-91 2.1l vikakoodihelvetti; ASIA SELVINNYT *Tarvike lambda*
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
-91 2.1l vikakoodihelvetti; ASIA SELVINNYT *Tarvike lambda*
Nonniis elikkäs kaverin isolohko saabin vikakoodin polttelusta ei tule selkoa millään.
Kaverilla on kaksi identtistä isolohkoa niin ollaan kokeiltu nytten ristiin IMMU, AIC. OMyöskin lambda on vaihdettu ja mitattu vielä kertaalleen.
Edelleenkin arpoo samoja vikakoodeja.
AIC vika...
IMMU vika...
seokset rikkaalla vika...
Jotain random vikakoodeja joita ei ole luettolossa jnejnejne...
Kyseiset kikottimet on varmasti toimivia, ei herätä vikamoodea toisessa autossa. Kysynkin sitten että onko mahdollista että esim, ruiskuboksin maadoituksissa vikaa, taikka itse boksi olisi rikki?
Mistä lähteä arpomaan seuraavaksi??
Kaverilla on kaksi identtistä isolohkoa niin ollaan kokeiltu nytten ristiin IMMU, AIC. OMyöskin lambda on vaihdettu ja mitattu vielä kertaalleen.
Edelleenkin arpoo samoja vikakoodeja.
AIC vika...
IMMU vika...
seokset rikkaalla vika...
Jotain random vikakoodeja joita ei ole luettolossa jnejnejne...
Kyseiset kikottimet on varmasti toimivia, ei herätä vikamoodea toisessa autossa. Kysynkin sitten että onko mahdollista että esim, ruiskuboksin maadoituksissa vikaa, taikka itse boksi olisi rikki?
Mistä lähteä arpomaan seuraavaksi??
Viimeksi muokannut DIggItaLLr, La Huhti 12, 2008 18:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: -91 2.1l vikakoodihelvetti
moottorin maadoitukset voivat olla vialliset.
imu vuodot kannattaa nyt ekaksi tarkastaa samoin pako putki ennen lamdaa ettei vuoda.
niin ja tuo aktiivihiilipöntölle menevät letkut kannattaa syynätä kunnolla.
imu vuodot kannattaa nyt ekaksi tarkastaa samoin pako putki ennen lamdaa ettei vuoda.
niin ja tuo aktiivihiilipöntölle menevät letkut kannattaa syynätä kunnolla.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: -91 2.1l vikakoodihelvetti
Elikkäs se maapiste mikä on "syylärin alla"?
Itse epäiltiin kaverin kanssa sitä maattopistettä mikä on kojelaudan alla/takana. Eikös siellä nimenomaan kaikki "elektroniikka" mene maihin (ohjausboksit, kytkimet anturit jnejne.)
Kaikki imupuolen pikkuletkut on vaihdettu. Jossain edellises thrediss puhuttiin hiilipömpelistä, ja siihen liittyvista vioista. Täsä vm:issa on varmaan uudempi systeemi, eli sähköohjattu niin voiko vuotava/viallinen venttilli jolla oikea vastusarvo aiheuttaa ongelmia.
Asiasta sukkapuikkoihin:
Tietääkö ohjausboksi oikeasti mikä komponentti on rikki? immu, AIC, lamdba jnejnejne, Vai arvaako vain ohjausboksi vian tilasta mahdollisen vian aiheuttajan?
Itse epäiltiin kaverin kanssa sitä maattopistettä mikä on kojelaudan alla/takana. Eikös siellä nimenomaan kaikki "elektroniikka" mene maihin (ohjausboksit, kytkimet anturit jnejne.)
Kaikki imupuolen pikkuletkut on vaihdettu. Jossain edellises thrediss puhuttiin hiilipömpelistä, ja siihen liittyvista vioista. Täsä vm:issa on varmaan uudempi systeemi, eli sähköohjattu niin voiko vuotava/viallinen venttilli jolla oikea vastusarvo aiheuttaa ongelmia.
Asiasta sukkapuikkoihin:
Tietääkö ohjausboksi oikeasti mikä komponentti on rikki? immu, AIC, lamdba jnejnejne, Vai arvaako vain ohjausboksi vian tilasta mahdollisen vian aiheuttajan?
Re: -91 2.1l vikakoodihelvetti
Toi ohjauselektroniikka on suunniteltu 80-luvulla, jolloin itsediagnostiikka oli pääosin sitä, että mitataan onko kohde luupissa ok, poikki vai oikosessa.
