DI/APC satkuun?!?
DI/APC satkuun?!?
Onko kukaan tehnyt tai onko kukaan löytänyt netistä ohjeita miten satkuun saisi asennettua DI/APC-systeemin?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: DI/APC satkuun?!?
Pelkkää DI:tä on kullu kuullut/nähnyt istutettavan. Eli DI+APC systeemistä pelkkä DI järjestelmä, ja satkun oma APC ohjaamaan ahtoja.
Esim. 900aero.com
Satkun APC, ja tonnarin DI/APC kun ei ole mitään kummosia ohjaamaan isompia ahtoja fiksusti jos lähtee enemmänkin paineita nostelee.
Esim. 900aero.com
Satkun APC, ja tonnarin DI/APC kun ei ole mitään kummosia ohjaamaan isompia ahtoja fiksusti jos lähtee enemmänkin paineita nostelee.
Re: DI/APC satkuun?!?
Normaalisysteemi olis mielessä mutta jos tuon pelkän DI:n asennus ei ole paha rasti niin sellainen kyllä kiinnostaisi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: DI/APC satkuun?!?
DI:n asennukseen tarviit seuraavat palikat:
DI+APC tonnarin DI puolen boxin ja mielellään kaapelisarjan, sekä MAP-anturin, kampiakselin anturin sekä hihnapyörän sisältä sulkijalevyn.
EZK-satkusta tarvitset hihnapyörän johon asennat sopivilla prikoilla tuon tonnarin sulkijalevyn.
Mahdollisesti tarvitset myös sen öljypumpun puolen kannen, mikäli autossasi ei ole paikkaa kampiakselin anturille. Ainakin minun -88 T16 satkun koneessa oli valmis paikka.
tonnarin kampiakselin anturin tilalle sopinee myös EZK:n sama anturi, ero on ilmeisesti johdon pituudessa
EZK:n sulkijalevy ei sovi DI-järjestelmään.
Lisäksi tarvitset luonnollisesti DI-kasetin ja sopivat tulpat, mielellään kytkentäkaavin sekä reipasta meininkiä
Mikäettei DI/APC menis about samalla tavalla, mutta tässä tulee sellaista haastetta että DI/APC muistaakseni haluaa LH2.4 ruiskulta jonkinlaista palautetta, joten myös ruisku menee uusiksi jolle autossa sattumalta ole LH2.4 ennestään.
DI+APC tonnarin DI puolen boxin ja mielellään kaapelisarjan, sekä MAP-anturin, kampiakselin anturin sekä hihnapyörän sisältä sulkijalevyn.
EZK-satkusta tarvitset hihnapyörän johon asennat sopivilla prikoilla tuon tonnarin sulkijalevyn.
Mahdollisesti tarvitset myös sen öljypumpun puolen kannen, mikäli autossasi ei ole paikkaa kampiakselin anturille. Ainakin minun -88 T16 satkun koneessa oli valmis paikka.
tonnarin kampiakselin anturin tilalle sopinee myös EZK:n sama anturi, ero on ilmeisesti johdon pituudessa

Lisäksi tarvitset luonnollisesti DI-kasetin ja sopivat tulpat, mielellään kytkentäkaavin sekä reipasta meininkiä

Mikäettei DI/APC menis about samalla tavalla, mutta tässä tulee sellaista haastetta että DI/APC muistaakseni haluaa LH2.4 ruiskulta jonkinlaista palautetta, joten myös ruisku menee uusiksi jolle autossa sattumalta ole LH2.4 ennestään.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
Re: DI/APC satkuun?!?
DI/APC on myöskin melkolailla susi, eli ei kannata asentaa ellei sitten aio jättää sen ahtosäätöä pois käytöstä ja antaa sen ohjata pelkästään sytkää. Jonkinsorttista loaditietoa muistakseeni saattoi LH 2.4:ltä olla vailla ainakin uudempi (91->) versio jossa oli muistaakseni pelkkä ahtoilman lämpöanturi eikä omaa MAP-anturia kuten vanhemmissa.
(OT) Tuohon ahtosäätöön meinasin värkkäillä atmelin mikrokontrollerilla ohjatun oman järjestelmän jossa on oma map-anturi takaisinkytkentänä ja joka hakee vaikkapa vanhan satkun magneettiventtiilin avulla jonkin ohjelmoitavan tavoitepaineen joka riippuu rpm-signaalista. Helppo olisi lisätä yksinkertainen nakutustulokin vielä, jos käyttää vanhan APC:n nakutusledin lähtöä tai sitten jos saa DI-kasetin nakutussignaalia tulkittua ja tekee sille oman piirin. Näitähän on kyllä saatavilla kaupallisena jo ja onnistuu jo joillain ohjelmoitavilla ruiskuilla.
