(Turbo)satkun pakoputki noppaan

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tumppu
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Elo 28, 2006 12:29
Paikkakunta: Seinäjoki

(Turbo)satkun pakoputki noppaan

Viesti Kirjoittaja tumppu »

Suunnitelmana olisi viritellä kulahtaneen näköisestä 90:stä kevään ja kesän aikana oikea katseiden kääntäjä :) Samalla pitäisi saada hieman lisää tehoja, jolloin pakoputkistokin joutuu käsittelyyn.

Elikkä 90/99:ssä on takapenkin alla se järkyttävä ämpäri vaimentimena, siitä pitäisi päästä eroon. Auton perähän kuuluisi olla samanlainen kuin satkussa, mutta onko pohjassa olevat kiinityskohdat ja syvennykset samoilla kohdilla? Ja minkälaisia ovat satkun vakiovaimentimet? Auttakaa miestä mäessä! :)
- Tuomas -
"Tärkeintä vaan on, että on joku paikka missä olla."
Aaviita
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 18:31
Paikkakunta: 33310

Re: (Turbo)satkun pakoputki noppaan

Viesti Kirjoittaja Aaviita »

En muista minkälaiset syvennykset siellä on, mutta tuolta http://www.catalogue.bosal.com/pages/ex ... &year=1985
löytyy kuvia itse putkista.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: (Turbo)satkun pakoputki noppaan

Viesti Kirjoittaja dimebak »

http://kuvablogi.com/nayta/713368/

Tuossa kuva mun 99:n alta. Bosalin pakoputken osista kasattu. Etuputki on 99:n, etuvaimentaja on sama kaasutin/ruiskumalleissa sekä 99 että 900 josta on muistaakseni pätkäisty jonkin verran (jos siis oikein muistan), 900:sen takavaimennin on laitettu sen perään ja ranetettu turbon takaputki jonka sinä pystyt laittaan suoraan. Muista ostaa se takakannatinsarja, kun satkun putki tulee sivummalle kuin nopassa, jouduin sen myös laittaan 99:iin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
tumppu
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Elo 28, 2006 12:29
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: (Turbo)satkun pakoputki noppaan

Viesti Kirjoittaja tumppu »

Tuo taaempi vaimennin ei ole vissiin läpivirtaavaa mallia? Vai onko?
dimebak kirjoitti:Muista ostaa se takakannatinsarja, kun satkun putki tulee sivummalle kuin nopassa
Millä tuo kannatinsarja tulee kiinni autoon? Tarviiko hitsailla tms?

Kiitos vastauksista jo tähän asti :)
- Tuomas -
"Tärkeintä vaan on, että on joku paikka missä olla."
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: (Turbo)satkun pakoputki noppaan

Viesti Kirjoittaja dimebak »

tumppu kirjoitti:Tuo taaempi vaimennin ei ole vissiin läpivirtaavaa mallia? Vai onko?
Ei ole. Se on 900:sen vakiopönttö; kaasari- ja ruiskumalleissa käytetty. Antaa kaiketi paremman vastapaineen, kun käynti muuttui tasaisemmaksi ja vastaa kaasuunkin niin nopeaa kuin kaasaripeli vain voi, Strömbergin kaasuttimella :lol: Kaipa tuossa mulla on vielä se, että on b-moottori (mun mielestä paljon kierrosherkempi kuin h-moottori) ja PerTronixin sytkä.
tumppu kirjoitti:Millä tuo kannatinsarja tulee kiinni autoon? Tarviiko hitsailla tms?
Jos oikein muistan niin tulee koriin. Tarkempaa muistikuvaa ei ole. Mulla tuo kannatin on laitettu alumiinilatalla takapuskuriin kiinni, kun putkea tehdessä linjasin putken about alkuperäiseen kohtaan. Nopassa tuon asennus lienee paljon helpompaa, kun ei tarvi häntäputkea eikä takapönttöä sovitella millään lailla.

Mm. Bosalin sivuilla tuota samaa kannatinta tyrkytetään 90:eenkin.

http://www.catalogue.bosal.com/pages/ex ... search.php
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin