Onko satkussani ABS:t?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Jeltsin
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 12:10
Paikkakunta: Vantaa

Onko satkussani ABS:t?

Viesti Kirjoittaja Jeltsin »

Ostin juuri "4D SEDAN 900 I16-DM/2520" Saabin entisen turbon tilalle. Auto on kuin unelma!
Rekisteriotteen toisella sivulla komeilee teksti "VAIHTOEHTOINEN LUKKIUTUMATON JARRUJÄRJESTELMÄ NPN".

Tarkoittaako tämä siis, että autossani on ABS vaikko esim. sitä, että sen saa siihen lisävarusteena tai jälkiasennuksena? Tiedän, että M1992 ABS:t tulivat vakiovarusteiksi (ainakin 2,1l:seen), mutta miten on laita tämän auton suhteen? Käyttöohjekirja ei anna varmaa vastausta koska sielläkin annetaan vähän ristiriitaista tietoa: kojelauta-osiossa (s.4) kerrotaan ANTI LOCK-valosta "Lukkiutumattomilla jarruilla varustetut autot" (eli kaikissa sitä ei olisi?), mutta taas itse ABS-kohdassa (s.40) kerrotaan itse järjestelmästä ilman että siinä olisi tekstiä "lisävaruste" (kuten on esim. ilmastointilaite-kohdassa on).
Mittaristossa on paikka valolle, mutta se ei missään vaiheessä pala.

Jos ulkona olisi talvi, asia olisi helppo testata. En vaan nyt oikein viitsi mennä ulos polttamaan kumia...

Ajattelin vaan, että täältä - jos mistään - löytyisi asiantunteva vastaus. Auto on rek 15.10.90, mutta on vuosimallia 1991 (eli tonnarin penkit, isompi tankki ja paremmin synkronoitu vaihdelaatikko).
OG 9³ 2.0t 5ov. rek.01(vm.02), paketti 2, Driving-paketti, Laser Red
(jäsen 44862)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Onko satkussani ABS:t?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tuskin on...samat lätinät miunki rekisteriotteessa.... ja EI OLE abseja ONNEKSI
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Onko satkussani ABS:t?

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Jos keltainen Anti-lock valo ei pala niin tuskin abseja on...

Liukkaalla absit kyllä huomaa kun jarrupoljin "nykyttää" että hampaista meinaa lähteä paikat...


Tuo abs systeemi on pomminvarma, eipä noissa ole ollut paljonkaan korjattavaa 10 vuoden taipaleella minkä ajan ne mulla on ollut....Enpä antaisi pois....


Otan esimerkiksi kaverini foortin tältä vuosisadalta, niin antureita on vaihdeltu alle 100 tkm ajettuna...Minulla alkuperäiset anturat...
Turbonen
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ma Marras 22, 2004 20:54
Paikkakunta: Kokkola

Re: Onko satkussani ABS:t?

Viesti Kirjoittaja Turbonen »

Helpoimmin se selviää avaamalla konepelti ja tutkimalla jarrutehostinta. ABS-jarrullisessa satkussa on hydraulisesti tehostetut jarrut, alipainetehostinta ei ole.
#2583
900 T8 Special -89 (KR)
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Re: Onko satkussani ABS:t?

Viesti Kirjoittaja Sami »

nalleolut kirjoitti:tuskin on...samat lätinät miunki rekisteriotteessa.... ja EI OLE abseja ONNEKSI
Kuis onneksi? Helkkarin hyvät jarrut noi satkun ABS jarrut.
Citroen C5, OG900t16
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Onko satkussani ABS:t?

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Sami kirjoitti: Kuis onneksi? Helkkarin hyvät jarrut noi satkun ABS jarrut.
Onhan ne mahdollisesti hyvät, ehkä en osaa itse vaan käyttää niitä oikein. Koskaan en ole absittomalla luistellut risteystä pitkäksi, absillisella tuo on käynyt turhankin usein. Suurin etu absittomassa on mielestäni vikaantuvien kohteiden huomattavasti vähäisempi lukumäärä.
Lukko(hätä)jarrutustilanteessa en kuitenkaan kyseenalaista absien hyödyllisyyttä (miten lie jarrutusmatkan kanssa?). Toivottavasti ei tarvitse koskaan toivoa että olisipa ollut lukkiutumattomat jarrut...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Onko satkussani ABS:t?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Näin itse "vanhana jarruna" ehkä suurin syy ABS:eihin tottumattomuuteen ja tunteeseen siitä että rutkutellaan vaikka maailman tappiin, on se että kun se tavallinen "lukkiutuva" jarrutustapa on mennyt aikanaan kerran selkäytimeen, ei osaa, tai ei anna luonto periksi ohjata rohkeasti samaan aikaan kun jarruttaa "liinat kiinni" mikä onkin koko järjestelmän kuningasidea.

Ei vieläkään monen vuoden jälkeen, eli kerran opittu kummittelee tai mitälie liskoperimää hermostossa, mutta muutaman kerran tosipaikan tullen on häpeäkseen tullut huomattua tämäkin asia..
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: Onko satkussani ABS:t?

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Sami kirjoitti:
nalleolut kirjoitti:tuskin on...samat lätinät miunki rekisteriotteessa.... ja EI OLE abseja ONNEKSI
Kuis onneksi? Helkkarin hyvät jarrut noi satkun ABS jarrut.
Ei se mitään oikeaa ajamista ole jos autosta löytyy absit,luistonestot ja ajonvakutusjärjestelmä.
Itse ainakin haluan vaikuttaa mahdollisimman paljon ajamiseen.
Menee 20 vuotta eteenpäin niin ihmiset ei osaa enää perinteisillä autoilla ajakaa.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Onko satkussani ABS:t?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

tomaatti kirjoitti:Menee 20 vuotta eteenpäin niin ihmiset ei osaa enää perinteisillä autoilla ajakaa.
Onhan se jo ihan tätä päivää: "Kuinkas se nyt noin, olihan minulla kaikki kolarinestojärjestelmät?"

