Saab 900 t16 -84 tehoalue eli miten laaja sen kuuluisi olla?
Saab 900 t16 -84 tehoalue eli miten laaja sen kuuluisi olla?
joo eli itselläni on tuollainen 900 t16 ja minusta autoni tehoalue vaikuttaa hyvin kapealta, koska autossani paras tehoalue on n.3200-4500RPM välillä ja mennessä yli tuon 4500RPM tehot vähenee huomattavasti.
Eli miten laaja tehoalueen kuuluisi olla normaalisti?
Eli miten laaja tehoalueen kuuluisi olla normaalisti?
900 T16 4d LUX
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Saab 900 t16 -84 tehoalue eli miten laaja sen kuuluisi olla?
ainakin ylemmillä kierroksilla. onko sytkä osat ja sytytyksen ajoitus kunnossa?
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Saab 900 t16 -84 tehoalue eli miten laaja sen kuuluisi olla?
Laskeeko ahtomittari tehojen mukana siellä 4500rpm jälkeen? Kyllähän se paras vetoalue löytyy tuolta mainitsemaltasi väliltä, eli vääntökäyrä on ylhäällä laskeva eikä maksimitehojen 5500rpm jälkeen juuri puhtia löydy vakiosta. APC:n vakio ahtokäyrä on luontaisesti myöskin ahtoja yläkierroksilla laskeva mutta ei 4500 jälkeen pitäisi vielä kauhean selkeää eroa huomata.
Vikapaikkoja on paljon, lähtien seoksen laihenemisesta tukkeutuneeseen putkistoon tai APC:n nakutusluuloista esim. huonojen tulpanjohtojen takia.
Kunnolliseen vianetsintään jos ei halua summassa osia vaihtaa niin pitäisi ainakin ne ahtopaineet mitata mielellään erillisellä asteikollisella mittarilla ja tosiaan tarkistaa myös sytytyksen ajoitus ja ali/ylipainesäätimen kalvon ehjyys. Lisäksi pitää muutenkin sytytysjärjestelmä olla kunnossa. Samoin bensapumpun, suodattimen ja suuttimien. Ja kovin yleinen vika se on se pakoputken tukkeutuminenkin joka nopeasti hukkaa tehot varsinkin yläkierroksilla.
Vikapaikkoja on paljon, lähtien seoksen laihenemisesta tukkeutuneeseen putkistoon tai APC:n nakutusluuloista esim. huonojen tulpanjohtojen takia.
Kunnolliseen vianetsintään jos ei halua summassa osia vaihtaa niin pitäisi ainakin ne ahtopaineet mitata mielellään erillisellä asteikollisella mittarilla ja tosiaan tarkistaa myös sytytyksen ajoitus ja ali/ylipainesäätimen kalvon ehjyys. Lisäksi pitää muutenkin sytytysjärjestelmä olla kunnossa. Samoin bensapumpun, suodattimen ja suuttimien. Ja kovin yleinen vika se on se pakoputken tukkeutuminenkin joka nopeasti hukkaa tehot varsinkin yläkierroksilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Saab 900 t16 -84 tehoalue eli miten laaja sen kuuluisi olla?
Minun tietojeni pohjalta APC ainakin toimii kunnolla ja se pitää ahdot 0,7bar tienoilla
sen jälkeen kun se on ensin käyttänyt ne n. 1 barissa. Sytkän ajoitus katsotaankin huomisessa huollossa ja seokset samalla, sytkään on uusittu tulpan- ja puolan johdot eli virranjakaja on vanha ja samoin puola. Pakoputki pitäisi kyllä vaihtaa ku meinaa olla reikänen
missä kohdin ahtopaineiden muuten pitäisi laskea siihen 0,7:ään?
kiitos vastauksista.
sen jälkeen kun se on ensin käyttänyt ne n. 1 barissa. Sytkän ajoitus katsotaankin huomisessa huollossa ja seokset samalla, sytkään on uusittu tulpan- ja puolan johdot eli virranjakaja on vanha ja samoin puola. Pakoputki pitäisi kyllä vaihtaa ku meinaa olla reikänen
missä kohdin ahtopaineiden muuten pitäisi laskea siihen 0,7:ään?
kiitos vastauksista.
900 T16 4d LUX
Re: Saab 900 t16 -84 tehoalue eli miten laaja sen kuuluisi olla?
Kaikki on suhteellista. Mahdotonta sanoa luotettavasti onko "tehojen huomattava väheneminen"-vika vai ominaisuus. Voi olla kyse vain siitä ominaisuudesta, mihin kyllästyin vakio satkussa Garretin kanssa. Ensin hitaahko spooli, tehoihin nähden myöhään alkava vetoalue, ja juurikin tuolta 4,5kprm eteenpäin ei juuri mitään lisäiloa. Sitten vähän nostellaan paineita ja ihmetellään kun ei loota kestä. Totuus on se, että:ville.l kirjoitti:joo eli itselläni on tuollainen 900 t16 ja minusta autoni tehoalue vaikuttaa hyvin kapealta, koska autossani paras tehoalue on n.3200-4500RPM välillä ja mennessä yli tuon 4500RPM tehot vähenee huomattavasti.
Eli miten laaja tehoalueen kuuluisi olla normaalisti?
a) ahdin ei ole erityisen hyvä, ja käytettynä (horona) vielä huonompi
b) kansi voisi virrata paremminkin
c) kesällä ic on surkea
Kuulostaa siis perus-satkulta, mutta kuten sanottua voi olla jotain pielessäkin. Näin subjektiivisin seikoin ei oikein osaa enempää sanoa. Käytännönsuorituskyky ainakin on aika heikko vakiona johtuen juuri kapeasta vetoalueesta. Olihan se toki aikanaan upea tunne, se; turbo-potku ja sitä seurannut makea keskialueen vääntö.
...pitäisikin päästä pitkästä aikaa fiilistelemään orkkiksella T03 T16:sella
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Re: Saab 900 t16 -84 tehoalue eli miten laaja sen kuuluisi olla?
Ja yleensä tuo hukkiksen kello rupee antamaan isommilla kiekoilla niin paljon periksi, niin ei jaksaa pitää ahtoja ylemmillä kierroksilla.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Saab 900 t16 -84 tehoalue eli miten laaja sen kuuluisi olla?
apu jousi hukkaportinkelloon kannattaa koittaa, jos on vaikka jousi sen verran kuoleentunut ettei jaksa pitää ahtoja, niin kuin jo edellä mainittiin.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Saab 900 t16 -84 tehoalue eli miten laaja sen kuuluisi olla?
Kiitos vastauksista. Voisi melkeempä kokeilla sitä lisäjousta sinne hukkaportin kelloon ja katsella sitten että paraneeko.
900 T16 4d LUX
Re: Saab 900 t16 -84 tehoalue eli miten laaja sen kuuluisi olla?
Vakiokuntoisen APC:n ei pitäisi antaa ahtojen edes hetkellisesti piikata noin korkealle, ja yläkierroksilla 0,7 barista tullaan jo reilusti alas. Speksin mukaan maksimiahtopaine 0,85 +-0,5 bar, jonka yli ei pitäisi pahemmiin piikata.ville.l kirjoitti:Minun tietojeni pohjalta APC ainakin toimii kunnolla ja se pitää ahdot 0,7bar tienoilla sen jälkeen kun se on ensin käyttänyt ne n. 1 barissa.
Onko APC-boksisi muokattu vai alkuperäinen? Paljonko on perusahtopainetta? Millä mittaat paineen? Nakuttaako - onko nakutuslediä asennettu tai näkyykö ahtomittarista ahtojen portaittaista alenemista?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Saab 900 t16 -84 tehoalue eli miten laaja sen kuuluisi olla?
APC on vakio ainakin minun tietääkseni. En ole asentanut nakutuslediä eli en tiedä että nakuttaako, minulla on joku trisco merkkinen ahtomittari että sekin kyllä voi valehdella.
900 T16 4d LUX