900s apc modausta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
gnarlie
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Tammi 24, 2008 10:56
Paikkakunta: turku

900s apc modausta

Viesti Kirjoittaja gnarlie »

Autoista mitään tietämätön tyhmä saabin omistaja tässä taas hei.
Olis tarkotus vähän ässän paineita korotella, kattelin 900aero.com
sivuilta ohjeita mutta siellä nostettiin paineita -> 1.4bar ja olin
ajatellu vähän matalempaa. Löytyisköhän jostain ohjetta? Auto on
vm 90 900s. APC:tä en oo kaivanu joten en voi sen väristä tjms kertoa
vielä.
protossi
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: To Heinä 31, 2003 15:56
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 900s apc modausta

Viesti Kirjoittaja protossi »

Älä suotta käytä liikaa aikaa apc:etsimiseen ässästä, sillä sitä ei ole. Jotkut ovat sen jälkikäteen lisänneet suojaamaan moottoria virityksen jälkeen.

Itsellä on ässä 0,8 bar ahdoilla, välijäähdyttimellä ja ilman apc:tä. Ongelmia ei ole ainakaan vielä ollut. Melkein 100tkm takana tuolla setupilla.

Bensan saannin riittävyydestä on pidettävä huoli. Vuosimallin -92 ruiskun kanssa ei ole ongelma, koska on sama chip kuin täyspaineisessa.
#1688
900 "S" 3D -92
900 T16 3D -85
900 C 3D -89
gnarlie
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Tammi 24, 2008 10:56
Paikkakunta: turku

Re: 900s apc modausta

Viesti Kirjoittaja gnarlie »

Jahas =) Mites tosta noita paineita nostetaan?
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: 900s apc modausta

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Tohon -90 vuotiseen tarvitset: lastun, ylipainekytkimen ohituksen ja bleedin. Ja jos enemmän ahtoja haluat niin IC:tä keulalle.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: 900s apc modausta

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Suosittelen ic:n laittoa (olettaen ettei löydy valmiiksi), kuitenkin tulee nostettua paineita enemmän ja vaikkei nostaisikaan niin tokkopa tuosta haittaa on. Ainakin orkkis-ic:t on senverran halpoja ja helppoja asentaa etten lähtisi suotta pumppaamaan lämmintä ilmaa koneeseen, eiköhän niistäkin jotain hyötyä ole...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900s apc modausta

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

lordofgreed kirjoitti:Suosittelen ic:n laittoa (olettaen ettei löydy valmiiksi), kuitenkin tulee nostettua paineita enemmän ja vaikkei nostaisikaan niin tokkopa tuosta haittaa on. Ainakin orkkis-ic:t on senverran halpoja ja helppoja asentaa etten lähtisi suotta pumppaamaan lämmintä ilmaa koneeseen, eiköhän niistäkin jotain hyötyä ole...
Kyllä tuo orggis 900turbon ic on mielestäni mainettaan parempi. Ihan selvä ero tuli tohonkin minun 99turboon, kun survoin ton 900turbon välijäähdyttimen tohon. Tossahan ic tulee vieläpä hieman ahtaampaan paikkaan, kuin 900:ssa, mutta silti se toi lisää tehoa ja kone ei nakuttele läheskään niin paljoa esim. matalaoktaanisella ajaessa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
protossi
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: To Heinä 31, 2003 15:56
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 900s apc modausta

Viesti Kirjoittaja protossi »

gnarlie kirjoitti:Jahas =) Mites tosta noita paineita nostetaan?
Niin se bliideri, joka jo mainittiinkin on se komponentti, joka nostaa ahtoja.

Se on eräänlainen venttiili, joka virtaaa ilmaa pois hukkoportin painekellolta ja huijaa hukkaporttia luulemaan, että on vähemmän paineita, kuin oikeasti onkaan. Elikkä se toimii vähän kuten APC:n solenoidiventtiili, paitsi ettei osaa adaptoitua nakutukseen yms.

APC ohjaa tuotta "ohivuotoa" pulssinleveysmodulaatiolla, Taisi olla 10 Hz tai jotain sinnepäin se taajuus. Bleederi taas tekee sen tyhmänä aina samanverran suhteessa venttilin avaumaan ja paine-eroon, eikä sisällä mitään suojaustoimintoja.

Elikkä laita ensin siis chip, IC, ylipainekytkimenmodaus/ohitus, ahtopainemittari ja sitten vasta uskaltautuu huijaamaan hukkaporttia bliiderillä. Jos paljon mielit ahtoja, niin pakokaasunlämpömittari hyvä hankinta. APC on teknisesti mielenkiintoinen kapistus ja tuo lisää haasteita, mutta myös suojaa moottoria varsinkin jos kesähelteellä vahingossa tankkaat tiskivettä (95).
#1688
900 "S" 3D -92
900 T16 3D -85
900 C 3D -89
gnarlie
"Tuplakaasari"
Viestit: 61
Liittynyt: To Tammi 24, 2008 10:56
Paikkakunta: turku

Re: 900s apc modausta

Viesti Kirjoittaja gnarlie »

mistäs tollasta lastua kannattaa alkaa etsimään?
bypass hyvän hintanen ainakin doc-power.com:ssa...
vähän ketjun aiheesta ohi mutta menin hölmöyksissäni ostamaan
ngk:n platinatulpat kun motonetissä niitä suositeltiin ja luin
sitten vasta täältä että normaalitkin kävis hyvin(ehkä jopa paremmin?).
Onnistuukohan tuon sytkän ajoitus täysin tumpelolta ja korvakuulolta?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 900s apc modausta

Viesti Kirjoittaja Eski »

Bensalastuja jotkut nikkarit koodaavat itse, laita "ostoilmoitus" markkinaosioon.
Platinakynttilät kestää 3-4 kertaa tavallisten tulppien verran, joten ne rahat ei menneet hukkaan.

Eski
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1824
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: 900s apc modausta

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

NGK platinat on todelakin parhaat tuohon Satkuun eli se oli hyvä valinta.
Jos meinaat alkuperäisessä by-passissa pysyä niin se ei maksa Saabin-tiskillä kun 29e.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 900s apc modausta

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Sytkän ajoitus kannattaa tehdä ajoituslampulla, ei montaakymppiä kustanna sellaisen ostaminen tarvikeliikkeestä, biltemasta tms.

Noita lucaksen (ja LH-jet 2.2:n) lastuja on tullut jonkinverran ohjelmoitua, eli voin tuommoisen peruslastun pientä korvausta vastaan poltella josta on rajoitukset poistettu ja täyskuorman syöttöä lisätty.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin