla vastaan!
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2078
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900 i 16 V:n tehot katoilee, miksi?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

onko oikeanlaiset tulpat ja ovatko tulpan johdot kunnossa?

pensapumppu tai sen liian alhainen jännite voivat olla myös syy meno halujen puutteeseen.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
hublis
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Tammi 05, 2004 15:03
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 i 16 V:n tehot katoilee, miksi?

Viesti Kirjoittaja hublis »

Tulpanjohdot on vaihdettu, samoin tulpat tarkastettu, että ovat varmasti oikeanlaiset. Varaosaliikkeestä kyllä kivenkovaan väittivät lopulta vääränlaisia tulppia oikeiksi, mutta tarkistus merkkiliikkeestä ohjasi ostamaan varmasti oikeat tulpat.

Täytyypä ottaa tuo bensapumppu syyniin. Kiitos vinkistä!
Vastaa Viestiin