Vaihteisto hajosi
Vaihteisto hajosi
Tuntuu muillakin olevan vaihteisto-ongelmia, ei vain minulla. No tänään 900 OG -87 sanoi sopimuksen vaihteiden osalta irti. Onhan se jo 40 000 km huutanutkin. Ajelin lasten kanssa kun 5 vaihdetta pökkäsin pesään kuului mahtavaa vaihteistosta mahtavaa murinaa ja etepyörät meinasivat hirttää kiinni. Äkkiä kytkin pohjaan ja tien sivuun. Auto kyllä lähti liikkeelle 1 vaihteella mutta heti perään meinasi hirttää kiinni. Hinattiin korjaamolle. Ensi viikon aikana tulisi laittaa kuntoon. ´Vaihteisto on oireillut ennenkin mutta nut tuli totaalinen stoppi.
Minulla olisi -85 mallin 900i mistä olen aikonut huomenna ottaa laatikon pois. Ilmeisesti se sopii nykyiseen autoon? Kommentteja.
Minulla olisi -85 mallin 900i mistä olen aikonut huomenna ottaa laatikon pois. Ilmeisesti se sopii nykyiseen autoon? Kommentteja.
Paikoilleen vaan. Tosin joudut rakentamaan kepin keskityksen -85:sta. Ko. keskityshässäkkä löytyy -85:ssa vaihdekepin etupuolelta ja -87:ssa laatikosta.
Ps. Eikös laatikkoa voinut vaihtaa ennen rikkoontumista
Ps. Eikös laatikkoa voinut vaihtaa ennen rikkoontumista

9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Vaihteisto hajosi
Jes. Tuttu tunneJukka kirjoitti:Tuntuu muillakin olevan vaihteisto-ongelmia, ei vain minulla. No tänään 900 OG -87 sanoi sopimuksen vaihteiden osalta irti. Onhan se jo 40 000 km huutanutkin. Ajelin lasten kanssa kun 5 vaihdetta pökkäsin pesään kuului mahtavaa vaihteistosta mahtavaa murinaa ja etepyörät meinasivat hirttää kiinni. Äkkiä kytkin pohjaan ja tien sivuun. Auto kyllä lähti liikkeelle 1 vaihteella mutta heti perään meinasi hirttää kiinni. Hinattiin korjaamolle. Ensi viikon aikana tulisi laittaa kuntoon. ´Vaihteisto on oireillut ennenkin mutta nut tuli totaalinen stoppi.

Itsekkin ajelin lootalla niin pitkään kuin "uskalsi ajaa".
Lopputulos -> Ei meinannu saada edes hinausautokuski pois autoa tienvarresta,kun oli niin jumissa loota ettei rattaat liikahtanutkaan

Nykyisin tulee tarkistettua lähes päivittäin lootaöljyt ja muutenkin suhtaudun varovaisemmin.
MIkähän siinä on kun tulee siirrettyä kaikkea mahdollisimman pitkälle. No tästäpähän taas oppii jotain. Tuo keskitys-systeemi on vähän epäselvä. Eli onko kysessä monimutkainen rakennelma? Itse olen ymmärtänyt että vaihdelaatikon takaosassa siinä mistä vaihteensiirtotanko menee sisään laatikkoon on Saabin omalle erikoistyökalulle tila millä säädetään tankon pituus oikeaksi onko näin?
Se keskitys systeemi toimii siten että siinä vaihteiden siirtotangossa on semmonen neliskanttisen mallinen metalli osa, ja korissa on kiinni semmoinen pellistä taitettu kehä vaihdetangon ympärillä. Siinä on muoviset palat, ja jousilla liitetty alapäistä toisiinsa.Jukka kirjoitti:MIkähän siinä on kun tulee siirrettyä kaikkea mahdollisimman pitkälle. No tästäpähän taas oppii jotain. Tuo keskitys-systeemi on vähän epäselvä. Eli onko kysessä monimutkainen rakennelma? Itse olen ymmärtänyt että vaihdelaatikon takaosassa siinä mistä vaihteensiirtotanko menee sisään laatikkoon on Saabin omalle erikoistyökalulle tila millä säädetään tankon pituus oikeaksi onko näin?
Ja keppiä kun kääntää sivusuunnassa, levittyy ne muovit etäämmälle toisistaan ja jousiin tulee kuormaa. Ja kun kepitä päästää, niin jouset vetää muoviosia takasin, ja näin keppi keskityy. huomattavasti yksinkertaisempi, miltä näin kuulostaa.
Tiedä tajusiko tuosta mitään mutta yritys oli kova

Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Eilen sain autoni korjauksesta. Näytti tässä pari vuotta vanhemmassa vaihteistossa olevan erikokoiset maljat. No ajattelin että otanpa vanhemmasta vetoakselista sisäpäät. Eivätpä sopineet. Vaihdettiin koko vetoakselit. Enpä enää ihmettele kun "kaikki" vaihtavat maljat laatikosta toiseen. Itselläni ne olivat jo kuluneet. Nyt vaihteisto toimii kuin unelma jos vanhaan vertaa. Ei vinkunaa viitos vaihteella. Poissa on myös tärinä jota esiintyi 100 km tuntinopeudella ja siitä ylöspäin. Vaihteistoöljy on 75-90 W. Ilmeisesti tämä on sopivaa. Vielä täytyy rakentaa keskitys vaihdekepille vanhemmasta mallista.