Saab 900 8v turbo viritys+automaattilaatikon kesto?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 963
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Re: Saab 900 8v turbo viritys+automaattilaatikon kesto?
Ei se käytettävyys kärsi boksin modaamisesta jos kaikki on kunnossa. Välijäähdytin toki on ehdoton kapistus jos meinaa paineita nostaa. Ongelmallinenhan tuo APC osaa varmasti pahimmillaan olla, ainakin kun lueskelee täällä kirjoiteltuja juttuja, mutta uskoisin että toimii juuri niinkuin säätää sen toimimaan jos kaikki on kohdillaan. Itsellänikin oli aluksi onkelmia joiden diagnosointi oli hankalahkoa osien yhteensopimattomuuden takia (T16 mylly, 8-tappisen boksi ja megaruutta ruiluttamassa lörpöttiä), tuosta johtuen en oikein luota APC:n nakutuksentunnistukseen vaan se on lähinnä vaan paineita ohjaamassa. Tuossa sattui vielä bensapumpun hyytyminen samoihin aikoihin joten ei oikein tiennyt mistä syystä milloinkin ryki.
Muutaman tärkeähkön homman huomasin omalla kohdalla:
-Mitsun hukkiksen kello oli ihan perseestä, joskus laski paineet kierroksilla 0,5bariin, joskus jaksoi pitää jopa 0,7 lähelle punarajaa, mitä kuumempi -sitä enemmän paineet laski. (Kokeiltu myös ilman APC:tä)
-Tulpat, tulpat ja tulpat, joka paikassa toitotettu ja todella tärkeä toimivuuden kannalta. Championeita ostin kaikkiaan 8kpl joista parhaat neljä toimi pätkimättä joskus jopa 0,6barin paineille asti. "Ne halvat" NGK:t toimii hyvin, mielellään vaihdan kyllä 10tkm paikkeilla, yleensä öljynvaihdon yhteydessä. Eipä kovin suuri menoerä kun parhaillaan saa 10€/kierros. Samanmerkkiset platinat toiminut pirun hyvin, kestää toki halpoja enemmän mutta maksaa helvetisti. Ei varmaankaan kustannustehokkain vaihtoehto.
-Tulpanjohdot ja etenkin puolanjohto. Bougit toimi aikansa, sen jälkeen alkoi pätkiä satunnaisesti, etenkin kosteilla keleillä. Tarvikepiuhoihin en (enää) koske, toiminta ihan sattumanvaraista. Hermot meni (enkä jaksanut metsästää bougeja) ja ostin Magnecorin piuhat. Eipä ole sen jälkeen APC puuttunut kertaakaan peliin (pl. painekokeilu @~1,4bar) eikä mystisiä nykimisiä ollut. En sitten tiedä onko (kokonaan) noiden piuhojen ansiota...
-Polttoaineen saanti, vuotavat/tukkeutuneet suuttimet, bensapumpun toiminta. Hankalampi vakioruiskulla diagnosoida ellei ole seosmittaria. Rauhallisempi mieli ja yksi monitahoinen vianaiheuttaja vähemmän kun tietää millä seoksilla mennään.
Muutaman tärkeähkön homman huomasin omalla kohdalla:
-Mitsun hukkiksen kello oli ihan perseestä, joskus laski paineet kierroksilla 0,5bariin, joskus jaksoi pitää jopa 0,7 lähelle punarajaa, mitä kuumempi -sitä enemmän paineet laski. (Kokeiltu myös ilman APC:tä)
-Tulpat, tulpat ja tulpat, joka paikassa toitotettu ja todella tärkeä toimivuuden kannalta. Championeita ostin kaikkiaan 8kpl joista parhaat neljä toimi pätkimättä joskus jopa 0,6barin paineille asti. "Ne halvat" NGK:t toimii hyvin, mielellään vaihdan kyllä 10tkm paikkeilla, yleensä öljynvaihdon yhteydessä. Eipä kovin suuri menoerä kun parhaillaan saa 10€/kierros. Samanmerkkiset platinat toiminut pirun hyvin, kestää toki halpoja enemmän mutta maksaa helvetisti. Ei varmaankaan kustannustehokkain vaihtoehto.
-Tulpanjohdot ja etenkin puolanjohto. Bougit toimi aikansa, sen jälkeen alkoi pätkiä satunnaisesti, etenkin kosteilla keleillä. Tarvikepiuhoihin en (enää) koske, toiminta ihan sattumanvaraista. Hermot meni (enkä jaksanut metsästää bougeja) ja ostin Magnecorin piuhat. Eipä ole sen jälkeen APC puuttunut kertaakaan peliin (pl. painekokeilu @~1,4bar) eikä mystisiä nykimisiä ollut. En sitten tiedä onko (kokonaan) noiden piuhojen ansiota...
-Polttoaineen saanti, vuotavat/tukkeutuneet suuttimet, bensapumpun toiminta. Hankalampi vakioruiskulla diagnosoida ellei ole seosmittaria. Rauhallisempi mieli ja yksi monitahoinen vianaiheuttaja vähemmän kun tietää millä seoksilla mennään.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
-
- "Kaasari"
- Viestit: 9
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 18:34
Re: Saab 900 8v turbo viritys+automaattilaatikon kesto?
Mitkä ngk platinat? onko numero muistissa?Magnecorin piuhat, mistä/hinta>?
Ja mistä tuohon löytyy esim alustan osia?