Ja kaikki uudet järjestelmät ovat ulosmitattu järjettöminä tilannenopeuksina luottaen ja tukeutuen siihen että voidaan muka ajaa auto yli luonnonlakien, kaikkivoivan tekniikan armosta... :?
audisti
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2008 17:59

Re: Onko satkussani ABS:t?

Viesti Kirjoittaja audisti »

Turbonen kirjoittaa:"Helpoimmin se selviää avaamalla konepelti ja tutkimalla jarrutehostinta. ABS-jarrullisessa satkussa on hydraulisesti tehostetut jarrut, alipainetehostinta ei ole."



Mihinkäs se alipainetehostin on sieltä saabista kadonnut ? Olen kyllä nähnyt hydraulitehostimia toisessa merkissä mutta että saabissa.
Eiköhän sen abs:n tunnista siitä kullankeltaisesta möykystä konehuoneessa johon menee useita jarruputkia.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2047
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Onko satkussani ABS:t?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

se möykky on juuri se abs-hydrauliyksikkö. jossa on pumppu kyljessä joka saa aikaan jarrupaineen.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Onko satkussani ABS:t?

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Re: Onko satkussani ABS:t?

Viesti Kirjoittaja Sami »

lordofgreed kirjoitti:
Sami kirjoitti: Kuis onneksi? Helkkarin hyvät jarrut noi satkun ABS jarrut.
Onhan ne mahdollisesti hyvät, ehkä en osaa itse vaan käyttää niitä oikein. Koskaan en ole absittomalla luistellut risteystä pitkäksi, absillisella tuo on käynyt turhankin usein. Suurin etu absittomassa on mielestäni vikaantuvien kohteiden huomattavasti vähäisempi lukumäärä.
Lukko(hätä)jarrutustilanteessa en kuitenkaan kyseenalaista absien hyödyllisyyttä (miten lie jarrutusmatkan kanssa?). Toivottavasti ei tarvitse koskaan toivoa että olisipa ollut lukkiutumattomat jarrut...
ABS:illisessa järjestelmässä putkissa on paine aivan toista luokkaa ja se tuntuu sekä näkyy jarrutuksissa varsinkin sillä hetkellä kun painat jarrua. Auton nitkahtaa aivan eri tavalla kuin absittomalla systeemillä. Satkun ABS jarrut on oikeasti pirun hyvät enkä minäkään ole niillä yhtään risteystä pitkäksi ajanut. Jarruja ei tarvitse sen kummemmin miettiä käyttävänsä oikein.

Niin, minulla on muutama kaveri, joska perustelivat kaasareitaan ja turbottomuuttaan sillä että on vähemmän vikaantuvia osia yms.. No, kun vertaa mun ABS:illiseen turbo ässään, on näillä kavereilla aina jarruremonttia, auto korjaamolla, venttiilivika tai jokin muu juttu mikä estää auton liikkumisen. Itsellä taas täysin viaton koko ässän omistusaika. Oisko ehkä käytetyn auton kunnolla jotain tekemistä sen todellisuuden kanssa että miten luotettava se on, kuin että mitä varusteita siinä on?

Jos on mahis ottaa satku ABS:llä, niin suosittelempa. Ajoipa lujaa tai hiljaa, mutkateitä, hiekkateitä tai mitä vain on jarrut oikeasti paremmat ja herkemmät kuin absittomassa.
Citroen C5, OG900t16
Jeltsin
"Turbo"
Viestit: 225
Liittynyt: Su Tammi 13, 2008 12:10
Paikkakunta: Vantaa

Re: Onko satkussani ABS:t?

Viesti Kirjoittaja Jeltsin »

Kiitos taas kaikille asiantuntevista kommenteista ja siitä seuranneesta mielenkiintoisesta keskustelusta! On aina mukavaa saada tietoa nopeasti ja ilman, että kukaan alkaisi arvostelemaan teknistä tietämättömyyttäni. :D

Niin, ostin auton ABS-jarruttomana, ja ajattelin (toivoin), että myyjä (autoliike, jobbari) ei olisi vain huomannut auton ABS-jarruja. No, parjään kyllä ilmankin.
Onhan ne ABS:t vuosien varrella kehittyneet huimasti. Ensimmäiset ABS:t mitä kokeilin (satkussa, joskus 90-luvun alussa) oli suhteellisen kovaääniset ja ABS-järjestelmä tosiaan toimi "hakkaamalla." Uuden sukupolven ABS:t ovat jo huomattavasti hienostuneemmat, ja sieltä kuuluu lähinnä vaimeä narina. Jarrutusmatkakin on luultavasti parantunut kehittyneemmän tekniikan ansiosta. Kyllä itse näkisin ABS:n sekä luistoneston säästäneen Suomessakin kymmeniä - jollei satoja - henkejä niiden tulemisen jälkeen.

Ihmettelen vaan, miksi siihen rekisteriotteeseen sitten pitää mennä mainitsemaan noista ABS:seista jos niitä ei siinä ole?! :?
OG 9³ 2.0t 5ov. rek.01(vm.02), paketti 2, Driving-paketti, Laser Red
(jäsen 44862)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Onko satkussani ABS:t?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei siun rekkaris mainintaa abseista ole.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin