900i kakkosautoksi?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Yuho
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Touko 09, 2006 12:37

900i kakkosautoksi?

Viesti Kirjoittaja Yuho »

morjens.
oon tässä harkinnu 900i:n ostamista.
saab on kyllä luotettava auto mutta miten on tuon mallin kulutuksen kanssa? entä miten on ruosteen laita? ruostuuko nuo pohjasta kuinka helposti? päältä päin on ainakin ollut kovapeltisiä
niin ja miten iso ero on kaasarin ja ruiskun kulutuksessa?
terv. ng900 omistaja.
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900i kakkosautoksi?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

jos haluaa pieni kulutuksisen, niin kannattaa ehdottomasti harkita 16 venttiilistä ruiskua.

ruosteen osalta saabit ovat yksilöitä joissakin ei ole ruostetta nimeksikään ja perinteisesti ruostuvat ovien alla reunoista ja lokasuojista. ei niinkään pohjasta.

ruostuminen on siitä kiinni kuinka autoa on pidetty ja huollettu.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
SB90
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 19:02
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: 900i kakkosautoksi?

Viesti Kirjoittaja SB90 »

Ruostuminen?! Mitä se on? :lol: Omissani pohjat ovat niin kovat että vasaral saa takoa. Ainut sinises oli pakkeli alkanut metsä keskellä vanha omistaja "säilömänä" ruostua punasessa ei mitään. Kovaa peltiä o ruåtti ja suome rauta..
Ralli ei oo kovin hauskaa jos tietää mitä motin alla on, mutta ei tiedä mihin mennää
Saab90 -85(ex) Saab90 -87(ex) Saab99 -82 Saab99 -75
Yuho
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Ti Touko 09, 2006 12:37

Re: 900i kakkosautoksi?

Viesti Kirjoittaja Yuho »

hienoa hienoa. täytynee ruveta kattomaan ruiskua autoksi.
mitenkäs nuo kilometrit? aika monella on ajettu jo 300tkm? onko se paljon vai onko se vasta sisäänajettu?
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900i kakkosautoksi?

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Ei tuo 300 tuhatta tunnu vielä missään. Omallani on ajettu 350tuhatta ja on erittäin hyvässä kunnossa edelleen, ei päällepäin näy kilometrit ollenkaan
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Re: 900i kakkosautoksi?

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Kone kyllä kestää kilometrejä, vaihteisto ja kori ovat isommat riskipaikat. Ruosteen varalta kannattaa tarkistaa ainakin takaluukun "kellarin" etukulmat, ovien alareunat ja pyöränkaaret. 16v ruiskua tai turboa suosittelen itsekin, vaihdelaatikon toimivuus selviää koeajolla, sehän noissa tuntuu hajoavan useammin.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Re: 900i kakkosautoksi?

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Jokke A kirjoitti:Kone kyllä kestää kilometrejä, vaihteisto ja kori ovat isommat riskipaikat. Ruosteen varalta kannattaa tarkistaa ainakin takaluukun "kellarin" etukulmat, ovien alareunat ja pyöränkaaret. 16v ruiskua tai turboa suosittelen itsekin, vaihdelaatikon toimivuus selviää koeajolla, sehän noissa tuntuu hajoavan useammin.
Lisäisin tähän vielä vetarin tunnelit kummaltakin puolelta...aika monessa on lahoneet.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Jortsu
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 10:41

Re: 900i kakkosautoksi?

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Saabinsti kirjoitti:
Jokke A kirjoitti:Kone kyllä kestää kilometrejä, vaihteisto ja kori ovat isommat riskipaikat. Ruosteen varalta kannattaa tarkistaa ainakin takaluukun "kellarin" etukulmat, ovien alareunat ja pyöränkaaret. 16v ruiskua tai turboa suosittelen itsekin, vaihdelaatikon toimivuus selviää koeajolla, sehän noissa tuntuu hajoavan useammin.
Lisäisin tähän vielä vetarin tunnelit kummaltakin puolelta...aika monessa on lahoneet.
Sekä takaiskarien yläpäät.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
dq
"Hölösuu"
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Syys 20, 2005 01:24
Paikkakunta: Naantali

Re: 900i kakkosautoksi?