(OT) Tuohon ahtosäätöön meinasin värkkäillä atmelin mikrokontrollerilla ohjatun oman järjestelmän jossa on oma map-anturi takaisinkytkentänä ja joka hakee vaikkapa vanhan satkun magneettiventtiilin avulla jonkin ohjelmoitavan tavoitepaineen joka riippuu rpm-signaalista. Helppo olisi lisätä yksinkertainen nakutustulokin vielä, jos käyttää vanhan APC:n nakutusledin lähtöä tai sitten jos saa DI-kasetin nakutussignaalia tulkittua ja tekee sille oman piirin. Näitähän on kyllä saatavilla kaupallisena jo ja onnistuu jo joillain ohjelmoitavilla ruiskuilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: DI/APC satkuun?!?
Tonnarin APC/DI ahtosäädöistä:
Sen mitä olen tonnari miehiltä kuulenut, niin tuo tonnarin ahtosysteemi (ja LH 2.X) laiskistuu ajan myötä.
Kaverilla oli autossaan lastut, toimii mukavasti hetken aikaa niillä 1.2bar ahdoilla, mutta jonkin ajan (viikkojen) kuluttua maksimi ahtopaine laskee ja ahdot nousee hitaammin. Ominaisuuteen auttaa akkukaapelin irroittaminen hetkeksi ja sillä tavalla boksin nollaaminen, ja taas mennään hetki viri ahdoilla.
Tämä siis käsittääkseni vanhempien DI/APC tonnarien ominaisuus, josta varmaan lisää haulla ja tonnari puolelta.
Sen mitä olen tonnari miehiltä kuulenut, niin tuo tonnarin ahtosysteemi (ja LH 2.X) laiskistuu ajan myötä.
Kaverilla oli autossaan lastut, toimii mukavasti hetken aikaa niillä 1.2bar ahdoilla, mutta jonkin ajan (viikkojen) kuluttua maksimi ahtopaine laskee ja ahdot nousee hitaammin. Ominaisuuteen auttaa akkukaapelin irroittaminen hetkeksi ja sillä tavalla boksin nollaaminen, ja taas mennään hetki viri ahdoilla.
Tämä siis käsittääkseni vanhempien DI/APC tonnarien ominaisuus, josta varmaan lisää haulla ja tonnari puolelta.
Re: DI/APC satkuun?!?
Olisko tuo sitten kova hitsi vaihtaa tuohon Turboon Lucas-ruisku ja alkuperäinen APC-boksi pois, ja näiden tilalle DI/APC ja Boschin LH2.4?Nappe kirjoitti:DI:n asennukseen tarviit seuraavat palikat:
DI+APC tonnarin DI puolen boxin ja mielellään kaapelisarjan, sekä MAP-anturin, kampiakselin anturin sekä hihnapyörän sisältä sulkijalevyn.
EZK-satkusta tarvitset hihnapyörän johon asennat sopivilla prikoilla tuon tonnarin sulkijalevyn.
Mahdollisesti tarvitset myös sen öljypumpun puolen kannen, mikäli autossasi ei ole paikkaa kampiakselin anturille. Ainakin minun -88 T16 satkun koneessa oli valmis paikka.
tonnarin kampiakselin anturin tilalle sopinee myös EZK:n sama anturi, ero on ilmeisesti johdon pituudessaEZK:n sulkijalevy ei sovi DI-järjestelmään.
Lisäksi tarvitset luonnollisesti DI-kasetin ja sopivat tulpat, mielellään kytkentäkaavin sekä reipasta meininkiä
Mikäettei DI/APC menis about samalla tavalla, mutta tässä tulee sellaista haastetta että DI/APC muistaakseni haluaa LH2.4 ruiskulta jonkinlaista palautetta, joten myös ruisku menee uusiksi jolle autossa sattumalta ole LH2.4 ennestään.
Onkohan noita DI/APC-systeemejä ollut 2 litraisissa tonnareissa?
Syy miksi haluttais vaihtaa tuo DI on siinä, että joku päivä tuo tekniikka menee 99:iin ja siinä olis parempi olla kone ilman virranjakajaa. Toki jakaja mahtuu moottorin ja syylärin väliin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: DI/APC satkuun?!?
riippu mikä on
(MimmiTM)
-89 2.0 Turbokoneet on varustettu DI/APC:lla. Kuten jo aikasemmin mainittu taidat tarvita tuohon APC puolen virittelemiseen myöskin tonnarin ruiskuboksin.
DI + APC systeemia taitanee olla vain -88 CC tonnarissa, kaikkein harvnaisin systeemi enivei koska valmistettu vain yhtenä mallivuotena.
Onhan tuo tonnarin (DI/)APC parempi jos ajelee vakio ahdoilla vrt satkun. Jos piikkaa niin säätää sytytys ennakkoa ennekuin laskee ahtoja, eli jonkin verran fiksumpi.
Kannattaa aloittaa etsimällä se öljypumpun kansi ja siivapyörä ensin EZK satkusta, hankit sitten DI/APC tonnarin. Luulisi saavan halvalla tuon ikäisiä viallisia vehkeitä.