Huonot liitokset, hankautuneet ja hapettuneet johdot, murtumat komponenteissa ja kosteus antaa virheellisiä mittautuloksia, joiden perusteella vikakoodeja arvotaan... eli ei ohjauslaatikko useinkaan "tiedä" onko vika oikea vai ei...
Jos vikakoodeja tulee arvontaperiaatteella, niin liittiimistä ja maadotuksista lähtisin vikaa hakemaan...
Huonot liitokset, hankautuneet ja hapettuneet johdot, murtumat komponenteissa ja kosteus antaa virheellisiä mittautuloksia, joiden perusteella vikakoodeja arvotaan... eli ei ohjauslaatikko useinkaan "tiedä" onko vika oikea vai ei...
Jos vikakoodeja tulee arvontaperiaatteella, niin liittiimistä ja maadotuksista lähtisin vikaa hakemaan...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: -91 2.1l vikakoodihelvetti
Tehtyä:
Putsattu maadoituksia: etupalkista, konesta, etulokarista. Kutakuinkin kaikki konetilassa olevat ja läydetyt maadoitus pisteet.
Vika koodien puskeminen vaikuttaa nytten järjestelmällisemmältä, ei enään niin arpapeliä, mutta vikaa puskee edelleen:
12231 -> missing igniton signal
12223 -> lean mixture
12112 -> learning fault, lambda
Toisella immulla varmasti toimivasta autosta:
12231 -> missing igniton signal
12223 -> lean mixture
(12231---> koodit purettu aina kone sammuksissa)
Miten Imu vaikuttaa lambdaan??
Vika tulee kun auto on tyhjäkäynnillä, vika sammuu kun konetta hummauttaa tai kaasulla pitää kierrokset yli 3000rpm. Vikavalo kuitenkin syttyy uudestaan kun kone on hetken käynyt tyhjäkäyntiä.
Spekulointi?
Voisiko kaasuläpän asentoaturi olla rikki.
Boksi ei tiedä että auto on tyhjäkäynnillä, jolloin mennään eri "ohjelmalla" Hiffaskohan kukaan...
Kojeulaudan takana olevaa maadoituspistettä ei olla tutkittu...
Putsattu maadoituksia: etupalkista, konesta, etulokarista. Kutakuinkin kaikki konetilassa olevat ja läydetyt maadoitus pisteet.
Vika koodien puskeminen vaikuttaa nytten järjestelmällisemmältä, ei enään niin arpapeliä, mutta vikaa puskee edelleen:
12231 -> missing igniton signal
12223 -> lean mixture
12112 -> learning fault, lambda
Toisella immulla varmasti toimivasta autosta:
12231 -> missing igniton signal
12223 -> lean mixture
(12231---> koodit purettu aina kone sammuksissa)
Miten Imu vaikuttaa lambdaan??
Vika tulee kun auto on tyhjäkäynnillä, vika sammuu kun konetta hummauttaa tai kaasulla pitää kierrokset yli 3000rpm. Vikavalo kuitenkin syttyy uudestaan kun kone on hetken käynyt tyhjäkäyntiä.
Spekulointi?
Voisiko kaasuläpän asentoaturi olla rikki.
Boksi ei tiedä että auto on tyhjäkäynnillä, jolloin mennään eri "ohjelmalla" Hiffaskohan kukaan...
Kojeulaudan takana olevaa maadoituspistettä ei olla tutkittu...
Viimeksi muokannut DIggItaLLr, Ma Huhti 07, 2008 22:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 67
- Liittynyt: Ke Loka 17, 2007 19:24
Re: -91 2.1l vikakoodihelvetti
Tässä olisi yksi mahdollisuus. Polttopainepaineen säädin on jumisssa ja koneeseen tulee liikaa ainetta jolloin lambda yrittää säätää pienemmälle, vaikka se ei siihen pysty vaikuttamaan.
Re: -91 2.1l vikakoodihelvetti
Laihallahan tuo vaikuttaisi noiden koodien mukaan kokoajan käyvän. Eli ilmavuotoa, suuttimet tukossa tai bensapumppu väsähtämässä esim. Kannattaa kokeilla niitä ohjausyksikköjäkin ristiin niin varmistuu ette vika ole siellä.
Itsediagnostiikka on tosiaan hyvin yksinkertainen kuten edellä on esitetty, eli ei se oikeasti tiedä toimiiko jokin anturi vai ei, ainoastaan sen tuleeko sieltä jokin täysin järjetön arvo ts. onko oikosessa tai irti.