Viesti Kirjoittaja dq »

^ Juu nuo kaksi edellistä taitavat olla yleisimmät ruostepaikat, piilossa kun ovat niin saavat useasti rauhassa mädäntyä.

Itsellä ollut 8v (ei-kat) ja 16v (myöskin ei-kat) ruiskut, minulla se 8v vei itse asiassa hieman vähemmän bensaa (7,5 l/100 km vrt. hieman alle 8 l/100 km)..kulku on tietty aika paljon heikompaa 8v. Kaasarimalleillakin ovat jotkut saaneet samankaltaisia lukemia, totuudesta en tiedä kun sellaisesta ei kokemusta..veikkaisin kuitenkin, että ruiskut pysyvät paremmin säädöissä, ja kulku sitä 8v ruiskuakin heikompaa.

Ei kai niitä laatikoita vaparimalleista niin hirveästi ole pamahtanut? Sisemmät vetarit on sellaiset, joiden soisi olevan kunnossa, uudet maksaa kohtuuttomasti ja romuttamoilta taitaa olla parhaimman kuntoiset jo haalittu itse kunkin kätköihin. :mrgreen:
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900i kakkosautoksi?

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

dq kirjoitti:^



Ei kai niitä laatikoita vaparimalleista niin hirveästi ole pamahtanut? Sisemmät vetarit on sellaiset, joiden soisi olevan kunnossa, uudet maksaa kohtuuttomasti ja romuttamoilta taitaa olla parhaimman kuntoiset jo haalittu itse kunkin kätköihin. :mrgreen:

Jyväskylästä löytyy hyviä koko vetareita...Sisältää sisemmät ja ulkoiset ..
Saab 900i 16v
"Ruisku"
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Tammi 14, 2008 09:12
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: 900i kakkosautoksi?

Viesti Kirjoittaja Saab 900i 16v »

Mulla itellä ainakin on toi 16 venttiilinen pelannu hyvin. Ainut mikä nyt on niin repsikan puolelta on Mac Phersonin laakeri sökö. Mut se oli omaa tyhmyyttä.
16v kulkeekin ihan hyvin. Oon ite huomannu senkin et 98 kulkee paremmin ku 95:lla. Tankkaa 98:a vaan vaik onki kaaliimpaa, ei se sitä kauheesti syö, reilun 7l/100
Saab... Ainut millä jotain tekee!
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: 900i kakkosautoksi?

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

[quote=" Ainut mikä nyt on niin repsikan puolelta on Mac Phersonin laakeri sökö./quote]

:?: :lol:
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900i kakkosautoksi?

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

og900:sissa on erillistuentainen etu pyörän tuenta siinä ei ole Mac Phersonia eikä myöskään joustintuen laakeria.

ainut laakeri joka löytyy on pyöränlaakeri. :)
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Re: 900i kakkosautoksi?

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Saappien menovesi haluista sen verta että joiltakin kuulee että saappi syö älyttömästi jopa niin että auraviitatkin kelpaa ja toisista se ei syö oikeestaan mitään.
Itsellä on kokemusta molemmista, maksimissaan on syöny 17l/100 ja minimissään 6.8l/100 toinen kunnossa toinen ei.
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900i kakkosautoksi?

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

lintta go go kirjoitti:Saappien menovesi haluista sen verta että joiltakin kuulee että saappi syö älyttömästi jopa niin että auraviitatkin kelpaa ja toisista se ei syö oikeestaan mitään.
Itsellä on kokemusta molemmista, maksimissaan on syöny 17l/100 ja minimissään 6.8l/100 toinen kunnossa toinen ei.

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Vastaa Viestiin