Ja mistä tuohon löytyy esim alustan osia?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 9
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 18:34
Re: Saab 900 8v turbo viritys+automaattilaatikon kesto?
Tuli vielä sellanen juttu mieleen, että oisko paha homma vaihtaa manuaaliksi? ja mikä manuaali paras
Re: Saab 900 8v turbo viritys+automaattilaatikon kesto?
Magnecoreista en tiedä, mutta 8-tappisen Bougicord-sarjan saa esim. Varaosamaailmasta parikympillä. NGK:n platinat lienevät mallia BCP7EVX.
Manuaalikonversio edellyttää moottori-vaihteisto -paketin nostamista pois ja kepin vaihtoa. Nelilovinen loota on kestävämpi kuin 5-vaihteinen. En tiedä parhaasta, mutta näillä palikoilla pitäisi tulla jo aika hyvä: http://www.speedparts.se/shop/prod/sp_v ... 9-93.shtml
Eski
Manuaalikonversio edellyttää moottori-vaihteisto -paketin nostamista pois ja kepin vaihtoa. Nelilovinen loota on kestävämpi kuin 5-vaihteinen. En tiedä parhaasta, mutta näillä palikoilla pitäisi tulla jo aika hyvä: http://www.speedparts.se/shop/prod/sp_v ... 9-93.shtml
Eski
-
- "Hirsch"
- Viestit: 963
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Re: Saab 900 8v turbo viritys+automaattilaatikon kesto?
http://www.sporttiauto.com/tuotteet/mag ... /magnecor/
Tuolta ainakin löytyy magnecoreja. Onhan nuo toki melko arvokkaita, ei taida tuo mainitsemasi budjetti riittää noihin piuhoihin...
Nuo Bougicordit varmasti kustannustehokkaampi ratkaisu, itse en vaan jaksanut käydä sellaisia metsästämään. Magnecorit toivottavasti hiilipiuhoja pitkäikäisemmät...
Tuolta ainakin löytyy magnecoreja. Onhan nuo toki melko arvokkaita, ei taida tuo mainitsemasi budjetti riittää noihin piuhoihin...
Nuo Bougicordit varmasti kustannustehokkaampi ratkaisu, itse en vaan jaksanut käydä sellaisia metsästämään. Magnecorit toivottavasti hiilipiuhoja pitkäikäisemmät...
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
-
- "Kaasari"
- Viestit: 9
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 18:34
Re: Saab 900 8v turbo viritys+automaattilaatikon kesto?
Ok no kyllä se 100€ on aikas toive ajattelua, oikeastaan ihan sama mitä rupean auton kanssa tekemään niin 100€ ei oo kun nähdä vaan
Mutta pitääpä käydä valmiiksi ostamassa tuollaiset Bougicord letkut ja tulpat niin voi sillä jo estää muutaman tulevan vian!
mitkä öljyt ton ikäseen koneeseen turbolla ja mitkä öljyt laatikkoon? onko laatikossa oma suodatin?
Kiitoksia taas kun on todella hyviä vastauksia ja neuvoja saanu!
Tuo yks linkki on aikas turha kun tuo hurri ei oikein suju![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Mutta pitääpä käydä valmiiksi ostamassa tuollaiset Bougicord letkut ja tulpat niin voi sillä jo estää muutaman tulevan vian!
mitkä öljyt ton ikäseen koneeseen turbolla ja mitkä öljyt laatikkoon? onko laatikossa oma suodatin?
Kiitoksia taas kun on todella hyviä vastauksia ja neuvoja saanu!
Tuo yks linkki on aikas turha kun tuo hurri ei oikein suju
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 963
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Re: Saab 900 8v turbo viritys+automaattilaatikon kesto?
Eipä siitä tarvihe ymmärtää kun hinta...taaskerran kirjoitti:Tuo yks linkki on aikas turha kun tuo hurri ei oikein suju
![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Re: Saab 900 8v turbo viritys+automaattilaatikon kesto?
Bougicordit tai Eurowires. Miulla on noi "euronarut" 99:ssä. Kataloogista tarkastin ja myöskin mittasin piuhat. Resistanssit on samat "oikeat", kuin bougeissa ja myös tulpan hatut on täysin samanlaiset.
Sytytystulpista on kolmesta og aikakauden turbosta kokemusta (itellä toi 99 ja serkulla 99t ja 900t). Kun ajetaan rajuilla seoksilla, niin Nippon Denso on osoittautunut erittäin luotettavaksi sytytystulpaksi. Halpa ja hyvä, muuta ei voi sanoa.
Sytytystulpista on kolmesta og aikakauden turbosta kokemusta (itellä toi 99 ja serkulla 99t ja 900t). Kun ajetaan rajuilla seoksilla, niin Nippon Denso on osoittautunut erittäin luotettavaksi sytytystulpaksi. Halpa ja hyvä, muuta ei voi sanoa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Saab 900 8v turbo viritys+automaattilaatikon kesto?
Nuo sopivat 16-venttiiliseen, mutta 8-venttiilisen tulpanreikä on isompi, pitää olla ilman C:tä, BP7EV (kulta-palladium) on Motonetin luettelossa merkattu turbo8:n kohdalle, mutta ei saatavilla.Eski kirjoitti:NGK:n platinat lienevät mallia BCP7EVX.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Saab 900 8v turbo viritys+automaattilaatikon kesto?
Joko sait paineet tappiin ja laatikon paskaks?