Vaihdat koko ruisku systeemin kaikkineneen DI/APC ja LH . Saisit samalla tonnarin EDU2: (kulutukset yms) "ajotietokoneen", otat tonnarista anturit niin edu varoittaa jos koneessa on liian vähän jäähdytys nestettä, öljyä, tai "pissavettä" yms jännää.
(Ruiskun vaihdossa vaihtoon menee myös: IMM, anturit, yms)
Muista ottaa paljon kuvatuksia kun alat töihin. Olisi mukava seurailla tuollaista projektia.
Olen itsekin miettinyt samaa rojektia mutta tämä opiskelu ja Vaasaan muutto haittaa vähän kuvioita.
Onkova hitsi
(MimmiTM)
-89 2.0 Turbokoneet on varustettu DI/APC:lla. Kuten jo aikasemmin mainittu taidat tarvita tuohon APC puolen virittelemiseen myöskin tonnarin ruiskuboksin.
DI + APC systeemia taitanee olla vain -88 CC tonnarissa, kaikkein harvnaisin systeemi enivei koska valmistettu vain yhtenä mallivuotena.
Onhan tuo tonnarin (DI/)APC parempi jos ajelee vakio ahdoilla vrt satkun. Jos piikkaa niin säätää sytytys ennakkoa ennekuin laskee ahtoja, eli jonkin verran fiksumpi.
Kannattaa aloittaa etsimällä se öljypumpun kansi ja siivapyörä ensin EZK satkusta, hankit sitten DI/APC tonnarin. Luulisi saavan halvalla tuon ikäisiä viallisia vehkeitä.
Vaihdat koko ruisku systeemin kaikkineneen DI/APC ja LH . Saisit samalla tonnarin EDU2: (kulutukset yms) "ajotietokoneen", otat tonnarista anturit niin edu varoittaa jos koneessa on liian vähän jäähdytys nestettä, öljyä, tai "pissavettä" yms jännää.
(Ruiskun vaihdossa vaihtoon menee myös: IMM, anturit, yms)
Muista ottaa paljon kuvatuksia kun alat töihin. Olisi mukava seurailla tuollaista projektia.
Olen itsekin miettinyt samaa rojektia mutta tämä opiskelu ja Vaasaan muutto haittaa vähän kuvioita.

Re: DI/APC satkuun?!?
Pitääpä laittaa nämä jutut talteen ja alkaa ensinnä keräileen vaikka kytkentäkaavioita niin pääsee vertailemaan aluksi niitä.
Ja jos se tosiaan on fiksumpi niin kyllähän kiinnostaa vielä enemmän.
Noista vuosiluvuista vielä, että ilmeisesti tuo -89 2.0 turbot oli DI/APC:llä varustettu mutta mikä ruisku siinä on, LH2.4? Lisävarusteet-opuksessa näyttäisi olevan ko. katilliseen peliin virisetti joka nostaa tehot 165hp ==> 185hp. Tuollainen tehonnosto olisi kyllä sopiva, ehkä enemmänkin mutta ehdottomasti alle 200hp. Joitain osia olisi kyllä pakko vaihtaa kuten 2.1 litraisen imusarja ja kansi, isompi dp, 3" tulolla ja 2.5" lähdöllä oleva katti ja Simonsin puolisarja jos tuosta ei tulekaan tekniikan luovuttajaa. Ja tietenkin ne Sachsin SuperTouringit
Ja jos se tosiaan on fiksumpi niin kyllähän kiinnostaa vielä enemmän.
Noista vuosiluvuista vielä, että ilmeisesti tuo -89 2.0 turbot oli DI/APC:llä varustettu mutta mikä ruisku siinä on, LH2.4? Lisävarusteet-opuksessa näyttäisi olevan ko. katilliseen peliin virisetti joka nostaa tehot 165hp ==> 185hp. Tuollainen tehonnosto olisi kyllä sopiva, ehkä enemmänkin mutta ehdottomasti alle 200hp. Joitain osia olisi kyllä pakko vaihtaa kuten 2.1 litraisen imusarja ja kansi, isompi dp, 3" tulolla ja 2.5" lähdöllä oleva katti ja Simonsin puolisarja jos tuosta ei tulekaan tekniikan luovuttajaa. Ja tietenkin ne Sachsin SuperTouringit

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: DI/APC satkuun?!?
Kuinka tuo tonnarin sulkijalevy eroaa EZK-satkun levystä? Onko siinäkin kaksi "aukkoa"?Nappe kirjoitti:DI:n asennukseen tarviit seuraavat palikat:
EZK-satkusta tarvitset hihnapyörän johon asennat sopivilla prikoilla tuon tonnarin sulkijalevyn.
#1688
900 "S" 3D -92
900 T16 3D -85
900 C 3D -89
900 "S" 3D -92
900 T16 3D -85
900 C 3D -89
Re: DI/APC satkuun?!?
Tonnarin sulkijalevyssä on kolme aukkoa.protossi kirjoitti:Kuinka tuo tonnarin sulkijalevy eroaa EZK-satkun levystä? Onko siinäkin kaksi "aukkoa"?
http://lyhytlinkki.net/?jui2v6p1
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00