Flekti ja jäähdytys.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
SZalama
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: La Syys 01, 2007 14:43

Flekti ja jäähdytys.

Viesti Kirjoittaja SZalama »

Heippa vaan!

Kyselisin että onkohan jotenkin mahdollista testata flektin toimintaa, sillä en ole kertaakaan ko. värkin huomannut olevan päällä auton ollessa minulla.
Lämpöjä nostelee yleensä kaupungilla keskikohdan ja punaisen alueen puoliväliin, laskee siitä kyllä alas n. puolivälin kohdalle. Tekee kuitenkin sitten aika sahaamista tällä välillä. Matka-ajossa lämmöt pysyy puolivälillä ihan mukavasti.
Tosin mahtaisiko se sitten olla flekti pyörimässä kun paikalla ollessa olen huomannut muutaman kerran että TEMP-mittarin laskiessa grillistä nousee höryä/savua joka loppuu viisarin palatessa sinne puolivälille. Tätä ei kuitenkaan aina tapahdu, tai en sitten näe sitä. Olen itse diagnosoinut sen moottorin pinnalla olevan vuotaneen öljyn aiheuttamaksi, olenko nyt ihan hakoteillä?

Autona 900i 16V vm 91. Paisuntasäiliössä nesteet n. puolivälissä MAXia ja MINiä
Saab 900S 2.3 vm1998
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Flekti ja jäähdytys.

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Itselläni pölläyttää kunnon höyryt aina ajoittain kun termostaatti aukeaa ja lämpö pölläyttää syylärin ulkopinnassa olevan kosteuden ilmaan. Joskus tulee ihan kunnon höpäkkä, ajaessa ei toki huomaa mutta parkissa selvästi. Selittäisi samanaikaisen lämpöjen laskemisen.
Tuohon lämpöjen "normaaliuteen" en sano mitään, senverran useassa autossa on leikkinyt mittarin maadoitus etten oikein luota koko vekottimeen. Ei tosin itselläni lähde flekti pyörimään kun kesähelteillä...
Tuon flektin toiminnan voi testata ohittamalla (piuhat yhteen) se kytkinmutikka syylärin kupeessa johon tulee kaksi piuhaa.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
SZalama
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: La Syys 01, 2007 14:43

Re: Flekti ja jäähdytys.

Viesti Kirjoittaja SZalama »

Kiitoksia, tuota täytyy varmaankin kokeilla. Auto tosiaan on ollut minulla 10/07 alkaen eli ei vielä kesäaikaan, että ehkei tässä pitäisi huolestua.

Perheessä ollut vanha 90 kyllä oman muistikuvani mukaan käytteli sitä melko ahkerasti... :)
Saab 900S 2.3 vm1998
audisti
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Helmi 05, 2008 17:59

Re: Flekti ja jäähdytys.

Viesti Kirjoittaja audisti »

Se anturin ohitus todellakin kertoo flektin toiminnan mutta
se tärkein eli anturin toiminta ei selviä kuin kuumentamalla(autoa käyttämällä).
Anturi on kuitenkin se joka yleisimmin vikaantuu. Itse olen vaihtanut
anturin uuteen jos vähänkin on epäilyttänyt sen toimintaa, osa on halpa
vs. kannentiivisteen vaihto.
SZalama
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: La Syys 01, 2007 14:43

Re: Flekti ja jäähdytys.

Viesti Kirjoittaja SZalama »

Ohituksen tein ja kyllähän tuo puhalteli.
Käyn ostamassa sen anturin tuohon varmuudeksi kuitenkin niin ei tätä tarvitse enää miettiä
Saab 900S 2.3 vm1998
Vastaa Viestiin