900S tehottomuus
Re: 900S tehottomuus
Onkohan toi sun seosmittari luotettava?jos sulla on bensalastu niinkuin sanoit,niin pistä joku kaveri ajamaan autosi perässä ja tee täyskaasu kiihdytys.Kun sulla on vielä noin vähän paineitakin niin putkesta pitäisi tulla kunnolla mustaa!!
Re: 900S tehottomuus
Ai niin Lucasissa oli jo potentiometri... eli en puhukaan sitten sen enempää. Elän hiukan LH-maailmassa. Pakko kuitenkin kysyä, että onko toi tieto jostain manuskasta tms. Oma korjausopas on Bentleyn, ja siinähän ei käsitellä Lucasia ollenkaan. Alfamerissa taas...alustar kirjoitti:Eikös lucasissa mene täyskaasurikastus läppäpotentiometrin ja kierrosluvun mukaan?tema kirjoitti: Hetkinen. Nyt pitää uskaltaa julkisesti kyseenalaistaa toi edellinen. Mitä karttoja tarkoitetaan jos ilmamäärästä ei ole tietoa? Lucasissahan ei ole MAP:pia? Eli eikö WOT:illa mennä vaan ilman lambdaa, ja mahdollisesti jollain ylimääräisellä extra-rikastuksella?
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Re: 900S tehottomuus
Niin, tosiaan eihän nuihin kapeakaistamittareihin/lambdoihin aina ole luottamista, mutta tosiaan itsellänikin on sellainen mielikuva, että ko. bensapaineilla + suuttimilla kuuluisi tulla värillistä kaasua
. Kenties pakoputkikin pitäisi olla tummahko, mutta siinä ei väriä ole havaittavissa.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
tomaatti kirjoitti:Onkohan toi sun seosmittari luotettava?jos sulla on bensalastu niinkuin sanoit,niin pistä joku kaveri ajamaan autosi perässä ja tee täyskaasu kiihdytys.Kun sulla on vielä noin vähän paineitakin niin putkesta pitäisi tulla kunnolla mustaa!!
SAAB 99 -83 GL
Re: 900S tehottomuus
OT: mulla tuon oman ässän puutuminen 3500 rpm jälkeen taitaa olla juuri tuon läppäpotentiometrin syytä. Siitä kun vikakoodinkin antaa. Vaikka joku vikakoodi opas sanoin että se antaa aina tuon kun auto ei ole käynnissä.. ???
#1890
Re: 900S tehottomuus
Pyörintänopeuden vikakoodin antaa, koska ei ole käynnissä, ei pitäisi antaa kaasuläppäpotikan koodia.J-ani kirjoitti:OT: mulla tuon oman ässän puutuminen 3500 rpm jälkeen taitaa olla juuri tuon läppäpotentiometrin syytä. Siitä kun vikakoodinkin antaa. Vaikka joku vikakoodi opas sanoin että se antaa aina tuon kun auto ei ole käynnissä.. ???
SAAB 99 -83 GL
Re: 900S tehottomuus
Vaikka ei olisi läppäpotikkaa, niin ilmamassamittarin mittausalueelta ulos lennettäessä mennään kiinteiden karttojen perusteella, myös LH 2.2:ssa jossa on kytkin.tema kirjoitti: Hetkinen. Nyt pitää uskaltaa julkisesti kyseenalaistaa toi edellinen. Mitä karttoja tarkoitetaan jos ilmamäärästä ei ole tietoa? Lucasissahan ei ole MAP:pia? Eli eikö WOT:illa mennä vaan ilman lambdaa, ja mahdollisesti jollain ylimääräisellä extra-rikastuksella?
LH 2.2 tapauksessa täyskaasubensa tulee ihan vaan kierrosluvusta..
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Varsinkin vanhassa LH 2.2:n metallikuori-IMM:ssa mennään varsin nopeasti maksimiarvoon, jonka jälkeen mittari muuttuu hyödyttömäksi. Sama homma kuin vanhassa kunnon L-jetissä läppämittarilla jossa läpän ollessa selällään pitää bensa arpoa puhtaasti kierrosluvun perusteella.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 900S tehottomuus
Joo onhan tosta IMM:n riittämättömyydestä ollut puhetta. Niin kuin itsekin sanoit niin vasta kun IMM:n mittauskyky ylitetään mennään kierros-sidonnaisilla kartoilla, ja se alue koittaa kuitenkin vasta 200hp+. Eli ei automaattisesti ohittettaisi IMM:ää? Eikö?jcarlson kirjoitti:Vaikka ei olisi läppäpotikkaa, niin ilmamassamittarin mittausalueelta ulos lennettäessä mennään kiinteiden karttojen perusteella, myös LH 2.2:ssa jossa on kytkin.tema kirjoitti: Hetkinen. Nyt pitää uskaltaa julkisesti kyseenalaistaa toi edellinen. Mitä karttoja tarkoitetaan jos ilmamäärästä ei ole tietoa? Lucasissahan ei ole MAP:pia? Eli eikö WOT:illa mennä vaan ilman lambdaa, ja mahdollisesti jollain ylimääräisellä extra-rikastuksella?
LH 2.2 tapauksessa täyskaasubensa tulee ihan vaan kierrosluvusta..En ihmettelisi vaikka Lucas toimisi samaan tyyliin ja viis veisaisi läppäpotikan tarkasta asennosta kuormituksen ylittäessä massamittarin mittauskapasiteetin.
Varsinkin vanhassa LH 2.2:n metallikuori-IMM:ssa mennään varsin nopeasti maksimiarvoon, jonka jälkeen mittari muuttuu hyödyttömäksi. Sama homma kuin vanhassa kunnon L-jetissä läppämittarilla jossa läpän ollessa selällään pitää bensa arpoa puhtaasti kierrosluvun perusteella.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Re: 900S tehottomuus
En tiedä mistä tuon 200hp+ keksit mutta LH:n toimintaa reaaliaikaisesti seuraamalla olen huomannut sen nappaavan loadikartalta yli jo esim. tilanteessa reilu 3000rpm ja 0,7 bar. Olihan mulla isompaa ahdinta ja parempaa kantta, mutta ei se nyt yli 200 hevosta vielä siinä vaiheessa tuottanut.tema kirjoitti:
Joo onhan tosta IMM:n riittämättömyydestä ollut puhetta. Niin kuin itsekin sanoit niin vasta kun IMM:n mittauskyky ylitetään mennään kierros-sidonnaisilla kartoilla, ja se alue koittaa kuitenkin vasta 200hp+. Eli ei automaattisesti ohittettaisi IMM:ää? Eikö?
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 900S tehottomuus
Sinä tai Aksu joskus irkissä puhuitte tosta 200-luokastajcarlson kirjoitti:En tiedä mistä tuon 200hp+ keksit mutta LH:n toimintaa reaaliaikaisesti seuraamalla olen huomannut sen nappaavan loadikartalta yli jo esim. tilanteessa reilu 3000rpm ja 0,7 bar. Olihan mulla isompaa ahdinta ja parempaa kantta, mutta ei se nyt yli 200 hevosta vielä siinä vaiheessa tuottanut.tema kirjoitti:
Joo onhan tosta IMM:n riittämättömyydestä ollut puhetta. Niin kuin itsekin sanoit niin vasta kun IMM:n mittauskyky ylitetään mennään kierros-sidonnaisilla kartoilla, ja se alue koittaa kuitenkin vasta 200hp+. Eli ei automaattisesti ohittettaisi IMM:ää? Eikö?
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Re: 900S tehottomuus
Jeps, en muista enää mutta tuo 200-luokka on luultavasti arvioita joskus siltä ajalta kun ei vielä ollut "LH-toolia" jolla näkee suoraan mitä LH tekee milloinkin. Eli ainakin yli pari-kolme vuotta sitten. ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Onhan tuosta 2.4.2 LH:n mittarista puhuttu myöskin että pohjaisi jossain 300+ hv tehoissa, mutta koska ei ole muutakuin kuulopuhetta niin suhtaudun toistaiseksi epäilyksellä.
T7:n ilmamassamittarin maksimin puolestaan näkee helposti jo vaikka obd-loggerillakin, joten sillä on helposti löydettävissä oleva katto olemassa. Muistaakseni oli jossain 400hv paremmalla puolella..
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Onhan tuosta 2.4.2 LH:n mittarista puhuttu myöskin että pohjaisi jossain 300+ hv tehoissa, mutta koska ei ole muutakuin kuulopuhetta niin suhtaudun toistaiseksi epäilyksellä.
