900S tehottomuus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: 900S tehottomuus

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Onkohan toi sun seosmittari luotettava?jos sulla on bensalastu niinkuin sanoit,niin pistä joku kaveri ajamaan autosi perässä ja tee täyskaasu kiihdytys.Kun sulla on vielä noin vähän paineitakin niin putkesta pitäisi tulla kunnolla mustaa!!
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: 900S tehottomuus

Viesti Kirjoittaja tema »

alustar kirjoitti:
tema kirjoitti: Hetkinen. Nyt pitää uskaltaa julkisesti kyseenalaistaa toi edellinen. Mitä karttoja tarkoitetaan jos ilmamäärästä ei ole tietoa? Lucasissahan ei ole MAP:pia? Eli eikö WOT:illa mennä vaan ilman lambdaa, ja mahdollisesti jollain ylimääräisellä extra-rikastuksella?
Eikös lucasissa mene täyskaasurikastus läppäpotentiometrin ja kierrosluvun mukaan?
Ai niin Lucasissa oli jo potentiometri... eli en puhukaan sitten sen enempää. Elän hiukan LH-maailmassa. Pakko kuitenkin kysyä, että onko toi tieto jostain manuskasta tms. Oma korjausopas on Bentleyn, ja siinähän ei käsitellä Lucasia ollenkaan. Alfamerissa taas... :D Townsendin sivuja en jaksanut ryhtyä kahlaamaan.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 900S tehottomuus

Viesti Kirjoittaja alustar »

Niin, tosiaan eihän nuihin kapeakaistamittareihin/lambdoihin aina ole luottamista, mutta tosiaan itsellänikin on sellainen mielikuva, että ko. bensapaineilla + suuttimilla kuuluisi tulla värillistä kaasua :). Kenties pakoputkikin pitäisi olla tummahko, mutta siinä ei väriä ole havaittavissa.
tomaatti kirjoitti:Onkohan toi sun seosmittari luotettava?jos sulla on bensalastu niinkuin sanoit,niin pistä joku kaveri ajamaan autosi perässä ja tee täyskaasu kiihdytys.Kun sulla on vielä noin vähän paineitakin niin putkesta pitäisi tulla kunnolla mustaa!!
SAAB 99 -83 GL
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Re: 900S tehottomuus

Viesti Kirjoittaja J-ani »

OT: mulla tuon oman ässän puutuminen 3500 rpm jälkeen taitaa olla juuri tuon läppäpotentiometrin syytä. Siitä kun vikakoodinkin antaa. Vaikka joku vikakoodi opas sanoin että se antaa aina tuon kun auto ei ole käynnissä.. ???
#1890
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 900S tehottomuus

Viesti Kirjoittaja alustar »

J-ani kirjoitti:OT: mulla tuon oman ässän puutuminen 3500 rpm jälkeen taitaa olla juuri tuon läppäpotentiometrin syytä. Siitä kun vikakoodinkin antaa. Vaikka joku vikakoodi opas sanoin että se antaa aina tuon kun auto ei ole käynnissä.. ???
Pyörintänopeuden vikakoodin antaa, koska ei ole käynnissä, ei pitäisi antaa kaasuläppäpotikan koodia.
SAAB 99 -83 GL
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 900S tehottomuus

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

tema kirjoitti: Hetkinen. Nyt pitää uskaltaa julkisesti kyseenalaistaa toi edellinen. Mitä karttoja tarkoitetaan jos ilmamäärästä ei ole tietoa? Lucasissahan ei ole MAP:pia? Eli eikö WOT:illa mennä vaan ilman lambdaa, ja mahdollisesti jollain ylimääräisellä extra-rikastuksella?
Vaikka ei olisi läppäpotikkaa, niin ilmamassamittarin mittausalueelta ulos lennettäessä mennään kiinteiden karttojen perusteella, myös LH 2.2:ssa jossa on kytkin.

LH 2.2 tapauksessa täyskaasubensa tulee ihan vaan kierrosluvusta.. :lol: En ihmettelisi vaikka Lucas toimisi samaan tyyliin ja viis veisaisi läppäpotikan tarkasta asennosta kuormituksen ylittäessä massamittarin mittauskapasiteetin.

Varsinkin vanhassa LH 2.2:n metallikuori-IMM:ssa mennään varsin nopeasti maksimiarvoon, jonka jälkeen mittari muuttuu hyödyttömäksi. Sama homma kuin vanhassa kunnon L-jetissä läppämittarilla jossa läpän ollessa selällään pitää bensa arpoa puhtaasti kierrosluvun perusteella.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: 900S tehottomuus

Viesti Kirjoittaja tema »

jcarlson kirjoitti:
tema kirjoitti: Hetkinen. Nyt pitää uskaltaa julkisesti kyseenalaistaa toi edellinen. Mitä karttoja tarkoitetaan jos ilmamäärästä ei ole tietoa? Lucasissahan ei ole MAP:pia? Eli eikö WOT:illa mennä vaan ilman lambdaa, ja mahdollisesti jollain ylimääräisellä extra-rikastuksella?
Vaikka ei olisi läppäpotikkaa, niin ilmamassamittarin mittausalueelta ulos lennettäessä mennään kiinteiden karttojen perusteella, myös LH 2.2:ssa jossa on kytkin.

LH 2.2 tapauksessa täyskaasubensa tulee ihan vaan kierrosluvusta.. :lol: En ihmettelisi vaikka Lucas toimisi samaan tyyliin ja viis veisaisi läppäpotikan tarkasta asennosta kuormituksen ylittäessä massamittarin mittauskapasiteetin.

Varsinkin vanhassa LH 2.2:n metallikuori-IMM:ssa mennään varsin nopeasti maksimiarvoon, jonka jälkeen mittari muuttuu hyödyttömäksi. Sama homma kuin vanhassa kunnon L-jetissä läppämittarilla jossa läpän ollessa selällään pitää bensa arpoa puhtaasti kierrosluvun perusteella.
Joo onhan tosta IMM:n riittämättömyydestä ollut puhetta. Niin kuin itsekin sanoit niin vasta kun IMM:n mittauskyky ylitetään mennään kierros-sidonnaisilla kartoilla, ja se alue koittaa kuitenkin vasta 200hp+. Eli ei automaattisesti ohittettaisi IMM:ää? Eikö?
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 900S tehottomuus

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

tema kirjoitti:
Joo onhan tosta IMM:n riittämättömyydestä ollut puhetta. Niin kuin itsekin sanoit niin vasta kun IMM:n mittauskyky ylitetään mennään kierros-sidonnaisilla kartoilla, ja se alue koittaa kuitenkin vasta 200hp+. Eli ei automaattisesti ohittettaisi IMM:ää? Eikö?
En tiedä mistä tuon 200hp+ keksit mutta LH:n toimintaa reaaliaikaisesti seuraamalla olen huomannut sen nappaavan loadikartalta yli jo esim. tilanteessa reilu 3000rpm ja 0,7 bar. Olihan mulla isompaa ahdinta ja parempaa kantta, mutta ei se nyt yli 200 hevosta vielä siinä vaiheessa tuottanut. :D
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: 900S tehottomuus

Viesti Kirjoittaja tema »

jcarlson kirjoitti:
tema kirjoitti:
Joo onhan tosta IMM:n riittämättömyydestä ollut puhetta. Niin kuin itsekin sanoit niin vasta kun IMM:n mittauskyky ylitetään mennään kierros-sidonnaisilla kartoilla, ja se alue koittaa kuitenkin vasta 200hp+. Eli ei automaattisesti ohittettaisi IMM:ää? Eikö?
En tiedä mistä tuon 200hp+ keksit mutta LH:n toimintaa reaaliaikaisesti seuraamalla olen huomannut sen nappaavan loadikartalta yli jo esim. tilanteessa reilu 3000rpm ja 0,7 bar. Olihan mulla isompaa ahdinta ja parempaa kantta, mutta ei se nyt yli 200 hevosta vielä siinä vaiheessa tuottanut. :D
Sinä tai Aksu joskus irkissä puhuitte tosta 200-luokasta ;) No selkeshän tääkin taas vähän.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 900S tehottomuus

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jeps, en muista enää mutta tuo 200-luokka on luultavasti arvioita joskus siltä ajalta kun ei vielä ollut "LH-toolia" jolla näkee suoraan mitä LH tekee milloinkin. Eli ainakin yli pari-kolme vuotta sitten. :)

Onhan tuosta 2.4.2 LH:n mittarista puhuttu myöskin että pohjaisi jossain 300+ hv tehoissa, mutta koska ei ole muutakuin kuulopuhetta niin suhtaudun toistaiseksi epäilyksellä.

