900S tehottomuus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

900S tehottomuus

Viesti Kirjoittaja alustar »

Ensin sanottakoon, että ”paaliin” tms. kommentteja ei tässä tarvita.

Eli autona 1991 900S. Ongelmana on tehottomuus 3500 kierroksen jälkeen. Seuraavat osat / mahdolliset vianaiheuttajat testattu:

- Polttoainepumppu uusi
- B-paineensäädin kunnossa
- Bensapaineet ahdoilla 3.8 bar
- Sytytys kohdallaan
- Nokkien ajoitus kohdallaan
- Sytytysosat uudet
- Ei ahtovuotoja
- Ei imuvuotoja
- Turbo ei vihellä / eikä ole välyksellinen (normaalia enempää)
- Ei anna vikakoodeja
- Kaasuläppäpotikka toimii oikein
- Suuttimet uudet
- Boksi + bensalastu (kokeiltu myös eri boksilla)
- Ei nakuta
- Paineet säädetty bleedillä (kierroksilla n. 0.6)
- Pakoputki ei ole tukossa, katti poistettu
- Bypass uusi

Ja verrokkina käytän toverin 900S joka näyttää perävalot pienemmillä paineilla, autoissa samat osat jne.

Laittakaapa sitten vinkkiä tulemaan, jos jotain unohtunut.

Edit
Viimeksi muokannut alustar, Ke Helmi 13, 2008 18:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
SAAB 99 -83 GL
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: 900S tehottomuus

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Pakoputki tukossa?

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 900S tehottomuus

Viesti Kirjoittaja alustar »

Muutinkin tuota viestiä, eli siis tosiaan putki on auki + katti poistettu.
G-mies kirjoitti:Pakoputki tukossa?

Matti
SAAB 99 -83 GL
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Re: 900S tehottomuus

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Ihmetyttää tämä tapaus kun ei seos tahdo pysyä riittävän rikkaalla isommista suuttimista ja bensalastusta huolimatta.
#1890
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: 900S tehottomuus

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Oletko kokeillut toisella puolalla. Minulla aiheutti just kierroksilla puhdittomuutta.
Uusi puola luultavasti poistaa vian.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 900S tehottomuus

Viesti Kirjoittaja alustar »

vjbremer kirjoitti:Oletko kokeillut toisella puolalla. Minulla aiheutti just kierroksilla puhdittomuutta.
Uusi puola luultavasti poistaa vian.
Puolaa tosiaan en ole vielä koittanut, mietityttää vain, että voiko puolan viallisuus vaikuttaa seokseen kierroksilla?. No sen mitä kapeakaistamittariin on uskomista, eli siis kertaakaan ei tosiaan rikkaan puolelle ole täyskaasukiihdytyksessä mennyt.
SAAB 99 -83 GL
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 900S tehottomuus

Viesti Kirjoittaja Eski »

Entäs ilmamassamittari? Kokeile kaverin auton immua ennen uuden ostamista...

Eski
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 900S tehottomuus

Viesti Kirjoittaja alustar »

Eikös lucasissa massamittari ohiteta täydellä kaasulla ja sitten mennään bensakarttojen mukaan? Korjatkaa jos menee jo pitkälle leimikon puolelle.
Eski kirjoitti:Entäs ilmamassamittari? Kokeile kaverin auton immua ennen uuden ostamista...

Eski
SAAB 99 -83 GL
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900S tehottomuus

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

viallinen pensapumppu? kannattaa mitata paineet ja tuotto.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 900S tehottomuus

Viesti Kirjoittaja alustar »

antti.hakamaa kirjoitti:viallinen pensapumppu? kannattaa mitata paineet ja tuotto.
-Bensapaineet ahdoilla 3.8 bar, tyhjäkäynnillä 2,5 (ilman alipainetta 3.0bar)
-Paljonko pumpun pitäs tuottaa ja missä ajassa, jos sen mittailisi?
SAAB 99 -83 GL
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 900S tehottomuus

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

alustar kirjoitti:Eikös lucasissa massamittari ohiteta täydellä kaasulla ja sitten mennään bensakarttojen mukaan? Korjatkaa jos menee jo pitkälle leimikon puolelle.
Ohitetaan, mutta se ei-kat mallin mittarissa oleva potikka voi hyvinkin vaikuttaa seoksiin muutenkin kuin silloin kun massamittaria käytetään. Eli kannattaa kokeilla toisella..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Re: 900S tehottomuus

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Seosmittarissahan näkyy vain poltettu bensa eli jos ahdoilla osa jäisi palamatta niin seosmittari näyttäisi laihempaa. Tooooodella kaukaa haettua mutta tulipa mieleen tuosta puola ja seoshommasta.
Aki Peltola #1132
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: 900S tehottomuus

Viesti Kirjoittaja tema »

jcarlson kirjoitti:
alustar kirjoitti:Eikös lucasissa massamittari ohiteta täydellä kaasulla ja sitten mennään bensakarttojen mukaan? Korjatkaa jos menee jo pitkälle leimikon puolelle.
Ohitetaan, mutta se ei-kat mallin mittarissa oleva potikka voi hyvinkin vaikuttaa seoksiin muutenkin kuin silloin kun massamittaria käytetään. Eli kannattaa kokeilla toisella..
Hetkinen. Nyt pitää uskaltaa julkisesti kyseenalaistaa toi edellinen. Mitä karttoja tarkoitetaan jos ilmamäärästä ei ole tietoa? Lucasissahan ei ole MAP:pia? Eli eikö WOT:illa mennä vaan ilman lambdaa, ja mahdollisesti jollain ylimääräisellä extra-rikastuksella?
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 900S tehottomuus

Viesti Kirjoittaja alustar »

jcarlson kirjoitti: Ohitetaan, mutta se ei-kat mallin mittarissa oleva potikka voi hyvinkin vaikuttaa seoksiin muutenkin kuin silloin kun massamittaria käytetään. Eli kannattaa kokeilla toisella..
Tuossa tosiaan ruuvvailin sitä mutta ei näyttänyt olevan vaikutusta oikeastaan muuhun kuin siihen massamittarin vastusarvoon, joka taas ei näyttänyt vaikuttavan oikeastaan mihinkään. Eli tod.näk tämä on kuitenkin kat-mallin massamittari.
SAAB 99 -83 GL
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 900S tehottomuus

Viesti Kirjoittaja alustar »

tema kirjoitti: Hetkinen. Nyt pitää uskaltaa julkisesti kyseenalaistaa toi edellinen. Mitä karttoja tarkoitetaan jos ilmamäärästä ei ole tietoa? Lucasissahan ei ole MAP:pia? Eli eikö WOT:illa mennä vaan ilman lambdaa, ja mahdollisesti jollain ylimääräisellä extra-rikastuksella?
Eikös lucasissa mene täyskaasurikastus läppäpotentiometrin ja kierrosluvun mukaan?
SAAB 99 -83 GL
Vastaa Viestiin