T7:n ilmamassamittarin maksimin puolestaan näkee helposti jo vaikka obd-loggerillakin, joten sillä on helposti löydettävissä oleva katto olemassa. Muistaakseni oli jossain 400hv paremmalla puolella..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Viggen"
- Viestit: 675
- Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
- Paikkakunta: Kronoby
- Viesti:
Re: 900S tehottomuus
Aihetta täysin sivuten mutta kun nyt ollaan noihin immujen mittausmaksimeihiin valuttu.
LH2.4.2 oli joku ruottalainen stcs:llä lukassu korjaamokäsikirjasta arvon 640kg/h -012 loppuiselle immulle
LH2.4 ja -011 loppuinen immu 470kg/h
Samassa threadissa väitettiin että 4.35kg/h ilmaa kuluu 2.3 saabin koneessa tuottaakseen 1kW.
Josta päästään siihen tulokseen että niissä riittää tuo mittausalue justiinsa vakiokoneeseen.
Muistaakseni jostaki oon arvon +400g/s lukenu että T7 immu pystyis mittaamaan ja sitä käytettäisiin myös joissakin muissa konsernin tuotteissa.
Toinen asia on sitten että hyödynnetäänkö koko mittauskapasiteettia, vai onko softassa katto tietyn arvon kohalla että sen jälkeen hypätään näppituntumalle.
Muistaakseni tonnarissa seokset pysy lambda 1 arvossa melkeen 0.5bar tuntumalle ja sitten yks kaks pomppas seokset erittäin rikkaan puolelle. Lambdaohjauksessa pysy niin kauan vois tuosta päätellä koska suuttimet ja bensanpaineet oli aika kaukana tehtaan toleransseista.
Lucaksesta ei ole ihtellä kokemusta.
LH2.4.2 oli joku ruottalainen stcs:llä lukassu korjaamokäsikirjasta arvon 640kg/h -012 loppuiselle immulle
LH2.4 ja -011 loppuinen immu 470kg/h
Samassa threadissa väitettiin että 4.35kg/h ilmaa kuluu 2.3 saabin koneessa tuottaakseen 1kW.
Josta päästään siihen tulokseen että niissä riittää tuo mittausalue justiinsa vakiokoneeseen.
Muistaakseni jostaki oon arvon +400g/s lukenu että T7 immu pystyis mittaamaan ja sitä käytettäisiin myös joissakin muissa konsernin tuotteissa.
Toinen asia on sitten että hyödynnetäänkö koko mittauskapasiteettia, vai onko softassa katto tietyn arvon kohalla että sen jälkeen hypätään näppituntumalle.
Muistaakseni tonnarissa seokset pysy lambda 1 arvossa melkeen 0.5bar tuntumalle ja sitten yks kaks pomppas seokset erittäin rikkaan puolelle. Lambdaohjauksessa pysy niin kauan vois tuosta päätellä koska suuttimet ja bensanpaineet oli aika kaukana tehtaan toleransseista.
Lucaksesta ei ole ihtellä kokemusta.
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Re: 900S tehottomuus
Nooniin, tuli tuossa kanssasaabistien kanssa testattua toisella immulla, sama homma. Puuttuu täysin tuo täyskaasurikastus. Toista puolaakin tuli samalla testattua, ei vaikutusta.
SAAB 99 -83 GL
Re: 900S tehottomuus
Tuli tuossa tarkemmin mittailtua saabismia. Korjaamokäsikirjan mukaan mittailin läppäpotikkaa boksin liitinkammasta. Potikan vastusarvo kuuluisi olla 51kOhm, mittaus antoi kokonaista 5kOhm. Samalla mittasin suuttimien etuvastuksen, ohjearvo 2-3 Ohm, mitatessa arvo heitteli 2-5 ohmin välillä
, miksi näin?. Voisko kyseinen vika johtua maaviasta?. Eli vika seoksen "laihuuteen" on nyt ohjauspuolella, eli mikä voisi olla ongelma, että suuttimet? eivät ole tarpeeksi pitkään auki.
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
SAAB 99 -83 GL
Re: 900S tehottomuus
Mitä näyttää mittarisi kun laitat vaan mittajohdot yhteen, näyttääkö tasan 0 ohm?alustar kirjoitti:ohjearvo 2-3 Ohm, mitatessa arvo heitteli 2-5 ohmin välillä
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 900S tehottomuus
Ei ihan tarkalleen, lähinnä vertasin tuohon toiseen arvoon jonka se näytti tasan, eikä arvot heitelleetjus kirjoitti: Mitä näyttää mittarisi kun laitat vaan mittajohdot yhteen, näyttääkö tasan 0 ohm?
SAAB 99 -83 GL