Termostaatti & jäähdytysjärjestelmä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Termostaatti & jäähdytysjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Auto 900i -88 8v sedan

Tänään kävi sellainen jännä juttu, että kun lähdin ajalemaan niin vähän ajan päästä pari kertaa pätkäsi kone oikein kunnolla. No matka jatkui normaalist. Kun kone alkoi olemaan lämmin niin huomasin, että lämmöt nousee ja nousee vaan, meni melkein punaiselle. Sammutin koneen ja rullasin vapaalla hetken ja auto uudestaan käyntiin. No sitten alkoi lämpömittari laskea. Kun sitten seuraa mittaria niin siinä näkyy selvästi kun termostaatti avautuu ja sulkeutuu.

Mun autotohtorin diagnoosi olisi siis seuraavanlainen: termostaatti oli lähtiessä jumissa ja vaikka lämmöt nousi niin se ei auennut. Tästä johtuen paineet kasvoi sen verran että ruuttasi vettä palotilaan tahi jakajaan, vanha kone kun on. Sitten kun lämpö nousi termari lopulta aukesi ja homma alkoi toimimaan.

Onko jäähdytysjärjestelmässä muita venttiileitä tai läppiä jotka voi vaikuttaa asiaan? Onko saabin termostaatti sellainen että se jumittaa kiinni asentoon?
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Re: Termostaatti & jäähdytysjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Mikäs sellanen autotohtori joka tollasia diagnooseja antaa? Jakaja ei ole missään yhteydessä vesitilaan ja aika kaukaa haettu teoria, että paine nousee järjestelmässä niin paljon, että ajais vettä palotilaan ajon aikana. Mieluummin joku sytytyshäiriö tms. sähkövika. Minkä tahansa, ei pelkästään Saabin, termari voi jumittaa kiinniasentoon yhtä lailla kuin aukiasentoonkin. Tai ysinkertaisesti muuten vaan lakata toimimasta.
Ei siinä ole mitään venttileitä eikä läppiä sekoittamassa vesikiertoa.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Termostaatti & jäähdytysjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mulla oli termari jumissa auki-asennossa, ei kuitenkaan kokonaan auki. Maantienopeuksilla lämmöt tippui moottorissa ja kaupungissa flekti huusi melkein koko ajan.

Noihin pätkimisiin sen verran, että ihme jos ei kerran kaksi vuodessa auto tee jotain ihme nykäisyä. Itse asiassa tänään viimeksi auto nykäisi mutta mulla se on enemmän kytkimestä johtuvaa, ja niin oli 99:ssäkin ennen kytkin remonttia.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Termostaatti & jäähdytysjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko tankissa tarpeeksi bensaa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: Termostaatti & jäähdytysjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja Ääni »

JugiBoy kirjoitti:Mikäs sellanen autotohtori joka tollasia diagnooseja antaa?
Minä! :)

Termarit on mulla yleensä jumittaneet jostain syystä auki asentoon, tämä on ensimmäinen joka ei aukea.

Täytyy vaihtaa se termari.
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Re: Termostaatti & jäähdytysjärjestelmä

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Ääni kirjoitti:
JugiBoy kirjoitti:Mikäs sellanen autotohtori joka tollasia diagnooseja antaa?
Minä! :)
Aijjaaaa :lol: Ihme jos ulkomaalaisilla on vaikeuksia suomenkielen kanssa kun ei suomalaisetkaan aina ymmärrä toisiaan. :wink:
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Vastaa Viestiin