Itsediagnostiikka on tosiaan hyvin yksinkertainen kuten edellä on esitetty, eli ei se oikeasti tiedä toimiiko jokin anturi vai ei, ainoastaan sen tuleeko sieltä jokin täysin järjetön arvo ts. onko oikosessa tai irti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: -91 2.1l vikakoodihelvetti
itsellä kävi miten sattu vika oli lh-boksissa
-
- "Saabisti"
- Viestit: 351
- Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
- Paikkakunta: Vöyri
- Viesti:
Re: -91 2.1l vikakoodihelvetti
Koittais testata sitä boksivaihtoa tosiaan siitä kunnossa olevasta.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: -91 2.1l vikakoodihelvetti
OK Case closed.
Kokeilttu vielä varmasti toimivaa ECU:a samanlaisesta autosta, vika sama. Kokeiltu Ecuja ristiin, todettu oma ECU toimivaksi.
VIKA:
TARVIKE lambda... ja vain 5tkm ajettu.
ko. tarvike lambda ostettu motonetistä
Kokeiltiin edellisellä lambdalla joka vaihdettiin silloin tuloksetta päästöjen takia, vika oli silloin muualla.
Laitettiin vanha Lambda takaisin ja kas... 50km takana ja paljon tyhjäkäyintä ja ei mitään vikaa havaittu.
Kaikkien maadoituspisteiden putsauksen jälkeen voisin sanoa että auto käy nätimmin tyhjäkäyntiä eikä soutele enään.
Lopuksi vielä suuri kiitos, niin itseltäni kuin auton omistajalta kaikille jotka jeesas asiassa!!
KIITOS!
Kokeilttu vielä varmasti toimivaa ECU:a samanlaisesta autosta, vika sama. Kokeiltu Ecuja ristiin, todettu oma ECU toimivaksi.
VIKA:
TARVIKE lambda... ja vain 5tkm ajettu.
ko. tarvike lambda ostettu motonetistä
Kokeiltiin edellisellä lambdalla joka vaihdettiin silloin tuloksetta päästöjen takia, vika oli silloin muualla.
Laitettiin vanha Lambda takaisin ja kas... 50km takana ja paljon tyhjäkäyintä ja ei mitään vikaa havaittu.
Kaikkien maadoituspisteiden putsauksen jälkeen voisin sanoa että auto käy nätimmin tyhjäkäyntiä eikä soutele enään.
Lopuksi vielä suuri kiitos, niin itseltäni kuin auton omistajalta kaikille jotka jeesas asiassa!!
KIITOS!
Re: -91 2.1l vikakoodihelvetti; ASIA SELVINNYT *Tarvike lambda*
Niitä halpis motonetin lambdoja vaihdoin yhteen autoon kolme. Kestivät varmaan juuri sen 5tkm kappale. Sieltä saa myös parempia lambdoja.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1437
- Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
- Paikkakunta: Suomen Miami
Re: -91 2.1l vikakoodihelvetti; ASIA SELVINNYT *Tarvike lambda*
Putki abikoilla.Mimmi kirjoitti:Tyhmä kysymys, MITEN liitit "tarvikelambdan" johdot?
Lambdahan toimi ihan runsaat 6kk ennenkuin rupesi vittuilemaan.
Ihme homma että yksi komponentti saa ECU:n noin sekasin, rupeaa aromaan milloin mitäkin vikaa...
Re: -91 2.1l vikakoodihelvetti; ASIA SELVINNYT *Tarvike lambda*
Joo, sama ongelma ja sama ratkaisu löytyy täältäkin. Vuosi sitten vaihdettu motonetin tarvikelamda sökähti, jännite jäi jonnekkin 0,1V tietämiin, joskus se jakso hiukan heittelehtiä 0,6 volttiin jopa. Tälläkertaa ostin tarvikelamdan H-varaosasta 80e ja näytti päällisin puolin erilaiselta kuin motonetin yksilö. Aitoa Saab-osaa ei raski ostaa... Ehkä ensivuonna.
Tulipa sitten samalla vaihdettua PA-suodatin ja putsattua IAC sun muuta. Tyhjäkäyntimoottorikin on putsattu ja kalibroitu niinkuin pitää ja kaikki imusarjat letkut uusittu =), Kevät on satkun huoltamisen aikaa.
Tulipa sitten samalla vaihdettua PA-suodatin ja putsattua IAC sun muuta. Tyhjäkäyntimoottorikin on putsattu ja kalibroitu niinkuin pitää ja kaikki imusarjat letkut uusittu =), Kevät on satkun huoltamisen aikaa.
900 2.1i 16V -93
9-3 SC 1.8T -06
9-3 SC 1.8T -06