On taas ajankohtainen. Edellisestä huollossa tehdystä vaihdosta on nyt parivuotta.
Miten tuo homma tapahtuu käytännössä, jos sen tekee itse? Syylarissa on tyhjennstulppa, mutta siitähän ei tyhjene vielä lohko. Missä sijaitsee satkussa lohkon tyhjennystulppa? Yritin sellaista pikaisesti haeskella, mutten löytänyt. Pitääkö sitten lohkolämmitin ottaa irti?
Mitens sitten järjestelmän ilmaus suoritetaan?
Pitäiskö viedä vaan laakkoselle suosiolla.
Syylarinesteen vaihto
Syylarinesteen vaihto
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Oma tapaus / 900 GLE aut. -83
Parempia vastauksia odotellessa; -83 GLE:hen vaihdoin nesteet aivan jäähdytinkennon poistopropun kautta. Lohkoon saattoi jäädä nesteitä, mutta kun se poistoproppu oli niin mukavassa paikassa niin miksikäs ei.. Itse lohkon tyhjennysproppu sijaitsee kai pakosarjan alla, apukuskin puolella; lohkolämmittimelle lienee oma paikkansa tämän lisäksi.
Sitten uusi termari (Saabin alkup. suositeltavin 89°), uusi flektikytkin, uudet jäähdytinnesteet akkuveteen sekoitettuna 50/50 suhteessa. Ilmauksen tein niin, että lämmityslaite täysille, ja moottorin jotenkin auttavasti lämmettyä ilmausruuvia auki niin kauan kunnes sieltä tulee vettä ulos ilman pärskimistä (ilmaa). Ilmausruuvi on termostaattikotelon päällä ainakin 8-venttiilisessä.
Tämän lisäksi suositellaan ensin jäähdytinjärjestelmän huuhtelua ja jopa pesuaineen käyttöä (itse ainakin teen näin seuraavalla kerralla) sekä paisuntasäiliön putsausta mömmöistä (miten tämä tapahtuu?). Jep, ja nyt sitten tämä -83 GLE kärsii edelleen sähköviasta (purkaa akkua) ja kannentiiviste pitäisi vaihtaa..
P.S. GLE on äitini ja auton kohtalo on hiukan vaakalaudalla..
Sitten uusi termari (Saabin alkup. suositeltavin 89°), uusi flektikytkin, uudet jäähdytinnesteet akkuveteen sekoitettuna 50/50 suhteessa. Ilmauksen tein niin, että lämmityslaite täysille, ja moottorin jotenkin auttavasti lämmettyä ilmausruuvia auki niin kauan kunnes sieltä tulee vettä ulos ilman pärskimistä (ilmaa). Ilmausruuvi on termostaattikotelon päällä ainakin 8-venttiilisessä.
Tämän lisäksi suositellaan ensin jäähdytinjärjestelmän huuhtelua ja jopa pesuaineen käyttöä (itse ainakin teen näin seuraavalla kerralla) sekä paisuntasäiliön putsausta mömmöistä (miten tämä tapahtuu?). Jep, ja nyt sitten tämä -83 GLE kärsii edelleen sähköviasta (purkaa akkua) ja kannentiiviste pitäisi vaihtaa..
P.S. GLE on äitini ja auton kohtalo on hiukan vaakalaudalla..
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
lohkon tyhjennys roppu on se mikä on lohkolämmittimen alla. ei kannata ainakaan kuumana avata roppua siillä hihasta nesteen löytää lähes varmasti on se sen verran paha paikka.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918