T7:n ilmamassamittarin maksimin puolestaan näkee helposti jo vaikka obd-loggerillakin, joten sillä on helposti löydettävissä oleva katto olemassa. Muistaakseni oli jossain 400hv paremmalla puolella..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Stressfläkt
"Viggen"
Viestit: 675
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
Paikkakunta: Kronoby
Viesti:

Re: 900S tehottomuus

Viesti Kirjoittaja Stressfläkt »

Aihetta täysin sivuten mutta kun nyt ollaan noihin immujen mittausmaksimeihiin valuttu.
LH2.4.2 oli joku ruottalainen stcs:llä lukassu korjaamokäsikirjasta arvon 640kg/h -012 loppuiselle immulle
LH2.4 ja -011 loppuinen immu 470kg/h
Samassa threadissa väitettiin että 4.35kg/h ilmaa kuluu 2.3 saabin koneessa tuottaakseen 1kW.
Josta päästään siihen tulokseen että niissä riittää tuo mittausalue justiinsa vakiokoneeseen.
Muistaakseni jostaki oon arvon +400g/s lukenu että T7 immu pystyis mittaamaan ja sitä käytettäisiin myös joissakin muissa konsernin tuotteissa.
Toinen asia on sitten että hyödynnetäänkö koko mittauskapasiteettia, vai onko softassa katto tietyn arvon kohalla että sen jälkeen hypätään näppituntumalle.
Muistaakseni tonnarissa seokset pysy lambda 1 arvossa melkeen 0.5bar tuntumalle ja sitten yks kaks pomppas seokset erittäin rikkaan puolelle. Lambdaohjauksessa pysy niin kauan vois tuosta päätellä koska suuttimet ja bensanpaineet oli aika kaukana tehtaan toleransseista.
Lucaksesta ei ole ihtellä kokemusta.
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 900S tehottomuus

Viesti Kirjoittaja alustar »

Nooniin, tuli tuossa kanssasaabistien kanssa testattua toisella immulla, sama homma. Puuttuu täysin tuo täyskaasurikastus. Toista puolaakin tuli samalla testattua, ei vaikutusta.
SAAB 99 -83 GL
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 900S tehottomuus

Viesti Kirjoittaja alustar »

Tuli tuossa tarkemmin mittailtua saabismia. Korjaamokäsikirjan mukaan mittailin läppäpotikkaa boksin liitinkammasta. Potikan vastusarvo kuuluisi olla 51kOhm, mittaus antoi kokonaista 5kOhm. Samalla mittasin suuttimien etuvastuksen, ohjearvo 2-3 Ohm, mitatessa arvo heitteli 2-5 ohmin välillä 8O , miksi näin?. Voisko kyseinen vika johtua maaviasta?. Eli vika seoksen "laihuuteen" on nyt ohjauspuolella, eli mikä voisi olla ongelma, että suuttimet? eivät ole tarpeeksi pitkään auki.
SAAB 99 -83 GL
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900S tehottomuus

Viesti Kirjoittaja jus »

alustar kirjoitti:ohjearvo 2-3 Ohm, mitatessa arvo heitteli 2-5 ohmin välillä
Mitä näyttää mittarisi kun laitat vaan mittajohdot yhteen, näyttääkö tasan 0 ohm?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
alustar
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 15:19
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 900S tehottomuus

Viesti Kirjoittaja alustar »

jus kirjoitti: Mitä näyttää mittarisi kun laitat vaan mittajohdot yhteen, näyttääkö tasan 0 ohm?
Ei ihan tarkalleen, lähinnä vertasin tuohon toiseen arvoon jonka se näytti tasan, eikä arvot heitelleet
SAAB 99 -83 GL
Vastaa Viestiin